Iklan Leaderboard

Ahad, 29 April 2012

48 Kehodohan disebalik demo Bersih 3.0

Tamatlah sudah demonstrasi Bersih 3.0 yang diadakan di ibu kota semalam. Gua tak ambik port sebab gua awal2 dah pergi holiday. So kepada menghadirkan diri ke demo tersebut sebagai peserta, pemimpin, polis, fru, SB dan sebagainya... adakah anda semua berpuas hati???


Gua malas nak ulas panjang2... Korang boleh baca sendiri kat Utusan, Berita Harian, Malaysiakini, Amenoworld, Tukartiub, Papagomo ke atau lain2 sumber dan buat penilaian sendiri. Tapi apa yang gua baca dari berita dan blog2 yang pro-PR, pro-BN, video2 kat youtube, gua boleh cakap demo Bersih 3.0 kali ni lebih teruk kesannya berbanding Bersih 1.0 dan Bersih 2.0. Ini sebab ada peserta Bersih, pihak polis dan wartawan yg cedera teruk, insiden belasah membelasah ada di mana2 malah melibatkan kerosakan harta benda yg agak teruk. Dan dgn demo ni maka terserlah sikap sebenar polis yang menempatkan pegawai SB dikalangan peserta Bersih, sikap sebenar Ambiga yg lepas tangan apabila peserta Bersih melanggar undang2, sikap sebenar Anwar yg memberi arahan utk memulakan provokasi dengan merempuh pagar penghadang polis, bagaimana Unit Amal PAS menjadi kambing hitam merempuh polis, sikap sebenar pencacai PR dan BN di cyberspace yg dok photoshop gambar, edit video dan letak kat blog masing2 agar bukti2 kejadian memihak kepada mereka. Berikut aku paparkan sebahagian daripada kehodohan kesan daripada demonstrasi ini.

Mohamad Azri Salleh jurugambar stesen TV Al-Hijrah cedera teruk

Polis cedera di kepala

Kereta polis dipecah dan diterbalikkan

Makcik Bersih pengsan sesak nafas disebabkan gas pemedih mata

Motor polis pecah

Pakcik Bersih cedera berlumuran darah

Lagi peserta Bersih cedera

Lagi polis cedera

Polis membelasah peserta demo

 Peserta demo membelasah polis trafik
Rempuhan pagar hadangan oleh peserta Bersih 

Unit Amal PAS merempuh pagar manusia polis

Apa masalah 3 mangkaq ni?

Kesimpulannya, apa yg aku nampak demo tu menjadi lesen utk polis memukul orang awam dan orang awam memukul polis... dan berakhirnya dgn yang menang jadi abu, yang kalah jadi arang. Adakah ini yang anda inginkan? Cuba bayangkan sekiranya yang cedera tu tak kira peserta atau polis tu mak bapak lu orang, sedara mara, adik beradik, kawan2? Sebab tu aku tak sokong apa jua jenis demonstrasi yang cuba dilakukan di Malaysia, atas nama aman sekalipun... kerana seperti yg aku dah cakap dalam entry pasal demo mansuh PTPTN dan demo anti-LBGT sebelum ini, tahap mentaliti dan emosi org2 Malaysia masih terlalu rendah dan lemah utk memahami erti perhimpunan aman yang sebenar. Walau anda seorang yg berakal dan genius yang memegang teguh prinsip demonstrasi aman atau polis yg sporting dan cool, pasti akan wujud ramai lembu2 yg tidak berakal yg tidak dapat mengawal emosi dan dendam kesumat mereka utk terus melakukan provakasi dan keganasan. Masing2 bagai dirasuk oleh shaitan dan hilang akal.

Tidak halal darah seorang muslim, kecuali karena salah satu dari tiga hal: orang yang berzina padahal ia sudah menikah, membunuh jiwa, dan orang yang meninggalkan agamanya lagi memisahkan diri dari jama’ah (kaum muslimin) yakni murtad. Persoalan aku, adakah halal darah mereka yang berlainan ideologi politik ditumpahkan, lebih2 lagi antara sesama orang Islam sendiri? Apa hak kau wahai polis? Apa hak kau wahai peserta demo?

