Iklan Leaderboard

Khamis, 17 September 2015

8 Novel Suamiku Budak Rock: Bab 9

BAB 9

Sedar tak sedar sudah setahun usia perkenalan mereka. Rasa macam baru semalam mereka bertentang mata. “Qis.. saya ada sesuatu yang dah lama saya nak bagitau kat awak”, ucap Ray secara tiba-tiba.

“Hmmm.. Ape die awak?”, jawab Qis. Dan tak semena-mena wajah putih gebunya bertukar kemerah-merahan seakan tahu apa yang ingin Ray sampaikan.

Sejurus selepas soalan Qis itu, Ray terus membelok menuju kearah Stesen Petronas di tepi highway dan memberhentikan kereta Kancil yang dipandunya itu di tempat parking kereta yang disediakan. Keadaan agak sesak maklumlah hari minggu. Banyak kenderaan menunggu giliran untuk memenuhkan tangki minyak kereta mereka yang sudah kekeringan.

Sebaik berhenti, Ray lantas keluar dari kereta dan membuka pintu kereta sebelah Qis sambal melutut. “Ray!! What are you doing? All eyes watching us right now!”, ucap Qis dalam keadaan yang tak senang duduk.

Sambil mengeluarkan cincin berlian hasil dari penat lelahnya membuat kerja part time selama sebulan dari poketnya, “Qis.. Hmmm.. Macam mana I nak mulakan ye? I.. I really love you Qis. Su.. Sudikah you menjadi isteri I yang sah?”.

* * * * * * * * * *

“Apa?? Nak kahwin?? Duit pun mak bapak kasi ada hati nak kawen dengan anak aku??”, bentak ibu Qis.

Qis tertunduk membisu di atas sofa. Dengan perlahan-lahan Ray bersuara, “Maafkan saya makcik.. Saya sangat mencintai dia. Saya tak sanggup berpisah dengan Qis.. Tolong restui perhubungan kami makcik”. 

Illustrasi oleh CT_M.

“Kau nak bagi anak aku makan apa? Kau ingat cinta boleh bagi anak aku makan?? Ishh.. Tak paham aku apa yang ada dalam kepala hotak korang ni! Kalau macam ni gayanya orang yang nak jadi menantu aku, lebih baik aku kawinkan anak aku dengan Haikal dulu!”, suara ibu Qis semakin lantang.

Suasana sunyi sepi berlarutan selama 15 minit. Dan tiba-tiba ibu Qis bersuara kembali, “Ok-ok.. Kalau betul kau sayangkan Qis.. Makcik bagi kau masa selama 2 tahun. Makcik nak kau sediakan wang hantaran sebanyak RM30 ribu beserta sebuah banglo. Amacam? Boleh??”.

“Ibu!! Ibu memang kejam!!”, ucap Qis teresak-esak sambil berlari ke arah kamar tidurnya.

“Baik makcik. Saya akan turuti permintaan makcik. Saya akan datang semula 2 tahun lagi,” balas Ray sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman tapi tidak diendahkan oleh ibu Qis.

Dengan perasaan bercampur baur, Ray pulang menuju ke Kuala Lumpur. Macam-macam perkara bermain di fikirannya.

“Mana aku nak cari duit sebanyak itu?”, tangis hati kecilnya.


Bersambung... 

(Sambungan novel ini akan diterbitkan pada setiap hari jam 12 tengah malam)

Suamiku Budak Rock:



8 ulasan:

  1. Asal lambat Kotak? Spatut pukul 12kan?Tau x ade org yg merana pasal lambat antr ni?

    BalasPadam
  2. Typical kisah melayu...darjat yg jd pendinding...nvm. still enjoy!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Realitinya mmg masih berlaku pun... walaupun ada ibubapa yg percaya rezeki akan bertambah selepas berkahwin, hakikatnya majoriti percaya ada kerja tetap gaji lumayan baru boleh kawen

      Padam
    2. Nak buat cmner, macam mak mertua aq ckp "cinta boleh bg anak aq makan?!" Tapi betul jgk...ade kenalan kene reject sebb kes cmni...ksian tgk. Ibubapa jgn la ketat sngt syarat utk anak2 nk kahwin

      Padam
  3. tak perasan pulak bila buasir otak ni jadi penulis novel pulak.tahniah...cerita menarik.

    BalasPadam
  4. Rogol jer.. Settle..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg mana satu? maknyakah~atw anaknyakah~?

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...