Selasa, 8 Januari 2013

82 2 sebab orang Melayu susah nak maju

Orang melayu yang begitu ramai di negara kita ini sebenarnya sangat berkebolehan dan berpotensi untuk menjadi satu bangsa yang sangat maju dan berjaya, tapi ada 2 faktor utama yang menjadi penghalang.


1. Kuat makan dan beri rasuah

Rasuah tak payah cerita la, dari rasuah kecil sampai rasuah besar. Aku pernah menjadi vendor kepada syarikat lain dan juga agensi kerajaan, dan aku juga pernah menjadi customer kepada vendor. Apa yang aku perhatikan ketika menjadi vendor, banyak customer yang tanpa segan silunya minta rasuah kecil hatta belanja makan walhal projek belum award pada sapa2 lagi. Dan masa aku jadi customer, ramai vendor yang suka belanja makan, bagi hamper hadiah macam2 kat customer padahal projek diorang tak dapat lagi pun. Cuba kalau kita ni takde apa hubungan dan apa2 kepentingan perniagaan dengan mereka, adakah mereka nak belanja kita pun?

Ya nampak macam kecil, setakat belanja makan dan bagi hamper, tapi benda kecil pun dah tak kisah nak bagi rasuah, apa lagi benda yang lebih besar? Benda ni dah terlalu jadi kebiasaan dalam perniagaan sampai orang dah tak kisah dan dah jadi seperti satu budaya dan kemestian dalam perniagaan.
Sumber
Sebab tu kalau ada vendor nak belanja aku makan, aku akan tolak dan cakap kat dia, "Takpelah aku masih mampu bayar sendiri. Kalau rasa nak belanja juga awak belanjalah anak2 yatim bawak diorang makan.", tak nak pulak buat.

Dan kalau orang nak mintak aku belanja? Aku akan cakap "Bukan saya tak mahu belanja, tapi saya tak rasa awak macam orang yang memerlukan bantuan." Dan kalau aku tak dapat projek tu sebab tak belanja mereka? Aku tak kisah sebab aku tahu yang bagi rezeki kat aku bukan mereka tapi Tuhan.


2. Tak tepati masa dan janji

Ini adalah satu lagi masalah terbesar orang melayu yang membuatkan kita sangat susah nak maju iaitu tak tepati masa dan janji. Biasa dengar ungkapan "Janji melayu"? Pernah dengar orang cakap "Janji cina" atau "Janji india"?


Aku dah biasa dah alami janji2 melayu ni. Masa nak melobi projek bukan main setiap hari panjat ofis, datang awal, kalau meeting pukul 10 pukul 9.30 dah ada. Dalam dokumen tender pun apa benda yang kita nak semua boleh patuhi, dan tambah lagi dengan janji macam2.


Bila dah dapat projek, mula la buat perangai. Orang suruh datang pukul 9, pukul 10 orang telefon cakap on the way on the way, time orang nak dah nak pergi lunch pukul 12 baru la nak muncul dengan pelbagai alasan trafik jam la ada eksiden la lembu kena langgar la. Tahu tak kalau kita lambat akan menyusahkan orang lain yang menunggu?

Sumber
Lepas tu kalau dalam agreement cakap nak datang buat maintenance setahun 4 kali, biasanya untuk kali pertama je rajin datang, yang seterusnya dah susah nak datang, cakap kekurangan kakitangan la, pergi outstation la dan macam2 lagi 1001 alasan. Bukan sekali dua tapi kali dah banyak kali mengadap situasi macam tu. Ni baru aku bagi contoh simple2, yang lain2 tu rasa korang sendiri pun dah banyak kali hadapi. Lain kali kalau berjanji, pastikan la kita tepati janji kita, contohilah PM kita Najib Razak yang selalu melaungkan slogan "Janji Ditepati", bukan "Janji Dimungkiri" atau "Janji Diungkiti".