Kepada yang begitu taksub menyokong tindakan demonstrasi ini mahupun tindakan pihak polis setelah melihat kehodohan demo ini, ADAKAH MATLAMAT ANDA DAH TERCAPAI??? ADAKAH ANDA PUAS HATI??? PUAS HATI KE SEKARANG???

Tahniah AMBIGA! Tahniah ANWAR! Tahniah NAJIB! Tahniah HISHAMUDDIN! Tahniah NIK AZIZ! Tahniah UAI! Tahniah PENGERUSI SPR! Tahniah KETUA POLIS NEGARA! Tahniah MUFTI! Tahniah ADAM ADLI! Tahniah KHALID ISMATH! Tahniah AISHAH! Tahniah SEMUA PEMIMPIN DAN RAKYAT MALAYSIA kerana berjaya menghuru-harakan negara kita dan membuat kita saling benci membenci antara satu sama lain.

* Tak jumpa satu pun kelibat gambar Adam Adli masa demo Bersih 3.0 kat Google. Dia tak pergi ke? Kalau sesapa ada link boleh bagi kat komen bawah.



tags: gambar demonstrasi demo perhimpunan aman bersih 3.0 kuala lumpur dataran merdeka masjid jamek peserta polis cedera parah pukul rosak kereta motor duduk bantah baring rempuh penghadang pagar manusia unit amam pas belasah berlumuran darah wartawan jurugambar sesak nafas kanister canister gas air pemedih wad hkl icu mata ambiga anwar azmin aishah a samad said nik aziz ustaz azhar idrus pengerusi spr ketua polis negara najib razak hishamuddin adam adli khalid ismath syiah mansuh ptptn occupy dataran fahmi reza

48 ulasan:

  1. betul tu, sedih rasa tengok berita semalam. nak baca surat khabar hari ni pun rasa malas sebab banyak sangat berita pasal ni.

    kesian =,="

    BalasPadam
  2. In the end, tuntutan 8 benda tuh tetap tak terlaksana.

    People power yang tak kemana-mana. Masing-masing riuh bercakap pasal kebangkitan rakyat, revolusi anak muda.

    Revolusi anak muda kejadahnya bila tolak ayam tua BN, angkat ayam tua BA. Tang mananya anak muda dalam parlimen?

    karutt..karutt...

    BalasPadam
  3. Rakyat dh bangkit.selamat tinggal Be End!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fuck You! Org mcm ko la yg akan menghancurkan negara! hark! Tuih!

      Padam
    2. oi ...selama ini kau mampus ke....kalau dah mampus yang slogan BANGKIT....MESTI HANTU POCHONG...

      Padam
    3. Tanpa Nama APr 29 5:13 pm

      cakap elok2 ler..usah Fuck2 ler..kalu aku ckp fuck kat ko, marah ker?

      Padam
  4. malaysia ni kecik aje.
    kalau kita gaduh, siapa nak jaga?

    p/s: 3 ekoq mangkaq tu duk wat planking kot. banggang.

    BalasPadam
  5. Aku suka dengan ulasan kat atas sana. Ramai sangat aktor aktor yang Nak jadi hero. Last sekali yang kena belasah Pak pak pacak dan pelakon tambahan. Hero hero hilang terus.

    BalasPadam
  6. dengar kata bersih nie keluar kat berita jepun.. aduhai.. niat dorang nie bagus, nak bela nasib rakyat.. tapi, caranya hanya menyusahkan rakyat lain.. nie dah kira terpesong dari niat nak bela nasib rakyat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kaum PAS, Kaum DAP, Kaum PKR, & Kaum LGBT Ambiga, semua kaum inilah yang akan menghancurkan rakyat. AKu tak dapat bayangkan kalau diorang memerintah malaysia nanti, mesti ganas mcm ni gak.. Undang2 tolak tepi!

      Padam
    2. tak payah la label orang kaum PAS la, kaum DAP la,kaum PKR.. sebab mereka ni boleh bertukar angin menjadi UMNO, MCA,MIC,bebas,atas pagar dan sebagainya. tukar uniform je...
      yg sebetulnya, mereka semua adalah rakyat malaysia.

      Padam
  7. gambar planking tu terbaik sempat lg tu.

