Isnin, 20 Oktober 2014

65 Saya mahu pegang anjing yang juga najis berat

Ratusan hadirin telah menghadirkan diri pada acara “I Want to Touch a Dog” – sebuah acara bagi membantu orang ramai terutamanya yang beragama Islam untuk mengatasi persepsi negatif terhadap anjing.

Acara yang bermula pada jam 8 hingga 10 pagi di Central Park, Bandar Utama itu turut memberi peluang kepada orang ramai yang beragama Islam untuk menyentuh anjing sambil diperhatikan oleh pemilik anjing berkenaan.


Sebelum acara menyentuh anjing bermula, sebuah forum mini oleh penceramah antaranya seorang ustaz, seorang pemandu teksi berbangsa Melayu yang berpengalaman mengendalikan anjing serta doktor anjing diadakan.

Dalam forum tersebut, hadirin diberi peluang untuk bertanyakan pelbagai soalan dan kemusykilan berhubung anjing tersebut.
Selepas itu, mereka juga diberi taklimat dan diajar untuk melakukan sertu dengan cara yang betul sekiranya terdapat hadirin yang was-was atau memegang anjing dalam keadaan basah.

Selain menyentuh anjing, acara julung kali yang turut disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat itu juga memberi peluang kepada hadirin untuk mempelajari cara-cara untuk berinteraksi dengan anjing berkenaan.

Sumber Malaysiakini.

Kalau aku tukarkan "anjing" dengan "tahi", cuba fikir balik, adakah acara ini relevan untuk dianjurkan?


Anjing adalah haiwan.

Anjing itu tidak hina.

Anjing juga adalah ciptaan Tuhan.


Begitu juga dengan babi, dan segala jenis kehidupan di dunia ini.

Kita tidak dibenarkan menganiaya, menyakiti dan membunuh apa jenis haiwan sesuka hati kita.

Ada orang memang semulajadinya boleh menyayangi haiwan2 tertentu, bukan sahaja anjing, tapi ada yang suka dan bela ular, biawak, iguana, buaya, musang, babi dan sebagainya. Namun bukan semua orang yang suka menyentuh apatah lagi membela haiwan2 tersebut.


Namun seperti juga babi, anjing itu najis, malah najis yang berat atau najis mughallazah.

Memang tidak haram menyentuh anjing dan babi, malah ia boleh disucikan dengan melakukan sertu, namun untuk apa pegang kalau tiada sebab?


Dalam Islam kita hanya dibenarkan memelihara anjing dengan tujuan seperti menjaga ternakan dan harta, petunjuk jalan, memburu dan menjaga rumah.

Bila kita tiada sebarang tujuan seperti di atas, melainkan kau seorang penjaga anjing liar, jurulatih anjing, penjinak haiwan, peladang, pemburu dan doktor haiwan, adakah memegang anjing itu satu keperluan, apatah lagi mengajak orang Islam lain yang tiada sebab musabab yang kukuh untuk sama2 pegang anjing?


Nak ajar ilmu macam mana nak sertu najis berat, tak perlu pun pegang najis untuk belajar cara2 sertu.

Itu jika hanya sentuh, inikan pula berpelukan dengan anjing. Bagi yang sudah biasa, berilmu dan memang anjing itu satu keperluan bagi mereka, mungkin sudah tahu macam macam mana nak uruskan, tapi bagi yang tidak tahu dan baru pertama kali peluk dengan anjing? Macam mana dia nak pastikan tiada air liur anjing terkena pada muka, anggota badan dan pakaiannya?


Kalau ada orang buat acara "Saya ingin pegang tahi" atau "Saya ingin pegang babi" atau "Saya ingin pegang perempuan", adakah ia relevan dan sesuai? Aku tak rasa ada orang akan saja2 nak pegang tahi sebab nak belajar macam mana nak sucikan diri dari najis tahi, begitu juga dengan babi.

Walau aku tak setuju dengan acara ni, tapi bagi aku penganjur acara ini tidaklah sampai tahap hina Islam, cuma mereka tidak peka dan sensitif terhadap nilai2 norma dan sensitiviti masyarakat Melayu Islam di Malaysia.


Kalau acaranya bertemakan "Belajar mengenai anjing dan cara2 sertu", bagi aku ia lebih sesuai daripada mengajak orang lain sentuh anjing.

Lepas ni jangan pula ada yang kata lebih baik pegang anjing daripada pegang perempuan bukan mahram. Walau bersentuhan lelaki dan perempuan bukan mahram tu haram, tapi tidak juga boleh dijadikan alasan untuk orang Islam suka2 pegang anjing.


