Selasa, 15 Januari 2013

94 Sikap penguasa undang2 dan persepsi orang ramai

Jumaat minggu lepas telah berlaku sebuah kemalangan di Manjung, Perak yang melibatkan dua lori tiga tan, dua bas sekolah, empat kereta dan sebuah motosikal itu mengakibatkan empat parah sementara 11 yang lain cedera, dan dikatakan kemalangan ini berpunca daripada Toyota Harrier milik Jabatan Pengangkutan Jalan.


Kalau mengikut kronologinya seperti yang dilaporkan di Sinar Harian, insiden tersebut berlaku seperti gambar rajah berikut di mana dikatakan kenderaan JPJ tu naik divider untuk memintas kenderaan lain yang berada di jalan bertentangan:
Ya gambar Toyota Harrier terbalik tu bukan sebab kemalangan tapi sebab kena terbalik dan bakar dengan orang ramai yang rata2 kaum India, merusuh sebab marah kepada kenderaan tersebut. Tonton video2 berikut untuk saksikan sendiri insiden rusuhan tersebut:




Nak tengok gambar2 lain lagi boleh tengok kat blog Yastro ni. Tapi based on insiden ni aku boleh buat 2 kesimpulan:


1. Sikap penguasa undang2

Dulu pernah juga berlaku insiden lebih kurang macam ni, pegawai SPAD dikatakan pandu Inspira terburu2 pintas bas sampai menyebabkan kemalangan teruk, namun sudah dibuat penafian oleh SPAD sendiri. So nak tau betul tak betul, hanya pegawai SPAD yang terlibat serta pemandu bas itu sendiri yang tahu ceritanya.

Sumber
Namun bila benda yang lebih kurang sama berlaku oleh pegawai JPJ itu, orang ramai sudah mula boleh mempertikai sejauh mana keberkesanan dan kepatuhan seseorang pegawai penguatkuasa undang2 itu menjalankan tugasnya mengikut prosedur dan SOP yang telah ditetapkan. Biasanya prosedur yang telah dibuat memang cantik, tapi buatlah walau beribu SOP pun, kalau tak dipatuhi tak guna jugak. Sama seperti kes2 lain yang melibatkan penguasa undang2 seperti Polis, JPJ, Kastam, Imigresen, SPAD, Majlis Perbandaran dan lain2 yang langgar prosedur dan peraturan ketika menjalankan operasi dan tugas.


Macam kes JPJ tu, mungkin hanya pegawai JPJ tersebut dan orang awam yang menyaksikan kejadian tu sahaja yang tahu apa sebenarnya yang berlaku, namun kalau dah sampai tahap bakar kenderaan tu macam adalah benda yang tak kena. Setakat ni pun 3 orang suspek yang dipercayai merosak dan membakar kenderaan tersebut telah pun ditahan untuk membantu siasatan. Dan aku tak pasti samada pihak JPJ telah mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai insiden tersebut samada mengakui kesalahan atau membuat penafian.


2. Persepsi orang awam kepada penjawat awam

This is the most problem part. Rata2 persepsi orang awam di Malaysia dan kebanyakan negara pun adalah mereka tidak berapa suka dengan penjawat awam, terutamanya pegawai penguasa undang2. Penjawat awam amat biasa dilabel dan dikait dengan pemalas, suka mengular, curi tulang, tak produktif, suka makan rasuah, tak efisyen, perkhidmatan lembab, menghabiskan duit rakyat dan sebagainya, manakala penguasa undang2 yang sepatutnya menjadi tukang menjaga keamanan, mencegah jenayah, memantau orang ramai untuk mematuhi undang2, namun merekalah yang paling dibenci dan tidak disukai ramai.


