Khamis, 14 Februari 2013

154 Budaya riak dan takbur tanpa disedari

Sekarang ini majoriti semua orang ada Facebook, malah budak sekolah rendah pun dah ada Facebook. Dan seperti dah menjadi budaya, ramai orang nak share atau kongsi semua benda kat Facebook, nak makan pun update status, nak berak pun bagitau, nak tidor pun sempat lagi tulis. Tu baru Facebook, belum lagi Twitter. Sekarang semua bajet nak jadi selebriti Internet jadi Twitfamous.

"Bangganya anak aku dapat straight A dalam semua subjek."
Ok lantaklah diorang nak jadi famous ke apa. Cuma sekarang Facebook, Twitter, Instagram, dan lain2 apa jadah haram lagi telah membentuk satu budaya iaitu budaya riak dan takabur tanpa kita disedari.

"Sedang menikmati permandangan malam di depan Eiffel Tower di hari Valentine bersama boyfie tersayang."
Sekarang aku nak tanya korang;
  • Korang beli kereta Toyota Camry baru, ambik gambar lepas tu upload kat Facebook, untuk apa? 
  • Korang beli sport rim baru, ambil gambar, upload kat Facebook, untuk apa? 
  • Pergi melancong kat Paris, ambil gambar dengan Eiffel Tower, upload kat Facebook, untuk apa?
  • Makan kat hotel 5 bintang, ambil gambar makanan, upload kat Facebook, untuk apa?
  • Anak korang dapat no. 1 dalam kelas, ambil gambar buku report diorang, upload kat Facebook, untuk apa?
  • Korang beli rumah banglo atas bukit, ambil gambar, upload kat Facebook, untuk apa?
"Santapan untuk dinner di hotel. Chef tu cakap baik untuk kesihatan."
Korang buat semua tu sebenarnya untuk apa? Tak lain tak bukan untuk tunjuk kepada orang lain bukan? Kalau korang takde rasa nak tunjuk kepada orang lain, korang takkan upload gambar2 tu bukan? Dalam Facebook tu pulak bukannya setakat ada family, tapi ada kawan2 pejabat, kawan2 sekolah yang dah 10 tahun tak jumpa, kenalan2, dan orang yang tak kenal pun main accept je jadi friend.

"Cantik tak sport rim 17 inci yang aku baru tukar ni? Ori aku beli ni 4 biji RM3K."
Rasa2 diorang perlu ke tahu apa2 yang korang upload tu? Menjadi satu kerugian kepada mereka ke kalau diorang tak tahu benda tu? Adakah menjadi satu kerugian kepada anda pula ke kalau anda tak tunjuk benda2 tu pada mereka? Adakah korang mengharap orang lain komen, like dan memberi pujian? Kalau aku tengok ada orang tunjuk gambar2 diorang yang macam tu, SERIOUSLY I REALLY DON'T CARE AND DON'T GIVE A DAMN SHIT.

"Baru je dapat kunci rumah baru, ingat nak extend dapur dan renovate kasi jadi 3 tingkat pulak lepas ni."
Memang kadang2 kita takde niat nak riak, tapi bila kita tunjukkan kepada orang lain kemegahan kita pada orang lain, dah nama pun "nak tunjuk" pastilah ia berasal dari sifat riak dan takbur. Dan bila kita "tunjuk kemegahan" kita terutama kepada orang yang jauh dari kita, secara tak langsung ia boleh mendatangkan perasaan tidak selesa kepada orang lain dan mungkin orang akan mempunyai persepsi seperti berikut:
  • Tau la kaya beli kereta mahal2, tak payah la nak menunjuk sangat.
  • Beli sport rim pun kecoh. Orang lain beli cover rim tak kecoh pun.
  • Nak pergi melancong tu pergi jelah, kalau setakat tunjuk gambar tapi tak beli souvenir baik tak payah.
  • Gambar makanan tu kalau aku dapat makan sekali takpe la jugak nak tunjuk kat orang.
  • Time anak ko dapat no. 1 upload kat Facebook, time anak ko dapat no. 20 takde pulak nak upload.
  • Beli rumah atas bukit diam2 sudah, tak payah nak berlagak sangat. Kalau runtuh nanti jangan lupa ambil gambar jugak upload kat FB.
"Alhamdulillah, tak sangka anak aku dapat A+ dalam ujian. Bukan senang test ni, dia sorang je dapat A dalam kelas dia."
Tak salah nak kongsi kegembiraan dan kehebatan anda, tapi rasa2 adakah orang lain akan turut gembira dengan kegembiraan anda? Kalau rasa nak kongsi sangat just kongsi dengan orang2 terdekat seperti ahli keluarga dan sahabat. Orang lain yang jauh dengan anda tak perlu tahu pun kegembiraan dan kehebatan anda tu. Kadang2 bukan sahaja boleh menyebabkan orang lain meluat, malah akan menimbulkan perasaan cemburu dan persaingan yang tidak sihat. Masing2 akan dok compare anak sapa lebih pandai, kereta sapa lebih besar, kitchen cabinet sapa lagi cantik dan sebagainya.

Cuba jadi orang yang rendah diri sikit, biar harta bertimbun, rumah besar, kereta bertingkat, tapi kalau tengok Facebook anda tak tahu pun yang anda ni sebenarnya orang kaya.

Adakah media sosial telah mencapai matlamat dan objektif penubuhannya? Bagi aku, ya.




tags: sifat budaya riak takbur takabur tanpa sedar social media network rangkaian facebook twitter instagram frienster myspace founder mark zuckenberg yahudi jew capai matlamat objektif share kongsi semua benda megah mewah hebat kaya berlagak ego emo good grades kids anak dapat keputusan cemerlang peperiksaan pandai bodoh rumah banglo besar atas bukit extend renovate kereta mahal tukar sport rim makan malam lunch dinner breakfast hotel 5 bintang star melancong eiffel tower romantik honeymoon dating hari valentine day 

154 ulasan:

  1. Balasan
    1. aku pernah uplod gambar anak ikan yang berjaya aku pancing selepas 12jam aku betenggek diatas batu .. just nak tunjuk kat buah hati yang aku berjaya pancing ikan :D

      Padam
  2. berbuih da mulut aku nasihat adik2 aku pasal ni...
    diorg kate aku ni x update.. puuiii...
    ok...ngntok sgt ni...

    BalasPadam
  3. Tak sedar pun bahaya ni. Apa-apapun fikir dahulu sebelum post/upload.

    BalasPadam
  4. errr..errr..saya tak kaya..hanya mampu terkebil-kebil mata menengok kalau ade kawan2 yg upload gambar mende2 seperti yg dimaklumkan oleh noob tersebut..sob sob..takpe la..rezeki dorang..saya menumpang tengok je la..