Ya, memang orang cakap anjing itu adalah kawan baik manusia, dan disebabkan itu orang bukan Islam membela dan bergaul mesra dengan anjing. Tapi pasti ada sebab orang Islam dilarang untuk membela dan bergaul mesradengan anjing tanpa keperluan, bukan?

Kalau kau nak mempertikaikan benda tu dan nak ikut sangat budaya orang bukan Islam, habis tu kenapa kau tak makan babi? Orang Islam dilarang makan babi, tapi orang bukan Islam makan babi, tak mau pulak korang makan babi?


Kita orang Islam, kita ada cara dan pegangan kita, mereka ada cara dan pegangan mereka, oleh itu besederhanalah. Pasal anjing ini, biarlah orang bukan Islam sahaja yang bela mereka, kita asalkan tidak menganiaya mereka sudah cukup baik.

Seorang pengunjung, Aimi Syafiqah Ghazali, 23, berkata, "Bagi saya acara ini bagus. Biasanya orang Islam di Malaysia ini skeptikal. Itu tak boleh. Ini tak boleh. Tetapi acara ini menyedarkan bahawa Islam itu mudah." Ya, memang Islam itu mudah, lebih mudah jika kita tak saja2 pegang anjing.


Kalau rasa nak buat acara amal sangat, lebih baik buat acara "Saya hendak baca Al-Quran", atau "Saya hendak bantu anak yatim" dan lain2 yang lebih bermanfaat.

Berita2 dan artikel2 berkaitan:


Dan ya, entry yang kali ni lebih fokus kepada acara sentuh anjing ini sahaja. Sebelum ini kami dah pernah menulis panjang lebar pasal isu anjing dan Melayu di entry2 berikut, so rasanya tak perlu  kami tulis balik apa yang dah pernah kami tulis sebelum ini:



tags:  acara kempen saya ingin sentuh pegang anjing i want to touch a dog central park bandar utama event nurul izzah twitter fathul bari penganjur hukum haram najis berat mughallazah mughollazah cara kaedah panduan teknik sertu samak air mutlak tanah

65 ulasan:

  1. pompuan je ramai... lelaki mana??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ommooo ommoo..cute nye puppy tuu..^_^
      Snap satu kali..n upload..wink wink

      PEmpuan kann ..lol

      Padam
    2. biasala naluri org perempuan... mahukan perhatian... kalau x buat video ale uto, ambik gambar dgn anjing... dh tu xde kawan, org laki pn xmo dekat... berkawan la dgn anjing...

      org lelaki mana perlukan cheap attention mcm ni, sbb tu nmpk ramai pompuan yg join benda2 mcm ni.. akal pendek sbb ada 1 je.. nafsu smpai 9.. org lelaki nafsu 1 tp akal ada 9

      Padam
    3. tahu kenapa kebanyakan pompuan yg pegang anjing tu pakai tudung? yelah kalau xpakai tudung, org boleh pertikai dak2 pompuan tu benda wajib yg Allah suruh xmo buat, tp benda yg Allah & nabi x suruh sibuk nk buat... bila pakai tudung diorg boleh la ckp yg diorg la yg plg faham islam lebih dr org lain, org lain jumud, kuno, ketinggalan zaman, berfikiran tertutup & lain2..

      Padam
    4. Sbb apa pempuan ramai? Sbb ramai pempuan yg masuk neraka dari jantan atas tiga sebab:

      1.x taat Allah
      2. Lawan nabi
      3.lawan suami

      Skrg pun ko bleh tgk perangai pempuan kebanyakkan mcm mna. Buat perkara yg menjurus kearah dosa ... Xpyh amik yg sentuh anjing tanpa sbb yg terang2 dh haram. Tgk pempuan skrg berpakaian pun dh cukup ..

      Sumber : ustajah gugel..

      Padam
    5. Sebab pompuan pendek akal, ikut je, apa orang buat, lelaki panjang akal, fikir dulu sebelum buat! kalau rasa nak pegang anjing sangat jadi dokor veterinar, anak saudara aku ada sorang jadi. Tapi dia sendiri pun pegang ada sebab, kalau boleh, dia sendiri nak elak pegang anjing. Tapi itu dah kerja dia, kenalah dia pegang.

      Padam
    6. Ahaa yg ni aku setuju .... Pempuan skrg bkn stakat kena tipu dgn anjing. Dgn jantan pun byk yg kna tipu. Tu yg bersepah video 3gp ... Yg Kafir plak tersengih je tgk perangai pempuan skrg kena sogok dgn anjing pun tewas. Tu blom lg benda lain...