So bila ada je point macam kejadian kat atas di mana ada kemalangan berlaku disebabkan pegawai penguasa, orang ramai terus meluahkan kemarahan mereka, tak dapat orang, kenderaan pun jadi, walau kenderaan tu tak salah pun. Kenderaan tu terus diterbalik dan dibakar, padahal kenderaan tu pun dibeli pakai duit pembayar cukai. Sama macam kes Bersih 3.0 dulu, sebab panas hati dengan polis, kereta polis diterbalik. Cuba kalau kemalangan tu berlaku disebabkan orang biasa, rasa takde kereta pun yang kena terbalik atau dibakar, masing2 sibuk dok berkumpul dok menyalahkan masing2 bertekak nak pakai insurans sapa untuk cover kerosakan2 tu.



Dan satu lagi persepsi orang ramai adalah asal seseorang kerja kerajaan, mereka tu adalah orang BN, so mereka akan terus dibenci oleh orang ramai terutama yang menyokong PR. Malah kadang2 bila kerajaan keluar idea baru dari para menteri2 seperti "Kamera AES", seluruh penjawat awam lain akan kena tempias dan dikutuk, yang paling teruk menjadi mangsa pegawai JPJ macamlah dasar tu dibuat oleh mereka. Ramai lagi yang menganggap, penjawat awam = orang BN, tetapi sebenarnya tidak. Sekiranya ditakdirkan pilihanraya nanti PR menang dan membentuk kerajaan, Perdana Menteri, menteri2 kabinet, setiausaha politik, ya semuanya akan bertukar, tapi penjawat awam tetap kekal macam biasa dan akan serve kerajaan yang baru.

Sebab tu bagi aku, seorang penjawat awam perlu kekal neutral dalam profesionnya. Ya kau boleh menyokong BN atau PR sekalipun dan mengundi mana2 parti yang kau nak, tapi secara terbuka kau tak boleh menyatakan kecenderungan kau menyokong mana2 parti dan berlebihan mengutuk parti lain serta memaksa dan mempengaruhi orang lain untuk mengundi mana2 parti kegemaran kau, kerana kau kelak akan bekerja untuk salah satu dari mereka. Dan bila mana2 parti dah diberi mandat oleh rakyat untuk memerintah, kau tak boleh pula sengaja sabotaj tak nak mengikut apa yang ditugaskan hanya kerana berlainan ideologi.


Dan aku bersetuju dengan surat KPT ni yang memberi ingatan larangan memberi kenyataan umum di media sosial milik peribadi penjawat awam. Penjawat awam seharusnya professional dalam kerjanya, dan tak boleh gunakan Facebook atau Twitter untuk bercerita hal2 kerja kerana ia akan disalahanggap oleh umum sebagai kenyataan dan pendirian kerajaan itu sendiri. Walau kita tidak menyokong ideologi kerajaan yang memerintah tak kirala BN di peringkat persekutuan dan PR di beberapa negeri, tapi dalam kerja kena professional. Dan kenyataan umum yang dimaksudkan tu merangkumi samada kepada kerajaan yang memerintah atau yang menjadi pembangkang, tak kira samada ko suruh orang "Mari undi kerajaan memerintah" ataupun "Mari humban kerajaan memerintah", keduanya pun tak boleh. Mereka harus bersikap neutral dalam hal ini.

Sumber

Lebih teruk kalau kita cerita hal kerja, tercakap atau tertulis hal yang sepatutnya menjadi kerahsiaan kepada organisasi kita di media2 sosial seperti waktu Bersih 3.0 dulu di mana terdapat anggota polis yang meletakkan dalam Facebooknya perkara berkaitan operasi mereka.