    BalasPadam
  5. sedih melihat realiti. Kuatkan kami wahai Yang Empunya segala kekuatan, agar mampu utk mngeluarkn diri kami dn mereka dri kpompong jahiliyyah ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila buang blog jika belum kuat

      Padam
    2. amin cik lynn si pipi merah.doakan kt sy sama.jahil ni.

      Padam
    3. Cik Lyn bubuh gambar untuk ape? lol

      Padam
    4. cik lynn letak gambar untuk apa? Bkan 1, tapi 3 gambar.........

      Padam
    5. saya cadangkan cik lynn buang gambar2 cik lynn.....gantikan dgan gmbar2 kartun muslimah berhijab.....bersepah kat internet.......

      Padam
    6. biarla dia letak gambar dia,cun apa.barulah org yg kena nasihat pun rasa sejuk je tgk wajah cik lynn.lgpun dia mana ada riak tayang kekayaan atau harta,dia cuma kongsi ilmu & tulis psl isu semasa.cik lynn masih single lg ke?

      Padam
    7. Rasanya single lagi tu lol.

      Padam
    8. ahmad jgn kacau cik lynn noob punya tu.kehkehkeh

      Padam
  6. muhasabah diri kejap..BK ngaku BK ada fb dulu tapi skunk BK dah xd fb dan mmpu hidup tanpa fb walau xsmua lagha. tq krn mengingtkan insan yang sedang enak dibuai ombak duniawi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya BK masih tak mampu buang tabiat sms melampau dan dah tentu tak mampu hidup tanpa teknologi.

      Padam
    2. Dik BK sila belajar mengeja yea.

      "Sekarang" bukan Skunk yang berbau busuk lol.

      Padam
  7. kalau bab travel ke mna2 especially oversea maybe nk share dgn kawan2 tapiklu jenis beli rantaike handbag ke upload dlm fb dlm ig mybe nk show off. tapi tu semua hati orang tk thu lh niat sebenar

    BalasPadam
  8. Jeles noob ni....kesian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sape tak jeles kalau orang upload gambar dok berkepit dengan awek cun dan seksi pulak tu sambil tulis baru balik dating dengan awek lol..

      Padam
    2. Jeles dgn sport rim kwn dia..kumpul duit nt beli ok..

      Padam
    3. aku faham perasaan noob....kadang2 aku rasa dunia ni agak kejam............

      Padam
  9. Dlm berblog pun blh dtg riak noob, so brrhati-hti ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul betul banyak blog mengarut dan riak..

      lagi Bahaya kat Facebook boleh jugak Buat restriction kat setiap post sape boleh view friends aje ke group aje ke etc.

      kalau blog nak restrict kena restrict semua.. haru.. :)

      Padam
  10. mmg bende2 upload kt dunia maya ni utk menunjuk2 pon.. kalau x utk sapa lagi.. kekeke

    BalasPadam
  11. sebab tu sepatutnya FB sertakan sekali button 'shit' atau 'F**K'.Bukan stakat 'like' je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena bubuh button AAK - Ada Aku Kesah lol..

      Padam
  12. uolls tak payah la nak jeles..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak jeles tapi cukup annoying kalau berak pun nak habaq..
      makan nasik pun nak habaq..

      Biasanya kitaorang filter je atau report as spam lol.. :)

      Padam
  13. Bhai Noob....

    Hahahaha.... no comment.... hahahahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. bhai..ini apa??

      Padam
    2. abam C++ yang hebat lagi bergaya dengan gajinya mencecah puluhan ribu sebulan yang bekerja dengan company oil and gas, tak prlu selalu pergi ke ofis utk siapkan kerja cuma online wifi dari kfc, mempunyai bini lawa dan anak ramai...memang idola kami pasukan anon di blog BO....

      lol

      Padam
    3. Bhai -> Bahasa urdu membawa maksud bang atau Abang

      Padam
  14. entahla...

    berlagak atau berkongsi. aku sendiri pun tak reti beza. wahaha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. mula rasa nak berkongsi kemudian orang puji jadi riak nak berlagak
      bila ramai yang like dan puji akan jadi takabur.. lol..

      Padam
  15. Paling anoyying bila mat kapel jiwangz upload pic bersama balakz/makwe dlm fb tgh date pastu berdoa semoga hubungan berkekalan hingga ke syurga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu takpe yang anoyying bila bergaduh ada krisis letak lam status..
      adeh.. kejap happy kejap gaduh..

      tapi dengan cara tu kita boleh baca orang tu macamana hahaha..

      Padam
  16. Anoyying juga ada yg update lokasi dkt fb sampai lokasi tempat nak berak/berjimak pun update. tapi xsedar perbuatan mcm ni menyenangkan keja penyamun/perogol.

    BalasPadam
    Balasan
    1. buh gps location rumah sekali yea.. nanti senang nak rompak rumah bila tahu balik kampung lol.. :D

      Padam
    2. paling best bila penyamun/perogol nak masuk rumah dia,tapi tak confirm ada org lain ke tak dalam rumah tu.Bila buka FB,ada status "boringnye duduk rumah sorang2".

      Padam
  17. Memang masa ada facebook dulu aku salu update rasa macam perlu update
    tapi lama-lama macam something wrong..
    memang tak semua kena update kena bagitau kat facebook tweeter
    tapi sebab bila jadi kebiasaan dan macam disuntik rasa nak bagitau lol..

    dan kerana aku tak dapat kawal diri aku terpaksa la aku delete..
    tapi sebenarnye tak ada orang kesah pun.. :)
    masa aku nak delete facebook aku dulu dari beratus-ratus friends aku tak sampai 10 orang pun yang tanya kenapa.. lol.

    So pada aku kawan yang benar-benar kawan tak perlu ada semua tu.. yang sentiasa membantu dan ingat kita seperti mana kita ingat dia.. dan tak perlu bantuan facebook atau tweeter nak ingat birthday kita.. lol.

    Nampaknya hanya beberapa kerat kawan yang aku maksudkan..

    BalasPadam
  18. Ramai yang tak tahu, sifat riyak dan takabbur tu boleh menyebabkan seseorang tu jadi syirik (walaupun ia dikategorikan sbg syirik kecil, ia tetap syirik)... Nauzubillah....

