Rabu, 29 Oktober 2014

25 Antara restoran Pork Free dan Halal

YY sebenarnya dah agak lama nak ceritakan bab ni dalam blog YY. Tapi YY bimbang disalah tafsirkan lebih-lebih lagi ilmu agama tidak setinggi orang lain.

Cuma atas dasarkan peringatan sesama sendiri, maka YY rasa ianya harus juga diceritakan.

Ramai di antara kita yang beragama Islam masih keliru antara istilah pork free dan halal. Kalau kita yang beragama Islam pun keliru, apatah lagi yang bukan Islam.

Sumber gambar

Malahan YY sering kali menghadapi dilema apabila disuruh atau diajak menghadiri sesuatu tempat yang mengunakan istilah pork free oleh kawan yang bukan beragama Islam.

"Aiya, don't worry! It's pork free! You can eat!" kata mereka apabila mengajak YY ke sesuatu tempat.

Ada ketika mereka membawa bekal dan bersungguh menyuruh YY rasa benda yang diorang masak. "This is not pork, it is just chicken!" sambil terus menyuakan benda tu pada YY

Bimbang mereka rasa offended dan sekaligus menuduh YY biadap, YY ambil aje. Tapi YY tak makan. Part susah bila diminta memberi pendapat tentang masakan tu sebab terpaksa menipu.

YY just cakap berdasarkan apa yang orang lain cakap, kalau orang lain kata sedap, sedaplah. Begitu juga sebaliknya. Tak ada pilihan.

Tapi ada sekali tu YY terpaksa memberi penjelasan panjang lebar apabila mereka terlalu kerap menyuruh YY rasa apa yang diorang masak. Tak sanggup berterusan menipu.

Selepas tu barulah mereka faham. Ada satu hari bos ajak keluar lunch. Seorang colleague mengajak ke restoran berstatus pork free, tapi bos cakap, "Pork free doesn't means HALAL".

Sepanjang YY bekerja, hanya ada seorang rakan yang bukan beragama Islam cukup faham istilah halal. YY cukup hormati dan kagum dengan sikap dia tu.

"I am sorry Yana, you can't eat this. I cooked this using frying pan that also cooked pork" kata dia apabila dia memberikan yang bukan Islam mencuba pancake tapi tidak diberikan pada YY.

Samaada kita sedar atau tidak, ramai peniaga yang bukan beragama Islam gemar meletakkan tanda pork free pada kedai mereka bagi menggalakkan kunjungan pelanggan yang beragama Islam.

Bagi mereka, perkataan halal itu hanya mengkhususkan BABI! Maksudnya selagi mereka tak masak atau menggunakan bahan berunsur babi, makanan tu mereka assumed HALAL.

Cuba perhatikan gambar di bawah yang YY snap tak lama dulu. Ia tertulis dengan jelas bahawa makanan di food court tu non-halal tapi diletakkan gambar pork di sebelah.

Ini cukup jelas menggambarkan mengenai level pemahaman mereka mengenai HALAL.


Yang bawah ni pula adalah screen shot di Facebook seorang kenalan berbangsa Melayu dan beragama Islam. Beliau menyiarkan gambar makanan dari kedai pork free yang dikunjungi.

Perbualan beliau dengan beberapa kenalan lain menggambarkan masalah pemahaman antara halal dan pork free bukan hanya pada bukan Islam.


YY pernah bertemu client yang bercadang mengadakan collaboration dengan salah sebuah kedai kek. Disebabkan target mereka melibatkan pengguna Islam maka YY bertanyakan status HALAL.

"They do not have Halal certificate, but it is pork free. Who's going to look into whether it is halal or not when it comes to cake?" kata client tersebut yang beragama Islam tapi bukan Melayu.

So nampak tak kekeliruan antara pork free dan halal ni?

YY tak pandai untuk explain secara details, tapi YY harap video di bawah mampu memberi pencerahan. Sila fokus hanya pada message yang cuba disampaikan.

Jangan pandang pada suasana persekitaran video yang mungkin buat korang rasa kurang senang. Diulang, hanya fokus pada message yang cuba disampaikan.


Adakah dengan menonton video di atas, korang dapat memahami message yang cuba disampaikan? Jika tidak, mungkin ada sesuatu yang tidak kena dah harus diperbetulkan.

Mencari makanan yang HALAL adalah WAJIB bagi kita yang beragama. Makanan itulah yang menjadi darah daging kita. Ianya melibatkan amal ibadah kita.

Kita beruntung kerana berada di Malaysia. Makanan yang halal tidak sukar dicari di negara bertuah. Kita hanya perlukan penelitian. Kalau kita boleh perhatikan tarikh luput, kenapa tak HALAL?

Last but not least, sentiasalah ingat bahawa ada banyak perbezaaan antara pork free dan HALAL.