Serius, kalau 2 benda ni susah nak ubah, macam mana melayu nak maju? Ni aku baru bagi 2 je, malas nak listkan benda2 lain konfirm takkan habis. Kasi ubah 2 benda ni dulu, pasti kita akan jadi satu bangsa yang disegani dan dihormati di seluruh dunia.



tags: sebab alasan kenapa melayu susah nak maju mundur sikap perbuatan makan beri terima rasuah suap wang duit kopi tidak susah tepati masa mungkir janji melayu india cina belanja makan hadiah gift hamper lobi projek tender sebutharga quotation kerajaan swasta syarikat perniagaan bisnes budaya kerja malas 

82 ulasan:

  1. Balasan
    1. Kamu semua tahu apakah faktor utama benda ni berlaku? Semua ni berlaku sebab UMNO-BN.. Dulu, kini dan selamanya.. Ya, semua benda ni berlaku sebab salah UMNO-BN!

      Padam
    2. Hahaha... OTW tu baru nak mandi kalau aku.

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  2. kau sayangkan bangsa, sebab tu kau kritik. orang macam ni aku suka. bukan sampai taksub ngan bangsa sendiri sampai buat jenayah apa pon masih nak back up.(orang macam ni memang ramai dikalangan bangsa kita) itu bukan sayangkan bangsa dah, itu membangangkan bangsa namanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. dan ketua kepada segala kebangangan melayu jatuh kepada ahmad_skandallxxx@my.. kuikuikui

      Padam
  3. macam mana nak maju..? nak layan hiboran k-pop pun tunggu subsidi kerajaan. kekeke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. k-pop ni 2010 je baru ade~ melayu dah start berhibur dari tahun 1950 kau tak nampak~ :p

      Padam
  4. bukan setakat dua ni je.. sebab busuk hati, tak suka tengok bangsa sendiri maju ke depan dan macam2 yang seangkatan dengannya pon disandang oleh bangsa me***u. bukan nak mengkritik, tapi dah kenyataan. sampai bangsa lain buleh buat lawak bagai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  5. yg ni popular gak, tp ko lupa letak.. 'phd - perasaan hasad dengki'.. dah agak sebati ngan jati diri meleis gak bende nih x kira tua muda... kalo x de yg ni mmg hebat gila2 dah bangsa meleis.. serious

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  6. setuju dgn PHD tu.. dek kerana PHD tu la ada orang mula santau sana santau sini cukup keji perangai orang mcm ni

    BalasPadam
  7. Insha Allah .. nice reminder.

    Masih ingat lagi dengan lagu "Bangau oh Bangau"?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. Saya fikir Islam patut didahulukan, bukannya Melayu.

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  8. bagus betul olahan. full mark kalau buat karangan.

    :')

    satu point lagi, Melayu dengki kalau Melayu lain capai lebih sikit dari dia. Bukan nak berusaha, bila tengok orang Melayu lain berjaya, dengki..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. Lahanat punya ahmad. Noob budak ni dah start meroyan balik dah. ko lupa mkn ubat yea haha. tu yg jd otak sewel hahaha..

      Padam
    3. Ahmad.. sila jaga perangai.

      Padam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yg ko merepek ni setan. ko bangsa yahudi ke apa.

      Padam
    2. Orang non-Muslim pun tak suka rasis, hairan juga bila ada melayu rasis. Ya Salam, sejahterakanlah ummah dan daulah kami.

      Padam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  12. Nampaknya ada makhluk otak sewel meroyan dkt sini pagi2 ni. mohon noob sepak bontot ini makhluk sewel 100das.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  13. Dalam jadual kumpulan kami, setiap orang ada tugasan yang perlu disiapkan setiap minggu. Dan ada satu minggu tersebut, giliran professor saya untuk basuh pinggan mangkuk selepas meeting.Professor saya telah membasuh cawan minum saya!Saya suka konsep keadilan dan kesamarataan ini. Walaupun dia bertaraf professor tetapi dia tawaduk (rendah diri) untuk menjalankan tugasnya.Banyak nilai dan prinsip Islamik yang saya nampak dari dia, adil, tepati janji,tawaduk, sama rata, tidak membuli pelajar.

    Kau pelajar, kau basuh cawan aku.What a lame attitude.

