Iklan Leaderboard

Rabu, 15 Oktober 2014

20 Kejadian misteri ketika perbahasan Bajet 2015

Tuan Yang Dipertua,

Saya mohon membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2015 yang dibentangkan oleh YAB Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada 10 Oktober 2014 yang lalu.


MUQADDIMAH
“Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta orang-orang lain di antara kamu dengan cara yang salah dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada para penguasa kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, ketika kamu mengetahui (salahnya)”. Al-Baqarah 188

PENDEKATAN DAN KONSEP BELANJAWAN
  1. Belanjawan negara bukannya hanya mengenai angka perbelanjaan yang berubah dan meningkat saban tahun. Pastinya ianya bukan hanya lakaran yang dihiasi dengan akronim-akronim menarik yang dikitar semula tetapi tidak ketara dalam penghasilannya.
  2. Belanjawan negara sewajarnya menjawab dua persoalan utama. Pertama, mengukuh paksi ekonomi dan memacu pertumbuhan rancak, dengan maksud meningkat hasil dan pendapatan negara. Kedua, mempastikan perbelanjaan terurus untuk...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
krik krik krik...


Mungkin lepas ni boleh lantik kerusi jadi Ahli Parlimen, sekurang2nya mereka pasti ada pada setiap masa dan setia mendengar segala perbahasan yang diadakan di Dewan Rakyat.

Teks penuh Nota Perbahasan Bajet 2015 oleh Ketua Pembangkang, DS Anwar Ibrahim di sini.




tags: anwar ibrahim cakap seorang diri dengan kerusi kat parlimen dewan rakyat bahas perbahasan bajet 2015 siri bercakap dengan kerusi


20 ulasan:

  1. apa ada hal...

    BalasPadam
  2. saya sokong...

    BalasPadam
  3. mana pulak cakap sorang-sorang...

    tu yang pakai serban kat baris belakang DSAI tu tak mau kenalpasti ka...

    takkan haji najib kot?

    BalasPadam
  4. Belanjawan dah abes meh.. bokpa nak bertekak leher lagi berbahas.. buang masa saja.. gaji tak naik.. kalao naik gaji dan elaun pun, aku pun akan blah.. sbb duit dah dapat..

    lagipun, najib dah bentangkan dah bajet sekian2 untuk dirembat bersama2 anak bini dan kroni.. kot dengar Anwar membebel pun, buat sakit hati saja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha.. Komen kau paling win!

      Padam
    2. sendiri komen, sendiri cakap win? pelik

      Padam
    3. sendiri pelik

      Padam
    4. laa...banyak betul klon dia, seorang duduk kat PJ, sorang duduk kat Kemaman...Malaysia dah ada teknologi cloning ke?

      Padam
  5. ameno mmg celaka... masa najib bentang bajet diorg fitnah ckp dsai tidur... tp yg ni lg g bangsat.. bila dsai nk bahas, jgnkan tidur, btg hidung najib pn xnmpk.. malu aku ada pm cam bini rosmah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Padan muka ko butthurt.. Anwar tu mmg bodo.. sbb tu senang2 saja kene troll ngan UMNO.. lepas ni kene tendang masuk penjara pulak.. kahkahkah..

      Org baik2 mmg patut diseksa dan terus disiksa tanpa henti.. kat atas mukabumi dan dunia ni, yg layak tinggal diatasnya ialah setan2 dan manusia2 jahat saja.. kalo org2 baik, kita hantar ke neraka saja.. lihat contoh2 ulamak terdahulu..

      Padam
    2. aku sokong...aku sokong, aku sokong sangat...

      Padam
    3. aku jugak sokong yang menyokong sebab yang menyokong tu klon aku ha ha ha!!!

      Padam
  6. pr0000ottt~~ dimuka siRosli..

    BalasPadam
  7. bila anwar ni nak masuk penjara ha?

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah next week.. aku lebih suka Anwar masuk penjara dari bersusah payah melawan kerajaan yg sedia ada ni.. melawan kerajaan adalah kerja bodo mcm melawan tuhan.. lawan pun x guna, hanya menyusahkan diri sendiri saja.. pahala pun x dpt, akhirnya masuk neraka pulak.. nabi2 dalam PAS pun xpedulik sangat kat Anwar ni..

      Malaysia mmg negara bobrok begini dan akan terus begini.. datanglah beberapa susuk nabi sekalipun.. ubah pun tak kemana.. wal asal balik hasil..

      Padam
    2. aku sokong, aku sokong sebulat suara!

      Padam
  8. Ini semua poyo

    BalasPadam
  9. bestnya dh dpt kenaikan gaji takyah masuk kerja.

    BalasPadam
  10. hahaha.. ini la.. nuar brahim pun masuk sbb nak berckp jer.. klu x baik dia balik tdo...

    2x5 jer kehadiran puak2 politik ni aku tengok..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...