Artikel ini telah terpilih untuk menjadi salah satu pemenang GiveAway Contest Gila #6: Anda Tulis Kami Bayar yang ditulis oleh Yana Yani.

Penafian: Ini adalah pendapat dan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan blog Buasir Otak.




tags: pemenang giveaway contest gila ga #6 anda tulis kami bayar antara makanan pork free dan halal haram

25 ulasan:

  1. aku ada tnya kawan cina..apa rasa daging babi?sedap sngat ke?. Dia cakap daging yang paling hampir rasanya seperti daging babi ialah daging unta. Betul ke?ada sesiapa tau atau yang pernah dengar jugak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenapa artikel aq xmasuk..artikel aq jauh lg menarik dr yg ini..encik buas tlg jwb.. kalau ikut skala...artikel aq mengenai gejala2 buasir dan macamana nk sembuh lg menarik..hmm

      Padam
  2. yup...pork free doesn't mean halal..apa2 pon kena hati2 kan...

    BalasPadam
  3. Nice entry....thumbs up. Kesedaran yg baik terutama utk makan dgn client yg non muslim.

    BalasPadam
  4. nice entry... susah nak cari kedai cake yang halal except for secret recipe... hurm....

    BalasPadam
  5. lawak gak.... yg photographer tu asyik nak amek gambar amoi tu jeee...... apa maksudnye

    BalasPadam
  6. Kedai yang pork free tu bukan beerti makanan lain hahal..ayam pun tak sembelih..diaorang letak pork free sebab ada non-muslim yang tak makan babi. Jadi kita harus berhati-hati.

    BalasPadam
  7. Senang cite jgn masuk restoren cina. Xpyh nk pk psl sup tulang gearbox babi

    BalasPadam
  8. thanks...aku akan komen dalam blog aku ha ha ha! kalau aku komen sini takut membuang masa sejam korang baca aku meracau entah apa-apa...by the way, tak semestinya kau kena tinggi ilmu agama nak bagi komen...trust yourself...itu semua gula-gula anasir dakyah sesat orang nak jatuhkan pandangan kau ha ha! dah! seminit dah habis masa korang baca! he he he!

    BalasPadam
    Balasan
    1. you're paid pork...

      Padam
    2. tak tinggi ilmu agama tu takpe. tapi bile bg komen pasal agama, halal haram semua tu nanti jangan la memandai2 ikut logik nak cover 'ketidakketinggian' ilmu agama tu ye.

      Padam
  9. bagus entri ni..sesuai la jadi pemenang

    BalasPadam
  10. pork free? so kalau masuk restoran ni dpt pork percuma ke hapaa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shrek is love,Shrek is life29 Oktober 2014 pada 3:59 PTG

      Bodo. Dulu mak suruh belajar b.i x mau asyik nak melancap je kerjanya.simple grammar pun xtau. Pork free maksudnya bebas dr daging babi.Free pork barulah daging babi percuma

      Padam
  11. congrats kak Yana !
    no komen sebab saya dah komen berjela pasal entri ni dlm blog kak Yana ^_^

    BalasPadam
  12. Aku dulu dok kt sabah...byk seafood mcm gayang etc buat statement no pork no lard...seafood tktau la bole pecaya le tak...

    BalasPadam
  13. Hallamak.. berniaga babi la laris sbb produk babi semua orang makan tak kira bangsa. Itulah melayu, cakap mcm baquih, konon alergik dgn babi. Cuba balik check kat rumah nu, mmg produk campuran babilah yg mesti dibeli. Lepas makan, jangan lupa sebut alhamdulillah kuat2.. apa nak heran skrg, jumpa meleis tak ubah perangai mcm babi.. you are what you eat..kahkahkah..

    Meleis pun makan babi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nah ambik pedigree ni pegi main bucu sana eh.janagn kcau manusia nk bca blog.

      Padam
  14. Key point dekat sini ialah educate.
    Educate orang Islam tentang halal, dan educate orang bukan Islam tentang apa itu makanan halal.

    BalasPadam
  15. daging ayam, lembu pun boleh jadi haram dalam banyak cara..cara sembelih, niat masa sembelih, sape tukang sembelih..

    BalasPadam
  16. Shrek is love,Shrek is life30 Oktober 2014 pada 3:34 PG

    i love ham & bakutteh,yummy!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shrek is love,Shrek is life30 Oktober 2014 pada 4:29 PTG

      Sial, punya la byk nama boleh pakai, nak jugak pakai nama aku. Tak malu

      Padam
  17. Kupasan isu yang sangat baik.. Best baca

    BalasPadam
  18. Dua ayat yang membawa maksud berlainan..
    Bahaya tue..
    Best sharing...
    Lepas nie kena alert la..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.