Ahad, 13 Januari 2013

187 Ulasan jujur mengenai Himpunan Kebangkitan Rakyat

Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung pada hari ini di Stadium Merdeka sudah tamat jam 5.00 semalam. Perhimpunan ini dianjurkan oleh parti komponen Pakatan Rakyat serta NGO2 seperti Anti-Lynas, BERSIH, ANAK, 'R' dan lain2 yang pakai baju kuning, hijau, merah, oren dan warna apa lagi ntah. Tujuan utama himpunan ini diadakan adalah untuk membuat 8 tuntutan kepada kerajaan iaitu:

  1. Menuntut Pilihanraya Adil & Bersih
  2. Bebaskan Tahanan ISA
  3. Martabatkan Bahasa Ibunda
  4. Menuntut Pendidikan Percuma
  5. Selamatkan Kampung warisan & Tradisi
  6. Selamatkan Alam Sekitar
  7. Pulangkan Royalti Minyak Kelantan
  8. Selamatkan Felda

Polis pada awalnya melaporkan dianggarkan 80,000 hadir tapi kemudian menukarnya semula kepada 40,000 ke 45,000 disebabkan kesilapan teknikal, manakala Malaysiakini melaporkan lebih kurang 100,000 orang yang hadir. Dilaporkan juga perhimpunan ini berjalan dengan lancar dan sangat terkawal, tak seperti perhimpunan Bersih 3.0 dulu yang penuh dengan provokasi sampai terbalik kereta polis dan mendatangkan kecederaan pada pihak polis dan peserta demo.


Polis juga tidak lagi menggunakan pendekatan lama dengan semburan air dan gas pemedih mata sebaliknya mengambil pendekatan yang lebih mesra dengan mengawal dan menjaga perhimpunan ini untuk berjalan dengan lebih lancar dan terkawal selari dengan Akta Perhimpunan Aman 2011 dan sasaran "kecelakaan sifar". Mungkin sebab perhimpunan dibuat di stadium bukan di jalanan, atau mungkin juga dah nak dekat pilihanraya ni kerajaan cuba mengubah imej mereka yang lebih bertoleransi dan mesra rakyat.


Kebanyakan blog dan portal berita yang pro-PR membuat live update pada himpunan ini, dan yang aku terkejut juga Utusan Malaysia juga kali ni tidak ketinggalan membuat live update dengan rebrand nama perhimpunan sebagai Himpunan Shamsidar.


Bagi aku perhimpunan ni hanya sesi mendengar ceramah dari pemimpin, wakil NGO dan penyokong PR dalam scale yang besar, orang just datang ke tempat yang telah ditetapkan, bergerak beramai2 ke stadium Merdeka, berkumpul dengar ceramah, seruan dan amanat dari para pemimpin dan wakil, kemudian balik, that's it. Mungkin perhimpunan lepas ini boleh ditambah aktiviti setiap peserta menurunkan tandatangan mereka di kain rentang sebagai petition dan memorandum 8 tuntutan untuk dihantar kepada wakil SPR, Perdana Menteri atau YDP Agong atau sesiapa yang berkenaan, at least ada something output hasil daripada orang berkumpul ramai2 tu.

Yelah nama pun nak buat tuntutan, mesti ada benda yang nak dituntut, dan mesti nak dituntut pada seseorang samada individu atau organisasi. Kalau cakap2 mulut je tak guna, sekarang semua nak hitam putih, dokumen bertulis. At least bila dapat kumpulkan orang ramai2 ni, masa ni la kena ambik peluang kumpulkan tandangan dari hadirin dan hadirat tanda tuntutan ini mendapat banyak sokongan dari rakyat. Tapi yelah ini adalah perhimpunan terakhir dari mereka sebelum PRU13, so mungkin cadangan aku boleh dipertimbangkan kalau sapa2 nak buat perhimpunan lagi lepas PRU13 nanti, biarlah walau memorandum dan petition tu akan dibakul sampahkan oleh penerima tu tapi at least mereka tahu yang ramai orang yang menyokong suatu cause itu.

Adiwira mahasiswa Adam Adli pun ada.
Oklah malas nak cakap banyak, tulis macam2 kang ada yang cakap kalau tak pergi tak payah sembang lebat. Aku pun cuma baca2 update dari Internet je, kalau korang nak baca kronologi perhimpunan pun korang boleh baca sendiri kat Malaysiakini dan Berita Semasa. Tapi apa2pun aku just nak share sedikit sebanyak gambar2 Himpunan Kebankitan Rakyat #KL112 tu, so enjoy...




.
.
.
.
.

Gila ganas Himpunan Kebangkitan Rakyat ni... terloncat2 atas kereta dengan tak pakai baju, buat sampah merata2 atas jalan... takde tamadun langsung... ehhhh???? Ini bukan Himpunan Kebangkitan Rakyat tapi himpunan Sambutan Ambang Tahun Baru 2013. Sorry2 my bad my bad. Ok berikut adalah gambar sebenar himpunan semalam tu.

Sumber

Sumber



Sumber
.
.
.
.
.

Eh kejap, ini bukan gambar himpunan kat Stadium Merdeka ni... ni himpunan rakyat bersama DS Najib Razak kat Tesco Semenyih. Sial rugi tak pergi, kalau tak boleh dapat beras free.


Camna aku boleh tersilap coverage ni... Sorry ada kesilapan teknikal sikit, mungkin. Ok ni adalah gambar2 perhimpunan kebangkitan rakyat yang betul.


Sumber
.
.
.
.
.

Bangang ah silap lagi, ini demonstrasi secara aman semalam kat Masjid Negeri Shah Alam anjuran Dr. Hasan Ali. Maaf sekali lagi, kesilapan teknikal yang tidak disengajakan. Saksikan gambar2 demo HKR sekarang!!!

Sumber
Sumber



Sumber
.
.
.
.
.

Hmmm apa kena dengan aku hari ni? Ini pun bukan demo HKR tapi perhimpunan aman 12,000 rakyat Kedah di Padang Terap bersama Ibrahim Ali Perkasa semalam. Sorry aku dah fed up, malas la nak letak gambar perhimpunan lagi asyik kesilapan teknikal je. Tapi takpe la, at least dengan meletakkan gambar2 perhimpunan aman yang kurang publisiti dan tak berapa nak diperkatakan ni, sekurang2nya orang sedar la jugak kewujudan perhimpunan2 aman lain di Malaysia ni selain Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112.

Oh ya sebelum ni ada komen dari anon mintak aku datang himpunan kat Stadium Merdeka tu:
"esok kalu ko free ko turun la kl join perhimpunan rakyat 2...pastu aku nak ko ulas benda yg ko nampak secara jujur tanpa buyers kepada mana2 pihak..aku cakap gitu coz aku nampak otak ko ni laen dari yg laen..sbb penulisan ko ni ada stail n gaya yg tersendiri..aku mmg tertarik ngan blog ko ni..so aku harap ko dapat la wat ulasan pasal esok kay.."
First, sorry aku tak berapa nak free untuk turun ke KL hari ni kerana terpaksa bertugas di pejabat. Kedua, kalau aku free pun aku takkan pergi perhimpunan tu atau mana2 himpunan tak kiralah aman atau ganas, dibayar atau kena keluar duit sendiri, termasuk himpunan2 lain seperti himpunan di konsert2 artis tempatan/luar negara/k-poop, himpunan 1 juta belia di Putrajaya, himpunan Jom Heboh, himpunan menyambut tahun baru, apa jua himpunan walau Najib wajibkan aku hadir sekalipun aku takkan pergi, kecuali himpunan di masjid/surau, sebab aku tak suka tempat sesak2 serabut2 dengan orang yang aku tak kenal (ya aku memang anti-sosial), aku tak suka dengar orang berucap, dan aku taknak terserempak dengan beberapa penyokong taksub politik atau politicalfags yang gayanya sangat over, meluat dan menjengkelkan terutama yang dari kaum wanita, dan juga yang bawak anak2 kecik. Dan plus secara peribadi aku tak suka Ambiga dan Hishamuddin Rais. So untuk mengelakkan dari aku sakit hati, baik aku tak payah pergi.