      Apa pun aku rasa ... Ni mcm satu agenda utk alih pandangan org terhadap isu2 yg lebih besar. Jakim & pejabat ugama setan bisu xkata apa senyap .. Pd hal ni negara so called islam. Jadah ..

      Padam
    7. Kau samakan anjing dgn tahi. Tp Allah muliakan anjing dalam kisah Ashabul Kahfi. Macam mana tu wahai Ustaz Noob? Boleh tolong terangkan?

      Padam
    8. itu sebb bnyk larangan beritau jgn dekati paham betul dekat pun xboleh sebagusnya hatta zina tu pun jgn dekati tp si bnyk alasan yg suka tegakkan benang yg basah meamng xleh blah adaaaaaaaa je nak dia pusingnya...haih semoga Allah S.W.T. berikan hidayah pada kita semua termasuk saya dan tuan,puan semua....

      Padam
    9. Sirosliza 5.20,jgnlh dinda kentut merata-rata lg,x eloklh..

      Padam
    10. Zaman ashabul kahfi syariat peraturan mengikut pd zaman tersebut. Begitu juga kisah pelacur dan anjing pd zaman nabi musa. Syariat berkenaan anjing adalah mengikut syariat nabi musa.

      So pd zmn kita ni ikut syariat nabi muhamad. Syariat muhammad Anjing & nabi adalah najis. Jika ada anjing jilat air dlm baldi air akan jd najis. Baldi pulak kena basuh 7 kali sekali air tanah.

      Apa pun alasan utk menyentuh anjing tetap xkan ubah fakta anjing tu najis mughalazah ..

      -al fadhil ustaz haji gugel al habib googeliah-

      Padam
    11. Seriously konek pendek22 Oktober 2014 pada 12:52 PTG

      Bodoh tahap anjing Tanpa nama 21/10 1:02 pg.zaman ashabul kahfi berlaku sebelum zaman islam-iaitu ketika Kristian mula-mula tersebar di Rom. Zaman tu mmg boleh bela anjing,even boleh minum arak. Apasal ko x persoal kenapa skrg x leh minum arak?

      Padam
    12. dah tau anjing, babi tu najis berat ...buat ape nak dpegang lagi ..sape yg persoalkan mnde ni mmg bodoh ,,dasar keturunan jahil ...dalam Al-Quran ade doh citer ..dalam hadis ..doh mg yg gi bodo nok sokong program gini bakpe ...ke mg natang syiah ...ustaz lam program tu pon bukan ustaz ..menyamar jd ustaz je ..agenda nak jatuhkan islam ..mohon terase ye ...
      -jgn jadi bodoh, bnyok ag mnde laen islam benarkan, buat ape nak cari pegang anjing. yg sokong program ni pon ...pi mampuslah ..kau cube jatuhkan maruah islam. ko tgk nanti camne jadi ..assalamualaikum

      Padam
  2. Sayangnya awek2 muda dh pegang anjing,camne nk buat girlfriend,hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan takat 'camner nk buat girlfriend',
      aku yg pmpuan ni pn pikir "camner nak buat kawan ni..."

      Padam
  3. Bhai Noob...

    Suruh Noh Gadut tue tegor Sultan negeri dier dulu sebelum nak sembang lebih-lebih ........

    BalasPadam
    Balasan
    1. bhai bek hang diam je la isu ni biar orang arif jawab nmpk ko pun dh join org kaki pusing nak kasi nmpk ok

      Padam
  4. Kenapa selepas event baru ramai nk komen, ramai bukak kitab untuk tunjukkan benda tu salah?aku tak cakap orang yg pergi event tu betul, jabatan agama salah. Tapi, cara pengedalian isu ni aku nampak berat sebelah. Di internet, orang yang pegang anjing dimaki hamun, di surat khabar keluar kenyataan boleh terpesong akidah. Sepatutnya benda ni kalau jabatan agama rasa tak patut dibuat, kenyataan patut keluar sebelum majlis ni, supaya semua orang tahu. selepas je event, masing-masing nak keluarkan fatwa, cakap itu haram, ini haram.
    Ada juga golongan yang cakap lepas ni akan ada event "pegang babi". Kalau ada akal yang boleh diguna utk berfikir, apa ke bodoh ko nk pegang babi. Babi tak ada dalam kawasan perumahan, babi orang tak bawak jalan-jalan kat taman. Kau mahu orang hormat agama islam, tapi cara kau tu buat orang menyampah dengan muslim.
    Bagi aku, benda ni jadi sebab kita rasa kita lagi bagus dari orang lain. Kita bangsa yang konfirm masuk syurga. Selagi kita tak buat, selagi tu kita akan kutuk orang yang buat. Cuba kalau kita yang ada buat something dan ada orang yang condemn, 1001 alasan yang kita akan berikan.

    p/s: aku tak pergi pun event tu. aku tak suka binatang

    BalasPadam
    Balasan
    1. nice..terus menggali

      Padam
    2. aku setuju.. klu ada sedara kita kt situ org Upload gambar dan hina apa perasaan kita.. bukan berdosa pun pegang anjing.. tgk AF lg dosa, nyesal aku tengok baik tgk bola.

