Iklan Leaderboard

Khamis, 2 Oktober 2014

41 Usah pentingkan diri tatkala harga minyak naik

Harga petrol RON95 dan diesel akan mengalami kenaikan sebanyak 20 sen seliter mulai tengah malam ini, menjadikan harga runcit baharu bagi RON95 ialah RM2.30 manakala diesel, RM2.20.

Ini berikutan pengumuman daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) berkenaan subsidi petrol RON95 dan diesel yang dikurangkan sebanyak 20 sen seliter, berkuatkuasa 12.01 pagi, 2 Oktober 2014.

Kenaikan ini menyebabkan orang ramai mula berpusu2 ke stesen minyak sebelum harga baharu berkuatkuasa. Oleh kerana perlu menunggu giliran, ramai yang memilih untuk memuat naik gambar mereka di stesen minyak.

Sumber


So ramailah orang mengusung kereta mereka beratur di stesen untuk mendapat penjimatan 20 sen/liter sebelum kenaikan esok hari, dari sekecil2 motor Boon Siew Honda EX5 ke sebesar2 kereta Toyota Alphard.


Kenaikan 20 sen/liter bagi RON95 dan diesel memang tak boleh nak buat apa dah sebab kerajaan dah tetapkan. Suka tak suka esok dah naik 20 sen/liter. Cuma bagi aku, cukuplah kerajaan yang menyusahkan kita, tapi yang berkemampuan dan yang pakai kereta besar tu tak payah la turut menyusahkan golongan yang lebih memerlukan.

Memanglah kita semua tak suka dengan kenaikan harga minyak, tapi tak payah la yang bawak Honda Civic, Accord, Toyota Camry, Volkswagen Polo, Mitsubishi Lancer dan lain2 kereta mahal tu pergi beratur isi minyak sekali malam ni. Bagilah peluang kepada mereka yang betul2 memerlukannya. Jangan sampai kita yang berkemampuan tu pun pentingkan diri dan sibuk nak isi minyak juga menyebabkan golongan berpendapatan rendah yang lebih memerlukannya tidak berpeluang nak isi minyak dengan harga yang rendah pada malam ini.

Yang berkemampuan tu, isi sahajalah esok hari. Kadang2 di saat2 sukar ni, janganlah kita pentingkan diri sendiri dan menambah lagi beban dan kekusutan sehingga menafikan hak orang lain. Empatilah sedikit kepada mereka yang lebih memerlukan.

Btw orang ramai tak perlu beremosi secara berlebih2an dalam kenaikan harga minyak ni, sebab benda ni bukan suatu yang baru atau berlaku secara tiba2. Kenaikan secara berperingkat ni sudah dirancang sejak tahun 2000 lagi dalam Program Rasionalisasi Subsidi, oleh itu memang selagi BN memerintah, dasar dan program ini pasti akan diteruskan di masa2 akan datang, so bersedia jelah bila2 masa untuk menghadapi kenaikan harga minyak.


Cuma kenaikan kali ini berkuatkuasa 9 hari sebelum Pembentangan Bajet 2015, so dengan pengurangan subsidi minyak ini, mungkin ini adalah strategi kerajaan untuk merangka dan merancang berita gembira dan penambahan subsidi pada sektor lain pula yang bakal dibentangkan dalam Belanjawan Negara 2015 pada 10 Oktober 2014 nanti.

Apa2 pun, sempena kenaikan harga minyak ini, boleh baca juga artikel2 berkaitan:



tags: kenaikan harga minyak naik oil price ron95 ron 95 diesel 20 sen per liter gambar stesen minyak beratur ramai banyak kereta besar kecil mahal murah

41 ulasan:

  1. tu gambar ko tangkap ke noob?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2nd line sebelum naik arge woyeah~

      Padam
    2. @black bladerz
      ada dinyatakan pada link sumber di bawah gambar pertama

      Padam
    3. Ini semua salah UMNO-BN! Jika PKR memerintah, harga petrol akan sama harga dengan air mineral!
      Sokong Wan Azizah jadi PM Malaysia!

      Padam
  2. Cukai kena bayar. Subsidi kena tarik. Gst akan beraksi. Byk juga nk byr blk pd gomen.. Ekonomi rUmah tangga bakal meningkat...hai la badan...

    BalasPadam
  3. hurm... harini beratur pun... esok bukan turun harga pun... tak faham mentaliti mereka2 ni :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab tak turun harga la org isi minyak sebelum harga naik. dapat la jimat berape ringgit untuk full tank. Mana la ada negara nak kasi turun harga minyak sebab rakyat ramai beratur kat stesen minyak. dari segi konsep pemasaran pun dah salah tu encik tunsha oiii. mentaliti anda sebenarnya yang sukar difahami.

