Jumaat, 15 Februari 2013

68 Ubah pasangan mengikut acuan kita

Bila kita nak cari pasangan, pada awalnya kita tak kisah dengan gaya dan sifat pasangan kita, tapi lama kelamaan kita cuba membentuk dia mengikut acuan kita yang akhirnya mengakibatkan pasangan kita akan rasa stress dan terkongkong dan akhirnya menyebabkan konflik dalam hubungan.


Sebab itu peraturan pertama dalam sebuah hubungan terutama hubungan suami isteri adalah "Terima pasangan anda seadanya, jangan berharap mereka untuk menjadi orang lain dan berubah mengikut acuan dan kehendak kita". Sebagai contoh:
Di awal hubungan:
Lelaki: Saya suka dengan awak sebab awak ni jenis sempoi, lasak, tough, berdikari.

Setelah beberapa lama:

Lelaki: Awak ni boleh tak pakai tudung cantik sikit macam Hana Tajima tu, pastu jadikla feminin dan lemah lembut sikit, jeles saya tengok bini Adam tu bukan main manja dengan laki dia.
* Kalau rasa nak perempuan yang lemah lembut, yang pergi cari awek lasak tu kenapa?
Di awal hubungan:
Lelaki: Awak suka lukis kartun ye, kreatif la awak ni, berbakat betul, tak pernah saya jumpa ada perempuan yang minat kartun2 ni.
Setelah beberapa lama:
Lelaki: Boleh tak awak stop lukis kartun2 tu macam budak2. Saya tengok bini kawan2 saya mana ada suka lukis2 kartun, tengok kartun ni, malu la saya.

* Kalau dah tak suka perempuan yang minat kartun macam budak2, kenapa dulu beriya2 nak ngurat dia?
Di awal hubungan:
Lelaki: Saya minat lagu2 rock, awak pula minat Siti Nurhaliza. Walau minat kita tak sama tapi saya OK je.

Setelah beberapa lama:

Lelaki: Tak habis2 la awak ni dengan Siti Nurhaliza. Ada kawan saya kat ofis perempuan jugak tapi boleh je layan lagu rock macam saya. Kenapa awak tak boleh minat apa yang saya minat?

* Kalau rasa nak awek rock, kenapa ngurat awek dari kelab peminat Sitizoners?
Di awal hubungan:
Wanita: Wah banyaknya koleksi2 figura Gundam awak, unik betul hobi awak. Nanti dah kahwin bolehla beli rak khas untuk robot2 Gundam awak ni.

Setelah beberapa lama:

Wanita: Tak habis2 lagi ke kumpul Gundam tu? Daripada awak kumpul Gundam tu baik awak tolong kumpulkan koleksi pinggan mangkuk.

* Kalau suka lelaki yang suka kumpul pinggan mangkuk, jangan terima lelaki yang minat toys jadi pasangan.
Di awal hubungan:
Wanita: Suka la awak ni, cool, pandai main gitar, ada band sendiri.

Setelah beberapa lama:
Wanita: Dah awak tak payah la nak main2 band lagi buang masa je, lagi satu saya tak suka tengok awak lepak dengan geng2 band awak tu sorang2 gaya macam hisap ganja je. Cubalah berkawan dengan si Burhan tu sejak dia masuk MLM dah kaya dah dia.
* Kalau tak suka lelaki yang main band dan ada kawan2 pelik, yang dulu minat kat dia kenapa?
Di awal hubungan:
Wanita: Awak baru balik dari surau ke? Tak sangka awak ni alim betul.

Setelah beberapa lama:
Wanita: Jiran2 lain semua saya tengok pakai baju smart2, awak asyik berjubah setiap masa, tak payahla alim2 sangat, relaks2 sudah. Ni sampai orang lain dah gelarkan awak Ustaz Azhar Idrus celup, malu la saya.

* Kalau tak suka lelaki alim macam Ustaz Don, carikla lelaki yang jahat dan nakal.