    Suka entri ni...
    Salah satu peringatan untuk saya...
    Thanks Noob... =)

    BalasPadam
  19. Noob, bile org sokong pandangan kita, lgi2 bile org puji dgn kepandaian kita berblog, ape agaknye yg kite rase wktu tu ye? Dari duk mencari2 salah org.. Lebih baik muhasabah diri sendiri.. Tpi kalau utk nasihat, rasenye takde masalah.. Yg takutnye, Niat awal mmg utk menasihati, tpi berubah bila dipuji..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pernah dengar orang derma rm5k kat rumah anak yatim sorang pakai cek besar siap masuk tv lagi, sorang lagi cuma pakai nama Hamba Allah. samala macam berblog ke apa, sebab tu aku tak guna nama betul. kalau tulisan kita bagus ke kena puji ke, orang takkan tahu siapa kita, so nothing untuk diriak atau ditakburkan sebab orang tak kenal kita. kalau aku tulis blog sebab nak riak, dah lama aku tepek muka aku kat sini dan pergi join gathering2 blogger, mana tahu boleh jadi duta produk kecantikan

      Padam
    2. Cun jugak abg Noob ni hik hik hik

      Padam
    3. orang p gathering blogger2 abang besar, buh pic sendiri tu kadang bukan sebab riak gak noob haha

      Padam
    4. memang niat di hati takde rasa nak riak, tapi bila orang dah kenal kita, dan tiba2 satu hari kita terbuat entry "Kereta baru saya yang saya idam2kan selama ini" dan tayang dalam blog, tak pasal2 dah jadi riak tanpa disedari.

      Padam
    5. Jgn tipu noob, kalau ada biar pun sekelumit rasa riak, sila tutup blog kalau belum kuat

      Padam
    6. jangan tipu apa benda ko nih? ko faham tak apa yang kau tulis ni?

      Padam
    7. letak name dengan gambar dlm blog pun dikira riak ker?huh

      Padam
    8. kau ni kenapa? faham ke tak apa yang aku tulis? kalau setakat letak gambar tak la riak, sama la macam kau letak gambar kau kat facebook. tapi kena ingat, once letak gambar, family, kawan2 pejabat, kawan2 sekolah, saudara mara, orang luar, orang akan kenal kau. sebab tu bila orang dah kenal, kita perlu lebih berhati2 bila post something kat internet terutama benda2 yang berkaitan dengan kemegahan dan kehebatan kita.

      Padam
    9. btul apa yg noob cakap.dia tak guna nama betul dan gambar dia sendiri.kalau kita puji dia hebat camner pun.dia sekadar puas hati sorang2 je.org lain tak akan tahu.serupa macam kau sedekah kat tabung surau time org takde.asalkan kau tahu kau sedekah,dah kira puas hati.tak pernah pulak ada kes lepas sedekah,siap tampal gambar dan nama..pastu tulis "saya sedekah RM 50 tadi".

      itulah perumpamaannye dengan org yg rahsiakan nama dan rupa sebenar dengan yang letak gambar sebenar dan nama sebenar hanya untuk tujuan menunjuk-nunjuk dan riak.Maknanya bukan asal letak nama dan rupa sebenar tu bererti riak.tapi tengok kepada tujuannya.

      Padam
    10. Buhung la abg Noob kau tu manusia biasa je kalau orang keji ngata musti ada terasa kalau orang puji pun sama.. Cuma mungkin ko bersembunyi disebalik nickname tu aje.. Appaun kau tetap manusia ada perasaan kan..

      Takpe perasaan tu yang tuhan bagi bagi hiburan juga untuk menguji kita.. :) perasaan suka riak takbur marah geram dan sebagainya.. Apapun yang berlaku dalam diri adalah untuk mengingatkan kita menilai iman kita.. kalau rasa tak betul baik la betulkan sebelum terlambat.. :)

      Kita kena slaing ingat-mengigatkan saling betul membetulkan sebab kita ni bukan la sempurna dan betul sentiasa.. :) itu hikmahnya dakwah dan hidup bermasyarakat juga diberi aqal untuk menimbang mana baikd an buruk..

      Wallahualam..

      Padam
    11. bila masa aku cakap aku takde perasaan? yang aku tulis kat atas tu aku menjawab soalan taufik tu, aku cakap mungkin orang yang pergi gath dan letak pic tu takde rasa riak, tapi bila dah orang kenal, kita kena lebih berhati2 apabila tulis entry agar orang lain tak rasa yang kita ni nak menunjuk2.

      sebenarnya kenapa aku nak kena ulang balik point2 aku ni? sebenarnya apa point kau sebenarnya? yang ko terasa lebih2 ni kenapa? cuba cakap terang2 kat point mana yang ko rasa aku salah? kalau salah sila betulkan

      Padam
    12. lol sape yang buthurt sebenarnye :)

      takpe kadang rasa tu ada pada kita kerana kita juga manusia.. :) lol

      Padam
    13. ok, semua manusia ada perasaan, so? apa point yang cuba disampaikan?

      Padam
    14. Tak prlu nak berdalih noob, point aku senang... Yg ko sndri buat hal so ko sendiri kena sedar!

      Padam
    15. hal apa yang aku buat? aku riak? sorry tapi aku langsung tak faham dengan point ko, dok pusing kiri kanan. kau tak kenal aku, aku pun tak kenal ko, so kalau kau nak maki aku ke nak kutuk aku ke its up to you.

      dan aku tak pernah cakap aku ni baik sangat, or alim or whatever, malah tak mintak pun kau setuju dengan setiap apa yang aku tulis, ini hanya pendapat dan pandangan peribadi aku. aku tulis benda ni simple dan straight to the point, bukan susah pun untuk orang hadam. kalau ko rasa tak setuju, just cakap apa yang ko tak setuju dan bagi pandangan kau, bukan putar belit ayat untuk serang aku.

      Padam
    16. klau ada awek puji penulisan ko ni, mesti ko rasa bangga kan?????kan??? macam la aku xtau.....aku pun blogger cam ko......

      Padam
    17. Hebat Abg noob ni tidak pernah terasa bangga/riak walau sekelumit pun.

      Padam
    18. adik ntahla, abg noob ada cakap tak abg noob tak pernah rasa bangga/riak walau sekelumit? malah bangga dan riak juga ada perbezaan. bila kita rasa bangga disebabkan kejayaan kita atau apa2 sahaja, ia hanya rasa bangga sahaja kerana kita sorang2 sahaja yang tahu dan rasa perasaan itu. bila kita dah start menunjuk2 kepada orang lain rasa bangga kita itu, jadilah ia riak dan takbur. sekian terima kasih.

      Padam
    19. Riak dan takbur rasanya bila kita membelakangi Allah dalam apajua cara rasa macam bagus baik dalam diri atau depan orang apalagu menunjuk2 etc..

      Tepuk dada tanya hati & iman.

      Saya memang kadangkala dihujani dengan bisikan yang meriakan ni..

      Padam
    20. sudahla... kalau ada yg nak tuduh noob ada rasa riak, terpulangla. kamu bukan tuhan sampai kamu boleh konfem apa ada dalam hati dia. tuduhan kamu tidak lebih dari sekadar prasangka.

      mau gaduh pasal ni sampai bila pun x habis

      Padam
  20. Noob butthurt dengan someone ni.
    Lg cambest bile pompuan upload gambar dgn caption.
    'New hair". Tp hujung rambut jer yg nampak..lurah tetek lagi banyak nampak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adakah anda pernah rasa riak dhn memapar wajah sambil pose maut

      Padam
    2. haha.terbaik.bli samsung S3,gambar hp kecik je atas meja..gambar dia buat muka duckface 80% ruang gambar.