    Dia suka dipanggil dengan nama carolyn. Tetapi krn saya menghormatinya,saya memanggilnya prof carolyn walaupun tidak diminta olehnya.Dia selalu meminta maaf walaupun bukan salah dia.Inilah nilai Islamik yang perlu kita amalkan.^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. Nob kata orang Melayu bukan orang Islam :)

      Padam
    3. aku rasa yg Si Pipi Merah nak ckp pasal suruh panggil 'Carolyn' tu, prof tu nak dipanggil nama sahaja, takyah tambah Prof ke, Miss ke, Mrs ke. Kan mat salleh suka panggil name jer. Tp Pipi MErah respect dia tu yg panggil 'Prof' Carolyn.. aku rasa mmg prof tu mmg non-muslim tp membuat nilai2 islamik...lbih bagus dr org islam yg hanya islam pada nama sahaja.

      eh ntah, yg non-muslim ke tak, kena tanya pipi merah. ni andaian aku jer la.

      Padam
    4. Ya, sebab Ahmad ni bukan nama melayu.. ahmad nama arab. Nama melayu tu macam Kaduk, Luncai, Tanggang, badang, melur, orkid, bunga.. ya.. itu nama melayu.. orang yang bernama seperti itu sepatutnya menjadi kaum melayu.. Nama Anwar, Najib, Aziz, Hadi, muhyiddin tu nama Arab.. patut dlm IC diorang diorang bangsa arab!! orang yang bernama Kaduk, luncai, badang, jebat je patut masuk UMNO...

      Padam
    5. Dia yahudi. terima kasih tanpa nama 8:05 PG atas pencerahan :)Walaupun bukan kita yang melakukan kebaikan itu, tetapi kita patut menghargai dan jadi positif apabila orang lain melakukan kebaikan. Inilah yang dinamakan amar maa'ruf (menyeru kepada kebaikan). Aneh, apabila orang kafir yang melakukannya. Di mana kita? Islam datang ke Tanah Arab, bangsa Arab yg hina menjadi mulia, tamadun yg mundur menjadi maju. Pembunuh, penzina, perompak menjadi mujahid, mujtahid dan pendakwah. Islam berjaya menewaskan Rom, menawan Constantinople. Tetapi kenapa bila Islam sampai ke Tanah Melayu, orang Melayu mundur, bodoh dan hina? Kuasa mereka (orang Melayu) merosot sejak merdeka? Mungkin jawapannya ada pada Perkasa, JATI dan ISMA.

      Padam
    6. Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia... [ali Imran 3:112]

      Padam
    7. 'Tetapi kenapa bila Islam sampai ke Tanah Melayu, orang Melayu mundur, bodoh dan hina? Kuasa mereka (orang Melayu) merosot sejak merdeka?"

      Melayu sangat berpegang kepada lifestyle feudal. org melayu meletakkan raja dan sultan segala2nya. bila Islam datang, para mubaligh terus promote agama Islam bersama konsep mengawal rakyat secara total melalui agama. Agama yg dianuti sebelum ni (Buddha dan Hindu) xde konsep tersebut. Para sultan dahulu memeluk Islam bukan dapat hidayah ke apa (mungkin ada sesetengahnya), tp memudahkan dominasi terhadap rakyat dan memudahkan perdagangan dgn pedagang Islam.

      bila penjajah datang e.g. British, mereka bijak menyerahkan urusan agama kpd raja melayu sebab hanya isu ini yg menyebabkan rakyat butthurt jika diganggu. urusan ekonomi, ilmu dan politik boleh tutup sebelah mata. bagi penjajah, agama x penting kerana bukan sebab itu mereka datang menjajah.

      itu pasal sampai sekarang Islam mempunyai struktur organisasi yg menentukan apa yg patut dipercayai dan diamal. padahal ajaran sebenar takde semua tu malah dilarang dlm Quran. melayu skrg pun mana lebih butthurt; soal ekonomi, politik, ilmu atau agama?

      Padam
    8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  14. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  15. Bangsa Melayu satu bangsa yang unik..
    Telah muncul berabd tahunnya..
    Cukup unik hinga wujud bermacam rupa dan gaya..
    Tak percaya cuba lihat bangsa Melayu
    ada rupa India
    ada rupa Cina
    ada rupa Arab
    ada rupa negro
    ada rupa afrika
    ada rupa orang asli
    ada rupa mat salleh
    ada rupa bangla
    Pendek kata bangsa melayu ni ada pelbagai rupa bangsa di dunia..