Ya itulah saja ulasan dari aku yang sangat jujur ini.




tags: koleksi gambar himpunan kebangkitan rakyat hkr #kl112 kl112 shamsidar demonstrasi jalanan stadium merdeka kl kuala lumpur akta aman polis pdrm kawal jaga ucapan anwar ibrahim mat sabu a samad said hishamuddin rais tukar tiub adam adli wakil mahasiswa ambiga nik aziz haji hadi awang berarak banner sepanduk bawa kanak laporan berita utusan harian malaysiakini semasa bilangan peserta sambutan ambang tahun baru 2012 program bersama mesra rakyat pm perdana menteri najib razak tesco bandar rinching semenyih bagi beras kaum india hasan ali anjur bantah kristian guna kalimah depan masjid negeri shah alam jati demo ibrahim ali perkasa kedah padang terap balak gondol hutan parti politik pas pkr dap pakatan rakyat pr barisan nasional bn umno mca mic

187 ulasan:

  1. 1st..

    Syabas buat rakyat Malaysia yang berdemo secara aman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. seriuosly, memang meluat tengok politikfags yg gila taksub macam ni.......

      Padam
    3. Alhamdullilah

      Orang malaysia ni masih waras.
      Tapi memang ada juga yang tak waras dan mahukan keganasan berlaku

      Padam
    4. Demo secara aman..kalau haritu demo xder provok...mesti xder rusuhan..ker risau tersembur waartawan al jazeera...hahaha..BANkami

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    6. dey macha! aku bukan cakap kan ko.....aku cakap sal budak2 yg ikut perhimpunan ni.......

      Pop-soul - biased la tu......

      Padam
    7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    8. aku pun ikut jugak himpunan ni....xdela kecoh cam ko ni......

      Padam
    9. Budak ahmad 11benda dia ckp. 1 je bleh caya. yg lain suma xbleh pakai.

      Padam
    10. yang mana bleh caye? tgk macam semua tak boleh pakai
      lol

      Padam
    11. Semua ni salah UMNO-BN!

      Padam
  2. 1st..

    Syabas buat rakyat Malaysia yang berdemo secara aman.

    BalasPadam
  3. 1st..

    Syabas buat rakyat Malaysia yang berdemo secara aman.

    BalasPadam
  4. salam noob..1st sekali aku nak ucap tahniah n terima kaseh byk2 la kat ko coz ko sudi nak buat ulasan jujur mengenai perhimpunan semalam2..respect kat ko walaupun aku tak kenai ko n ko pon tak kenai aku tapi pandangan dari aku a.k.a anon ni telah ko terjemahkan nyer didalam segmen blog ko nih...wa mmg respect la sama lu bro... n aku doakan supaya blog ko ni akan terus mendapat sambutan dari hari ke hari n dari zaman ke zaman selain dapat memaparkan tajuk2 yg selari dengan arus semasa yang dpt dikupas oleh otak ko yg laen dari yg laen 2..n aku doakan juga agar penulisan ko ni akan dapat membuka minda anon2 or sesiapa saja yg melayari/membaca blog ko nih..lu mmg genius bro..semoger ALLAH merahmati kamu n yg terlibat dalam menjayakan blog buasir otak ini...amin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahmad (Original) Anti-Noob Anti-Syiah dan Anti-Komunisme13 Januari 2013 pada 7:31 PG

      pergh....ada pencacai noob la.....

      Padam
  5. opss cumer satu jer yg ko tak jawab soalan aku semalam..aper itu butthurtt???

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin akan diexplain lenkali, mungkin? :)

      Padam
    2. butthurt itu contohnya macam noob delete semua komen2 aku....macam tu lah butthurt.......

      Padam
    3. rasanya Butturt ni sakit pungung akibat kepanasan

      Padam
    4. noob hg keja apa? gomen ka?
      ada ka gomen keja hari sabtu

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    6. Setahu aku Sabtu lepas 12 Jan 2013 Gomen banyak aktiviti kemungkinan untuk persediaan gelombang Biru :) selain menghindarkan Pegawai kerajaan join HKR112.

      Biasanya jarang goen buat aktivti hari sabtu.. bleh claim ot tak? :)

      Padam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oo yeker...bagus2..harap2 rakyat dapat buka minda la yer n harap tuntutan2 yg dijanjikan 2 dapat dipenuhi oleh Pemimpin yang akan ganti kerajaan sekiranya kerjaan umno jatoh pasni..sbb skang ni rakyat tak sedar yg rakyatla raja kepada kerajaan..rakyat tak peka pasal2 sebab da dbutakan oleh kerjaan skang..bukannyer kita nak lawan kerjaan tp kerjaan skang n yg lepas2 mmg takleh pakai...memperkotak katikkan rakyat..habis semua rakyat jadi jahil..yg baek kita follow yg tak baek kita tegor..

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. berpuluh2 ribu orang luar datang ke kl menyesakkan jalanraya sampai org terpaksa tutup kedai dan mengalami kerugian berjuta2 ringgit hanya sebab nak bela seorang pompuan iaitu shamsidar?bodoh punya juak2 fuckatan.yg menyokong himpunan shamsidar itu mungkin 100 ribu org,tp yg menolaknya adalah 27.9 juta rakyat malaysia!!!

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    5. Aku tak kisah orang nak demo ni..

      Tahun baru leh sambut konsert leh buat Orang nak demo luahkan ketidakpuasan apa masalahnye kalau boleh buat secara aman..

      contoh tapi satu je aku muskhil ada kesan ke? macam orang demo palestin rejim zionist menganas jugak tanpa belas kasihan.. Jadi apa cara yang bagus kita leh buat..

      Padam
    6. Rilekslah Tanpa Nama 2:02 PG. Aku pun pro-BN, tapi janganlah mencarut sakan weh. Aku nak balas hujah pun sekarang aku dah rasa malu.

      Wahai mecha-praline mungkin kedai makan/7E buka semasa perhimpunan, tapi adakah kedai kedai seperti butik, kedai jam pun turut buka sekali? Kalau kedai kopi memanglah bukak, toksah cerita pasal tu. Haha :D

      Padam
    7. Orang tak buka kedai sebab ditakutkan dengan keganasan
      Padahal orang yang berdemo bukan nak bunuh diri mereka

      Nasib baik ada lagi orang leh fikir dan manfaatkan orang ramai banyak dan buat banyak untung.. banyak kedai out of stock. Kedai makan ramai orang beratur tunggu giliran nak makan.

      lol..

      Padam
    8. Orang bisnes ni orang yang berani mengambil risiko
      Kalau tak berani kerja makan gaji la

      Padam
    9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    10. dah nama himpunan kebangkitan, mesti la ada kecoh2 sikit.....klau konsert tu makin la ramai bukak kedai.......logik la sikit.......

      Padam
    11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    12. apa maksud ko?

      Padam
  7. hmm okay..aku akan terus menunggu untuk aku taw aper itu butthurt...:|

    BalasPadam
  8. butthurt tu panas pungkok la...

    BalasPadam
  9. buyers ke bias? hehe..comel je anon tersebut..:P

    hmmm..walaupun tak berminat dgn politik, kadang2 tu ambil tahu la jugak perkembangan semasa sikit-sikit..kang kena label katak bawah tempurung pulak..(-_-")

    apa-apa pun, semoga kita semua sentiasa dirahmati Allah hendaknya..

    #sebenarnya saya pun anti-sosial..huhu..(T_T)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahmad (Original) Anti-Sosial13 Januari 2013 pada 7:25 PG

      x wajib pun nak ambik tau pasal politik.....x pernah ada orang dilabel "katak bawah tempurung" semata2 xnak ambik tau soal politik.....klau x minat politik, x perlu paksa diri tu.....

      Padam
    2. Kena ambil tahu jugak sebab kita 1Malaysia nak sokong ke tak nak ikut ke tak tu masing-masing la. Yang penting undi nanti tunaikan tangungjawab.

      Padam
    3. kalu tak amek taw pasal politik dikira katak bawah tempurung gak la en amat oiii..tp terpulangla ar kan nak jadik katak bawah tempurung ker nak jadi katak luar tempurung ker n yg penting tunaikan tanggungjawab kita sebagai rakyat malaysia.Daftar sebagai pengundi..pastu g mengundi (ker amad ni tak cukup umor untuk mengundi or tak daftar) sbb 2 dia taknak amek taw pasal politik nih..hehehe

      Padam
    4. Sebagai seorang rakyat Malaysia kena mabil tahu tentang negaranya.

      Tidak semestinya kena katif tapi at least tahu apa yng ebrlaku dalam negaranya sendiri.