      Padam
    3. Mana gambar tu Len lol..

      p/s: mungkin dia nak tunjuk other hair.. lol XD

      Padam
    4. lol.. other hair? Terus komen : Sila beli apa yang patut. :p

      Padam
    5. mohon cik len upload gambar lurah beliau.........

      Padam
  21. Mmg apa yg dibincangkan mmg betul, and part of the reason people using FB.

    Another thing, some people sharing everything on FB. Kalau bende hepi, benda x hepi, benda x disangka2, sometimes kalau x tau nak tulis apa...tulis "boringnye..." atau "....." pun boleh diterima. Objektif, nak tgk ada org reply or LIKE or comment anything from previous post.

    Ppuan lg suka FB sbb naluri mereka sukakan perhatian dr semua org. X jd artis pun still boleh bangga mcm artis bila post something kat FB. Lg2 kalau dia 2 cantik,comel, hotstuff...semua kita komen byk yg like.

    Berbalik topik utama, konsep riak ni kdgkala kita x sedari..tp pendapat sy FB ni byk beri kesan buruk dr kesan baik kepada peibadi seseorang. Just konsep berdakwah dlm FB yg sy terima sebaiknya. Lgpun pereka FB ni pun org Yahudi...mungkin reason FB ini dicipta utk memberi kesan buruk jangka masa panjang di mana manusia tidak perlu bejumpa seperti biasa, bebas beri pendapat tanpa batas, keaiban seseorang senang terdedah kpd masyarakat. Kdgkala terdetik di hati utk haramkn FB ni...tp mungkin bukan masanya skrg.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hmm..betul tu Ayam..usaha sebarkan kebaikan melalui fb..

      Padam
  22. Orang2 macam ni aku hide je dari kuar kat news feed. aku happy dia pun happy. abes citer

    BalasPadam
  23. noob, kalau aku update status kat fb, tak de lain aku cume nak kongsi dengan mak abah ngan adik beradik aku je, nak bgtau khabar aku, bgtau cerita terkini aku dgn famili aku ..kan free je gune fb tu, kalau nak sms ke, call ke, kene gune duit ..huhu aku tak de niat nak riak pon ..jangan marah aku ea? ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bgus la mcm 2...leh je setting kat FB utk every post hanya leh view oleh certain2 people or buat group 'Family je'. Kdg2 niat kita nak bgtau family, tp kalau post 2 open utk semua org baca...rmi org ada perspektif berbeza menilai baik buruk komen 2.

      Gunalah pisau utk memotong sayur n ayam utk masakan kepada suami n anak2, bukan utk membunuh org. Sama konsep utk FB gak. My 2 cents

      Waiting for Noob reply...

      Padam
    2. takde marah apa pun lah, aku cuma cakap je pandangan aku :). lagipun kalau setakat nak kongsi dengan famili dan orang terdekat takde masalah pun macam yang aku tulis kat atas tu. ini bila kita kongsikan benda2 yang tak sepatutnya kepada public, dengan orang yang takde kaitan dengan kita, tu yang menjadi masalah.

      Padam
    3. betul.macam tu kira bagus la.Ni tak,ada member aku,dapat holiday 1 hari..dia plan nak gi PD.daripada time nak bertolak dari rumah sampaikan ke PD,berjela-jela status dia post. "morning malaysia,PD today","bekpes (ada gambar) sebelum memandu","ok, let's go (ada gambar dalam kete","cuaca harini cntik(ada gmbar langit)","singgah sebentar dia petronas" dan bla bla bla..sehingga la sampai ke PD.hari tu jugak aku deactive FB aku..sebab org2 camtu la buat aku nyaris-nyaris benci kat masyarakat.hahaha.

      Padam
    4. Tanpa Nama14 Februari 2013 11:30 PG
      ko activate balik tapi filter je dia dari news feed

      Aku ada kawan macama-macam tapi agak meluat jenis "friends" kita dok fanatik parti lebih dari agama atau tuhan.. kalau benda baik takpe ni macam jenis pencacai ni terbaca status update pun meluat.. dalam hati rasa meluat.. kalau nak berkempen ke berdakwah ke pun buat la ayat2 yang elok2.. ni maki sana maki sini.. tau la status tu ko punya.. so apalagi buat group "unwanted" then masuk dia dalam tuh set filter hide new/updates.. selesai.. :)


      Padam
    5. Setuju! Better dgr petikan ceramah agama dr UAI atau sape2 pun dlm news feed FB..asalkn bukan ceramah politik yg x semestinya 100% betul pun. Nak cite politik ada tempatnya,kedai kopi boleh la...tp selalu sgt di FB, menyampah benar.

      Padam
  24. Personally, I like this blog from the 1st day...boleh kata hmpir semua luahan Noob hmpir sama dgn pendapat sy sendiri yg bersikap neutral n tidak memihak mana2. At least blog ini memberi sedikit info,output, buka minda and common knowledge yg perlu rakyat M'sia ambil tahu. Better dr blog politik yg menjadi pencacai pemimpin yg dia sanjungi atau blog personal yg tiap2 hari cite apa dia buat 24/7.

    Everyday sy bukak blog ni termasuk dlm PC office n hp sendiri. Will support u time 2 time dlm ruangan komen. Harap Noob byk2 bersabar dgn AHMAD and anon2 yg sering melepaskn 'kata2 manis' mcm xde kerje lain nak buat. Who knows blog ni in 2-3 years time akan jadi segempak BlogSerius, AkuStressGiler atau HanisZalikha blog. Semoga dimurahkan rezeki n all da best. Nanti ada rezeki boleh berjumpa n dinner gerai tepi jalan sama2.TQ

    Hamba Allah.

    BalasPadam
  25. nak tgk org sekepala riak n takbur like2 banyak2

    BalasPadam
    Balasan
    1. AHMAD AFIQ = AHMAD? Tiba2 trauma dgr nama Ahmad. Sorry ye.

      Or AHMAD AFIQ = Mr. FAPSON? Hehe....

      Padam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy padamkn sbb ada word error, refer post di bawah.

      Padam
  27. Suka statement Dr Fazley dlm radio, lebih kurg mcm ni...."Letakkan post yg positif, tnpa perlu mengutuk,memaki atau mencerca orang lain. Dari situ org akan lihat anda insan yg bersikap positif"

    So, kalau ada rasa x puas hati, geram kat seseorang.. x perlu post dlm FB. Just kongsi cerita yg positif sahaja. Seeloknya positif pasal kawan, keluarga atau segala isu. Bukan sentiasa positif utk diri sendiri (maybe riak) tapi negatif kat org lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maksud fadley boleh guna kiasan/perli macam orang melayu biasa buat ke?

      gunakan ayat yang positif untuk sesuatu yang negatif..
      Macam nak kata "gemuknye orang tu" dengan "sihatnye orang tu" lol.