    Mungkin kerana itu wujud pelbagai sifat dan perangai orang Melayu
    dari yang baik lemah lembut

    bertolak ansur seperti pak kaduk menang kampung tergadai
    cukup taat setia seperti hang tuah
    yang rebel seperti hang jebat
    yang malas seperti mat jenin
    yang derhaka seperti si tangang
    yang bijak seperti sang kancil ops silap hang nadim
    yang gagah seperti si badang
    dan pelbagai lagi..

    berbeza seperti bangsa lain bangsa melayu mudah mengadaptasi seperti chameleon
    berubah bentuk bertukar rupa dan mesra alam dengan persekitaran dan bangsa-bangsa lain..

    Ramai bangsa melayu yang berjaya ke peringkat antarabangsa sebagai pemimpin peniaga penghibur selain ada juga yang berjaya ke arah negatif atau menokah arus.. seperti penjenayah atau terorist.

    betul kata Hang Tuah tiadakan melayu hilang didunia
    kerana Melayu itu ada di mana-mana.

    BalasPadam
  16. nasib baik aku bukan melayu
    ahahahaha.. yer kot.

    tp bagus la kalo tak buat bende2 sumer tu di atas, tp cuma baik2 n hati2 jer bila menjawab orang.. takut dorang ingat kter mcm bagus pstu ada die pegi santau nyer kiter. org skrang kan kuat santau santau ni. eeeeish.. smpai menyusahkan orang betul.

    BalasPadam
  17. after grad aku keje kontrak gomen jap. masa tu kalau meeting, kne layan direktor baik2. kopi teh nasik lemak sume sedia depan mata dia siap2.

    then aku keje kampeni US. ada sekali tu masa training, bilik da penuh, kitorang duduk bersempit2 sampai ke pintu. tetiba direktor aku (matsaleh) masuk. dia tengok da x muat nak letak kerusi, dia pun berdiri je la kat depan tu.
    yang besnye sorang pun x offer kerusi kat dia, biar je dia berdiri dekat sejam.

    tade kaitan sangat pun ngan entry. just nk compare budaya kita. banyak kampeni kat sini, yg aku keje or kawan2 aku citer, bos and orang atasan pangkat besar, tak lepak or borak2 ngan org bawahan.

    kat kampeni yg aku keje arituh, ngan MD pun boleh lepak sama. senang nak komplen or bagi suggestion. even masa company dinner or event pun, orang atasan (operating team) la yg kne buat persembahan tarian or lakonan untuk hiburkan anak2 buah.

    tapi x semua la ada sistem kasta tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni semua sebab salah UMNO-BN!

      Padam
    2. itu salah pekerja, sbb takot dgn bos

      Padam
    3. hime s, itulah beza power distance dalam heiraki staf antara europe, us dengan asian. macam aku jugak la, keje cikgu, kalau tak mengampu pengetua, pk1, siap lah.

      Padam
    4. Bukan masalah US atau Asia.. pi Jepun tak macam tu pon.. :)

      Kalau baca DAN KAJI sejarah kita mewarisi perangai British.. ada protokol golongan bangsawan kasta etc.. Cuba masuk bilik pengarah direktor ceo mak oii luasnye.. ngan meja hiasan bagai.. pekerja punya tempat cam stor je..

      US ni rebelian menderhaka dari british masa nak merdeka so culture dia berbeza dari british sebenar.. So cara kerja pon berbeza..

      Tak semua kampeni US ni culture ikut US ada juga yang localise.. kalau Malaysia ni budaya orang malaysia la.. especialy kalau site base..

      Padam
  18. Nama Arab tapi non-malay8 Januari 2013 pada 9:25 PG

    Ko bincang la pasal ramai sangat dah orang melayu yang guna nama Arab dalam IC.. Kat Malaysia ni kalau kita tengok, kalau nama Najib ke, Anwar ke, kita terus cop sebagai melayu.. Mana kita tau orang tu Jawa ke, orang asli ke, bugis ke, minang ke.. Nama arab orang malaysia ni sepatutnya tak semesti melayu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sbb ramai org salah anggap Arab itu Islam. itu pasal ramai berlumba2 jadi sand nigger.

      Padam
  19. haha bila baca ni teringat kat gambar "Otak Melayu" yg aku buat dulu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya Salam...bro taufik. Bangsa dan memperjuangkan bangsa adalah DUA perkara yang berlainan. Salman al Farisi orang Parsi, dia sebatang kara di Madinah. Tidur dibawah pohon tamar, lamaran nikahnya pernah ditolak! Tetapi Rasulullah SAW selalu cakap, 'Salman min ahli baiti (Salman ahli keluarga aku).' Begitulah Islam tidak rasis, rahmatnya adil dan sama rata. Tetapi ada jemaah Islam yang rasis dan suka memfitnah!