      Padam
    3. tu menunjukkan org kita ni dah la bodoh, emosi terlampau lak tu. mcm diaorg pulak yg g usik anjing. sikit hari lagi malaysia akan jadi negara2 Islam yg gagal e.g. afghanistan, pakistan, iraq dan syria.. apa persamaan kesemua negara ni?

      EKSTRIMISM @ FAHAMAN MELAMPAU

      Padam
    4. apa benda la hujah ko ni, cm bodoh plak aku baca. mmg la anjing ada kt tmn perumahan, so? sbb ada anjing kt taman perumahan maka menjadi kewajipan kpd umat islam yg duduk kt situ pegang peluk cium anjing? kalau ko atau anak2 ko kena kejar dgn anjing kt tmn perumahan ko, ko jgn lari ek, ko peluklah anjing2 tu walau dia gigit kepala anak ko, ok?? syg anjing kaann?

      Padam
    5. Tanpa Nama20 Oktober 2014 9:43 PTG ko ni dtg dari mana ni haa? mana ko tau dioran gagal? ko mandai2 sebb tengok dakyah media barat? ada ko duk sana berbulan2 dan kenal mcm mana diorang hidup cakap orang berat sebelah tapi sendiri mcm bodoh nak mampus pun berat sebelah sama orang islam lain selamba badak je kata orang ekstrimist la apa la.. pada hal diorang relax2 je xpsl2 kena tuduh membuta tuli..... bodod anon ni mohon taubat cept termasuk aku klu ignorance sungguh ak xleh buat pape la...

      Padam
    6. anon 9.43 <---Sameon (bukan nama sebenar)

      Sameon merupakan seorang jejaka yang berfikiran bebas. Bagi beliau..setiap tuntutan dan hukum hakam agama tidak harus terlalu dipandang serius dan tak perlu pun tegas. Ini kerana itu semua adalah ekstremist.

      Pada suatu hari, sameon lepak di kedai mamak berdekatan kawasan perumahannya. Dari jauh, datang karim (sahabat sejak sekolah) menyapa dia, "eh..assalamualaikum bro..pe cer?". "saje je lepak2..rilek2", balas sameon. Di TV, berita peperangan dan pengeboman di negara islam timur tengah sedang berulang kali ditayangkan. Media barat kerapkali menyebut Al-qaeda, terrorist, to help them find peace in the middle east dan lain-lain lagi punca mengapa mereka menyerang negara tersebut.

      "aihhh,apa la nak jadi dengan saudara islam kita kat sana,asyik kena serang dengan kapir amerika tu je", ujar karim. Lantas sameon tersenyum sinis sambil menggelengkan kepala. "karim..karim..karim..haiii..ko ni tak paham isu sebenarnye ni. Mereka tu semua ekstrimist..puak pelampau. Amerika tu tak akan serang kalau bukan sebab puak2 tu yang mulakan dulu. Diorang terlampau taksub dengan ajaran islam. Islam diorang tak macam islam kita", balas si sameon.

      Karim keliru, dia pun bertanya kepada sameon..apa beza islam kita dengan mereka?. Sameon dengan muka yakin menjawab, "islam mereka tu tegas sangat. itu tak boleh..ini tak boleh.. pe yang ade dalam quran dan hadith tu semua ikut sungguh2..sama la macam ustaz2 kita yang larang kita pegang anjing dan kutuk acara pegang anjing baru2 ni. Kita ni kena liberal..kena open minded..setiap hukum hakam islam serta larangan yang nabi cakap tu tak semestinya seperti tu..ada kelonggarannya. Apa salahnya pegang anjing walaupun tu najis. Itu kan haiwan..kita wajib sayangi haiwan. kan tu yang islam kita ajar. Diorang semua ni kena belajar agama lebih lagi. Bila dah ilmu tinggi, baru la kita boleh open minded dan terima seperti apa orang bukan islam buat, kita pun boleh buat".

      Lalu karim pun mengangguk tanda seperti faham. Berbisik dalam hatinya, "haiii, kesian kawan aku ni..cerita depan aku bolehla hujah segala bagai..kat akhirat nanti, boleh ke ko menjawab sambil lewa macam ni? open minded ntah ke mana, islam moden ntah ke mana".