      Bagaimana kalau orang luar negara nanti tanya dan tahu dari diri kamu sendiri? tak rasa malu ke?

      Padam
    5. MABIL TU APA HAAAA?
      KATIF??? EBRLAKU???
      APA YG KO CUBA SAMPAIKAN NI???
      MOHON MASUK TADIKA SEMULA

      Padam
    6. aku xminat pasal politik,p ambik tau gak,..sama ada bwh tmpurung ka,atas tmpurung ka aku xmau jd katak,da elok2 aku dciptakan jd manusia...

      Padam
  10. http://www.mazidulakmal.com/2013/01/ada-yang-tertinggal-setelah-terbenam.html

    lol.. gmbar dlm link atas ni, photoshop ka btol2? manusia2.. dalam stadium tu arah kiblat bleh buat suka2 hati ka nak pilih arah mana? x tau la pulak... dorang sembah apa tu agaknya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan satu isu pon kalau dalam kaabah arah kiblat kat mana? lol

      Arah kiblat tak sepakat tak jadi masalah.. kalau tengok ustaz Don Danial ajar kat tv yakin arah kiblat mana pon sah.. kalau ada 10 orang masing-masing yakin arah masing-masing sah solat..

      Bukan jadi isu pon kalau sembah tuhan yang satu dan laksanakan kewajipan masing-masing.

      Yang menjadi masalah mengaku sembah tuhan yang satu tapi tak laksanakan tuntutan dan kewajipan. Ornag Islam tapi tak lekasanakan syariat Islam.


      Padam
    2. Tapi sekarang dunia dah moden, kompas pun dah ada. Takkanlah dalam 100,000 orang berhimpun semalam, tak ada seorang pun ambil inisiatif sendiri untuk bawa kompas kiblat? Sepatutnya penganjur bertanggungjawab menunjukkan arah kiblat yang sebenar. Sembahyang pun berasing-asing, pada pendapat aku lebih baik semua berkumpul kemudian bersembahyang bawah satu imam. (Macam majlis doa kehancuran UMNO. Semua bersembahyang/berdoa di bawah kepimpinan imam masa tu, Nik Razi.)

      Padam
    3. Adakah anda yakin 100% kiblat di rumah kamu itu 100% tepat mengadap kaabah?

      Jangan la memperlekeh orang menunaikan tangungjawab mereka sedangkan banyak lagi yang lalai kamu tidak pula kisah. janganlah kamu bersengketa kerana pendapat kamu masing-masing.

      Kenapa ada 4 mazhab besar dan mazhab2 lain? kerena mereka percaya dan yakin dengan hujah mereka. Ianya suatu rahmat bukan untuk umat Islam betapa ilmu Allah itu luas BUKAN bergaduh mazhab mereka saja yang betul sedangkang kesemuanya sujud menyembah Allah yang satu.

      Buangkang sifat memperlekeh dan fahami kenapa mereka begitu kenapa mereka yakin arah kiblat mereka betul. Mereka tentu mempunyai hujah mereka sendiri.

      Saya sekadar menasihat agar masalah kiblat tidak membuat kita berpecah belah dan memperlekeh seperti ramai orang jahil di anatara kita bergaduh hanya sebab mazhab berbeza sedangkan Allah S.W.T tuhan yang satu kita sembah.

      WallahuAlam.

      Padam
    4. sewel..


      Kaedah moden pon banyak sewel GPS dikira ada pelbagai cara. GPS kalau ada besi tarikan pon arah leh laribeberapa darjah.. waktu solat pon ada banyak kaedah kiraan.. lari beberapa minit..

      Stadium bukan masjid ada kiblat arah khusus.. So orang solat yakin dengan Kiblat mereka..

      Tu pon jadi Issue? pi la belajar balik..


      Padam
    5. Ahmad (Original) Rakyat Sejati13 Januari 2013 pada 7:17 PG

      pandai la ko, gps konon ditarik besi....puih.....

      sekarang zaman moden, kiblat boleh diukur dgan gajet2 korang yg gila mahal tu.....klau gajet tu rosak pun, x kan penganjur x periksa dulu arah kiblat sebelum demo.....terus nak masuk stadium nak buat kecoh ramai2....nampak sgat rakus......xkan penganjur x bgi kompas arah kiblat???? apa punya bangang alasan....jgan taksub sgat dgan anuwar, dia tu belum tentu betul sgat.....sanggup bgi alasan bodoh semata2 nak cover kesalahan.........taksub gila smpai sggup kutuk org yg nak kritik anuwar dan nik aziz....apa ko ingat dorang ni tuhan ke???? x boleh dikritik.......

      seriously, aku nak masuk pas, tapi bila tengok pengikut2 pas yg cam sial ni, x jadi lah.......

      Padam
    6. lagi satu, salah satu syarat sah solat ialah menghadap kiblat......mohon pergi sekolah belajar lagi.......

      Padam
    7. Ahmad (Original) Pengikut Sunni13 Januari 2013 pada 7:28 PG

      satu lagi, klau kau ni pengikut syiah, mohon jangan sebarkan ajarkan kau pada pengikut sunni.....diam2 sudah......

      Padam
    8. Pada aku ikut diaorang la kalau yakin kiblat masing-masing tu betul diaornag tak gaduh korang pulak gaduh.

      Tapi biasa la syaitan memang suka orang bergaduh dan berpecah belah sorang yakin yang ni sorang yakin yang tu pastu tiupkan kegoaan dan keangkuhan dalam diri mereka simbah api sikit jadi la pergaduhan.

      Lekeh memperlekehkan kan memang mainan syaitan. Pasal doa qunut pon boleh gaduh lagi pasal kiblat lol. Padahal lari 0.001 darjah kat malaysia dah lari banyak tak tepat tujuk kaabah kat mekah dah.

      Padam
    9. Memang kena mengadap kiblat - kiblat asasnya mengadap kaabah.

      Ada ke Allah suruh 100% tepat mengadap Kaabah? Kaabah bukan guide panduan je ke? Tapi yakin ke arah ko 100% mengadap kaabah? tepat dan jitu?

      Kalau tak tetap 100% tak sah ke solat?

      Kalau ko masuk Masjid ko bukak iphone apps check arah kiblat lari?
      Mana ko nak ikut?

      Kalau masing-masing yakin arah Kaabah mereka macamana?

      Kalau tak tahu tanya la Ustaz minta terangkan.

      wallahualam.

      Padam
    10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    11. Ahmad (Original) Bukan Orang UMNO13 Januari 2013 pada 1:54 PTG

      macha, ko kenapa? terasa la tu.....solat tapi kiblat gi mengadap lain.....ko ingat sah ke solat ko tu?? solat beratus tahun tapi x cukup syarat x guna la bro......syukurla, at least, ada orang ingat kan.....daripada xda org ingat kan, ko terus lalai solat x tentu arah.......x ada istilah tersasar menghadap kiblat......yg penting kena hadap ARAH kiblat......

      sembang lebat pasal politik tapi agama hancusss......puih....sanggup mengiyakan yg batil demi menutup kesalahan.......

      Padam
    12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    13. wow banyaknya response.. berbagai-bagai jenis dan gelagat menarik dapat ku lihat berkaitan isu ini setelah diutarakan, hebat2 kamu semua ni ya, syabbas...

      mecha_paraline: jadi kalau kamu masuk masjid atau surau untuk menunaikan solat, tapi tiba2 kamu rasa tak yakin pulak dgn arah kiblat yg 'disyorkan' tempat itu, maka kamu boleh ikut arah kiblat yg kamu yakini sendiri? sbb hanya bila kamu 'yakin' sahaja maka solat kamu akan otomatisnya jadi sah? atau dlm keadaan itu kamu akan memilih utk tidak solat dalam masjid/surau tersebut dan akan bersolat di tempat lain? atau, mengikut pemahaman kamu, ada beza antara bersolat di masjid/surau dengan bersolat di mana2 tempat terbuka seperti di stadium, yang mana di masjid/surau boleh ada 1 imam, tapi apabila di stadium boleh ada banyak imam dan pengikut yang meyakini arah kiblat masing2? aku bukan nak sibuk hal solat kamu, aku cuma tertarik dengan pelbagai jenis pemahaman berkaitan agama islam yang suci ini.. mohon jgn butthurt ya saudara adik mecha, kita berbincang secara matang...