      Padam
    2. Kadang orang asik post benda baik je nasihat etc pun ada juga rasa tak best..

      Mungkin Iblis atau syatan bisikan kat kita ala macam dia ni baik atau bajet alim sangat.. padahal diapun sama dengan kita lol..

      Pernah ada rasa macam ni tak? atau bisikan sebegini..

      Padam
    3. Fitrah manusia, selalu nak rasa lebih baik dr org lain...bisikan setan pun boleh diambil kira....semua bergantung pada niat, kalau niat kita baik x perlu fikir kata org.

      Padam
    4. Bukan la nak fikir apa orang kata sebagai manusia normal kita kena fikir apa juga orang rasa sebab suatu masa mungkin benda sama akn berlaku kepada kita.. cikgu aku pernah pesan supaya jaga hati orang supaya Allah akan jaga hati kita nanti.. :)

      Pernah fikir tak kenapa kita kadang rasa menyampah kat orang padahal dia tak buat apa-apa pun kat kita? Kenapa? Adakah orang lain juga rasa begitu macam kita?

      Pernah tak kita fikir kenapa agaknya tuhan bagi rasa-rasa begitu kepada kita? Kenapa orang tulis begitu kenapa orang tulis begini?

      Agak menarik mempelajari manusia ni.. kadang satu perkataan boleh dinadakan dengan pelbagai cara dan emosi ;)




      Padam
    5. Suka statement Dr Fazley - ini Fazley yg penyanyi tu kah? Semua org tahu Phd dia fake dari bogus u(sama macam MB Perlis). harap next time u x pakai/tulis 'Dr.'pada nama dia. Saya selaku student postgraduate benci org-org yg pakai title palsu macam ni

      Padam
  28. Salam semua :) Ihihi..Sy rasa la kan, riak & takbur ni tetap akan terasa dan dirasai mana2 pihak lah. Kadang-kadang sengaja atau tak sengaja. Apa2 hal pun, yang penting bila dah berlaku macam tu kita rasa menyesal dan cuba elakkan lagi benda2 sebegitu. Kalau tak pandai sedar2 diri tu yang payah tu..yelah kita ni kan sekadar manusia, entri macam abg noob ni sekadar untuk menyedarkan kita. So jangan la kita berlagak pandai sangat sampai nak diri sendiri tu je betul...ambil yang baik, yang buruk tu simpan saja dalam poket.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penuh benda busuk dalam poket lol..
      buang je memana Tracey..

      tak payah simpan nanti jadi busuk diri kita..

      Padam
  29. eh,,tapi kn Noob..sy suke gak tgk klau kengkwn post gambo diorg pg travelling..mcm ada sorg mmbr sy tu slalu pg mengembara..so, dia akn capture byk gmbr tmpt yg dia pegi..dan buat mcm album kt FB...sambil tu dia bg advice tempt2 menarik kt kwsn tu..mcm trip advisor la..tp bkn dlm bentuk blog.Cuma bezanya, dlm 10 gamba yg dia upload, ada satu je yg ada muka dia ngan hubby dia...yg lain gmbr permandangan...cantik2 plak tu.

    - TaniesyaFalisha -

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu namanya memuji kejadian Allah (kalau tunjuk bukit,langit,sungai)...bkn memuji diri sendiri. Tp kalau tunjuk kat bangunan tinggi/cantik kat oversea mcmana? Ada 2 version, sekali dgn gmbr kita atau gambr bangunan je.

      Padam
    2. Betul tu ayam.. Yg ko guna gamba ayam apasal mangkuk

      Padam
    3. X terkifir pun letak gmbr ayam, main letak je. But sometimes simple is better...gambar yg senang diingat. Same like noob gune gambar Patrik Star, tgk gmbr 2 terus ingat noob yg comel. So, kalau nmpk gmbr ayam ni kat mana2, ingat la kpd sy. Just try to do it different way.

      Maybe sy suke mkn ayam kot,lauk lunch mesti ada ayam. Haha!!

      Padam
    4. Dulu aku ada buat tapi ntah rasa tak sedap pulak..
      masih macam rasa nak menunjuk kita boleh pergi ke tempat2 tu hahaha..

      Padahal bukan duit aku kompeni sponsor..
      then aku pun delete la album tu..



      Padam
    5. taniesya, sebb tu saya cakap kat atas tak salah nak kongsi apa2 hatta gambar pergi melancong ke travelling tu, tapi just kongsi dengan orang yang rapat dengan kita.seperti famili dan kawan rapat. bila kita kongsi dengan orang yang kita kurang rapat atau tak kenal, tu yang boleh menimbulkan perasaan kurang senang orang lain

      Padam
    6. yang mengupload pic tu mungkin boleh menjadi riak
      dan yang melihatnya mungkin boleh menjadi iri.
      bahaya bahaya

      Padam
    7. Klau org letak gmbr makanan pun dimata sesetengah manusia akn rasa mcm menyampah seolah2 hanya dia saje yg mkn best2 mahal2, org letak gmbr happy2 selebret besday or parti or kenduri here & there pun akn menimbulkn perasaan kurg senang di mata sesetengah manusia seolah2 org yg upload tu nk menunjuk2 life style diorg yg 'urban'sangattt..org yg asyik letak gmbr ank pun org akn kata mcm dia sorg ada ank..org letak gmbr hubby/wife pun org akn ckp over giler nk tunjuk romantik sgt...org letak gmbr tempat keje pun org ble ckp riak nk tunjuk keje gempak..ada yg letak gmbr muka sendiri pun org ckp perasan mcm cantik sgt...org yg xletak muka plak di katanya hipokrit xnk mengaku diri sendiri, penakut, kurg keyakinan diri....org post status berbahasa Inggeris pun dikatakan berlagak, xsedar mkn belacan..yg upload gmbr dia belanja mak dia mkn masa besday pun org ble ckp nk berbakti kt org tua pun kena bgtau sume org ker?

      At the end of the day...we cannot pleased everybody. ;p Tapi mcm ckp Noob, just share sume tu dgn family & close fren, but how?

