Iklan Leaderboard

Ahad, 5 Oktober 2014

10 Penyembelihan haiwan mengikut Islam VS Barat

Sempena Hari Raya Aidiladha / Hari Raya Haji / Hari Raya Korban, kita selalu melihat lembu2 yang dijadikan korban disembelih di masjid2 dan surau2. Memandangkan kita dah biasa sangat melihat lembu disembelih di Malaysia, mari kita lihat bagaimana pula unta disembelih mengikut cara Islam.


Berikut merupakan cara dan teknik orang Malaysia sembelih unta, lebih kurang macam lembu juga:


Yang ini pula teknik dan kaedah orang Arab menyembelih unta:


Kalau rasa teknik penyembelihan haiwan mengikut Islam ini kejam dan tidak berperikemanusiaan, apakata lihat pula video ini bagaimana orang barat membunuh haiwan dan memproses haiwan untuk dijadikan makanan:


Akhir kata, selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua pembaca Buasir Otak.




tags: selamat hari raya aidiladha aidil adha idul-adha korban haji ibadah ibadat qurban sembelih lembu kambing unta cara kaedah panduan teknik malaysia arab slaughter camel cow halal food makanan farm to fridge the truth behind meat production

10 ulasan:

  1. cara org arab sembelih unta tuu kejam woo.. First time ak tgok vdeo nye ak nangis n sebak..

    BalasPadam
  2. Eddeved Petrucci5 Oktober 2014 12:19 PTG

    ceh! empati banget baca artikel nih, aku pun sebak seh! menitik air mata, air kencing, air hingus semua...dunia memang zalim...apakah dosa-dosa binatang ini diperlakukan sedemikian...

    tapi ada video cara nak sembelih orang macam mana tak? nak gak aku tgk lepas tu aku praktik kat orang letak malware kat laptop aku ha ha!

    BalasPadam
  3. Elemen paling penting dalam penyembelihan haiwan untuk daging dan korban dalam Islam ialah penghormatan dan ihsan kepada haiwan tersebut sebagai makhluk Allah.

    Menyembelih adalah cara yang paling cepat untuk mematikan haiwan tersebut.

    Namun cara2 penyembelihan masih perlu banyak diperbaiki, agar haiwan tenang semasa penyembelihan dan mati dengan aman.

    Islam menganggap haiwan makhluk Allah, bukan sekadar 'benda untuk dimakan' sebagaimana Barat.

    BalasPadam
  4. Pada aku, yg sembelih oleh org Arab tu byk yg boleh ditambahbaik...
    At least jgn laa bg unta tu nampak darah2 kawan sebelum dia di lantai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh, btw, selamat hari raya Noob dan semua team Buasir Otak :)

      Padam
  5. Selamat Hari Raya Aidiladha 😄

    BalasPadam
  6. Semua tetap salah UMNO-BN!

    BalasPadam
  7. beza yg amat....

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...