      Padam
    14. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    15. dlm umah mecha tu banyak berhala bebentuk robot dan figura,sah sesangatla solat dia hari hari tu,mazhab diri sndri bikin mmg da best.................

      -local.univs.suck.as.hell

      Padam
    16. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    17. budaya stadium dan pertandingan bersukan tu sendiri datangnya dari rome, bukan budaya islam langsung... asalnya budaya sukan rome tu hanya untuk lelaki sahaja dan tidak bercampur gaul lelaki perempuan, tapi segalanya berubah dengan terbangkitnya 'human rights' yang kononnya membela hak wanita, padahal wanita terus menerus 'being womanized' selari dengan perkembangan zaman moden.. maka tak perlu dibincangkan soal kiblat di stadium.. pilihlah lokasi utk bersolat di tempat yang bersih dan tidak mendatangkan fitnah, selagi ada pilihan.. islam itu mudah tetapi janganlah terlalu ambil mudah akan segala perkara pula.. jangan kita menghalalkan yg haram, dan juga mengharamkan yg halal. sekian wallahu'alam..

      Padam
    18. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    19. Assalamualaikum buat saudara islamku..

      Tak perlu nak gaduh sah ke tak sah solat diaorang Allah SWT yang tahu..

      Korang bukan tuhan yang boleh tahu dan tentukan solat mereka diterima ke tidak.. Lari banyak ke kiblat diaorang?

      Kemungkinan beberapa imam mengadap kiblat berlainan sebab

      Kat stadium ni takda arah kiblat yang sah/kukuh maka mereka mengambil kira apa mereka rasa betul dan bila dua tiga orang rasa kiblat dan kiraan mereka betul mereka yakin kiblat mereka maka masing-masing ikut arah mereka. persoalan adakah Ini salah? sebelum menghukum baik tanya Ustaz yea sukahati ko kata tanpa merujuk orang yang berilmu.. so mari kita tanya ustaz2 yang berilmu selom komen selamba ko aje..

      Dalam menentukan kiblat ni bergantung kepada ilmu dalam menentukan kiblat boleh pakai kompas, boleh pakai matahari (vayang objek), buruj bintang, dll.

      Sebagai seorang islam dalami Ilmu kita jangan la mudah menghukum orang. Sedangkan Imam besar yang 4 pon saling hormat menghormati antara mereka tak bergaduh tetapi berdebat dan berhujah dengan Ilmu.. Korang berhujah dengan Apa?Ko dah tanya diaorang yang sembayang salah kiblat? kenapa diaorang solat macam tu?

      Bukan apa tak pasal-pasal kat akhirat ko kena minta maaf pulak fitnah orang tanpa usul periksa.

      Wallahualam.

      Padam
    20. solat hendaklah dilakukan ditempat yg bersih,di dahulukan dgn wuduk serta menghadap kiblat dan bukannya menghadap tepat ke arah kiblat.ini berdasarkan hadis sohih imam AL-TIRMIDZI "ke arah mana saja diantara timur dan barat adalah Kiblat".contohnye kalau arah kiblat ke arah barat atau timur maka keluasaan arah kiblat adalah diantara utara dan selatan.jika arah kiblat adalah ke utara atau selatan maka keluasaan arah kiblat adalah antara timur dan barat.:) selebihnya kita rujuk pada yang mursyid(guru)

      Padam
    21. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    22. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    23. selama ni aku ingat plain83 penyokong kuat pakatan,rupa2nya cacai umngok jugak

      Padam
    24. Sy fhm konsep kiblat 2, kalau ada 3 kump kiblat lebih kurg sama boleh diterima, tp masing2 arah lain2....xleh terima gak. Lgpun dlm stadium 2 je

      Padam
    25. @tanpa nama 14 jan 12:37pg
      apa yg membuatkan kamu ingat selama ni aku penyokong kuat pakatan? sori la aku bukan pencacai mana2 party politik.. mana2 party pun kalau buat benda tak baik aku tak akan sokong, mana yg baik tu aku sokong.. buang masa je nak mencacaikan diri utk politik, lebih baik aku kumpul maklumat buat tulis paper ke, review journal ke lagi bagus...

      @cik lin
      terima kasih di atas perkongsian tersebut, appreciate it :)

      @ayam afrika
      yes, my point exactly...

      @mecha_praline
      different people have different views and opinions, learn to live with that fact... don't butthurt too quickly, it's bad for your health :)

      Padam
    26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    28. Salam

      Pada pandangan jujur aku dalam situasi yang ramai memang tak mustahil orang yakin dengan kiblat masing-masing.

      Aku pernah berada dalam perhimpunan dan orang yang ramai dan kerana kewajipan kami kena solat kami solat bedasarkan apa arah kiblat yang kami yakin.

      Ada mereka yang tak yakin dengan arah kiblat kami mereka buat jemaah mereka dan mengadap arah kiblat mereka mungkin beberapa darjah. Perlu diingat ini STADIUM bukan la MASJID yang sudah ada panduan khusus arah kiblat.

      Sila la datang la ke stadium dan solat tengah padang tu sebelum hayati situasi dan suasana dan fahami kenapa mereka pilih kiblat masing-masing. Yang PENTING mereka tak lupa tangungjawab dan kewajipan mereka. Sedangkan perhimpunan yang ramai memang mudah untuk TIDAK solat.

      Bersepakat memang SUSAH bila ada pendapat dan hujah masing-masing. Yang PENTING saling HORMAT menghormati tak perlu la nak salah-menyalahkan atau bergaduh.

      Di negara Islam ni.. saya rasa di semua tempat harus ada tunjuk arah kiblat termasuk stadium. baru la benda seumpama ini tidak berlaku.

      wasalam

      Padam
    29. memang susah nak solat kat depan orang ramai ni dan kemungkinan besar nak meningalkan solat wajib tu besar

      Amat mudah untuk tidak solat dari bersolat nak tahu kenapa

      1. Disirami rasa supaya jangan riak, rasa yang membelengu ramai diantara kita saya pon kadang tidak selesa nak bersolat didepan orang ramai lalu-lanang mungkin dah dididik kena ada susau atau masjid. Kalau kat luar negara orang solat di mana-mana saja.

      2. Pandangan Masyarakat melayu, kata orang bersolat ni riak? Come on benda wajip nak riak apa benda? tapi itu la yang kita lihat dan didik

      3. Sebab kita selalunya solat di surau/masjid ramai antara kita tidak tahu menetukan arah kiblat yang betul. Jadi kita solat bedasarkan ilmu dan keyakinan kita. Ramai di antara kita tidak solat kerana sebab 1 & 2 juga sebab tidak tahu arah kiblat. Persoalan betulkah kita tidak perlu bersolat kalau tidak tahu arah kiblat?

      Sebagai orang Islam

      - Pertama sekali saya harap kita buangkan rasa tidak senang dan bisikan syaitan yang kata riak juga memandang buruk orang bersolat kerana solat itu kewajipan sebagai umat Islam. Bila kita selalu bersolat di mana saja perasaan kurang senang akan hilang dan kita yakin dalam diri kita. Mohon juga supaya kita dilindungi dari Syaitan yang selalu membisikan perkara-perkara tidak elok dalam hati kita samaada untuk diri atau bila melihat orang lain.

      - Kita mantapkan ilmu kita belajar menetukan arah kiblat yang betul dari semua cara kompas, matahari dan sebagainya supaya perkara silap kiblat berlainan ini dapat dielakan. Bila selalau kita apply ilmu kita tentu tidak akan was-was dalam menentukan kiblat kita.

      Ingatan ikhlas buat diri sendiri dan saudara Islamku.

      wasalam.

      Padam
    30. wow saudara mecha, gigihnya kamu sampai stalk aku kat blog mazidul? tak kisah la kamu nak copypaste komen aku ke ape, tp tidakkah ini lebih membuktikan kamu ni mmg butthurt tak abis2? :D

      chill, tak perlu kalut sangat la.. a picture is worth a thousand words, anybody can say anything.. pasal pacik tu, that was a question that i asked, not a statement.. atau, pacik tu pacik kamu ke? sorrylah ya kalau pacik tu pacik kamu :D

      Padam
    31. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    32. owh mecha, aku silap taip lah kalo cmtu, spatutnya 'gigihnya kamu copypaste komen aku dan tempek ke sini' atas tujuan apa pun aku tak pasti.. well, again tak kisahlah itu hak kamu maybe? lol..

      like i said, a picture is worth a thousand words.. different people have different views, hmmm kalo x silap aku la, dulu kamu ada cakap kamu selalu attend seminar n conference utk present papers n debate bagai? so sepatutnya dah boleh trima different people have different views right? no need to attack me mecha, i am not a threat to you dear.. pekena kopi dulu? ^^

      Padam
    33. ok dah plain83 + mecha_praline, semua chill ok? lagipun we almost have the same interests which originated from Japan like manga, anime, gundam, games, etc (sorry my english sometimes ok sometimes broken). rasa macam tak best pulak fellow otaku gaduh sebab politik. ok masing2 mintak maaf dan saling memaafkan satu sama lain ok?