Kalau at the end anda nak ubah pasangan anda menjadi orang lain mengikut acuan anda, kenapa bercinta dengan dia in the first place? Kenapa masa awal2 tak cari orang yang memenuhi kriteria acuan anda? Awal2 anda boleh terima mereka seperti itu, kenapa lepas lama2 anda suruh mereka berubah? Sekali anda dah pilih pasangan yang tidak memenuhi kriteria anda, jangan terlalu memaksa dan jangan terlalu meminta dia berubah untuk mengikut acuan atau cara kita. Sebab bila pasangan asyik komplen itu tak kena, ini tak kena, jadikla macam orang tu, jadikla macam orang ni, maka suatu hubungan tu agak susah untuk berjaya.

Tapi tak salah untuk minta pasangan berubah menjadi yang lebih baik, contohnya dari tak pernah solat minta dia solat, dari tak pakai tudung minta dia pakai tudung, dari dia malas nak kemas rumah, minta dia rajin kemas rumah dan sebagainya. Cuma don't overdo it, nasihat baik2, bagi mereka masa dan insya Allah mereka akan berubah perlahan2.

Belajarlah menghargai mereka dan terimalah pasangan anda seadanya, bukan nak jadikan mereka seperti orang lain serta membanding2kan mereka dengan orang lain, kelak pasangan anda sakit hati, anda sendiri yang merana.




tags: jangan ubah pasangan mengikut acuan kehendak kita paksa berubah sifat gaya sikap habit terima mereka suami isteri pakwe makwe girlfriend boyfriend seadanya jadi diri sendiri berhenti banding dengan orang lain konflik hubungan rumahtangga woman logic i left you because you have changed couple kekasih cinta romantik wanita lasak kartunis pelukis kartun komik female girl woman cartoonist illustrator peminat siti nurhaliza sitizoners koleksi kumpul gundam gunpla figure figura collection hobby main play rock band guitarist drum dram lelaki alim warak pakai jubah thobe

68 ulasan:

  1. hahahaha. betul jugak kan "_

    anggap je la ingat mengingati satu sama lain :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. salah pas syiah!! hancur pas!! hancur syiah!! jahanam pergi mampos semua!!!

      Padam
    2. Semua akan hancur dan musnah jadi watpe gaduh2..

      Padam
  2. Balasan
    1. papapapapapapapap!!!

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. dalam 10 dialog ko bagi 6 aku terasa >:p

      Padam
    4. erk? dialog yg mana nih hime (0_0)...

      Padam
    5. alamak terasa ke hime huhuhu... lupa nak tulis disclaimer, dialog2 di atas adalah rekaan semata2 tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun mati.

      Padam
    6. Owh musti yang 6 tu.. 6 jahanam :)
      lol XD

      Padam
    7. Tau xpe..gundam, lukis..hahaha...ooops! tercakap plak

      Padam
    8. oooh dialog noob ka? aku ingatkan hime maksudkan dialog aku somewhere, sbb dia reply kat akunyer komen.. ahahah

      Padam
    9. lol, pndai len, rak pun terasa pasal aku mmg nak set satu bilik jadik studio bila da ada umah nati, letak barang2 collection ngan lukisan :)

      Padam
    10. ada sorg colleague aku suka modify kete sampai belas2 ribu. then selalu komplen awek dia suka beli beg tangan mahal harga ribu2. aku pun cakap la setiap org ada minat memasing, sama la gak ngan dia yg suka modify kete tu.

      dia jawab, "aku x kess kalo awek aku beli pakai duit sendiri."

      hahaha, da tau belanja tinggi jangan la cari awek high mentenance

      Padam
  3. awek: boleh tak awak stop main dota?macam budak2 je.
    pakwe: shut the f**k off bitch!!!