      Padam
  5. plot cerita "Melayu dan anjing"

    Suraya (bukan nama sebenar) memang sudah lama berminat untuk membela anjing di rumahnya untuk dijadikan binatang peliharaan. Baginya, anjing merupakan binatang yang jinak, bijak dan boleh diharapkan jika dibandingkan dengan kucing. Tanpa memaklumkan kepada keluarga, serta ada juga rakan-rakan yang menyokong hasratnya, Suraya pun membela anjing yang comel seperti teddy bear. Lalu Suraya memuat naik gambar ke Facebook. Komen orang:
    "Mashaallah..takde binatang lain ke nak bela..kotor tu,najis"
    "Reti ke nak sertu lepas tu?"
    "Bela untuk jaga rumah, memburu dan jaga kebun boleh la..jgn la bela untuk dibelai2"
    ....................
    "korang ni tak cukup ilmu agama, boleh la bela anjing..janji sentiasa sertu lepas pegang"
    "kita kena sayangi semua binatang..anjing ni jauh lagi bagus dari kucing.."
    "Korang pergi tuntut ilmu agama dulu kalau nak cakap pasal hukum pegang anjing".


    Selepas itu, Suraya pun berhenti memuatnaik gambar dia dengan anjing kesayangannya. Tak lama selepas itu, dia terjumpa anjing yang cedera ditepi jalan lalu membawa anjing tersebut ke klinik haiwan. Setelah anjing tersebut pulih, dia sekali lagi memuat naik gambar bersama anjing yang telah diselamatkannya. Komen orang:

    " Murninye hati. Manusia macam you la yang tuhan sayang"
    " Berilah pertolongan kepada haiwan tak kira najis atau tidak, tu belakang cerita"
    " Sweetnye..cute sangat anjing tu"
    "korang kena paham hukum pegang anjing ni..kalau cakap haram..maknenya korang cetek ilmu agama"


    Kemudian Suraya menyertai acara "touch my bitch (anjing)". Kawan2 dia pun turut serta. Malah ramai orang melayu yang beragama islam turut serta. Turut diajar cara sertu dan hukum hakamnya. Suraya pun berkata kepada rakan-rakannya "tengok, kan i dah cakap..pegang puppy ni tak salah pun..korang cuba la..cute la..cube korang tgk". Mereka pun beramai-ramai membelai dan memeluk anjing.

    Tak lama selepas itu, mereka pun beramai-ramai membela anjing dan menuntut agar anjing boleh dibela oleh orang yang beragama islam.


    Kemudian saudara saudari..dari situlah mula timbul rasa hendak membela anjing. Ketika itu mereka merasakan "ahh,boleh je aku sertu balik lepas ni..so, takde masalah bela anjing dalam rumah.Aku sanggup bersihkan rumah dengan air tanah tiap2 hari"

    Kemudian, "Seminggu sekali pun takpe bersihkan rumah, lagipun kering dan tak basah. Cukup la bersihkan badan je". Akhir sekali, "eleh, bukannya orang tau pun aku sertu ke tak bile pegang anjing. Bila org tnya..aku cakap la aku sertu".

    Maka..disitula kelemahan manusia. Kita akan menipu diri kita sendiri, apatah lagi orang lain. Kita akan cuba menggali alasan-alasan yang tak pernah wujud dan kita cuba jadikan alasan tersebut berbunyi sebijak mungkin. Tanpa kita tidak sedar, kerana itulah Allah menutup mulut kita dihari akhirat..kerana kita akan berdusta. Hanya anggota kita yang lain akan bersuara. Kerana Allah tahu, manusia akan cuba berbohong sehinggakan dia tidak sedar..dia cuba memperbodohkan Allah kerana inginkan nikmat dunia, nikmat syurga tapi tak mahu neraka atas kesalahnnya.

    Kata kunci disini..dan banyak kali kita dengar ,"jauhilah perkara-perkara yang boleh mendatangkan fitnah", "jauhilah perkara yang mendatangkan maksiat". Kerana Allah tau apa yang manusia ini cuba hampiri dan sejauh mana manusia boleh hanyut.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Btl la tu aku sokong sgt

      Padam
    2. mohon share tuan

      Padam
    3. ya..betul tu.mcm tu la manusia. kite ni kalau tak ikut panduan, memang suke memandai2 cipta panduan sendiri

      Padam
    4. Best cerita Melayu dan anjing ni. Tapi betul ke yang pergi ni semua balik bertekad nak bela anjing macam dalam cerita di atas? Jika ya, dapat pahalakah kamu atas cerita ni? Jika tak? Confirm dapat dosa atas memfitnah.