      Padam
    34. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    35. bnyk benda gak dpt ak blajo sal arah kiblat arini,ak pn tetarik nk amik kisah lebih lanjut sal ni..timasih plain83 sbb poinout sal nie yek............

      Padam
    36. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    37. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    38. relax mecha aku takde hal pun dan rasa takde org pun menyampah dengan ko, at least ko ada point ko, dan plain pun ada point dia, lain la ahmad yg kadang2 komen takde point apa pun, tiba2 je terus maki hina melucah kat orang lain (ya harap dia dah berubah). tapi tulah, bila dah melarat perbincangan ni, tu yg jadi tak berapa nak best tu. ok kita lupakan sengketa politik, kita main gundam dan tengok anime sama2 k?

      Padam
    39. Mohon pencerahan yea dik

      Sebagai orang Islam tak perlu la memperlekeh mereka yang salah kiblat sampai keluar "sembah apa"?

      Orang islam tak sembah Kaabah orang Islam sembah Allah.

      Memang bagus kalau dalam Stadium negara Islam diletakan arah kiblat besar2 macam Masjid supaya kalau orang nak solat kat dalam stadium tak salah kiblat.

      Padam
    40. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    41. lol noob, relax.. bukan gaduh pun ni bersembang saja tukar2 pendapat ^^

      ok mecha, berkali-kali kamu ulang bab 'sembah apa' tu ya? baik, kalo kata2 aku terlalu kesat, sinis melampau n tajam bagi kamu, ok fine aku minta maaf.. umat Islam sememangnya menyembah Allah Taala yg maha besar, dan syarat2 utamanya perlulah diutamakan bukan? :)

      baik, soalan yg kedua berkenaan arah mana yang betul di stadium itu, aku tak pernah pergi ke stadium tersebut, maka dengan hanya berpandukan gambar dan video dalam post blog mazidul itu, memang tak dapatlah aku cakap kumpulan mana yang dapat meyakinkan aku arah mana yang betul.. kalau aku berada di situ dan nak bersolat, aku akan cari surau/masjid dan akan bersolat saja di sana, sbb sini masih negara Malaysia yg provide banyak surau dan masjid, lainlah kalau di negara yg tiada kemudahan tersebut.. persoalannya kenapa di stadium boleh ada ramai imam dan jemaahnya mengikut pahaman arah kiblat masing2 yg berlainan arah? bukankah secara idealnya dalam solat berjemaah kita perlu ketepikan semua persengketaan fahaman politik dan kehendak duniawi masing2 dan bersatu-hati mengerjakan solat bersama-sama, bukannya dalam keadaan jemaah berpuak-puak mengikut kiblat masing2 imam? kalau ini satu perkara normal dan diterima umum oleh semua ahli ulama', kenapa tak pernah berlaku perkara sebegini dalam surau/masjid yang besar, luas dan bertingkat-tingkat? itulah persoalannya...

      so, are we clear on this case, brother mecha? ^^

      Padam
    42. Plain

      Masjid ada arah khusus jadi jemaah takda masalah nak tentukan sendiri arah kiblat nak buat apa tentukan arah kiblat sebab dah ada arah kiblat yang jelas.

      Stadium yang bulat tu ada penunjuk arah kiblat?

      Padam
    43. Aku masuk surau dan masjid memang jelas arah kiblat tak tahu pulak ada masjid atau surau kena tentukan arah kiblat sendiri haru macam tu..

      nak semua serah ngadap tiang gol aje la harap-harap tiang gol tu arah ke Kaabah... lol


      Padam
    44. Pada pandangan saya mungkin boleh diperbaiki di masa akan datang jika ada

      1) Pihak penganjir jelaskan arah kiblat yang betul kepada peserta perhimpunan jika mereka ingin bersolat

      2) Mungkin lebih elok dibuat secare teraktur waktu zohor semua umat islam berjemaah di padang diimamkan oleh Nik aziz misalnya bukan Islam hormat ke tepi.

      3) Kalau mengambil kira campur jemaah lelaki jemaah wanita kalau di mekah tak timbul masalah pun kat sana bukannya ada tirai atau tempat khusus untuk wanita. tapi kalau jemaah wanita nak turut serta adakan satu kawasan wanita mungkin..

      Mungkin sebab ini kali pertama dengan beribu peserta dari pelbagai kaum agama dan lapisan dapat solat pon dah dikira amat baik semoga Allah memberi rahmat dan perlindungan dengan adanya orang yang masih ingat akan Dia.

      Padam
    45. sebenarnya kalau korang perhatikan balik gambar org solat kat masjid lain2 kiblat tu http://2.bp.blogspot.com/-KiokaN7SIfM/UPFUaH_8L9I/AAAAAAAAoF0/7wYVxEEhfwQ/s1600/1.png,korang boleh tgk diorg solat jemaah dekat2 tak sampai 100 meter pun dari satu sama lain,tapi kenapa boleh sampai ada 4 jemaah yg solat lain kiblat?kenapa perlu solat lain2?secara logiknya kalau aku dtg kat situ,aku tgk dah ada org start buat solat jemaah,kenapa tak follow je terus jemaah sedia ada,kenapa perlu buat jemaah lain dgn kiblat ke arah yg lain?aku rasa itu yg ditekankan oleh plain.dan aku nampak ini adalah kelemahan PR dlm menganjurkan acara besar mcm ni terutama PAS.mereka dh tahu himpunan ni akan berpanjangan dari zohor sampai asar,so mereka sepatutnya dah aware pasti akan ada org nak solat di padang seperti himpunan2 sebelumnya yg mereka anjurkan sendiri.so at least mereka kena standby beberapa org kordinator yg khusus utk memberitahu arah kiblat kalau ada org nak solat.kalau ceramah boleh bercakap kuat2 dgn begitu semangat utk tawan putrajaya sampai bergegar2 stadium,takkan nk beritahu arah kiblat pun xboleh?anggap ini sebagai teguran sekiranya nak menganjurkan lg perhimpunan seumpama ini.yg mana baik kita jadikan tauladan,yg mana salah kita jadikan pengajaran.

      ikhlas dari penyokong PR

      Padam
    46. dek non dek non kat bawah mecha yg cakap 'noted',

      itu bukan soalnya kat sini, apa yg aku nak cakap ialah soal 'keyakinan/kefahaman' seseorang itu.. berbalik pada salah satu komen aku kat atas ni yg mana aku ada tanya mecha, 'kalau' adanya waktu di mana dia masuk surau atau masjid, dan dia tetiba rasa tak yakin dengan arah kiblat yang 'disyorkan' di situ, maka adakah dia akan tetap ikut arah itu atau ikut arah perkiraan dia sendiri (ie. kompas, GPS, arah matahari terbenam n etc).. atau mungkin tabiatnya orang kita bila masuk surau, masjid atau mana2 bilik yg ada tanda point arah kiblat ke mana atas siling, kita akan scr otomatisnya ikut saja sbb dah ada orang tolong letakkan tanda itu? ^^

      Padam
    47. @Tanpa Nama 14 Januari 2013 9:12 PTG

      ya itulah point aku, dan seeloknya next time sebarang perhimpunan akan diuruskan dengan lebih baik dan teratur ^^

      Padam
    48. Orang buat surau atau masjid selalunya akan dapatkan pakar dalam menentukan kiblat. Bukan buat main-main. Contohnya surau di kampeni aku arah kiblat disahkan oleh jabatan agama islam negeri.

      Buat stadium tak pernah pulak aku dengar kena mengadap kiblat?