So kesimpulannya untuk memperbetul dan membaiki balik imej, tanggapan dan persepsi orang ramai terhadap penjawat awam:
  • Penjawat awam perlu membuang semua sikap negatif seperti pemalas, suka mengular, curi tulang, tak produktif, suka makan rasuah, tak efisyen, perkhidmatan lembab, menghabiskan duit rakyat dan sebagainya.
  • Penjawat awam harus bersikap NEUTRAL dalam profesion.
  • Penjawat awam tidak boleh menyatakan secara terbuka menyatakan sokongan atau menghentam mana2 parti politik.
  • Penjawat awam tidak boleh membuat kenyataan umum atau menyebarkan apa jua hal berkaitan kerja serta menjaga kerahsiaan serta nama baik suatu organisasi.
  • Dan yang paling, penjawat awam bukan parti politik. Mereka hanyalah pelaksana apa jua dasar yang pemerintah yakni parti politik yang dipilih rakyat untuk memerintah kerajaan.
Sebab tu aku tak boleh nak jadi kakitangan kerajaan, sebab aku takut aku tak mampu untuk menjadi seorang penjawat awam yang benar2 telus dan bertanggungjawab.




tags: kenderaan milik jabatan pengangkutan jalan jpj kena bakar insiden kejadian kemalangan naik divider pusing u-turn lampu isyarat kilometer 12 jalan ipoh lumut berhampiran sekolah menengah methodist ayer tawar manjung kemarahan orang ramai awam terbalik kerosakan kemusnahan api lori kereta toyota harrier cedera parah ringan padam 3 individu tahan bantu siasatan kronologi peristiwa rusuhan sikap penguasa undang polis pdrm spad kastam imigresen spad majlis bandaraya tugak kerja sop prosedur persepsi masyarakat penjawat awam kakitangan awam gomen saman neutral ideologi politik pelaksana kerajaan memerintah profesionalisma kerjaya profesion

94 ulasan:

  1. 2nd walaupun sebenarnya 1st.

    Pop soul kena kasi hadiah

    BalasPadam
    Balasan
    1. lol :) masih percaya iklan scam Pop Soul ke

      Padam
    2. Inilah kerajaan UMNO-BN!

      Padam
    3. Bukan..ini adalah hasil Anwar Ibrahim menjadi TPM dahulu..

      Padam
    4. aku hairan..kenapa polis hanya brani dgn melayu je? teruk melayu kena pijak kalau buat mcmni..tp bila org india dgn cina..tunduk takut..puiiiiiiiii !!! sialllllll !!!

      Padam
  2. mereka perlu berlatih lagi memandu tu

    contohnya penguatkuasa highway terpantas di german pon lakukan simulator dengan kereta khas mereka

    baru la boleh buat stunt pelbagai tanpa mencederakan diri dan orang awam lain

    BalasPadam
  3. Policy media sosial ni lama dah kompeni aku implement. termasuk la panduan bermedia sosial dengan selamat tidak membocorkan maklumat dsb.

    Mungkin susah nak kawal sesetengah orang ni maka diban aje media sosial mudah dan berkesan.

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tah apa benda la yg mamat ni tulis.ni mesti org kerja gomen yg butthurt

      Padam
    2. jangan buli die,die budak yang masih bersekolah,taon ni dia form 3........

      Padam
  5. Betul tu.Penjawat awam tetap dengan job memasing walaupun bertukar kerajaan.Boleh x aku ckp media mainstream pun sama?Adakah TV3 akan tutup kalau opponent menang tahun ni.Dah tentu tak kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena faham, tv3 dan tv-tv lain dibawah media prima tu syarikat swasta. ada shareholder. apa kaitan dia nk tutup kalau berubah pentadbiran kerajaan?

      biasanya syarikat akan tutup kalau bankrup, banyak hutang tak mampu tanggung kos operasi atau produk tak laris.

      Padam
    2. Mungkin ada kuasa/peruntukan/pengaruh untuk melantik CEO atau pengarah urusan baru?

      Tak pasti la bagaimana caranya tapi kalau lihat ada top management syarikat swasta nih bila tukar PM tukar pengurusan baru yang selari atau kroni lol.


      Padam
    3. tak silap aku shareholder besar media prima adalah sime darby, disusuli dengan umno. tapi kat wiki atau kat topsite citer lain pulak.