      Padam
    5. Sekadar cerita utk lbh mudah phm cmna aktiviti2 mcm tu bleh mendatangkan fitnah..suraya n da geng bkn nma sebenar.phm2 je la..
      bak kata DMFK..contoh tu contoh..
      Bnda senang pun xblh phm.

      Padam
  6. Ratusan hadirin telah menghadirkan diri pada acara “I Want to Touch a Shit” – sebuah acara bagi membantu orang ramai terutamanya yang beragama Islam untuk mengatasi persepsi negatif terhadap tahi.

    Acara yang bermula pada jam 8 hingga 10 pagi di Central Park, Bandar Utama itu turut memberi peluang kepada orang ramai yang beragama Islam untuk menyentuh tahi sambil diperhatikan oleh pemilik tahi berkenaan.

    Sebelum acara menyentuh tahi bermula, sebuah forum mini oleh penceramah antaranya seorang ustaz, seorang pemandu teksi berbangsa Melayu yang berpengalaman mengendalikan tahi serta doktor tahi diadakan.

    Dalam forum tersebut, hadirin diberi peluang untuk bertanyakan pelbagai soalan dan kemusykilan berhubung tahi tersebut.

    Selepas itu, mereka juga diberi taklimat dan diajar untuk melakukan sertu dengan cara yang betul sekiranya terdapat hadirin yang was-was atau memegang tahi dalam keadaan basah.

    Selain menyentuh tahi, acara julung kali yang turut disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat itu juga memberi peluang kepada hadirin untuk mempelajari cara-cara untuk berinteraksi dengan tahi berkenaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tambahan pula, hadirin turut berpeluang untuk merasa tahi yang dijadikan resepi dalam masakan malaysia. Turut diundang pegawai dari kementerian perusahaan untuk menerangkan potensi tahi dalam industri pembuatan makan dan juga baja.

      Padam
    2. doktor tahi?? hahaha yg ni lawak...

      Padam
  7. yeah yeah whatever lah noob... but guess what noob, sy lbh prefer pergi event pegang anjing ni dr pergi event akademi fantasia tgk anak2 melayu islam lelaki perempuan bercampur menyanyi melalak menari terkinja2 xjaga aurat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pegang anjing mahupun AF bukankah bagus kalau kedua-dua event tu you jgn pergi.

      Padam
    2. Malaikat : mengapa kau memegang anjing dengan sengaja dan membelainya wahai si rokiah?

      Rokiah: erkkkk...hmmm..sebab..sebab..saya tak rela pi tgk AF

      Padam
    3. anon 5:40

      err dua2 pn aku mmg taknak pegi.

      Padam
    4. anon 5:40

      err dua2 pn aku mmg taknak pegi.

      Padam
  8. Cover lah sikit lemak 3 lapis tu...akak tak mampu beli korset ker?

    Kadang2 salah gak statement "dari sentuh anak dara org, lebih baik sentuh anjing/babi". Malunya ramai perempuan bertudung lak tu. Jgn lah ada sorg dua kawan2 aku kat situ..

    BalasPadam
  9. benda dah jelas. tapi ramai yang jahil.

    BalasPadam
  10. Meleis dan Butthurt berpisah tiada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. meh aku sula jubo dgn tombak ko sampai tembus ke mulut nak?

      Padam
  11. "event aku mahu pegang anjing" .... pandangan ulama Malaysia ada baiknya dgr n perhalusi dulu ..dalil n nasihat mcm2.. xkan x phm2 kot...

    BalasPadam
  12. so sialah awek2 tu pegang anjing nape ah ak xsosial mcm tu? awt rmi benar pompuan yg pegang laki2 mana?? dah mammmm pusss!?

    trend mcm ni yg org suka buat kat restoran yg orang ragu2 nk dtg.. tengok je dlm restoran tu ad org pki tudung "sah boleh mkn kat restoran ni" asalkan tgk je ad x org bertudung dlm restoran tu...adakah ini bukti rmi tul pompuan lebih mudah kena kelentong dr lelaki haih....@ sebb rmi lelaki melayu kat jail sebb dadah? ntah laa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa palat yg ko ckp ni jubooooo

      Padam
    2. prooooooooootttt kat muka Tanpa Nama21 Oktober 2014 2:02 PG arghhh legaaaa~ bak hang

      Padam
    3. Sirosli ni sirosliza ropenyer,pmpuan yg ske kentut merata-rata..haish

      Padam
    4. seriously..adalah lebih afdal sekiranya seseorang komentar itu meletakkan gmbar beliau sendiri jika beliau ialah perempuan. letak gmbar yg seksi2 sikit