      Padam
    49. Sejujurnye aku lebih terasa dengan komen "sembah apa" terasa beratnya mempersoalkan akidah orang seagama ko. Kalau ko cakap pasal kesatuan salah kiblat aku tak kisah snagat sebab kita manusia selalu melakukan kesilapan.

      Padam
    50. @Tanpa Nama 14 Januari 2013 9:27 PTG

      buat stadium memanglah tak kena mengadap kiblat, sebab stadium bukannya tempat khas yang dibina untuk beribadah pun... tapi kalau nak bersolat jugak kat stadium scr berjemaah, kena la mengadap arah kiblat kan.. kan ke baik benar jika semuanya dapat bersatu-hati solat bersama-sama, bukan secara berpuak-puak lain2 kiblat ikut imam masing2.. stadium tu bulat ke, bujur ke, segiempat ke, segitiga ke, tu x ada kene mengena langsung :)

      Padam
    51. Plain dan Tanpa Nama14 Januari 2013 9:12 PTG

      Kena faham norma masyarakat kita bukan semua ada ilmu.
      Kemungkinan aku rasa dari permahaman aku la tentang Masyarakat kita..
      Bila berlaku perkara seperti ini banyak iktibar kita boleh ambil pelajari dan perbaiki di masa akan datang.

      pertama jemaah ada imam masing-masing yakin akan kiblat masing-masing mengadap Kaabah Dari was-was ikut iman mereka buat jemaah sendiri

      kedua dalam masyarakat kita biasanya jemaah ni kena rapat2 ikut saf.. tetapi kalau kita kat mekah tak semestinya pon kalau Imam dah start ko baru lepas ambil wudhuk yang jauh takkan nak terkejar saf pulak jadi boleh aje niat berjemaah ikut imam walau jauh. jadi kemungkinan terdapat wanita/orang bukan Islam yang memisahkan jemaah ini dan kerana kurang ilmu dan kebiasaanan kena ikut saf mereka ambil keputusan buat jemaah sendiri.

      jadi pada aku kefahaman tentang ibadah banyak lagi yang tak difahami selain menentukan kiblat atau sebab penganjur tidak awal-awal lagi fikir tentang orang yang perlu bersolat.

      Pada aku ianya kesilapan yang boleh diperbaiki dan tidak la sampai menjejaskan akidah hinga ko boleh persoal mereka sembah apa.

      Harap maklom.



      Padam
    52. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    53. Dah bagus la ada jugak orang berjemaah walau dua tiga jemaah berasingan dari semua orang solat sendiri-sendiri

      Tapi betul la kadang orang jauh orang dekat pon ada kemungkinan juga, orang jauh buat solat zohor qasar & jamak asar sekali orang dekat buat zohor aje.. Biasanya orang buat jemaah asing-asing.

      Huish banyak tentang ibadah yang kena kita belajar lagi ni.. belum lagi pasal solat dalam perang.. solat ganti2 tu..

      kena menuntut ilmu lagi ni..

      Padam
    54. mecha,

      Betul betul aku singah R&R kadang ada dua tiga jemaah tak tahu mana nak ikut banyak juga yang solat sendirian.

      Biasanya lebih banyak aku tengok orang solat sendiri-sendiri, mungkin nak cepat atau mungkin tak pasti atau tahu nak ikut ke tak jemaah.

      Lebih kepada ilmu la sebenrnye boleh je kita ikut jemaah walau beza niat solat. tapi sebab takda ilmu leh timbul was-was antara boleh ke tak jadi la banyak jemaah atau solat sendiri-sendiri aje.

      kefahaman tentang solat berjemaah ni tak ramai tak tahu itu kita kena belajar.

      Padam
    55. Aku pelik la dalam ramai orang yang tak solat takda pulak orang kisah orang solat juga kena hentam.

      Nak tahu salah ke tak boleh ke tak tanya la yang ada ilmu dulu.
      Benda yang pelik dan tak biasa orang tak buat kat malaysia ni tak semestinya salah dan menyalahi syarak.

      Padam
    56. Tanpa Nama 16 Januari 2013 10:48 pg

      yang tak solat kat stadium tu orang tak hentam sbb semua orang faham yang hadir perhimpunan tu bukan semuanya Islam,atau mungkin mereka yang Islam tapi tak solat kat stadium masa itu sudah pun selesai bersolat di tempat lain yang lebih bersih dan meyakinkan?mana awak tahu mereka tak solat?dan sejak bila stadium menjadi tempat wajib utk mengerjakan solat?...berprasangka baiklah kita sesama muslim ye~

      Padam
  11. aku pergi sekejap je.....pastu balik......entah pape la.......tidur kat rumah lagi best.......aku datang pun atas nama rakyat malaysia yg mahukan perubahan......tapi aku tengok himpunan ini lebih kepada himpunan pakatan pembangkang......rata2 yg hadir pun sebab nak bagi sokongan kepada parti mereka.......sepatutnya jgan guna nama kebangkitan rakyat, tapi guna nama kebangkitan pembangkang......sebab utama perhimpunan kebangkitan ini adalah untuk jatuhkan kerajaan sekarang supaya puckatan pembangkang dapat memerintah.......aku sebagai rakyat malaysia yg sejati tak redha dorang gunakan rakyat untuk cita2 politik dorang......

    mohon jangan main2kan rakyat.......nanti kebangkitan rakyat yg sejati akan berlaku.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masalah orang memerintah gila kuasa memerintah

      orang ramai dah undi pemimpin masuk jadi kerajaan mentang-mentang parti dia banyak wakil dia buat kerajaan macam mak bapak di punya tu wujud kerajaan BN dan pembangkang WTF dedua tu bukan kerajaan Malaysia yang bagi elaun ke???

      Kenapa diaorang takleh bekerjasama jadi Kerajaan Malaysia bangnkan Malaysia.. takleh profesional ka?

      Padam
    2. ini semua sebab mereka punya agenda yg tersendiri..........susah nak satukan ummah di zaman moden ni.........

      Padam
    3. 'ummah' tak akan dapat bersatu hati sampai bila bila...arah kiblat pun lain lain ikut imam masing masing walaupun bersolat dalam satu kawasan yang sama...mazhab saja dah lain lain ikut negeri, parti politaik lain lain, smpai kiamat pun tak akan bersatu 'ummah' mcm ni...tiada istilah 'kesatuan ummah' disini...term itu fiksyen semata mata

      Padam
  12. apahai kat kampung aku ada perhimpunan ni?

    tapi orang kedah tau yg kerajaan semasa labur balak ke luar negara

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mslhnya xterkawal,balak kat kwsn tadahan air tuh.hutan simpan kekal.

      Padam
  13. Ni mesti tak bayar bil. Sebab tu salah liputan.

    Hehehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang disengajakan seperti perhimpunan Shamsidar..
      Siapa Shamsidar ni kenapa pembakang kumpul beratus ribu untuk Shamsidar..

      Noob nak berada di tempat selamat dalam menyatakan prinsip dan sokongan beliau.

      Padam
  14. Perhimpunan aman tanpa sebarang kecederaan.

    BalasPadam
  15. K-poop!!!!! marah kang kipas susah mati K-pop hahahahahaaaaaa

    BalasPadam
  16. Siapakh shamsidar ini..adakh aku b'slh kalau x tahu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  17. Bagus noob liputan yg jujur.... Suka hatilah depa nak buat demo. Sewa stadium jgn lupa bayar.

    BalasPadam
  18. aku x pegi himpunan KL semalam; keje. tapi aku sangat kagum buat pertama kalinya JALAN TAK JEM LANGSUNG! sungguh mudah utk aku keluar KL dan balik kampung sebab trafik highway lancar. dalam masa sejam 10 minit aku dah sampai kampung. x tu biasanya 2 jam.

    dlm berita tv1, aku terdengar rungutan beberapa manusia yg susah nak g keje sebab perhimpuan tersebut. kalau reporter tu interview aku, aku akan ckp:

    saya gembira perhimpuan ini dibuat tanpa insiden. saya jg lebih gembira kerana perhimpunan ini mengurangkan pemandu cel@k@ yg drive mcm siput tgh jalan. diharapkan perhimpunan seperti ini akan selalu diadakan. senang aku nak balik kampung.

    BalasPadam
  19. Kenapa himpunan Shamsidar? Pengarahnya Mat Sabu kan? Kenapa tak letak nama Perhimpunan Mat Sabu? Siapakah Shamsidar? Apakah yg dia perjuangkan?
    Naper?
    Naper?
    Naper?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang tak baca malaysiakini internet memang tak tahu apa..
      semua yang turun tu kaki facebook tweeter dan media internet kalau harap tv3, rtm memang tak akan ada info..