    BalasPadam
  4. pakwe: boleh tak awak stop tengok katun2 tu smue,mcm budak2 je..better lg awak buatkan ayang meggi,lapar ni...
    awek: get yourself a maid to fcuk with,she makes good meggi too...

    lol

    BalasPadam
    Balasan
    1. trilogi cinta? lol

      Padam
    2. buat meggi pun malas,cmner nak uruskan rumahtangga.kang dah kawin,dengan maid tu la nak f**K,dengan maid tu jugak la nak mintak makanan.bini tau gi shopping perabih duit.FAILED!

      Padam
    3. meggi tak baik utk kesihatan,baik makan oat...lol

      Padam
  5. Pasangan mengikut kesesuaian sumenye dah not available.. Nak buek camno???

    BalasPadam
  6. makin lame aku kenal suami aku, makin aku terikut ikut care ngan style die ..suami aku tak suruh aku ikut style die pon, cume aku yang cepat terpengaruh ..

    BalasPadam
  7. betul2..aq ngan bini aku ok je...sorg muka bangla sorg muke amoi, sorg minat drama sorg minat sitcom, sorg minat movie sorg minat lagu...takde lak ase nak ubah ke apa...terima lah apa yang kita sendiri dah CARI. huhu

    BalasPadam
  8. tapi kalau berubah lebih baik, lebih digalakkan kan....sebagai contoh, kalau suami leh bangun pukul 3-4 pagi utk tgk bola, rasanya xde masalah jugak kalau kita suruh die bangun kul 3-4 pagi untuk tahajud...kan kan kan...?

    BalasPadam
  9. Sebenarnye banyak orang silap lepas kawin semua orang berubah.. bukan lagi keadaan bujang buat suami atau isteri..

    buat suami anda sekarang ada tangungjawab besar di bawah anda seorang yang tak pernah kenal kena didik dan buat isteri ada ada seseorang yang kena taat lebih dari mak/ayah..

    Buat suami/isteri kalau boleh berubah ikut kehendak tu ok la.. tapi kalau tak boleh gunakan la power anda secara pelan-pelan bukan drastik.. bincang bersama dan buat persetujuan pada awal-awal perkahwinan and followup.. dari masa ke semasa.. jgn give up..

    Contoh pasangan sebaya kawin masa umur 25 tahun:

    Cuba fikir kalau suami dari 1tahun sampai 25 tahun
    - tak pernah lipat baju nak harap dia lipat baju tolong isteri?
    - tak pernah basuh baju sendiri sekarnag nak suruh tolong isteri basuh baju?
    - tak pernah tolong mak masak nak harap dia selalu tolong isteri masak?

    Kalau isteri dari 1 tahun sampai 25 tahun..
    - tak pernah masak sekarang nak suruh masak setiap hari?
    - kalau dia tak rajin nak suruh dia rajin?

    So? adakah power cinta tu dapat mengubah seseorang dalam hanya sehari? semingu? sebulan? setahun? atau kalau kenal dan kawin pasangan seperti 25 tahun kena tunggu 25 untuk ubah? :)

    bergantung kepada komitmen dedua-dua pasangan.. ada berubah secara sukarela dan sedar bukan lagi bujang..

    Sebab itu orang tua-tua atau dahulu akan merisik dan carik anak dara yang memang dah biasa memasak biasa mengemas rumah etc. supaya dah kawin anak-anak lelaki mereka tidak terabai.. :) sama juga pihak perempuan mereka menyiasat phak lelaki ni sama-ada bertangungjawab ke tidak sesuai ke tidak untuk menjadi suami yang mempimpin anak perempuan mereka..

    So buat orang bujang sebelum berkahwin fahami pasangan anda kebiasaannya dan kalau juga perangai kalau awek degil dan malas kebiasaannya lepas kawin takan nak ubah jadi taat dan rajin.. sama juga pakwe yang pemalas dan tak bertangungjawab takan lepas kawin secara ajaib boleh berubah.. mungkin ada tapi kebiasaannya mereka susah berubah..