      Mudah jer, next time, jgn sesuka ati nk pegi accept sume fren request. Pilih yg korg btul2 rasa sehati & sejawa ngan korg...biar frens list korg xsmpai 300 org tp korg tau yg 300 org tu bebetul kenal korg dan xkn iri hati kt korg. Delete je kengkwn yg korg baru jejak kasih 2-3 ari lepas setelah 20 taun xjumpa sbb dia mesti xkenal korg sgt. Myb dia nk stalker je idup korg.Nak tau korg dah berjaya ker, dah kawen ker..lawa ke bini korg, masih pkai proton saga lagi ker..Delete jugak geng2 opis yg korg x rapat sbb diorg tu saje je nk tau baju ape yg korg beli, handbag korg ori ke x, korg MC bebetul atau pg tgk muvee...Delete jugak budak2 bwh umur yg dlm list korg, sbb kompom korg akn sakit ati bila baca status xberapa 'matang'dan mumayyiz diorg, jugak delete geng2 korg yg baru kawen psal diorg akn slalu upload gambr 1st time honeymoon, gmbr 1st tgk wayang lps kawen, gmbr 1st time beli umah baru, delete gak geng2 korg yg baru nk brhijrah ke arah yg lebih baik psal diorg akn slalu upload ceramah2, kata2 nasihat, status stp kali lps solat tahajud (bkn sbb nk tunjuk alim tp trpanggil utk ajk kengkwn kearah kebaikan)..ohya, jgn lupa unfren geng2 korg yg join MLM, psal diorg akn slalu letak gmbr duit, kete merc/bmw,holiday2 ke obersee.....

      Bolehh?

      - TaniesyaFalisha-

      Padam
    8. xpun delete je facebook tu.tu semua ciptaan yahudi utk melemahkan umat islam.sedar xsedar fb ni lebih byk keburukan dr kebaikan.xrugi pun kt kalo xde fb.tgk zaman mak bapak kita xde fb pun boleh je hidup,ramai je yg berjaya dlm kehidupan

      Padam
    9. haaa..btul2x...jom kita start tulis surat kt kengkwn & hantar kad raya mcm dlu2 blk....dgn cara itu kita jugak bleh meningkatkn penjualan setem dan mungkin boleh mengembalikan hobi org2 yg suke mengumpul setem. Walaupun kita boleh brhubung secara free mengunakan FB tp membayar 60sen utk sekeping setem adalah berbaloi-baloi.

      - TaniesyaFalisha-

      Padam
  30. Aku rasa semua kat atas ni beri komen psti ada rasa riak.. Sbb asalkan ada yg pelik skit mesti nak komen lebih2....anjing smua ni

    BalasPadam
  31. Kuang ajak ko noob. Aku komen ko delete. Tapi kalau ahmaf komen ko biar je... Gay syial

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahmad adalah konspirasi Noob nak memeriahkan Blog ini lol..

      Padam
    2. ahmaf? sapa ahmaf? btw kalau kau komen tetiba tak keluar, itu bukan aku delete tapi masuk spam. kau ingat aku 24 jam ke monitor komen nak delete sepanjang masa? kalau tak tahu tanya, belajar, jangan main hentam dan tuduh saja.

      Padam
  32. aq stuju skg ni budaya riak dan takabbur ni berleluasa...tpi ada juga yg jdi mangsa keadaan.. sekadar..monkey see monkey do..
    personaliti manusia tu byk.. mungkin ada yg sekadar sharing is caring,..ataw other than dat.. kadang2 sebab2 tu byk...n kita xde masa nk tanya satu persatu manusia kt alam maya ni..paling mudah kita buat ramalan.. atau budaya cop mengecop..aaahh,..ini riak ni..ahh..ni takbur ni...ahh..ni org mulia ni..buat amal ni...hahaha.. buknkah ini budaya malaysian...we state the obvious.. hihi..-skyzodd-

    BalasPadam
  33. sama sama la kita bersangka baik n jgn cepat menilai. pesanan utk diri aku la bila tgk post2 org budget bagus =)

    BalasPadam
  34. kadang2 aku terasa dunya ini kejam.........sangat kejam!!!

    BalasPadam
  35. Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet! Konet!

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen di atas bakal dialihkan keluar oleh pentadbir blog

      Padam
  36. assalamualaikum ... fenomena biasa di fb ... cuma bleh tgk jer , kalau tegur kata kita jeles lak . Lebih sedih bila tunjuk gambar pi umrah ! Kita tak leh riak dlm ibadah ... bahaya !

    BalasPadam
  37. Kadang-kadang kita kena tengok hati kita balik jugak noob.

    Orang share as a matter of sharing, kalau kita rasa something wrong, macam hati kita yang rosak sebenarnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul juga kita tak tau hati dia suci lurus dia sharing takda masalah dengan hati dia..

      Tapi mugnkin hati kita yang rasa dia/mereka menunjuk..

      Alahai rosak hati kita ni.. uhuks.. :(

      Mari kita berbaik sangka..

      Padam
    2. oh mamat ni upload gambar kereta bmw baru dia,mesti dia tiada niat apa2,just nk bagitau yg dia mampu beli kereta bmw...(baik sangka)

      oh pompuan ni upload gambar beg couch dia,mesti dia tiada niat apa2,cuma nk bagitau yg dia dah beli beg couch keluaran terbaru...(baik sangka)

      oh orang tua ni upload gambar dia pegang duit,mesti dia tiada niat apa2,cuma nk suruh org join mlm dia...(baik sangka)

      oh abang aku ni xsolat,mesti dia tiada niat apa2,mungkin dia hanya datang bulan...(baik sangka)

      oh awie bukak kelab malam,mesti dia tiada niat apa2,cuma nak bagi dakwah ugama pada orang2 yg dtg kelab malam dia...(baik sangka)

      oh rosmah tayang cincin dia,mesti dia tiada niat apa2,hanya nk bgtau yg pemimpin juga perlu berhias...(baik sangka)

      oh najib jemput psy dtg malaysia,mesti dia tiada niat apa2,cuma nk menggalakkan industri pelancongan dan menjana ekonomi negara...(baik sangka)

      gila.kalau semua benda kita hanya baik sangka maka kita akan jd masyarakat bebal yg hanya akan diperbodoh oleh org lain

      Padam
    3. Tgk cite ular emas masa kat tv9...isteri yg solehah selalu baik sangka dengan suami dia yg byk masalah. Selagi dia x mengaku kesalahan, kita baik sangka sahaja. Kalau dia mengaku pun kita doakan supaya insaf n berubah menjadi yg lebih baik serta menyokong segala usaha dia utk ke arah kebaikan.

      Biar baik sangka. Org akan lihat kita sebagai insan yg mulia. Buruk sangka akan membuat hati kita menjadi hitam sikit demi sedikit. Kita pun x suka berkawan dgn org yg selalu buruk sangka. Walaupun ada risiko boleh diperbodohkan..itu urusan dia dengan Allah. Kita baik sangka dpt pahala, buruk sangka dpt dosa.

      Kalau sibuk nak fikir org politik memperbodohkn rakyat, biar kita baik sangka and kalau mereka mengaku salah, doakan mereka insaf n segala kesilapan yg mereka lakukan diampuni Allah. Better dr kita kutuk n maki hamun (amalan syaitan) org politik itu balik. Itulah sebaik2 muslim sejati.