    BalasPadam
  8. Tak dek tag like ke untuk entry nie...??? anyway, teman amat setuju bebenor pendapat awak nie... demonstrasi jalanan nie tak ada kebaikkannya langsung... lebih merugikan dan menyusahkan ada laa... last2 berunding juga yg lebih power...

    BalasPadam
  9. sian pakcik2 DBKL kena BERSIHkan taik yg budak2 BERSIH ni berakk..

    BalasPadam
  10. agak2 if one day terjadinya perang di malaysia..diorang2 ni sanggup x turun padang sama2 berperang..berjihad??!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry to say, tapi rasanya bila bab perang pertahankan negara ni, org melayu je kot yg turun. kaum lain dah cabut lari gi migrate australia, uk. tgk sahaja berapa kerat kaum cina dan india yg sanggup jadi dan berkhidmat dalam polis dan tentera, even bomba sekalipun?

      Padam
    2. anto ke palestin pun aku ingt dh tercirit dlm seluo sume hanjing2 BERSIH tu...

      Padam
    3. ye betul... time tu baru leh kite tau sape yg berani dan yg tak... dimana kita xtau siapa musuh kite dan apa kemampuan mereka.. sanggupkah kite berganding bahu merapatkan barisan untuk bertempur mempertahankan agama dan bangsa kite...??
      mungkin dalam BERSIH yang bertempur hanyalah dikalangan bangsa kite sendiri. Pendemo majoritinya org melayu dan pihak Polis sendiri sebahagian besarnya adalah org melayu... sedih...

      "INGATLAH WAHAI ORANG ORANG MELAKA DUNIA INI HANYA UNTUK MEREKA YANG BERANI!!!” (wasiat Hang Jebat)

      Padam
  11. haha. padu sial artikel kali ni

    BalasPadam
  12. Setuju bro. Lihat pandangan aku berkaitan isu ni di www.waadat.com

    BalasPadam
  13. sehari sbelum rusuhan aku tengok banyok gambo orang cine wat demo bersih... tp pas rusuhan xnampak pown gambo orang cine yg cedera... hahahaha...

    BalasPadam
  14. Assalam..
    Buang masa, buang tenaga dan buang segala-galanya.
    Langsung tak berfaedah...

    BalasPadam
  15. haha...lawak la gambar 3 mangkaq tu...=)

    BalasPadam
  16. sgt sedeh dgn keadaan mcm ni.kpd peserta bersih yg tercedera,xpayah la nk salah kn org lain,samaada polis atau peserta sdri.dah twu tempat tu bley mendatangkan risiko,tak payah la nk join.byk lagi cara utk laksanakan niat korang tu.apa yg sy nmpak,mereka2 ni mcm jd bahan kpd pihak2 tertentu.ketua mereka x cedera.mereka yg cedera.betol,andai kata perang,anak melayu yg akan kehadapan,so gunakan keberanian diri tu utk benda yg lebih berfaedah.bukan utk tunjukkan kpd dunia 'keberanian' yg x kena tmpt ni.

    BalasPadam
  17. Yang aku heran tu, dalam gambar peserta demo belasah polis trafik tu. Budak yang pakai helmet merah tu, apsal bawak gitar? Nak basking time huru-hara macam nih? Pada muka gitar patah. Tergelak besar aku tengok. Hahahahah

    BalasPadam
  18. Melayu semakin bagang dan layu.Pendatang senang orang tempatan mati kelaparan.Cuba anda bayangkan Malaysia tak aman kemana orang melayu yang marhean nak lari?Indon.Thailand.Singapork.?Kemana.Ke Indon.ramai rakyatnya bergadai nyawa nak keMalaysia.Ke.Thailand.ke singapork semua Melayu di sana di tindas.kemana?

    BalasPadam
  19. sayang malaysia1 Mei 2012 12:40 PG

    So persoalan UTAMA LEPAS ni...SELEPAS INI....apa Kerajaan BN/UMNO, kepimpinan BERSIH 3.0 & PR nak buat???.....TINDAKAN/ tuding menuding???....sampai sudah rakyat majoriti yg nak keamanan dlm tanah kecil ni rasa dianiaya

    bila nak habis daaaa.....aku sudah muak dgn lakonan semua manusia yg perasan nak jadi PEMIMPIN tapi GAGAL nak pimpin diri sendiri.