      Kalau PR menang besar, mmg RTM akan jadi kepunyaan diaorg untuk menangkis propaganda dari UMNO

      Padam
  6. penjawat awam kena profesional=setuju

    tapi profesional yang macam mana? ada query kat situ.

    sebab apa ada persoalan kat situ? yup, bila kita buat undang-undang atau pekeliling, suatu pihak kena patuh, suatu pihak lagi yang langgar pekeliling tak di ambil tindakan.


    tak payah fikir jauh lah. bila bekas KPN Musa Hasan cakap ada campur tangan luar dalam PDRM, apa lagi nak cakap? itu polis. jabatan lain? tak yah cakap lah..

    kepada korang yang ada anak-anak, tunggu jerlah dalam minggu ni bantuan RM100 dari pihak sekolah. inshaallah boleh faham maksud aku.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul Profesional yang bagaimana ya?
      Bagaimana profesional ini diukur?




      Padam
    2. ikut bidang tugas. setiap jabatan kerajaan ada etika profesional masing-masing. secara asasnya seperti yang noob sebut iaitu larangan berpolitik kepartian. selain politik kepartian, politik mengampu, membodek, menjatuhkan rakan sekerja pun ada jugak. ini lagilah meluat.

      Padam
    3. kahkahkah! woi macha! apa ko mengarut ni? geli ketiak aku baca....

      klau ko x tahu profesional tu apa, baik ko diam je.....x payah nak berlagak pandai.....ayat cam budak baru sunat je.....

      Padam
    4. @tanpa nama 15 jan 2013 8:42pg

      Professionalism, integrity serta ketelusan dalam diri pekerja gomen ni diterapkan melalui kursus2 wajib (induksi umum dan khusus, yg mana pekerja diwajibkan mengambil ujian sampai lulus).. bagi pekerja swasta pula, ikut budaya kompeni tu sendiri mcm mana mereka nak terapkan professionalism, integrity dan ketelusan dalam diri pekerja mereka.. lazimnya kompeni itu akan mewajibkan staf mereka hadir kursus/program/bengkel yang berkaitan juga. Ini adalah antara usaha yang dilakukan utk menanam sifat2 mulia dalam melaksanakan tugas masing2, yg mana akhirnya terpulang pada individu itu sendiri untuk bersikap telus atau tidak selepas menghadiri kursus2 itu. Kalau kita pentingkan sumber rezeki yang halal, maka kenalah kita melaksanakan tugas dengan sebaiknya.

      Padam
    5. dei macha,kau dah gi induksi blom?ke dah kena repeat berkali kali?lol..............

      Padam
    6. ala simple induksi dah ada soalan bocor.. :)

      Padam
  7. Masalah ada mangsa yg meninggal sbb tu diorang mengamuk. My hubby balik keje bagi tau. Tp news tak laporkan ade yang meninggal takut dengan orang kutuk dia. Jpj tu gi potong lori dekat traff lite mmg la kecoh... nasib la jpj tu sempat lari.

    BalasPadam
  8. Bhai Noob...

    Even jurugambar "bebas" pon ramai yang bias biler mempersembahkan foto/video yang dirakam oleh mereka.... dan tindakan ini tidaklah professional... macam ader sorang "jurugambar bebas" glamer yang katanya professional....

    BalasPadam
  9. tudiaaak... tebalikkan keta JPJ pastu kasi bakar lagi tu, nasib baik x sempat meletup woh... ingatkan kat luar negara ja benda mcm ni bleh slamber je jadi, kat sini pun boleh... kesian aku kat keta tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah marah geram di luar kawalan..
      kita bakar kita bakar..

      Padam
  10. Noob. ce ulas pasal nih sikit.hahaha

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=o_YEKBkUmLw#!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya, aku pun nak nyatakan benda yg sama kpd noob.tertunggu2 juga ulasan dr noob.

