Jumaat, 26 Jun 2015

20 Gadis Melayu pengembara solo diperlekeh forumer

Ada seorang gadis Malaysia, dan juga Melayu, minatnya travel dan menjelajah ke luar negara, seorang diri, secara solo. Terbaru, beliau mengembara ke negara Afghanistan secara solo. Membaca kisah dan pengalaman beliau memang sangat memberi inspirasi dan motivasi kerana keberanian dan semangat beliau untuk berjalan ke tempat asing secara berdikari tanpa siapa2 di sisi. Banyak juga tips2 mengenai pengembaraan dan adventure di negara asing yang boleh dipelajari daripada kisahnya terutama dari segi kewangan, tempat tinggal, komuniti masyarakat setempat dan lain2.


Serius aku agak kagum dan salute orang seperti ini yang bagi aku sangat luar biasa. Memang berbeza daripada orang2 tipikal biasa yang kehidupannya tiada adventure dan stuck dengan suatu rutin harian termasuk juga aku. Malah aku sendiri pun kadang2 nak pergi turun lunch pun nak ajak kawan teman, kalau takde kawan sanggup tak turun makan, apatah lagi nak melancong ke luar negara seorang diri.

Namun di sebalik kisah individu yang sangat memberi inspirasi ini yang identitinya dirahsiakan, terselit sisi huduh orang2 Malaysia apabila kisah beliau dikongsikan di sebuah laman forum terkenal di Malaysia. Kejayaan dan pengalaman beliau diperlekeh, diperkecil dan dipermain2kan oleh para keyboard warrior bermentaliti rendah di forum tersebut.

Aku tahu kat forum tu ramai orang Cina dan juga Melayu yang terlalu suka sangat troll dan buat lawak bodoh yang sangat merendah dan menjatuhkan semangat dan maruah, namun ia menunjukkan betapa rendahnya mentaliti masyarakat kita.

Berikut antara respon negatif dari forumer2 tersebut:








Serius bodoh gila komen2 diorang. Tak sanggup aku nak highlight semua. 


Dan ya, dia sudah travel ke India, bukan sahaja India malah Pakistan, China, Turki, Iran, UAE, Indonesia, Vietnam, Thailand, Cambodia dan juga Nepal.

Namun tak semua forumer yang tahi. Ada juga yang bijak dan matang yang menyedarkan mereka.



Dan komen ini memang paling WIN yang ditujukan buat semua forumer keyboard warrior tahi itu.


Sebab tu aku dah lama stop join Internet forum, mesej board atau bulletin board macam ni sebab forumer2 dalam tu terlalu ramai sangat yang annoying dan bermentaliti ayam.

Kalau tak mampu buat suatu yang hebat, usah memperkecil orang lain yang mampu buat.




tags: wanita gadis female malaysia melayu travel jelajah solo single seorang diri ke luar negara pusing keliling dunia backpacker afghanistan pengalaman kisah hidup perjalanan pengembaraan mengembara kembara cemburu forum lowyat

20 ulasan:

  1. Ko tau x noob .. Pd saat ni ada seorg lelaki berjalan kaki utk keliling dunia. Dia bermula pd usia 28tahun dlm thn 98 ke 99. Smpi skrg xsmpi 1/2 dunia lg pun.

    N then aku terpikir apa yg buat dia jd gila mcm tu, bazirkan masa muda. Then aku realize ini yg buat dia beza dgn kita. Pengorbanan. Org melayu kalu sorg dia tido, berdua dia bersembang, bertiga dia gaduh ..this is it. Sama dgn otak najib.

    BalasPadam
  2. Pergrhh
    Aku respek dengan semangat dan keberanian perempuan ni

    Aku pun pernah ada impian cam ni gak
    teringin nak mengembara satu hari nanti
    Melihat keindahan dan kecantikan ciptaan illahi
    Di samping tengok budaya drng yang lain ngan msrkt kita

    Cool Guy

    BalasPadam
  3. macai detected.....

    BalasPadam
  4. I think i tahu this girl. Truly inspiring. Gila best baca pengalaman dia. Kalau betul dia orangnya..i dah pernah jumpa dia pun..
    ayat nak makan lunch pun berteman, WIN.

    BalasPadam
  5. Teringat Muktamar PAS awal Jun 2015. Pak2 lebai pun mcm tahi. Yg bukan lebai...sendiri paham sajalah..

    BalasPadam
  6. yg mengutuk mengeji tu sbnr nyer cemburu kt pompuan ni sbb diorg x mampu nak buat...

    BalasPadam
  7. letak agama kat depan bro kemahuan kat belakang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila masa Islam larang wanita travel
      Nabi pon suruh mengembara

      adoi...camni bila ak berkembang

      Padam
  8. Travel sorang kalau dah prepare semua benda tak susah ..
    Yang susah, kalau pegi tapi main redah je .. =)

    Isu rape ?
    You duduk diam2 dalam rumah pun boleh kena rape ..
    lol~

    BalasPadam
  9. duk malaysia pun boleh kena rape. apa punya pemikiran lah, dengki berdaki tebal betul.

    BalasPadam
  10. Kecik hati samakan kaki troll dgn pemikiran Ayam Afrika....

    Ada tgk satu images yg sungguh sarcastic kat internet...dia share satu info yg interesting, pas2 ada few person mcm x puas hati attack dia, troll la, everything negative to him...then dia mula rasa down n lastly, dia join mentality bersama org2 yang tadi 2.

    kdgkala kita nak diterima masyarakat..tp kita jugak kena jadi diri kita sebenar. Kalau x, kita jenis susah nak maju ke hadapan dgn kelebihan kita..jdla average guy yg suka mengkritik drpd menjadi lebih produktiv

    BalasPadam
  11. backpacker ni drg kaji dulu sebelum pergi. bukan main bedal jer..
    drg pilih the safest route untuk pegi satu2 tmpat. tmpt tinggal transportation semua drg dah settlekn semuanya sebelum travel

    BalasPadam
  12. normally solo backpacker traveller ni dah ada networking around the world. kakak aku solo traveler macam ni jugak, dalam setahun kadang ambik cuti sampai 3 bulan semata-mata untuk travel. rumah kakak aku bila masa saja aku pergi mesti jumpa solo traveler datang tumpang menginap, safe bajet for accomodation. dekat malaysia ni pun ada hampir group 40k orang backpacker yang saling connection.
    btw lelaki yang tahu condem perempuan memang coward bila berdepan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuti 3 bulan? Kerje skrg nak cuti 3 hari non stop pun susah..sbb buat sales mmg customer selalu kacau call, kalau x layan customer report kat bos, xpun sales kurang sbb x follow up. Kalau operation guy maybe ok kot gi travel sbb ada lain leh backup.

      Padam
  13. Benda biasa je ni. Xde pelik apa pun.

    Zaman sekarang sme mudah. Tpon ada, map ada, kondom ada. Di hujung jari jer.

    BalasPadam
  14. Sebab kaki troll mcam ni jugak laa ku tak minat nak join mana2 forum lagi.
    Kekadang tu isu yg disampaikan dah best dah,
    tapi sampai masuk kaki troll camni, trus tenggelam mana2 info penting org nak share...

    BTW, boleh tau sape traveler tu? kot kot ada instagram nak stalk...hahahha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua maklumat ada disini. Siti Noridah Binti Ab.Rahaman.

      http://yellowtuktuk.com/she-went-to-afghanistan-alone/

      Padam
  15. Anak haram punya cina . .. tongkat kepala bapak korang

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.