      Padam
    5. aku laki la anon loser puihhh dan prooooooooooottttt sket kat muka Tanpa Nama21 Oktober 2014 12:28 PTG & Tanpa Nama21 Oktober 2014 7:21 PG

      Padam
  13. so apa plak lps ni? I want to slaughter a pig halal way? ni sume kempen kafir utk desensitized org Islam ke mesia ni. tgk je la kempen dorang kt portal malangsialkini, the malangsial insider etc.

    sekarang ni pon dh ramai org melayu yg dh tak kisah klu tak basuh berak kencing. pompuan melayu pon ramai. klu berak tu main selet2 dgn tissue je. kt office I dh ada jenis2 yg tak cebok ni.

    ni hasil kejayaan kempen dorang la yg mula2 dlu buat toilet yg xde paip air.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak ita. ni kak...kepek ade lagi?saya nak beli kepek pedas RM 10

      Padam
  14. apa palat yg ko ckp ni jubooooo

    BalasPadam
  15. bila Tuhan dah naikkan darjat kau satu tahap, kau melihat perkara ini sebagai satu lawak hiburan sensasi...kau lihat bagaimana manusia beria-ia nak dapat rahmat Tuhan tapi sebenarnya mendapat kemurkaan Tuhan aje...

    "saya mahu pegang anjing"...laaaa...aku fikir penganjur nih belum kenal bahawa bukan semua orang Islam nih bodo...

    aku bela anjing kat rumah...aku pegang anjing macam tak ada apa aje...tak ada pulak aku kena panah petir lepas tuh..tak ada pulak Tuhan turun bala kat aku pun...he he!

    Ini semua nak cari sensasi laa nih, mudah...kau lihat seekor anjing, dia ada perasaan...dia ada hati perut...dia ada perut...kadang-kadang stray dogs dia menyalak kat kau bukan dia nak serang kau...tapi sebab dia lapar...dan dia nampak kau sebagai manusia yang sepatutnya bertanggungjawab kepada dia...dia menyalak kejar kau pasal dia nak mintak makan dengan kau...tapi kau mengata dia, kau kata dia macam-macam...sedih aku siottt...menitik air mata ha ha ha!

    ceh! entah tiba-tiba aku berbunyi seperti sarkastik pula lepas nih ha ha ha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. muke aku bile baca komen ko.......

      ░░░░░░░░░░░░░▄▄▄▄▄▄▄░░░░░░░░░
      ░░░░░░░░░▄▀▀▀░░░░░░░▀▄░░░░░░░
      ░░░░░░░▄▀░░░░░░░░░░░░▀▄░░░░░░
      ░░░░░░▄▀░░░░░░░░░░▄▀▀▄▀▄░░░░░
      ░░░░▄▀░░░░░░░░░░▄▀░░██▄▀▄░░░░
      ░░░▄▀░░▄▀▀▀▄░░░░█░░░▀▀░█▀▄░░░
      ░░░█░░█▄░░░░█░░░▀▄░░░░░▐░█░░░
      ░░▐▌░░█▀░░░▄▀░░░░░▀▄▄▄▄▀░░█░░
      ░░▐▌░░█░░░▄▀░░░░░░░░░░░░░░█░░
      ░░▐▌░░░▀▀▀░░░░░░░░░░░░░░░░▐▌░
      ░░▐▌░░░░░░░░░░░░░░░▄░░░░░░▐▌░
      ░░▐▌░░░░░░░░░▄░░░░░█░░░░░░▐▌░
      ░░░█░░░░░░░░░▀█▄░░▄█░░░░░░▐▌░
      ░░░▐▌░░░░░░░░░░▀▀▀▀░░░░░░░▐▌░
      ░░░░█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░█░░
      ░░░░▐▌▀▄░░░░░░░░░░░░░░░░░▐▌░░
      ░░░░░█░░▀░░░░░░░░░░░░░░░░▀░░░
      ╦═╗╔═╗╔══║░║╔═╗░░╦═╗╦░╦═╗░░╦░
      ║░║╠═╣╠═░║░║║░║░░║░║║░║░║░░║░
      ╩═╝║░║║░░╚═╝╩╩╝░░╩═╝╩░╩═╝░░╩░
      ═╦║░║╔═╗═╦═░░╔═╗╔═╗╔═╗╦═╗░╔═╗
      ░║║░║╚═╗░║░░░╠╦╝╠╣░╠═╣║░║░░╔╝
      ╚╝╚═╝╚═╝░║░░░║╚═╚═╝║░║╩═╝░░▄░

      Padam
    2. faith in high intelligence is malfunctioning...tak per aku faham aku dah jumpa ramai orang macam kau aku empati...dari 56 komen hanya kau aje tak faham...kau nih ibarat virus menanah yang tak perlu perhatian ha ha ha!