      Padam
    2. Puas aku google takda pulak part1, part2, part3?
      terus part4 - penutup je?

      tapi Listen listen listen namewee ni memang lawak lor..
      lol

      Padam
  11. jabatan pengangkutan jalan pun tak ikut peraturan jalanraya.

    polis lagila x payah citer. segala macam jenayah dia bedal walaupun jenayahlah yg patut dia benteras.

    kastam, imigresen, JPN... sama saja citernya.

    aku setuju bahawa penjawat awam hendaklah profesional, neutral bla bla bla tp itu semua cantik atas kertas je. realiti lain sangat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lelaki mempunyai sepasang buah zakar. Kedudukan buah zakar tidak sama, kedua-duanya mempunyai kerandut atau skrotum sama tapi kantung (spermatic cord) berasingan.

      Buah zakar juga diselaputi tiga lapisan pembalut yang berfungsi menyerap tekanan apabila buah zakar bergesel antara satu sama lain.

      Jarang buah zakar terasa sakit kecuali dalam keadaan yang tertentu seperti pembuluh darah vena buah zakar kembang dan berpuntal hingga membuatkan ia terasa sensitif ketika tersentuh sesuatu atau ketika ereksi.

      Begitu juga dengan penurunan batu karang dalam salur ureter memberi rasa sengal kepada buah zakar.

      Selain itu, kebengkakan pada testis seperti ketumbuhan, hernia atau keradangan buah zakar boleh menyebabkan kesakitan.

      Anda perlu berjumpa doktor untuk mengetahui punca sebenar testis menjadi sensitif. Jangan picit apa-apa bahagian dalaman buah zakar anda tanpa menjalani pemeriksaan doktor terlebih dahulu kerana bimbang perbuatan itu boleh memudaratkan keadaannya.

      Padam
    2. sejak bila blog ni ada sediakan khidmat pakar sakit tuan?

      Padam
  12. Sesiapa penjawat awam yg sedang bertugas sekarang...SILA CARI @ BUAT2 KEJE YE hahaha......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk melengahkan proses ejakulasi, pastikan pergerakan ketika bersetubuh itu terkawal. Gerakkan ereksi dengan kemutan dalam keadaan zakar padat yang berlaku akibat kemutan. Zakar yang bergerak dengan kekuatan dan sokongan otot kemutan dapat bertahan lama.

      Selain itu, anda perlu mengawal minda dan jangan terlalu gelojoh yang boleh menyebabkan ejakulasi berlaku awal.

      Padam
    2. Good info utk bakal2 pengantin seperti saya
      wehehehe. mohon tambah info byk lg.

      Padam
    3. saya bukan penjawat awam. so saya terkecuali. yeay!

      Padam
    4. Saya juga yeay..

      Padam
  13. patut tanye taufik ni... die kn baru brenti keje gomen.. eheheee~~

    BalasPadam
  14. Noob Neutral apa ko cakap?

    Nak neutral macamana Kalau PM Kerajaan Malaysia berkemben suruh undi BN dan tukar nama Kerajaan Malaysia jadi Kerajaan BN? Projek kerajaan Malaysia duit rakyat Malaysia dia tukar jadi projek kerajaan BN macam la duit BN. Juga guna harta benda dan duit Kerajaan Malaysia untuk berkempen lagi? beri Br1M, beli itu ini suruh undi BN?

    Kalau hari-hari kena brainwash penjawat awam kerajaan Malaysia tentunya akan jadi penjawat awam kerajaan BN. Pencacai BN?

    Benda yang sama mungkin akan berjangkit ke PR kalau ada orang korup dan bias dalam PR? Akan muncul Kerajaan PR dan guna harta benda kerajaan Malaysia untuk kepentingan PR.

    Nampak ke keneutralan dia? Payah kan nak neutral dan profesional.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab tu rakyat tak bole biar pemerintah yang sama duduk ditakhta berpuluh puluh tahun lamanya.nepotisme, arrogant of power akan berlegar dalam pentadbiran. juga perlu kepada check n balance dari pembangkang.