    BalasPadam
  20. Mealyu yang concern1 Mei 2012 1:12 PG

    Rakan "ko tak pergi bersih ke"
    Aku "ko nak pegi buat ape daftar mengundi pun belum"
    Rakan "ni lah masa nak belasah polis"
    Aku '????'

    Saya yakin berapa kerat lah yang betul2 faham objective perhimpunan yang diorang pergi tu. Sistem pendidikan kita yang kene tune. Ramai yang dapat A subjek sains kat sekolah tapi percaya lah bila amali blurr tak tahu pun experimen tu nak buktikan apa.

    Syukur masih ada yang waras. Kebyakan Melayu selalu obses. Obses parti politik, artis dan benda2 mengarut pun byk. sebenarnya pemerintah dan opposition kene berjalan seiring supaya salah satunye tidak melampaui batas. adanye opposition, BN angkat punggung turun padang. Sebab nak menangi hati rakyat, pembangkang bertungkus-lumus naikkan negeri2 yang diperintah. It's a win-win situation. Kedua-dua pun tdak perfect 100%. Jadi stop obsessing, start observing. Yang salah kita kata salah, yang baik kita puji kan.

    Masalah utama sebenarnya Melayu tidak bersatu. Lain parti politik satu family pun pecah belah. Allah peliharalah Melayu dan ISLAM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. +10000

      ISLAM JGNLAH DIPECAHKAN DGN POLITIK.ORG MELAYU JGNLAH TERLALU MUDAH DIPERGUNAKAN DAN DIPERBODOHKAN OLEH KAUM LAIN.PESERTA BERSIH MELAYU PUKUL POLIS MELAYU,POLIS MELAYU PUKUL PESERTA BERSIH MELAYU.KAUM LAIN GELAK JE TGK DLM YOUTUBE,AKHBAR MELAYU BERPECAH.KAUM LAIN TUNGGU PELUANG JE NK MENAWAN MALAYSIA NI.JGN JADIKAN MELAYU KAUM ASING DI BUMI MALAYSIA INI!

      Padam
  21. Nice entry.

    Aku bangun tidur lepas bersih hari tu, Anwar belum Jadi PM. Ambiga belum masuk Islam, Nik Aziz belum jadi wali. Lim kit siang belum jadi Timbalan..

    Habis Demo semua balik. satu resolusi pun takde.

    aku ngan kau sama. Demonstrasi tak sesuai utk Malaysia.

    BalasPadam
  22. Kepada pro kerajaan dan anti kerajaan..aku nak tanye korang..
    Korang selama hidup di Malaysia ni cukup mkn tak??ade tak korang terabai macm di afrika sana??

    Pernahkah korang rasa keperitan hidup seperti di palestin.hidup tak tentu arah.sana sini melarikan diri mengelak peprangan.

    Korang nak jadi macam tu disebabkan menuntut 8 perkara tu?
    Bersyukurlah korang hidup di dalam negara yang tidak ada kacau bilau,tidak ada peperangan.

    Kalau nak buat bantahan atau demonstrasi tak perlu gunakan keganasan.Fikirlah secara rasional..Tidak ada sempurna di dunia ini.


    Setuju dengan entri di atas..

    BalasPadam
  23. Dah semakim hampir berjaya tentera2 dajal menakluk malaysia..memang betul pesan org.alim ngan org tua2 dulu satu hari malaysia akan dilanda satu peristiwa besar..sekarang aku faham kata mereka.Guruku pernah berpesan tak lama lg akan datang perkara besar maka bersiap sedia..kuat kan amalan supaya kamu tidak tersesat dengan fitnah dajal.
    tak sangka baru setahun pesan beliau..sekarang aku menyaksikan sendiri.Memang benar kalau kita berjuang tetapi tidak meletakkan Allah dan junjungan kita Muhammad S.A.W.inilah jadinya kita akan dan terperangkap dengan fitnah dajal.

    BalasPadam
  24. Dah semakim hampir berjaya tentera2 dajal menakluk malaysia..memang betul pesan org.alim ngan org tua2 dulu satu hari malaysia akan dilanda satu peristiwa besar..sekarang aku faham kata mereka.Guruku pernah berpesan tak lama lg akan datang perkara besar maka bersiap sedia..kuat kan amalan supaya kamu tidak tersesat dengan fitnah dajal.
    tak sangka baru setahun pesan beliau..sekarang aku menyaksikan sendiri.Memang benar kalau kita berjuang tetapi tidak meletakkan Allah dan junjungan kita Muhammad S.A.W.inilah jadinya kita akan dan terperangkap dengan fitnah dajal.