    BalasPadam
    Balasan
    1. Tp yang paling penting jodoh dah ketentuan Tuhan...pasangan yg kita kahwini itu merupakan sebaik2 pasangan yg Tuhan bagi kat kita. Kdg kala kita nmpk laki yg nmpk jahat kawin dgn puuan baik...mana tau selepas kawin dia dapat mengubah sikap suami menjadi lebih bertanggungjawab n penyayang.

      Papepun, jgn disalahkn jodoh kita dengan pasangan. Kita perlu byk berubah kepada kebaikan..n perlukn sokongan kuat drpd pasangan utk berubah. Xleh tegur gitu je n harap dia ubah sendiri. Hidup bekerluarga mcm bahtera di lautan, tiada yg senang sepanjang perjalanan..duit x menjamin apa2. Paling penting pegangan agama kene ada walaupun sedikit, tp niat utk menjadi insan yang lebih baik.

      My 2 cents.

      Padam
    2. Betul AF.. mungkin lelaki tu atau jadi baik atau perempuan baik tu akan jadi jahat? (tak semua yang jahat akan jahat dan mungkin akan jadi baik dan juga semua yang baik akan kekal baik juga) ;) lol..

      So kalau pasangan kita tak seperti kita harapkan mungkin ada kesalahan kesilapan kita juga.. yang mengibangi..

      Bukan masalah salahkan jodoh tetapi perkahwinan ialah komitmen kedua-dua belah pihak. Maka sebelum atau pada awal perkahwinan sila la drawline plan apa yang anda mahu dalam perkahwinan dan work on that goal both of husband & wife..

      Kalau dulu malas maka dah kawin dedua kena saling ingat-mengigati saling bantu membantu membuat perubahan ke arah keluarga dan perkahiwnan yang bahagia yang diimpikan dan dirancang..

      Ianya tidak akan berjaya kalau tiada komitmen dari salah satunya maka tu terjadinya ketidakpusan hati sebelah pihak.. dengan kata lain komunikasi dan persetujuan tu penting dalam perkahwinan..

      Dengan kata lain perkahwinan sebenarnye mengubah seseorang samada cara hidup pemikiran etc.. tangungjawab tu dah tentu2 berubah..

      Padam
    3. Selalunya pasal cari jodoh ni tanyela org yg berpengalaman...selalunya org yg dah lama berkahwin. Semuanya akan ckp yg sama, pasangan kene banyak berkorban utk kekalkan hubungan rumah tangga..mesti ada ribut sesekali tp ada effort utk berbaik semula.

      Pasal nak kawin 4 no komen ye..lari topik.

      Padam
  10. kelaianan la best.sama jer bosan

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh, nama kita sama la....kita adik beradik ke???

      Padam
  11. Hohoho.. perempuan lasak, perempuan melukis, perempuan gitar dan band, perempuan gundam, perempuan Siti Nurhaliza dan UAI celup.

    lol..

    BalasPadam
    Balasan
    1. lol=jom masuk kristian dalam bahasa itali.....

      berhati2 dngan len inuoe......

      Padam
    2. kombinasi camtu kan len...

      TEBABOOO... ahahhah XD

      Padam
    3. lol lolitalia hahah tinggi imigunasi Ahmad..

      Padam
    4. Aihhh.. Setan mana bagi ilham lol=jom masuk kristian encik Ahmad? XD

      Plain: Macam baru makan cili pulak bila baca entry ni. TEBABOOOO.. hahah

      Padam
  12. Anwar Ibrahim - Pemimpin paling suci
    Ambiga - Srikandi negara
    Karpal Sigh - Hero rakyat
    Mat Sabu - Tokoh perpaduan agama
    Lim guan Geng - Tokoh paling telus dan integriti

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua ni adalah ahli syurga dan dijanjikan allah kebenaran sejati........ikutlah mereka, semoga kita semua akan masuk syurga.......