      Padam
    2. Berkempen hari-hari mengigatkan rakyat akan jasa-jasa BN


      Padam
  15. Penjawat awam jangan pakai cawat pergi kerja.BANkami

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa penjawat awam pergi kerja pakai cawat?

      Padam
    2. selain penjawat awam, ada lagi ke yg pakai cawat zaman skrg? org yg dok dalam hutan mungkinla...

      Padam
    3. Ada anak-anak bersamamu takda duit ma beli pampers

      Padam
    4. Tolong tunjukkan bukti penjawat awam pakai cawat untuk pergi bekerja selain dari majlis kebudayaan.Ada gambar kalau boleh.

      Padam
    5. Persatuan Suami Cemburu menggalakkan isteri2 mereka memakai cawat besi kerana takut dicabul rakan sekerja...ekekeke....

      Padam
    6. Kami menawarkan cawat besi yang berhawa dingin dan selesa untuk dipakai

      Padam
  16. Mohon noob ulas video viral Listen, listen listen

    BalasPadam
    Balasan
    1. Listen Listen Listen India celup jadi melayu arab ni :)

      jawapan tak melambangkan taraf education mungkin hasil pendidikan

      Padam
  17. Noob tolong ulas mengenai rejim Bashar al-Assad dan ape kaitannya dengan Iran...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak tau...banyak sangat info..bercanggah...nak ulas nanti kata BUYERS pulak..

      Padam
    2. biasa orang ulas bukan setakat buyers tapi borong sekali
      lol

      Padam
    3. Terima kasih Prince of Noob & PoP-Soul sebab bg komen...

      Padam
  18. setuju..penjawat awam mestilah neutralisma..asal penjawat awam je bn..asal bn je penjawat awam..

    err naruto baru dah keluar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belom lagi klu esok xde mmg jahanam~~

      Padam
    2. blum la. skrg ni pengeluar sedang berehat. manga dgn anime naruto keluar sebijik je dlm masa 2 minggu.

      Padam
    3. Taken from MangaStream :)

      There will be no new chapters of Naruto, Bleach or One Piece until the 3rd week of January

      Depa cuti raye.. yea.. sila bersabar yea..

      Padam
    4. Depa ni cuti ke Bercuti lama sgt~~

      Padam
    5. cuti dan bercuti serta beraya kot dah diaorang sambut ganjitsu dan juga seijin no hi minggu berikutnya.

      Padam
  19. Sape umur 17-40 tahun belum ada lesen boleh mohon lesen 1 malaysia pada kadar rm199 yang akan dilancarkan 1 Feb 2013 :)

    Ape lagi jom merempit secara berlesen.. Wakakaka..


    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm2 lah nk pilihanraya ni lesen 1Malaysia pun ade ke...bagus2 kerajaan ni..

      Padam
    2. Janganlah merempit.Membahayakan diri sendiri dan orang lain.

      Padam
    3. takpe ada insurans :)

      Padam
    4. insurans boleh jamin nyawa tak melayang,maka merempitlah puas puas..kalo eksiden teruk pun badan kebal punye,tak akan patah atau berdarah sbb ada insurans..yay

      Padam
    5. yay..

      takpe selain insurans ada AES untuk mengurangkan kadar kemalangan

      Padam
  20. jd penjawat awam ni ibarat bara. api duk atas bawah. so fikir-fikirkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi bara api ke kambing hitam..

      Padam
    2. bara api + kambing hitam= kambing golek.

      Padam
  21. Aku penjawat awam..dan aku sgt10x lh neutral..tp sygnya, otak2 kebnykkn org (especially pembangkang) aggp kami ni balaci2 BN..kami ni kerja ikut procedur..ikut peraturan..kalau dh benda tu ikut procedur xkan lh kt nk buat shortcut..tp kebnykkn org xphm..ingt kami ni sengaja nk menyushkn org, mintak itu ini..mls buat keja..tengking2 kami dpn org ramai..ni aku nk tnya, bl pembangkan pegang tampuk pemerintahan, adakh korang akan membelakangi procedur & peraturan2 keja..tlg jwb..sbb inilh aku mls nk mengundi..smpailh skrg..sbb aku x jumpa pemimpin yg btl2 telus..at least yg mcm Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia telus pekejahnya tu..syiah!syiah!