    BalasPadam
  25. kata tak nak campur politik..tp amik tau jgak pasal bersih....ingat katak bawah teempurung..

    BalasPadam
  26. sedihlah kita ni, tambah2 org islam kita, sibuk bangkang itu ini, usaha x de, idup miskin, blaja bodoh! arap masuk kolej swasta dah over belagak pandai, spm 2, 3 kredit je, org lain sibuk kaut harta, kita sibuk merosak harta

    BalasPadam
  27. mark this point....
    aku pown melayu tapi korang pk tak maksud melayu??

    bagaikan bunga rose yang mengalami proses melayu dan terus layu...
    renung2kan dan selamat melayu...

    BalasPadam
  28. Saja aku nk tanya.. Kalaulh Najib tu Hitler atau Stalin, boleh ke dia masuk keluar neraka.. eh maksud aku penjara.. ehh silap.. maksud aku negara.. Camtu ke ucapan bakal PM kita dlm sidang media?

    BalasPadam
  29. Membaca catatan perjalanan bekas banduan seperti DSAI, Muhammad Sabu, Khalid Samad, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Syed Husin Ali dan lain-lain, termasuk beberapa orang pemimpin UMNO sendiri, saya rasa generasi muda yang bermulut lancang berkata itu dan ini tentang motif politik bekas-belas banduan ini, adalah anak muda yang mendatangkan sesal generasi tua melihat mereka lahir ke dunia kerana membanyakkan sampah dan kemuncup jalanan

    BalasPadam
  30. tadi aku gi econsave nak beli minyak masak...habis la pulak..dia org kata bekalan x mencukupi..syukur alhamdullilah.. x menang tangan pak mentua aku kat felda keje untuk memenuhi permintaan..dan dan dan dh dekat separuh malaysia ni jadi ladang kelapa sawit punnn masih x cukup..yahudi mana pulak yg sorok minyak masak ni oi..jangan sok malaysia kene tambak laut nak tanam kelapa sawit sudah..

    BalasPadam
  31. dah 29hb gaji tk masuk lagi. duit tinggal 5 hingget, emmm .. aku rase masalah aku lg besar dr masalah kat atas tu...

    BalasPadam
  32. Pemerhati bersih 3.08 Julai 2012 11:51 PTG

    klu takde kat ctu, jgn la sembang kencang...pergi duu jadi pemerhati..then u bleh citer.......toksah pongpang..empunya blog pon 1...mcm baguss jer sembang..phuiii..ko bdk2 ingusan,,ape pon taktau..gambar pon amik kat belog org..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ololololo....kesian ada jgk sorang sesat...meh aku layan hang meh...nak kata apa lagik?

      Padam
    2. kah2..ni mesti pnykong bersih...lu orang mmg ska kgnasan woo...sory to say la...mgkin sbb lu pnya ketua suma bkas bnduan jd kpla dorng bnyk gnas kot...weii..lu org xpuas at tang mna???sbb mas ni aman sngat kot...lu nk prng???kcau bilau..duk rsau pkiq kuarga akn kna serang suma???

      Padam
  33. if u dont stands on something,u fall for anything.diorang berdemo utk kau jugak bahalol.

    BalasPadam
  34. Back to basic.. Asal berdemo ni nak tunjukkan perasaan selain dari meja rundingan. Macam kita jugak klau masa meeting pendapat yang bernas bos tak terima mesti sedikit sebanyak tunjuk muka x puas hati gak. Isu bertukar ganas ni isu yang lain.. pemilik blog ni sendiri dah tulis SB menyamar jadi peserta, HA TU LA SEBAB DIA JADI GANAS!!! Lagi satu x semestinya ganas itu satu keburukan, kadang2 ganas perlu bagi membetulkan keadaan kene pada tempatnya. Rujuk sirah Nabi dan sahabat.. Banyak gak crita yang ganas2 bro.. Umar Al-Khatab adalah contoh sifat ganas memberi manfaat pada rakyat.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...