      Padam
  13. Sebenarnya kita lumrah manusia bosan dengan benda yg sama, ingin nak perubahan dr masa ke masa. Sebenarnya x salah isteri bgtau suami nak tukar fesyen / tabiat...cuma nasihat dengan elok. Selagi x menyalahi agama...x wajib untuk tukar semua benda. Tp konsep 'terima seadanya' yang paling penting dalam perhubungan smpi ke tua/mati termasuk saling memahami.

    Kdg2 masalah perhubungan byk disebabkn 'communication skills' yg breakdown, terutama time pressure dgn duit, kerje, masa. Tok kadi ada nasihat penting masa khutbah nikah sy dulu:

    suami: byk2 bersabar dengan kerenah isteri. Isteri ada byk nafsu, so, kita sebagai suami (pemimpin) kene pndi ambil hati isteri n paling teruk pun, byk2 bersabar. Hati ppuan sgt halus n mudah tersentuh. Tanggungjawab adalah perkara pokok sebagai suami.

    isteri: terima suami seadannya, terutama masa susah dan kesempitan hidup. Masa itu kita diuji perhubungan kita n uji nafsu kita. Hidup jgn berpaksikn nafsu, nafsu manusia x pernah cukup. Byk bersyukur dgn keadaan n kemampuan suami. Yg paling penting, Syurga itu kekal abadi, dunia ini semetara sahaja.

    Nak mendapatkan susah...tp nak kekalkan lagi susah. Pasal bf-gf no komen...kalau xde niat nak berkahwin sejak awal perhubungan..mmg short term perhubungan 2, ikut nafsu je.

    BalasPadam
  14. Soal pilih memilih pasangan ni sangat complicated.
    Sebab tak semua yang kita harapkan ada pada pasangan itu, ada pada insan depan mata kita...
    Betul tu noob, pasangan makin banyak demand dari masa ke masa yang berlalu.
    Lagi-lagi yang dah bertahun2 dalam perhubungan.
    Dan jangan lupa perubahan itu pun perlu, sejajar dengan pertambahan tanggungjawab dan usia...
    Apa yang penting dalam sebuah perhubungan, kena ada matlamat asal.
    Nak enjoy semata ke? Nak bahagia sampai ke syurga Allah kelak?

    Kalau betul nak buat perubahan, komunikasi dgn cara yang baik itu sangat diperlukan dari mula.
    Tapi kalau main cakap je, tapi tak mau mendengar... lagi bertambah masalah...
    Pengalaman komunikasi-berterabur-sehala mmg menimbulkan masalah. hmm...


    BalasPadam
    Balasan
    1. Jgn risau, kalau ada jodoh x kemana...kita pun x sangka akan kawin dgn pasangan kita..pada asal nak laki mcm aaron aziz, adi putra tp last2 laki imam muda dpt, sama gak nak ppuan mcm nora danish, neelofa...last2 awek tudung labuh muka cute2 dpt

      Sbg laki, tanggungjawab kene ada, yg lain akan berubah secara automatik, xde tanggungjawab mmg jd laki xleh pakai.

      Padam
    2. kalau ada anak lelaki ajar jadi bertangungjawab sama juga perempuan ada tangungjawab mereka kedua2nya berbeza perempuan sebagai pengikut yang taat dan bertangungjawab lelaki sebagai pemimpin yang taat dan bertangungjawab..

      kalau faham tangungjawab masing-masing dan laksanakan sebaik mungkin takda masalah..

      Padam
    3. pengikut kelab taat suami - KTS pasti dapat membahagiakan suami masing2 pada tahap pelacur kelas atasan yang paling hebat selain taat sepenuhnya.....lol

      Padam
  15. sebelum kahwin

    Lynn: kool la abg noob....ada blog, fofular pulak tu....ada berjuta2 follower.......ekekeke......untungla ayang dapat abg noob.......

    selepas kawin

    Lynn: woi bangang! x habis2 mengadap komputer!!! nak mampus pun depan komputer jugak ke?? bagus sgat ke blog ko tu?? dah la merepek bukan2.....xda isi pulak.......pi mampus la hang dengan blog sampah hang tu!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku kesian la kat hang ni UG... cik lynn tak layan hang, hang meroyan sakan camni, isk isk....