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    3. cukup2lah ahmad, tadi kau cakap kau bukan melayu, lepas tu ko nak hina kaum melayu lebih2. sila bezakan antara hina dan kritik. tidak salah mengkritik atau menegur selagi tidak menghina, mencaci dan menggunakan kata2 nista.

      so ahmad @ akuskandallxxx @ sayap_sayap_cinta @ #DAY, jadilah seorang lelaki, pegang pada kata2 dan janji kau tempoh hari.

      "Aku_Skandallxxx telah meninggalkan ulasan baru pada catatan " Buasir Otak: 1 tahun perjalanan " anda:

      ok..sempena setahun blog Buasir Otak, aku nak umumkan ini kali terakhir aku kat blog ni.....lepas ni blog ni akan lebih bersih tanpa anon dan aku....aku rasa macam (memang) orang bodoh bagi komen mengarut dan bukan2....aku faham ramai yg xsuka, ramai jugak yg buat x tau je....aku cuma nak melawak, tapi aku tau kadang2 aku melampau sgt......so aku nak mintak maaf sangat2 dekat SEMUA pembaca blog ni termasuk anon.....jugak seribu maaf kepada pentadbir blog.....harap maafkan aku......aku rasa bahagia sangat lepak kat blog ni.....rasa macam semua kenal walaupun x pernah jumpa.....terima kasih atas kebahagiaan ini, terima kasih jugak kepada yang sudi membuang masa melayan kebodohan aku.....sekali lagi minta maaf......aku harap blog ini akan lebih maju lepasni, dan akan mendapat lebih ramai lagi pembaca.....

      Aku masih lagi akan terus bagi komen2 bodoh dan merapu, tapi bukan dekat blog ni lagi.....assalamualaikum.....

      Dicatat oleh Aku_Skandallxxx ke Buasir Otak pada 2 Disember 2012 12:22 PTG"

      Padam
    4. noob dah halau kau secara halus tu ahmad..harap dapat blah dengan segera maksud directnya:)

      Padam
    5. Nasib baik gua bukan Melayu... gua Bugis.... hahahaha

      Padam
    6. emm awat cik lin macam offended dgn aku?

      btw, ahmad ni mungkin ada krisis identiti, aku risau jangan nanti dia p amok kat himpunan kebangkitan rakyat

      Padam
    7. LoL tofik.. mungkin sbb ada tanda seruan kot, maka intonasi dia jadi lain.. hahah XD

      Padam
  20. Tapi still masalah org melayu no 1 ialah 'M' --> Malas!

    Yg lain mcm rasuah dan x tepati janji mungkin boleh diambil kira. Sejak dr Zaman Kejatuhan Melayu Melaka sbb rasuah, sehingga byk janji politik yg tidak ditunaikan..still x berubah smpi skrg.

    Tp Melayu sinonim dgn tabiat malas tp nak gaji jalan. Skrg pun susah tgk org cina miskin sbb sesusah mana keadaan, diaorg pndi cari makan. Kalau kita susah sikit, mals nak maju ke hadapan, semua nak subsidi, free dr Kerajaan. Senang cite nak semua benda disuap, nak buang air besar pun nak tolong jiruskan.

    Melayu oh Melayu.

    BalasPadam
  21. kalau ikut IC aku melayu. tapi alhamdulillah aku xde sifat buat 'janji melayu'. kalau masa sekian2, aku akan sampai on time. mmg aku pantang org dtg lambat saja sbb aku x suka tunggu lama2.

    gua x main rasuah. x berkat rezki.

    bab dengki susah nak elak. kadang2 aku dengki gak dgn org tp xdela sampai nak anaiya. aku selalunya lupakan perasaan tsbt. dengki itu x baik utk kesihatan dan awet muda.

    aku melayu ke? sebenarnya x. aku org minang-cina. hua hua hua

    BalasPadam
  22. P.H.D pun satu masalah org melayu. Tgk org kaya/senang cikit masa 2 nak buli/aniaya...dr part megumpat, mengata sampi ke buatan org guna bomoh.