      Padam
    4. boleh baik sangka tp jgn sampai jd lurus bendol.kalau benda tu dh nmpk sgt obvious,nk baik sangka apa lagi?ada org beromen dlm kereta dpn rumah ko,ko ckp oh mungkin suami isteri (baik sangka).kalau suami isteri knp beromen dlm kereta kt tempat gelap? aku pn xsuka berkawan dgn org yg selalu buruk sangka,tp aku lg xsuka berkawan dgn org yg suka menunjuk2 kekayaan dan kemewahan.

      Padam
  38. Kadang-kadang kita kena tengok hati kita balik jugak noob.

    Orang share as a matter of sharing, kalau kita rasa something wrong, macam hati kita yang rosak sebenarnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu dear, orang cakap sharing is caring, tapi not all thing kita boleh sharing. share ilmu pengetahuan, ilmu agama, news, hobi, bakat, etc, i dont see any problem with that. tapi kalau share benda2 macam saya tulis kat atas, saya kurang setuju kerana secara tak sedar ia boleh mendatangkan riak dalam diri kita tanpa kita sedari. but again, its just my opinion, kalau nadz rasa tak salah share benda2 tu, its up to you because it is your opinion, tiada siapa pun nak halang.

      Padam
  39. tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!! tottey!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. datang dah dia punya sewel.gi makan ubat tu.jgn biar melarat.

      Padam
  40. setakat yg aku baca entri ni lbh berunsur nasihat & aku lgsg rasa xde masalah.tp yg aku pelik ada juga yg xsetuju & menentang.mungkin yg xsetuju tu golongan yg selalu update status dan gambar kemegahan mereka kt facebook,sbb tu butthurt gila babi.sapa makan cili dia terasa pedasnya LOL

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin la mereka rasa pedas

      Pada aku ada betul dan ada tidak.. pengalaman peribadi yang pernah ada facebook :) sekarang dah takda permanently delete facebook account (bukan deactivate)..

      Mula bukak facebook sebab niat nak carik kawan sekolah balik dan juga main game.. banyak gak game best kat facebook lol..

      Mula tak bubuh gambar pun.. tapi orang tak kenal pulak karang so buh la gambar..

      dah main game tentu add friends ntah sesape yang juga kaki game hahaha.. termasuk juga kawan-kawan sekolah lama yang dah jumpa balik..

      So ada share ada post yea memang kadang ada gak share aku pi oveasea kerja sambil jalan-jalan.. buh profile gambar tengah posing kat oversea... orang puji cantik la itu ini etc.. ada juga timbul rasa banga huh banga ke riak? kena tanya abg noob kalau ikut takrifan dia riak la kan sebab tunjuk muka lol..

      memang best ramai kawan share post upload ramai orang komen orang like.. memang seronok.. :) sejujurnye memang takda rasa nak menunjuk pada mulanya.. tetapi lama-lama ada terasa macam aku ni nak menunjuk2 ke?... hanya terasa..

      bila timbul rasa tak besh macam tu aku start slow.. tak upload gambar2 dah.. malah aku delete dan kurangkan gambar dan almum..

      walau ada filter aku jadi keliru dan kadang serba salah nak share sebenarnye.. Misalnya kalau gambar tu aku share kat kawan a takan aku tak share kat kawan b padahal friends aku juga? Kalau kawan b tahu tak ke sakit hati dia sebab "filter" dia? hehe

      sama juga post kalau kawan game aku takpe la aku filter sebab aku tak kenal dan purposely add diaorang nak main game aje.. tapi kawan sekolah.. kawan yang kenal aku.. delema..

      nak share kat semua nanti apa kata diaorang aku ni apa.. lol.. so lema-lama malas la.. aku nak berfacebook.. so aku pun anounce nak stop berfacebook kalau kawan0kawan kau ada apa-apa email atau sms/.call aku je.. :) then aku delete facebook aku..

      So takda dah nak fikir pasal post share etc.. dan yea.. sekarang aku sedar aku sebenarnye takda kawan pun.. :) walau friends aku hampir cecah ribu.. sebab dah 3 tahun aku delete takda sorang pun yang ingat nak email aku.. :) so aku bukan la penting bagi mereka.. :) tapi aku ada juga email kawan-kawan mana yang aku ingat tanya khabar.. insya'Allah.


      Pasal riak takbur ntah aku sebenarnye tak tahu..
      Aku cuma terasa macam nak meriakan diri takbur tu takda la..
      Sebab takbur tuh dan ke arah syirik.. takan post gambar bergambar kat oversea leh jadi takbur?? hurm entah la kan...

      lantak la sekarang aku takda facebook nak fikir semua tu.. cuma kongsi apa aku rasa masa ada facebook dulu

      wasalam.

      Padam
    2. wah... damn complicated betul FB ni yer? social networking is oh so complicated :p

      Padam
  41. ohoo banyaknya benda tak best pasal FB ni, baguihla aku tak penah teringin pun nak bukak acc.FB...aman jiwa aku, kehkehkeh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. cannot afford to eat the grapes, will say the grape is sour

      Padam
    2. stupid anon.perumpamaan tu hanya boleh guna kalau org beli kereta bmw,kita ckp kereta bmw tu xbagus.kalau org beli iphone,kita ckp iphone tu xberkualiti.ini org ckp xpyhlah nk menunjuk2 sgt kereta bmw dgn iphone kau tu.perumpamaan xkena lgsg...stupidity level is too damn high

      Padam
    3. lor ada adegan butthurt gak ke dgn statement aku malas nak ada FB? lol...

      btw i have grape vines growing in my yard, got 4 bunches of sweet green grapes this time... lol (tak dak kaitan langsung) XD

      Padam
  42. Akhirnya aku puas hati...entri ni sangat aku sokong,aku banyak hide kawan2 yang asyik nak menunjuk je kat fb,aku sekarang dah malas nak share apa2, masalahnya yang set set 'berhijrah' pun suka menunjuk juga.mungkin aku salah sbb aku buruk sangka...nauzubillah

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup. mudah iri hati dgn kebahagian org laen. jeles?

      Padam
    2. org kalau ikhlas nk buat baik,nk berubah,nk buat amal ibadat,xperlu ditunjuk2 pd org lain.kalau betul2 ikhlas kt xperlu bgtau org pun org akan tahu dgn sendirinya.mcm nilah org melayu susah sgt nk accept bila kena tegur,nk ckp pandai,bodoh sombong.perlu ke ditunjuk kebahagian kt pd org lain ke?

      Padam
  43. saya selalu upload gamba makanan sambil berkongsi resepi. masuk kategori takbur gak eh.. hadoii.. riak dan takbur yang tersembunyi. astagfirullahuladzim. kembali pada niat :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. knp la ramai org susah nk faham benda ni.kalau upload gambar mknn & kongsi resepi,itu nama dia kongsi ilmu,bukan riak.lain la kalau setiap kali ko nk mkn ko upload gambar makanan tulis ini utk mkn pagi,ini mkn tghhari,ini utk mkn malam,tiap2 hr pulak buat mcm tu,nk kata kongsi resepi xde pulak letak resepi,dh tentu la nk menunjuk2...

