Selasa, 16 September 2014

30 Malu dengan kaum Cina sebab Melayu malas

Sinonim kaum Melayu ini dikaitkan dengan malas, malah kadang2 rasa malu dengan kaum Cina yang disifatkan lebih maju ke hadapan. Kaum Melayu masih tidak rajin, sebagai contoh situasi yang berlaku di pusat pengajian tinggi di mana hampir majoritinya perempuan berbanding lelaki.


Belum rajin. Umpamanya tidak rajin belajar. Kalau kita pergi universiti, 70% perempuan. Budak-budak jantan (lelaki) apa dia buat? Jadi mat rempit, itu aku kata tidak rajin. Walaupun mendapat tempat di institusi pengajian tinggi, kaum Melayu tidak manfaatkan masa sepenuhnya untuk belajar secara serius dan tidak membaca buku.

Begitu juga aku mengaku malu dengan kaum Cina, mengambil contoh dalam penguasaan Bahasa Inggeris. Aku malu, budak-budak Cina belajar tiga bahasa tetapi bercakap Bahasa Inggeris lebih fasih daripada budak-budak Melayu.

Kita belajar dua bahasa, Bahasa Melayu dan Inggeris, tetapi orang Melayu cakap cukuplah apa hendak belajar Bahasa Inggeris lagi. Sebab tu keputusan Putrajaya memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang diperkenalkan dulu adalah tidak wajar.

Lebih mengecewakannya, kaum Melayu tidak bersikap jujur dan amanah serta terlalu mementingkan wang berbanding kaum Cina.

Berkenaan kejujuran, ikhlas dan amanah. Sekarang ini aku ada kedai roti, aku hendak terus terang, aku amat malu kerana di antara pekerja Melayu, Cina dan Myanmar atau mana-mana, pekerja Melayu kadang-kadang kalau tengok duit dia lupa, dia tidak jujur.

Dia nampak duit, kalau boleh sapu, dia sapu. Orang Cina tidak begini. Sikap orang Melayu yang tidak mahu membayar hutang walaupun berkemampuan. Berapa banyak orang Melayu bila berhutang, tidak bayar.

Dapat biasiswa tidak bayar balik. Bukan tidak ada duit tetapi tidak bayar. Kita kena amanah. Kita hendak beri kontrak, kita beri kepada Cina sebab kita tahu dia buat elok. Ini kelemahan kita, kita tidak amanah.

Aku mengkritik sikap orang Melayu ini kerana enggan menipu diri sendiri, sebaliknya belajar untuk berdepan dengan realiti. Aku tidak pernah hendak tipu diri. Kalau malas, aku kata malas. Kalau orang tidak suka, tidak sukalah.

Aku akui kita gagal mengubah kaum Melayu yang dianggap sebagai pemalas. Bagi aku, untuk kaum Melayu berjaya, mereka perlu menjadi lebih rajin dan tekun, serta mengubah cara bekerja. Kita kena kerja lebih tekun, lebih kuat dan lebih rajin.

Macam dulu diperkenalkan Dasar Pandang Ke Timur kerana orang Jepun rajin bekerja, kita kenalah contohi sikap mereka, bukan sekadar minat baca manga dan tengok anime Jepun sahaja.



Lepas ni pasti ramai orang kondem aku cakap aku nak jatuhkan melayu la, asyik cakap pasal keburukan kaum melayu, takde pun nak ceritakan pasal pencapaian melayu, ada je yang tak kena, itu tak kena, ini tak kena, tau nak menjatuhkan orang melayu je, malah mempertikaikan kemelayuan aku itupun kalau kau melayu laa.

Pulak tu dahlah asyik cerita pasal kelemahan melayu pastu dok bangga sangat dengan kaum cina cakap diorang rajin la, bijak la, jujur la, amanah la. Memang sial kan Noob ni, nama ja melayu tapi asyik kondem kaum sendiri je. Apa melayu ni takde pencapaian yang hebat ka?

Kalau aku tulis pasal kelemahan, masalah dan sikap tipikal negatif orang melayu pasti ada je yang kondem aku balik, tapi bila Tun Mahathir yang cakap, ramai pakat sokong dan setuju, padahal Tun Mahathir tu bukan keturunan melayu yang asal pun.

Adakah Tun M je yang boleh kritik orang melayu, orang lain tak boleh?

Adakah Tun M je yang bila beliau kritik orang melayu maka kelihatan seperti pejuang dan penyelamat bangsa melayu yang sayangkan bangsa sendiri, tapi bila orang melayu lain kritik orang melayu, mereka dilihat sebagai pemusnah, penjatuh dan pengkhianat bangsa sendiri?