      BN nak perli anwar so nak taknak rebrand jadi shamsidar..
      orang yang turun peduli hapa mereka ada tujuan mereka.. pasal royalti, pasal felda, pasal spr, pasal polis dan macam2 gabungan lagi.


      Padam
  20. Masalah kiblat hanya isu yg sengaja di mainkan oleh tv tiga suku. diorang xda modal nak mengenakan HKR. So jgn biarkan diri di bodohkan oleh buletin 3 suku. sebelum wujudnya media alternatif. bertahun aku + korang dibodohkan oleh mereka. Nilai sendiri la wei fakta.

    Bila ada HKR setidaknya rakyat akan buka mata.. kerajaan juga akan buka mata. tuntutan mereka bukan utk kepentingan diri tapi utk seluruh rakyat. andaikata tuntutan ni di penuhi.. korang jugak yg rasa manfaat nya. betul x macai2 bik mama RosJib sekelian?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau x nak jadi bodoh, banyakkan membaca sumber dari pelbagai pihak.. jgn jd biased pro/pencacai kerajaan atau pro/pencacai pembangkang semata mata.. tv tiga suku ke, ntv7 ke, bernama ke, utusan ke, nst ke, harakah ke.. semua ko tengok dan compare la dol.. masing masing ada kebenaran dan penipuan tersendiri dol.. jangan jadi pencacai la dol..

      Padam
    2. Tul3x....setiap hari sy baca portal politik dr pihak BN dan PR..dr situ sy fikir sapa yg btul n sapa syok sendiri. Xde fakta yg tepat dr kedua2 portal..just kita kumpulkn bukti2 yg boleh dipercayaai dan bukan statement yg ckp sedap mulut je. Byk artikel berasaskn pendat peribadi srpd fakta sebenar...xpun tokok tambah byk

      Padam
    3. Yg paling sy menyampah kpd penyokong PR dlm blog ni ialah mereka double standard. Jika bnda ni kene org lain, hbis dicanang smpi ke mati x hbis. Kalau kene btg hidung sendiri...saja tukar topik n cari kesalahan org lain plak. Cuba isu kiblat ni berlaku dlm perhimpunan BN di stadium nasional....rmi yg mengutuk x habis, negatif10x.

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    5. Personal opinion, isu kiblat ni just modal politik BN nak hentam PR. Nothing more. Yg paling penting ialah bilangan peserta yg hadir n outcome dr perhimpunan 2. Cume ramai pemerhati politik menilai isu kiblat ni dgn isu solat smpi 2 imam pada waktu sama. Lg2 peserta ramai dr parti PAS dlm perhimpunan 2.

      Buang masa debate sapa yg solat ikut kiblat sebenar. Paling penting siapa parti yg mampu membawa negara ke arah kebaikan dlm jangka masa pendek dan panjang. Itu je. Tp sy nmpk Perhimpunan ni mcm ceramah umum je dr kesemua pemimpin parti. X mcm dulu yg pemimpin PR hantar memorendum ke istana negara, at least ada outcome.

      Padam
    6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    7. Masalah kelemahan sikit pasal menentukan Kiblat pon jadi isu?
      Ia nampak sangat jahil dalam permasalahan ibadah.

      Aku tengok siri ustaz 30 Minit Ustaz Don yang glamer tu dalam menentukan kiblat ada satu episod dia khabar Yakin pada arah kiblat kalau tak yakin ngan kiblat orang ko solat ngadap arah kiblat yang ko
      yakin.

      Misalnya 3 orang solat (sendiri) ngadap kiblat masing-masing sah takda masalah. Allah tu maha pemurah lagi maha penyayang Dia maha mengetahui apa ada dalam hati kita.

      Ini apply dekat kawasan yang takda kiblat khusus la macam Masjid. Aku rasa apply juga kat stadium sebab dah ramai2 orang musti pening nak kira kiblat betul2 jadi kemungkinan besar kiblat lari tu ada. Bukan semua orang ada GPS bukan semua orang ada kompas. sebab masyarakat Malaysia ni jenis solat kat surau atau masjid takda orang bawak gps/kompas dalam poket mereka.

      Jadi kekhilafan mereka pon jadi isu? Kita tidak sembah Kaabah kita sembah Allah. Kiblat arah Kaabah hanya panduan asas tidak semestinya tepat jitu 100% ke Kaabah baru Sah.

      Kalau nak kata macam tu tak solat la orang sebab tak dapat pastikan ketepatan yang jitu atau kalau kiblat ko lari sedarjah tak sah la solat. Jenuh nak solat macam tu.

      Aku amat yakin Islam ini tidak menyusahkan..
      Orang jahil aje yang rasa susah..
      Dan Allah S.W.T itu maha pengasih dan penyayang akan hamba-hambanya.

      Padam
  21. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Harapnye ada kesan..

      Selain mewujudkan rasa gerun aku amat berharap kita semua dapat solat hajat mintak perlindungan dan balasan bagi mereka yang cuba menipu khususnya SPR.

      kalau mereka atau seiapa cuba menipu agar ditunjukan balasan yang dasyat untuk mereka semoga mereka sedar dan insaf.

      Padam
  22. Akta Perhimpunan Aman jangan libatkan kanak-kanak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  23. PKR bagi duit RM150 yang pergi ke HKR...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Mahal tu BN bagi anak saudara aku umur 16 tahun ari tu rm50 je.. untuk hadir majlis mereka.. makan free dapat duit lagi.. seronok la mereka merempit.

      Padam
  24. utusan nye artikel memang kelakar hahahha

    BalasPadam
  25. macha pun kelakar macam babi......ko ni mmg dah overdose minum air kencing nik aziz+air kencing anwar ibrahim.....power siot......

    yg ko nak butthurt lebih2 ni apesal? dah lah komen cam penjilat jubur anuwar, pastu mati2 nak kondem pendapat org lain.....org lain pun ada pendapat mereka sendiri.....salahkah pendapat dorang? ko sorang je betul? come on la, nak perjuangkan hak rakyat konon, tapi hak bersuara dinafikan.....klau bn/umno sedap ja kritik.....konon klau x bagi kritik, komunisla, apa la.......tapi bila org nak kritik pembangkang apesal x boleh pulak????? bangkai tol....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wow. good2. ini lah macai sejati yg dicari2. Come to mama. meh cni mama nk pluk mcm mama pluk chong wei.

      Padam
    2. BN(BINI NAJIB) juga adalah macai PR yang dicari-cari. Come to papa supaya papa boleh peluk macam papa peluk Saiful

      Padam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  27. Mohon noob buat entry pasal awek lagi untuk mecha komen dengan aman, menceritakan pengalaman jiwang karat beliau sambil meraikan pandangan orang lain.

    Sangat bosan membaca komen beliau yang amat keanak-anakan tanpa hujah yang mantap.

    BalasPadam
  28. Berani kerana benar..takut kerana salah..hanya mereka yg tahu..dan jgn lupa Allah maha mengetahui..

    BalasPadam
  29. SUDAH TERANG LAGI BERSULUH..., tinggal akal saja yg BUTA menolak HAKIKAT membiarkan HATI terus bersalut dendam amarah rela di eksplotasi oleh MANUSIA2 DAJAL BERTOPENGKAN MALAIKAT....Himpunan Kebangangan Rakyat yg menyokong MURTAD, LGBT dan SYIAH

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Aku rasa ni ahmad la menyamar sbg anon kikiki. BN dah xda isu. balik2 isu seks liwat lgbt. isu2 utk naikkan taraf idup rakyat kbajikan rakyat langsung xda.

      Padam
  30. mohon cik lin pipi merah munculkan diri bagi memberi penjelasan pasal isu solat kiblat lain2 tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya cik lin pipi merah silalah muncul... kami menantikan penjelasan anda.

      Padam
    2. taufuking mana taufuking?mohon taufuking juga munculkan diri bg penjelasan psl isu kiblat ni.

      Padam
  31. Noob,semlm knpa xda entry..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hari jumaat kan dah banyak entry, so semalam aku rehat la satu hari, lagipun ada tugas sikit kat ofis

      Padam
    2. Blog ni kan ramai admin. so aku rasa xpatut entry2 ni di serahkan kpd noob semata mata. Panjang2 plak entry noob tulis. sepatutnya tuan rumah psikik zero lg byk entry. ni seminggu skali je tuan tanah muncul time maharaja lawak.