      Padam
    2. Seriously konek pendek2 Oktober 2014 12:11 PTG

      bodoh gila ayunie ni. sebab esok harga x turun itulah org pergi beratur.pemikiran tahap lembu sebab tu xfaham mentaliti org lain

      Padam
    3. Mental pblem la ko ni ayuni.terang2 bratur nk isi minyak.bkn duk beratur angkat sepanduk suruh turun hrga minyak.dh tau hrga minyak mmg xkn turun dh.bodoh sgt dh ko ni..ada hati plak kmen pasal mentaliti org.

      Padam
    4. haha..ayuni ni stock kena bantai je tiap kali komen. tu la ayuni..mak sruh sidai kain, tapi dok online je

      Padam
    5. Kalau xnak kena bantai,kasi komen cerdik cket la..kahkah

      Padam
    6. hahaha..ayuni..ayuni..

      Padam
    7. hah..padan muka ko!! muncung mulut tak bertempat..kan da kenaaa..hahahaaaaa

      Padam
  4. Isi minyak esok jelah.. stok minyak dah habis hari ni

    BalasPadam
  5. Ko ni entahape2 butthurt gitu noob. Pathetic sangat la sejak akhir2 ni.. Noob, mmg saya guna kete yg noob nyatakan tu, saya pakai 2 biji sbb dpt duit projek.. hmm, xder projek, xmeraser la jawabnya..

    ko kene pk jugak pasal kami bukan tau kata minyak dah naik 20 sen pun.. bukan saya peduli sangat harga minyak ni sbb kat Mesia jauh lebih murah dr Thailand. Lagipun saya biasa boh minyak kat Thailand. Bukan nak riak.. saya xpernah berkira.. mmg 1400-1800 THB sekali boh, kira2 RM140-180 gitu.. kadang2 cecah 2000 THB..kalo naik 20 sen ni, baru RM10-RM13 rege naik satu tank sekalo bubuh kat Mesia..

    Tapi mentaliti kerajaan yg mengkepalabutuhkan rakyat, umum naik minyak sekelip mata, x pernah bagi masa.. umum petang, tgh malam naik.. mmg jadi pesta la. Bukan salah rakyat yer. Salah sikap kerajaan yg jadi majikan ko tu. Yg kete saya pun jadi mangsa keadaan, mula singgah stesen 1, kete dah banyak beratur.. pigi stesyen ke 2 pun, sama.. pigi stesen ke 3, minyak dah ada separuh dari satu takah.. apa nak buat, terpaksa beratur sajalah sbb nak jalan jauh lagi..ke Bangkok.. kene pulak kat Changloon.. tutup gate 12 malam..

    Mmg saya pahan nilai RM5-7 ringgit bertambah bagi setiap tank kete biasa.. bagi kete kecil yg 25-35 liter tu.. tapi lu pathetic sangat la sejak akhir2 ni.. nak pukul, jeling2 sama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wow..bnyaknye duit ko. sponsor la minyak sikit. yela..kami percaya sebab ni dalam internet

      Padam
    2. @anon 7:57
      Oh really? Seriously i dont give a single fuck

      Padam
    3. hahah..sempoi la noob. macam ni baru la admin kental.hahah

      Padam
    4. Really kental?mcm aww aww je..
      Noob so super touching..period ke noob?

      Padam
  6. hmm..rasa macam kena peras ugut dengan pencuri, lepas tu pencuri tu sedekah sikit duit tu kat kita balik..

    ni menifesto tak jalan, semua nka kaji3x, tapi minyak tol gst letrik naik je memanjang..

    BalasPadam
  7. Sy sbnrnya dah agak minyakl akan naik samada tahun ni atau tahun depan...cuma kalau betul BN ada telur, nape setiap kali naik mesti lepas PRU/PRK..kalau berani buat la sebelum PRU/PRK. Buat penduduk rasa tertipu...kalau ikhlas, naik je sebelum PRK. Kalau menang jugak maknanya mereka sokong tindakan kerajaan kurhkn subsidi minyak

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu la.
      rasa macam diperbodohkan je. dah la gst naik tahun depan.

      Padam
    2. biasa la ayam..subsidi minyak dikurangkan..tapi elaun2 menteri yang ntah apa2 tu tak pulak dikurangkan. geram tul aku.

      Padam
    3. Menteri x terasa langsung sbb kereta dah free, ada peruntukan kad petrol lagi tiap2 bulan...sy rasa better buat statement, setiap kali minyak naik, gaji menteri akan dipotong few %, kalau potong elaun diaorg x terasa sgt. So baru diaorg responsible dgn segala tindakan dibuat. Kalau potong 5% setiap kenaikan 20sen, sy x kisah minyak naik sbb semua org akan terasa termasuk menteri2.

      Padam
    4. tu la..ishhhh..geram tul aku bila pikir menteri2 kaut kekayaan ni..sabar..sabar..

      Padam
    5. GST belum start tak boleh kata GST naik.. kena cakap GST akan dilaksanakan tahun depan..

      Padam
    6. Ayam ko diam. Ko berkokok jer kat sana diam2. Esok ko dah kena sembelih p tobat banyak2. Dasar ayam kampung!