      Padam
    2. patut dia cakap yang betul betul telus macam Presiden Madinah Nabi Muhammad saw.

      Padam
    3. kalau marah2 je musti pembakang kan lol
      eh tapi pembakang ni apa? pencadang takda ke?
      macam debat pulak..

      zaman sekarang ni dah takda orang telus ke..
      Si Noob ni pon mengulas tak telus main corner2..
      lol..

      Padam
    4. Tanpa Nama15 Januari 2013 8:53 PTG


      di Malaysia 'PEMBANGKANG' membawa konotasi negatif. cuba berbual dengan orang awam.

      termasuklah PEMBANGKANG di selangor, p. pinang, kedah dan kelantan.

      Padam
    5. Nanti kalau aku jumpa orang asik marah-marah ni nak tanya sikit kat dia "awak ni pembakang ke? boleh bagi ID?"

      lol.

      Padam
    6. ada tengok "at least" yg aku taip tak anon 8.34..Ya, aku tau dia syiah..aku ambik cth dia, coz dia bkn nabi, dan dia pemimpin yg wujud pd zaman ini,yg wujud d ms pemerintahan najib d m'sia ni..kt ambik la cth yg baik..cr dia buat keja, zuhud nya dia..jgn kt tengok pegangan nya, jgn lh kt totally ikut, ambik yg baik2 je..kt ada otak gunaknlh utk b'fikir yg baik & buruk..aku taknak ckp Nabi Muhammad kerana kt pun tau sifat nabi yg maksum..yg tiada tandingannya..

      Padam
    7. kucing oren16 Januari 2013 2:32 PG

      kalau nak ikut yang hidup zaman najib, baik ko amik nik aziz. bukan hidup zaman najib jer..zaman tun mahathir pun dia da ada. lagi dekat. kat kelantan jer. tak payah sampai nak ke iran. semua orang kelantan tahu cara hidup dia lebih zuhud dari najib. ekeke

      Padam
    8. janganla nak cari pemimpin macam presiden iran mahmoud ahmadinejad tu,dia tu syiah,karang dihalalkan syiah kat malaysia ni habis korang kena belah2 badan sendiri macam kat http://www.kari-ngeri.com/aksi-penganut-syiah-di-pakistan/

      Padam
  22. korang cuba baca kesah Azrul Azwar Ahmad Tajudin seorang Ekonomis Bank Islam ni.

    agak-agak siapa yang tak profesional?

    http://www.malaysiakini.com/news/218968

    BalasPadam
  23. Pegawai kerajaan?

    Listen listen listen..
    we're happy with our goverment..

    lol.

    BalasPadam
  24. Mohon noob buat entri mengenai krisis air di selangor. Kalau boleh, mohon jadi PI dan siasat 'game' yang sedang dimainkan oleh semua pihak. Aku tension ni susah nak basuh baju, masak, minum, mandi dll. Kalau PRU bulan mac, teruk la nak tanggung seksa 2 bulan lagi. Mohon juga siasat apakah kawasan2 elit turut terseksa atau hanya rakyat marhaen yg sengsara?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesian ko.. aku memahami perasaan ko.. berat mata mandang.. berat lagi bahu yang memikul.. ada yang cakap ada pihak2 tertentu sengaja tutup paip.. tapi kerajaan ckp sbb paip bocor kat ampang. aku pun tak tau reason sbnrnya. tapi takkan la lama sangat isu ini tak settle2 kan?

      p/s: giler nak berat tak de air. eee yuck!

      -p-

      Padam
  25. Hmm. Ulasan yang baik.

    BalasPadam
  26. yelah noob...sejok ati aku membacenyer...kami penjawat awam bkn penjawat politik..hik3...:)

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.