      Padam
    2. UG tu nama panggilan sebenar ahmad ke hehe? btw hebat betullah fantasi si ahmad ni. tapi betullah, kalau tak suka dengan pasangan yang tulis blog, pergi cari awek/balak blogger buat apa, betul tak ahmad?

      Padam
    3. UG - Ultra Gay (tengok icon dia)...

      Padam
  16. ku hanya anggap perhubungan 'cinta' tu sebagai satu pengembaraan / adventure.

    Pada mulanya mmg suka rupa paras dia dan/atau personaliti dia. ingatkan date kali ketiga dah boleh rasa yang si dia adalah 'the chosen one'. Lama kelamaan, ada perangai/tabiat/personaliti lain yg tersembunyi telah dia tonjolkan dan kita tak semena-mena rasa kurang senang. Kurang senang pada awalnya, boleh bersabar la kut tapi kalau berulang-ulang, terus rasa menjengkelkan.

    lepas tu tempoh penyesuaian pun ambik masa lama. lepas tu kalau dah tak sesuai, rasa rugi pulak wang yang dah dilaburkan (tapi takpa, sesuatu pengalaman mematangkan orang)

    nak cari orang yang sekufu nih, kena usaha & doa yg kuat.

    BalasPadam
  17. sama seperti kerajaan, isteri perlu ditukar 5 tahun sekali......kita ada hak untuk memilih siapa untuk menjadi isteri kita.........klau dah lama sangat jadi isteri, nanti dia curang dan seleweng wang kita untuk kepuasan diri dia.....dia rasa selesa....sebab itu perlu ditukar selalu......kita perlu kerap tukar isteri kita dengan isteri orang lain......

    BalasPadam
    Balasan
    1. bodo la ,tukar nama la UG

      Padam
    2. UG, hang pi smayang jumaat tak tadi? seronok noh hang dok buat perangai menganjing mcm nih... isk isk...

      Padam
    3. fahaman apalah si ahmad ni. ko dah makan ubat ke belum?

      Padam
  18. wah..bagi saya terimalah kekurangan dan kelebihan pasangan kan..
    sebab takde manusia yang perfet..termasuklah diri sindri..

    BalasPadam
  19. assalamualaikum ... menerima seadanya lebih baik ... kita tak sempurna pun !

    BalasPadam
  20. senang citer masing2 dengan ego masing2. tu yang payah

    BalasPadam
  21. bab hobi ni memang payah. aku suka manga, dia suka novel. tapi bab suruh berubah dari benda xbaik contoh dari pada pakai seluar ketat ke pada baju kurung memang patut

    BalasPadam
  22. Biasa la masa bercinta semua indah bila dah kurang cinta atau hanya ada tangungjawab mula la letih itu sana sini semua salah...

    BalasPadam
  23. setuju! Bila kita suka pada seseorang itu kita suka pada yang asal. So bila dah dapat kena ubah2 pula ikut citarasa sendiri. Bila tak boleh nak ubah, sendiri marah2..lOl....

    BalasPadam
  24. True...100% true...
    Terimalah pasangan kita seadanya ^_^

    BalasPadam
  25. Masa mula kawin tak nampak semua keburukan, nampak semua elok jer . Bila dah lama kawin kentut pun dah busok dan masing2 tak nak mengaku kelemahan dan terus dgn ego masing2.

    BalasPadam
  26. Sy ada kekasih yg suka nak ubah saya dari segi penampilan, sepatutnya dia bersyukur sy pakai tutup aurat, ni tidak x habis2 nak ubah sy jd mcm citarasa dia. Sedih pikir kdg xpasti hbgn ni blh bwa smpai ke pelaminan ke x😭😭

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.