Btw, semua artikel kat atas tu Tun Mahathir yang cakap, aku cuma tokok tambah sikit je kat hujung tu.





tags: orang melayu malas pemalas tidak amanah jujur berbanding kaum lain cina india myanmar indonesia bangladesh kritik tun mahathir cakap

30 ulasan:

  1. Balasan
    1. Tengok Nigga.. jadi pelajar je kat Malaysia, habis belajar jadi jutawan balik Nigeria sana!

      Padam
  2. Memang realiti. Nak cakap benda benar memang pahit noob. Aku kerja bahagian customer service, hari-hari pergi office orang especially yang swasta. Kalau office bangsa cina, nampak pekerja mereka sangat tekun buat kerja. Tak adanya menatap facebook. Masing2 buat kerja sendiri.

    Bila aku pergi office bumi pulak, jujur aku katakan suasana memang sangat jauh berbeza dengan cerita yang kat atas tadi. Pernah aku pergi satu office, 3 4 staff perempuan berkumpul mengumpat memanjang, disusuli dengan deretan ketawa macam monyet. Yang lelaki nya pulak nampak mata keranjang meliar melihat tubuh badan wanita. Kerja nya tak, lebih ke loyar buruk ketawa terbahak2. Yang curi tulang jangan cerita, memang sangat banyak. Macam mana syarikat nak effisien dalam pengurusan kalau sikap orang bumi macam ni?

    Ubah lah sikap. Jangan banyak cakap, sembang kencang, tapi tindakannya entah kemana. Bila kerja dah bagus, kerjalah elok2. Sampai bila nak lihat bangsa kita kerja jadi office boy dan cleaner? Memang betul rezeki halal, tapi kalau major bangsa kita banyak jadi pekerja tidak mahir, bagaimana nak melahirkan generasi yang terbilang pada masa depan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Melayu ramai yang berjaya, tapi tak nak le over expose, Tun Mahathir? huh,, kalau dia tak jadi P.M. anak-anak dia boleh berjaya ke agaknya!

      Padam
    2. ITULA, YANG SIBUK MENUMPANG KEJAYAAN ORANG LAIN NAK. DIRI SENDIRI TU DAH LAH X MENYUMBANG, MALAHAN MENAMBAH LAGI YANG JELIK. RATA2 MELAYU YANG BERJAYA SUME SAYANGKAN BANGSA, NAK BANGSA MEREKA JADI YANG LEBIH BAIK. ITU NIAT MEREKA, BUKAN NIAT MENGUTUK SAJER2. DIA JADI PM GARA2 DIA MEMANG LAYAK JADI PM-PENDIDIKAN, PENDIRIAN, SEMUA, KO KALU PM ANAK2 KO GERENTI X BERJAYA. ITU BEZA MAHATHIR DENGAN KO. ANAK2 DIA BERJAYA BUKAN SEBAB DIA PM. TAPI SEBAB DIDIKAN YANG MENJADIKAN DIA PM ITU DIWARISI, DIAPLIKASI KEATAS ANAK2 DIA. NAMPAK? EHH, TAK, KALU KO JADI PM, ANAK2 KO BERJAYA KOT. BERJAYA ATAS DUIT GELAP. SORRY.

      Padam
  3. Melayu terlalu manja

    BalasPadam
  4. Tun mahu melayu sedar diri.

    BalasPadam
  5. Tun Mahathir tu org bangla/hindi ke? Alaa,t.mahathir tu kutuk melayu psal benda yg btul kot..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tun melayu campuran. bapa india dari kerala. ibu melayu malaysia

      Padam
    2. dia kutuk pure melayu je... yg melayu romen sama bangsa lain je dia x kutuk sebab diorang RAJIN BAK HANG sebb ad sifat malas mcm tu pure malay je puihhhh tun faker klu dh resis tu memang resis pun sama je spesis ngan noob

      Padam
    3. POST NIE BUKAN UNTUK ORANG MACAM KO, SIBUK MENONJOL YANG JELIK. YANG X LEH FIKIR. YANG BUTA HATI,BUTA MATA, PEKAK TELINGA. BUKAN UNTUK ORANG2 YANG HIPOKRIT, ORANG MACAM KO NI LA YANG SEBENARNYA X SAYANGKAN BANGSA. SAYANG ANAK DITANGAN-TANGANKAN. MEMANG PEDIH, SAYANGKAN BANGSA, KITA KENA JUJUR DAN BERANI LETAK CERMIN DEPAN MUKA DIAORANG KASI JELAS BURUK ATAU TIDAK MUKA TU. KALU MASIH LAGI RASA YANG JERAWAT2 TU, YANG BERMINYAK ITU CANTIK.. HAVE IT UR WAY. JANGAN PAKSA IDEOLOGI 'KECANTIKAN' ANDA YANG SECARA TERANG LAGI BERSULUH HODOH ITU PADA MAJORITI, IDEOLOGI ANDA ITU MINORITI INGAT TU. HIPOKRIT! AWEK PUN KO NAK YANG CUN, SUKA KER YANG TERHEGEH2 HODOH, YANG X DER HARGA DIRI, MURAH, SUKA KER BUAT BINI! HIPOKRIT! ORANG MACAM KO NI LA PENYEBAB ORANG MELAYU BYK YANG X MAJU. KALU KO BETUL2 RASA ORANG TU LAWA DAN SAYANG PADANYA, DAN ORANG TU PERLU BANTUAN PERLU DIIMPROVE DISANA-SINI, KO AKAN BAGI PENCUCI MUKA BAGUS, BELIKAN TONER YANG MAHAL, KASI ORANG TU CANTIK, DIHARGAI, DAN DIAPPROVE ORANG RAMAI YANG ORANG TU MEMANG CANTIK. TAPI ORANG MACAM KO NI LA, BUKAN NAK MEMBANTU! MALAHAN DIBIAR HODOH BUSUK GITU! LEPAS TU SIBUK MENCANANG YANG ORANG ITU CANTIK, SEDANGKAN ORANG ITU PUN TAU YANG DIA TU X CANTIK. KO BUKAN SAHAJA DIBENCI MALAHAN ORANG X BERSALAH YANG MEMERLUKAN BANTUAN UNTUK JADI JADI CANTIK ITU PUN TURUT DIKEJI! FAHAM X? KALU X FAHAM, BUTA MINDA TU. AYAT LAIN, BODOH.