      Padam
  44. Pedulik apa orang nak upload apa pun... kdg2 orang x riak pun di katanya riak. Sifat melayu yang harus dibuang. Gi buat keje tingkatkan prestasi. Orang upload gambar kita tgk jelah. Apa mau kecoh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku malas betul la nak explain banyak2 kali kat orang2 macam ni yang susah nak terima teguran. dah nama pun aku cakap "Riak tanpa ktia sedari", bukannya "Sengaja mahu riak". maksudnya ada perbuatan kita yang tanpa kita sedari sebenarnya mengundang riak, faham tak "TANPA DISEDARI"?

      aku sebenarnya tak suka nak tulis guna ayat2 Al-Quran atau hadith sebab aku tahu ilmu agama aku kurang, ni aku tulis berdasarkan common sense je. kalau still ada yang tak boleh terima, takpe aku tak paksa pun untuk anda terima apa yang aku tulis, cuma cuba bukakan sedikit hati tu dan baca kat sini:

      - Manusia tanpa sedar hidup dalam Riak..
      - Kita Riak & Takbur Tanpa Sedar.
      - RIAK dan SUM'AH serta TAKBUR..

      Padam
    2. Noob

      Sebagai orang islam gunakan ayat quran hadis untuk kita dekatkan diri dengan Allah semoga dengan mengunakannya akan membuka hati kita..
      Jangan takut untuk sampaikan walau sebaris ayat.

      nanti orang kafir guna ayat quran dan hadis marah pulak..
      lol.. :)

      Padam
    3. aik kena balik kat aku? aku tak takut nak guna untuk diri aku sendiri, cuma aku rasa ilmu agama aku masih belum cukup untuk kaitkan dengan kandungan artikel dikhuatiri tersalah guna ayat atau terbawa maksud yang salah. aku juga masih lagi dalam proses membaiki diri dan mencari ilmu. apa2 pun tq atas nasihat anda.

      Padam
    4. sabar noob sabar..:)

      Padam
    5. buthurt Noob lol..

      takda nak kenakan ko pun aku pun kadang macam tu sangat takut nak gunakan Al-Quran dan hadis ebab kalam Allah tu Mulia
      tapi kalau kita tidak guna sape nak guna bila lagi nak guna?
      dah mati nak guna ke?

      So kalau benda baik ada dalam quran kenapa tak guna tu maksud aku..
      Ada faham..

      Nabi dulu buta huruf tak tahu membaca tapi dia sampaikan juga apa yang telah disampaikan kepadanya dengan penuh keaikan dan keikhlasan..

      jadi kalai niat kita ikhlas baik maka kita sampaikan la tak perlu takut nak pakai Ayat-ayat Allah. Percayalah Allah tahu niat dan hati kita..

      Tak payah nak buthurt sangat..

      Padam
  45. Persoalannya, orang tu yang riak atau kita yang dengki sebenarnya? Tanpa disedari...When you spend too much time on fb and take things seriously gini lah jadinya. Hehehe.

    BalasPadam
  46. tak nampak pape yg salah pun kat entry ni..bagus ape, nasihat tuk kita gak. noob pun tak cakap dia tak salah. mungkin nasihat ni utk kita dan utk diri dia jugak...

    cuba belajar tuk terima teguran org..penting, sebab kadang2 kita memang terleka. perlu ada org yg ingatkan. :)

    BalasPadam
  47. aku rasa yg over butthurt tu minah2 twitfamous & fbfamous yg suka menjaja wajah & cerita2 murahan mereka di twitter dan facebook.kesian....nak buat mcm mana budak2 baru nak up

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada sorang minah tu, bukan budak2 lg dah, dah keje pon...post status fb "brb, nak gi mandi jep", pehtu dia pun gi mandi...pehtu check balik status dia, ada tunang member die reply (die tak kenal pun tunang member dia tu, tp yelah kan dia dah add as friend walaupun x kenal...lol), "eh nak mandi pun nak gitau kew? awk nak berak, kencing, f**king pun nak update kew? bajet retis kew?"...pastu minah ni pun butthurtlah yg amat dan mengadu kat member die tu psl tunang awk tu kuang hajo...then member minah ni tak sokong die pun, malah backing tunang die lg ade...hahaha BODO PIANG

      pompuan ni mostly bleh gaduh sesama sndri dan putus kawan pasal lelaki, tp lelaki mostly rela lg lepaskan awek dan mengalah demi kawan2 lelaki dia...LoL

      Padam
    2. LOL stupidity - level - infinity....

      Padam
  48. Riak tkabur ni susah nak kata sebab penyakit hati.. Persoalan Noob agak menarik kalau upload gambar atau post status adakah dengan jelas kita boleh baca dan tahu seseorang tu riak atau takabur dalam hati mereka?

    Hebat cukup hebat kalau kita tahu apa ada dalam hati setiap orang..

    Atau cara mereka mengungkapkan sesuatu memaparkan gambar secara yang kterlaluan hingga menimbulkan kejelesan melampau pada yang melihatnya?

    entah manusia ni pelbagai ada yang memang lumrah jenis peramah dia post dia upload apa saja gamabr hanya nak share.. kita boleh katakan dia ni reporter sambilan.. lol..

    ada juga yang mungkin tiada kawan update status gambar sentiasa.. kerana attach dengan dunia sosiap..

    tapi ada juga yang jenis ek arah riak dan takabur kalau postnya menunjuk.. tapi kalau posnya dan apa dia buat tidak menonjol sangat kalau dia upload gamabr tu bersangka baik la.. yang dia hanya hendak berkongsi.. kerana kita tidak tahu apa dalam hatinya..

    Mungkin dia terlalu jujur dan lurus dan tidak mahu memfilter post atau gambar hanay boleh dilihat orang tertentu saja.. atau dia pun tak tahu tentang itu tentang juga kawa-kwa yang jeles atau tidak sennag dengan apa jua post dia..

    apapun hakikatnya kita tidak tahu tentang hati manusia kita mungkin boleh mengagak atau menilai tetapi hanya Allah tuhan yang tahu segalanya..

    BalasPadam
  49. kalau orang yang letak titlr " datuk, datin, dr,Ir etc dalam profile social network dia boleh dikira riak dan takbur tak??hehehe

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  50. dont care, dont bother...lemah sangat ke kita sampai orang upload gambar pun boleh terasa bagai hidup kita ni tak sempurna, nasib malang. Aku rasa orang buta adalah orang paling happy di dunia. tak perlu pikir perkara remeh, hidup selagi boleh hidup

    BalasPadam
  51. noob..teruskan perjuangan ko!!

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.