    Ada org kata, x penting kita Melayu atau x..paling penting Islam. So, ckp 'aku org Islam'. Melayu zaman skrg perangai x semestinya Islam. Islam pada nama saje. Tp x semua melayu mcm 2. Sy yakin ramai 'melayu yg berasaskan Islam' di luar sana.

    BalasPadam
  23. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko boleh cakap aku hipokrit, aku takde masalah kalau ko rasakan aku macam tu, cuma at least aku mengkritik sikap2 bangsa aku sendiri yang aku rasakan harus diubah, bukan menghina dan mencaci suatu bangsa itu membabi buta dengan kata2 nista macam kau.

      Padam
    2. Ahmad, tak satu malaysia la mcm ni.. mana semangat 1malaysia yang diwar-warkan oleh PM kita?

      Padam
  25. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada masalah mental si Ahmad skandallxx ni.. Kesian.. Ubat dia dah abis la wei.. Sapa2 tolong bagi ubat kat dia.. dah kronik ni..

      Padam
    2. Btw good joob noob. remove je komen bdk gila ni.

      To ahmad : mesti mak kau mnyesal sbb lahirkan engkau. aku rasa kalu dia tau prangai busuk ko ni mesti mak kau suruh bapak kau pakai kondom masa bsetubuh nak dpt kan engkau hahaha.

      Padam
  26. Balasan
    1. Hehehehe.....

      Bini first... awek second... hehehe

      Padam
  27. sebulat suara aku setuju dengan ko bro..ssh nak jumpa melayu yang tak makan rasuah dan tepati janji..dah jadik resam melayu da..

    BalasPadam
  28. Punca kita tak maju
    1. Budaya Kipas, atau mengampu. Sebagai contoh seorang cikgu nak jawatan dlm ppd atau jpn tak perlu jadi guru hebat pun. Tak masuk kelas pun tak pe. Asal selalu lepak dgn org politik. Kejap je blh naik.

    2. Malas fikir benda susah. Nak fikir yang ringan2 je. Sbb itu org melayu suka mengumpat sbb fikir hal org lain tak penat dan mudah je. Cuba korang soruh dorang belajar math, programming, engineering, mampus tgk muka lecturer dah ngantuk. Exam dorang tiru, assingment main copy paste je. Sbb tu bila kerja melayu jadi bodoh cam cipan. Printer sangkut paper pun kena call apek nak repair. Dah masa kat U semua member buat. Sbb malas nak berfikir benda compleks. Nak yang mudah je

    3. Dengki, ini sifat asas dlm diri bangsa melayu. Kenapa asas? Kira klu kita nak bt kek kena ada bahan asas iaitu gandum. So sifat dengki ni ibarat mcm gandum dlm kek la. Tak boleh tak de. Ada melayu ada lah dengki.

    4. Buta hati, org melayu punya judgement bodoh skit, yang pandai dan cerdik biasa di pandang rendah dlm masyarakat. Dituduh skema, nerd dan tak sosial, org tak respek dan sebagainya. Cuba tgk yang kaki sembang, kaki kedai kopi, kaki buang masa dam aji dan laga ayam, masyaallah ramai yang menghormati.

    5. Kurang sivik, kurang atau tiada langsung. Cuba tgk bangsa mana yg suka langgar lampu merah? Buang sampah sambil drive, takde lesen memandu, lawan cikgu, tumbuk mak, curi tabung masjid, sembang time khutbah jumaat, dll

    BalasPadam
  29. Kasihan. Di Malaysia je kita dengar kutuk bangsa sendiri,hina bangsa sendiri,merendahkan bangsa sendiri. Kemonla....D negara kain takkan ada nyer oun nak kutuk bandsa dorang sendiri...only in malaysia. dkt india byk india yang bermasalah serupa, tak ckp pun. dkt china pun masalah yg sama berlaku, tak heboh pun. spt yng aku kata td. only in malaysia. pleasa ka, bukak minda tu ckit, pg bergaul dengan bangsa2 lain. kgn nak berkupul sebangsa je oastu kondem bangsa sendiri. aku pun oenah deal dgn byk bangsa. Same je semua...cukup2 la semua ni...udah2 la nak kutuk bangsa sendiri...only in malaysia.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.