      Padam
  6. memang cam gitulah biasanya.

    faham-faham ajelah. penat dah nak nasihat.

    BalasPadam
  7. 'Macam dulu diperkenalkan Dasar Pandang Ke Timur kerana orang Jepun rajin bekerja, kita kenalah contohi sikap mereka, bukan sekadar minat baca manga dan tengok anime Jepun sahaja.'

    Terasa oi..terasa...hahaha

    BalasPadam
  8. melayu pemalas. melayu suka jadi mat rempit. pendatang myanmar lebih jujur dari melayu. orang cina lebih layak dapat kontrek...-lim guan eng

    agak agak apa kata orang melayu kalau cina yang kata camtu? haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang realiti, kenalah terima

      Padam
    2. idok aih semua puak2 umno dan pas bersatu perangi guan eng bermati-matian ehhh dia kacau kedaultan melayu!!

      Padam
    3. mamak kutuk melayu xpa, cina je xboleh

      Padam
  9. Aku ade sorang member.. Melayu.. Student UIA.. Aku tanye dia, ngko sebenarnye belajar ape kat uia ni? Dia pun jawab, aku bukan nak belajar sgt pun.. saje nak ambik biasiswa pastu kumpul awek ramai2... ok.. Melayu..

    BalasPadam
  10. dan aku terpaksa mengakui kebenaran pada entry kau ni sebab dah kena.
    kena masa nak survey rumah di pameran hartanah, masa apply loan rumah dan masa servis kereta.
    bukan nak kutuk, tapi aku pun tak faham masalahnya kenapa.

    aku pergi bank nak apply loan rumah. of course bukan rumah setengah juta. bila sebut bawah 600k, terus nak taknak layan. lebih dari itu, panjang soalan aku tanya, satu ayat je jawab. aku pergi dekat melayu sebab nak bagi sale, kan? tapi, kalau pandang sebelah mata sebab pakaian aku macam student dgn sneakers, memang susahnya mcmni punya pandangan.

    servis kereta. kenapa taknak 'servis'(beri servis yang bagus) supaya orang akan selalu datang ke bengkel kau?

    dan aku pun taktahu macamana mengubah sikap mereka menjadi lebih baik dari rutin. takkan nak buat e-aduan, kan? kekeke..

    ok bye nak sambung kerja.

    chill;
    Nasiha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. keep calm and support DAP & MCA....

      Padam
    2. LAGI2 POLITIK
      CEPAT2 LA KAT MALAYSIA NIE TERGANTI GENERASI LAMA KE GENERASI YANG LEBIH MASUK AKAL

      Padam
  11. sejak bila ko ada kedai roti noob?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sila baca sampai habis... dan hadamkan betul2...

      Padam
  12. Bg sy...buang yg keruh, ambil yg jernih. Apa Dr. M kata ada benarnya...n maybe byk yg terasa n mengatakan ni kesempatan kaum lain memburukkan kita n mengatakan bangsa kita lemah. Tp org melayu mmg kena byk berubah sebelum terlewat.

    BalasPadam
  13. Apa punya artikel la ni..tak masuk akal.... Baru2 ni pelajar lelaki berbangsa melayu dapat MUET band 6... Apa cite?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. YANG BAND 1,2,3 LAGI RAMAI. TAK YAH TANYA TUN M AKU TOLONG JAWAB. DAN JAWAB SENDIRI, BAND KO BERAPA LAK?

      Padam
  14. Ahmad najmi.........Aq nak bagi tau Ko.....x der guna menegakkan benang Yg basah.....kalau setakat 2,3 org melayu jerr Yg rajin.....Tapi yg lain Sume pemalas......kirenye melayu memang layak digelar bangsa pemalas....ape yg tun Dr mahathir ckp Tu memang Btol......melayu memang pemalas......Sebab tu melayu senang2 Kne tipu dan dipijak oleh bangsa lain.........Aq sokong 1000% bile tun Dr mahathir ckp melayu memang pemalas

    BalasPadam
  15. ini semua salah cina!!! kata meleis...

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.