      Padam
  8. Seharusnya perbelanjaan negara seperti gaji2 para menteri, adun dan penjawat awam dikurangkan secara beransur-ansur dan disalurkan kepada subsidi minyak.. Jika boleh mereka yang mendapat jawatan dari pilihanraya tidak dibayar gaji, sebaliknya mereka yang memberi.

    Begitu juga dengan perbelanjaan tidak perlu seperti sukan dan hiburan, sepatutnya dihapuskan terus dan disalurkan kepada subsidi minyak..

    Dengan ini barang-barang akan kekal murah dan boleh diturunkan.

    BalasPadam
  9. Ini semua poyo

    BalasPadam
  10. xnaik ponnn..

    aku isi 50 tetap 50 jugak bayar...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yela,ko buat2 xsedar minyak ko dh brkurang dgn nilai yg sama tu kan..

      Padam
    2. hahaha..aku confius sikit ni..ko isi 50,50 jugak ko byr? memang la siot. dah ko isi 50..bayar pun 50 la. tak kan ko gi isi 50, ko byr 30 je. hahaha..nak wat perbandingan,guna la jumlah liter ko tu. isi 50 berape liter dpt dulu. isi 50 sekarang berape liter pulak ko dpt. adoiiii..

      Padam
  11. Semua salah Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni apa ni? lantak hang la..

      Padam
  12. Tak semena mena sewa rumah naik rm100..alasan harga barang naik... X guna punya tuanrumah

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha..tu dah kira kurang ajar. ko tulis surat kat menteri..menteri mana nmpak masalah2 cmtu

      Padam
  13. Untuk rakyat kebanyakan, memang satu liter naik 20 sen. Apa nak kecoh sangat? Tapi mau satu tank setiap kereta, naiknya RM5.00 hingga RM10.00.

    Bayangkan satu tank naik RM10 sekaligus bagi kereta yang penuhnya 50-60 liter, walaupun diwarwarkan 20 sen saja. Memang terasa. Masih ada ka antara kita gi bubuh minyak 1 liter? Tak mungkin ada.. paling kurang pun, motor yang 5 liter? Ini sudah kena pow 60 sen hingga seringgit.

    Bagi yang kenderaan tank besar, mcm lori dan bas, memang parah la. Mau 100-150 liter? Naik RM20-30 sekali bubuh. Memang terasa la harga barang dinaikkan. Mau 20 trip sebulan, RM400-600 dibayar untuk semata-mata kenaikan minyak sebulan. Lain la naik satu liter 0.02 sen.

    Sebab tu sesetengah pekerja gomen dan penyokong kerajaan, tak paham2 bende ni. Yang dia nampak cuma 20 sen naik jer. Bukan dinilai dari segi unit yang diguna, kita tengok volume yang digunakan. Unit cuma satu liter, mmg 20 sen. Kalo kereta kita guna satu liter, memang cantik la. Tapi setiap volume kete 30-90 liter. Kalau naik 20 sen, memang parah la. Yang 30 liter, kene tambah RM6.00 dan yang 80 liter kene tambah RM16.00. Mau 6x bubuh sebulan, menggigil beb.. tu blom kira harga maintenance kete bila minyak naik.. kesan rantaiannya memang havoc gitu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu baru kire dari segi kos minyak der. belum lagi kasi cmpur harga barang naik sebab kos pengangkutan meningkat. harga makann pun naik. disebabkan 20 sen tu, perbelanjaan kita akan berganda-ganda keluar. silap2 meningkat sampai rm 100-200. bagi yang habis berjimat tu, pastu dapat simpan 100-200 je sebulan..maka takde la nak menyimpan dah lepastu. simpan 10-20 je.

      Kenapa tetibe nak kurangkan subsidi? bajet belum keluar. pastu janji tak naik harga minyak tahun ni, tambahan pulak tak de isu kenaikan minyak di peringkat antarabangsa. tetibe minyak naik mengejut cmni. adoi..gaji tak naik bnyak pun. tolong la..aku ni dah la baru nak pulih kewangan..dok terkial-kial nak survive tnggung keluarga.

      Satu je aku nak luah..FUCK YOU menteri2!korang idup mewah makan minum percuma. Korang potong la elaun korang yang kalau setahun tu boleh cecah beratus juta. Korang cut off la bajet hiburan2 mengarut tu. Korang make sure la gaji rakyat macam kami ni dah cukup mampu tanggung semua tu. SIAL! main sebat je pendapatan isirumah dah cecah Rm5,000. Akta hasutan ke ape ke..lantak gi la..aku nak cakap..memang aku tak redha dan aku tau ramai yang marah macam aku.

      Padam
  14. Tajuk paling sesuai utk entri ni "Kenapa kerajaan bingai sangat?"

    BalasPadam
  15. Ada teknologi bari skrg.. anti-graviti.. tapi disorok.. takut rege minyak jatuh menjunam.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...