      Padam
    3. dia tu sibuk train dan terlibat dalam MLM :)

      Padam
  32. Pndgn peribadi aku: Parti xda masalh..yg b'masalah adalh org2 d dlm parti itu sendiri..ini yg menyebabkn nama parti itu jd busuk..x kiralh kerajaan, mahupun pembangkang..

    BalasPadam
  33. Kesian Tun Mahathir dulu berkemben demo budkan budaya kita sekarang semua orang dah pandai berdemo.. Perkasa pon berdemo.. Pemuda Umno pon berdemo.. pekerja bank pon berdemo..

    BalasPadam
    Balasan
    1. babi apa ko ni mabuk ke?berkemben budkan tu menatang harom apa?ejaan tunggang langgang

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. dah ada 2 benda yg kita tahu mengenai mecha -
      1. forever alone yg selalu gagal dlm percintaan
      2. pencacai anuwar brahim

      LOL!

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    5. betul tu, at least dia berani guna id sendiri. pencacai umngok guna anon nmpk sgt xde telor, sama mcm tok guru diorg papagomo, otak mcm lembu

      Padam
  34. Balasan
    1. Reverse psikologi :P
      berlambak gambar memang hebat pakar super impose PR ni..
      High quality super impose ni
      takdanya gambar bertindih2 macam utusan/berita harian buat

      lol..

      Padam
  35. Bg sy, demo ni xde masalah...lgpun negara kita berasaskan demokrasi. Mmg parti yg memerintah x suka org demo bantah kepimpinan dia. BN pun akan berdemo jugak if mereka jd pembangkang kelak.

    Sy harapkan demo kali ni mcm demo kat Mesir smpi mampu gulingkan Presiden Mubarak di Dataran Tahrir, beratus ribu, maybe sejuta berdemo di sana selama beberapa hari. Tp kali ni is less then 100k, so x berapa yakin yg next PRU PR boleh menang majority mudah. 2 pendapat politik sy sebagai pemerhati bebas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Just nak tau benchmark Malaysia demo banding dgn Arab Spring demo...2 je. Kalau dpt ramai beratus2 ribu...dah boleh agak situasi politik skrg ni for the next PRU. Mcm tunggu result SPM 10A, kuar2 5A je..

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  36. Lg 1 sy nak nasihat kpd semua di luar sana...jgn la anda membaca berita di 1 sumber sahaja. Kalau penyokong PR, just baca portal Harakah Daily, Malaysia Kini , Berita Semasa, etc.. Sama gak utk penyokong BN yg baca Papagomo, Pisau, TV3, TV1 etc.

    Baca lah kedua2 portal dan buat perbandingan, xde sapa salah n betul..semua bergantung pada diri sendiri dan akan menentukan anda pangkah yg mana utk PRU kelak.

    Just compare situasi ni dgn situasi di mana jika kawan baik anda dipukul oleh seseorang. Kalau kita dgr dr satu pihak je, for sure kita kata org yang belasah kawan baik kita yg salah. Jika kita dengar dr pihak laki yg pukul dia, baru kita tau yg kawan baik kita rampas kekasih dia. Kesimpulan - kita nilai kedua2 info dulu baru buat keputusan.

    Just jadi manusia/pengundi yg berhemah. Jgn membabi buta menerima semua maklumat dr mulut org sahaja tanpa kasi selidik. Mcm dlm cite CSI, just follow the lead. Jgn percaya kata semua org, semua kaki spin n menambah tokok cite je utk elak ditangkap as penjenayah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam ni la yg kita nak.. baca sumber kedua-dua pihak, jangan taksub dengan satu pihak semata-mata, kedua-duanya ada bnda baik dan ada bnda buruk masing2.. syabbas ayam afrika ^^

      Padam
  37. aku baca berita dari dua2 sumber bek PR @ BN..harakah,keadilan, berita harian, utusan malaysia..sejujurnya aku betul2 kecewa dgn sember BN..aku x tau samaada pro BN wat fitnah,,tpi dari yg aku baca,,xde fakta yg ditunjukkan..akhbar2 BH n UM dah macam majalah gossip, cerita2 kedai kopi, cerita2 org poan dok mengumpat, memuja, memuji PM dgn berlebihan, mengutuk sebelah pihak dgn melampau....yg menakutkan issu2 perkauman dimainkan dengan terang2an dah macam nampak bangsa melayu ni fanatik sgt..berbeza dgn akhbar harakah n keadilan,..statement meyakinkan cukup dengan fakta2 @ angka2 yg munasabah..lebih bertanggungjawab..lebih dipercayai..contoh paling mudah issue gambar majlis yg dihadiri PM yg telah di paste bagi menampakkan bilangan kehadiran yg ramai..x pasti kalau akhbar pro PR ada kes camni, tapi lau kita baca ttg bilangan peserta kehadiran ceramah @ himpunan, mereka lebih realistik ..realistik bla kita selidik dari sumber yg natural..akhbar2 pro BN lebih bersifat propaganda murahan yg penuh dgn berita2 bersifat spekulasi tak kira lah dri issu watak politik, agama, @ perkauman..fakta2 sebenar disembunyikan bagi membina persepsi pembaca berkenaan sesuatu issu..sedih le bila kita sebagai pembaca rasa diperbodoh2kan oleh akhbar2 sebegini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Kena berterima kasih kerana mereka sumber duit tu.. berapa banyak mereka kena bayar sebab kena saman fitnah..

      Padam
  38. Otaku kan memang anti-sosial, tak gitu?

    BalasPadam
  39. aku sokong perhimpunan aman. tak kira la sokong siapa. people have the right to voice out in a democratic country. ps- tlg jalankan tanggungjawab mengundi sebab hari tu imam muda asyraf datang tempat aku, then beliau cakap, tanda-tanda hari kiamat juga bila manusia mengambil sikap ADA AKU KESAH @ AKU TAK KISAH, beliau jugak sebut pasal suruh mengundi. it is not a want but a responsibility. chow.

    BalasPadam
  40. aku nie x kisah orng nk kta apa...bg aku komen yg jujur yg kita pikir btul..kita komen lh..smada krajaan ataw pembngkng..aku dh bnyk brkwan dgn orng umno pas dan pkr...trus trang aku ckp..smua nk jga perot sndri...smpi ada orng umno..nk rebut jwtn ketua cwngn boleh main hntr santau bgai..ada kwan aku orng pas..cite berdegung degang tp rasuah ambil gak..member pkr aku...pun hebat gak...hntam umno dia pun sma je buat..tikam blkng mkn rasuah.. last2 aku tpk..xde ke parti ataw insan yg msuk politik sb bnar2 nk jga kwasan dan rakyat dia... nie orng politik mkin kaya..mkin knyang..smua dpt elaun..kita nie rakyat???? dorng mati x pyh risau sb apa..sb dorng dh tahu nk kuburkn pun dh ada tmpt..kita nie rakyat..apa ada...nk mti pun kna siap duit upah gli kubur..uph mcm2... ya allah.. xda ke parti atau insan yg bnar2 nk jga kesenangan rakyatnya melebihi diri nya sndiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. nk tmbh lg...tidak kah kita nmpk skrng..dorng nk mngata pun lst2 smua sama..ahli politik keturunan...bapa mati ank ganti..minta maaf lh ckp...umno pkr pas sama saja...yg pnting harta di tmbh2..rakyat jd apa..menganga jeee... x pyh kita nk ckp psal parti bkn islam sprti dap mic mca grakan...kita ckp tntng 3 parti trbesar...umno pas dan pkr...aku mohon doa pda ya allh...klaw niat ahli2 politik nie x jujur..x ikhlas nk bntu rakyat..smua ada mtlmat sndiri...perot sndiri..KAU tnjukkn lh kebenaran pda mereka semua..aku x mampu nk membntu..aku hnya mampu berdoa pada mu ya allah.. bgku yg pnting rakyat..bkn mnusia yg pntingkn jwatan,pangkat, dan harta yg x sepatutnya milikya...amin

      Padam
    2. Memang susah nak carik yang macam Nik aziz tu. tapi at least harap takda mentekedarah harta kerajaan macam sendiri.

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.