      Padam
  16. Hi...manusia suka buat pelik2...kalau yg anjurkan mcm UKE atau UAI mungkin ada bagusnya..tp yg anjurkan samada golongan islam liberal ataupun non muslim sendiri. Bg sy semua ni ada agenda tersendiri. Kpd muslim yg x kuat pd pegangan agama..jd la mcm ni. Kesian kat parent diaorg malu bila gambar anak mereka popular sbb isu ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mak mah: uihhh..senah tengok tak anak si rokiah tu masuk tv semalam kat tv3. Pelajar paling cemerlang Universiti kat Jerman tu..bertuah la si rokiah.

      Mak senah: alah...ape nak dikecohnya cik mah oiiii..anak aku pun masuk tv jugak semalam.

      Mak mah: eh? pasal ape dia masuk tv senah?

      Mak senah : dia peluk, belai dan cium anjing (lalu mak senah pergi ke tiang eletrik yang berdekatan dan menghentak kepada beliau bertalu-talu)

      Padam
  17. Apabila organiser diserang bertubi2 sbb program ini...byk yg pg upload program2 yg bagus....ya mmg dia salah sorang yg aktif buat kerja sosial..tp untuk rancangan ni...terima lah bhw anda dah salah langkah...tk rugi pun...lg byk pahala ada...kata tamak pahala.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana ko tau dia dpt byk pahala?? ko ke yg tukang agih2kan pahala tu??

      Padam
  18. Lepas ni Acara Ramas Kopek pulak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Acara Pancut Air Konek pun okay gak ha ha ha!

      Padam
  19. bg aku sape2 muslim yg nk bela anjing semata2 sebab suka2, test dulu larat x bela kucing?? anjing ni lg leceh nk jaga dr kucing sbb hari2 pagi petang nak kena bawak jalan2, kalo tak nnti dia stress duk umah pstu menyalak2 bising kacau jiran. pstu lak anjing ni berak merata suka hati dia mengalahkan kucing berak. Ni berak kucing pn larat ke nk bersihkan hari2? tu pn nasib baik lpas bersihkan taik kucing kiter takyah risau2 nk sertu2 ke bile terpijak taik ke atau serpihan taik terkena suar ke. Tp kalo anjing? Mula2 boleh la cakap boleh sertu bagai, tapi larat ke kalo nk buat hari hari? Dalam sehari ntah2 nk sampai 2-3 kali nk kena sertu sbb anjing msti peluk2 / jilat2 nk main2. Pastu ntah2 air liur meleleh kt kerusi ke, kat karpet ke, mane la kter tau kan? Larat ke nk sertu banyak kali dlm sehari? Nak basuh berak sndiri banyak kali dlm sehari pn msti penat dan leceh kan?? Hanya semata2 nak lepas perasaan nk belai dan peluk anjing sngt smpai nk bela? huhu takyah la.. bg aku leceh dan bnyk makan tenaga, dan mmg x mudah.

    islam tu mudah, oleh itu apa kata kalo gian sngt nk peluk2 nk ramas2 haiwan peliharaan, amek kucing je? tu sbb la kucing ni pn haiwan kesayangan nabi. kan mudah? takpun kambing ke. arnab ke.

    Jgn plak ade orang nk cakap aku ni bnci anjing. Tak benci pn, cuma aku taknak susahkan diri aku nk sertu2 sumer kalo dah bela. baik gunakan masa tu pergi ngaji ke, solat sunat ke. takpun kalo nk lepas gian sangat, pergi je la animal shelters or tempat kawan non-muslims yg bela anjing, lawat seminggu skali ke, pastu dh puas, balik umah.

    BalasPadam
  20. bg aku sape2 muslim yg nk (atau terasa nak) bela anjing semata2 sebab suka2, test dulu larat x bela kucing?? anjing ni lg leceh nk jaga dr kucing sbb hari2 pagi petang nak kena bawak jalan2, slalu nk kena main dgn dia, kalo tak nnti dia stress duk umah pstu menyalak2 bising kacau jiran. pstu lak anjing ni berak merata suka hati dia mengalahkan kucing berak. Ni berak kucing pn larat ke nk bersihkan hari2? tu pn nasib baik lpas bersihkan taik kucing kiter takyah risau2 nk sertu2 ke bile terpijak taik ke atau serpihan taik terkena suar ke. Tp kalo anjing? Mula2 boleh la cakap boleh sertu bagai, tapi larat ke kalo nk buat hari hari? Dalam sehari ntah2 nk sampai 2-3 kali nk kena sertu sbb anjing msti peluk2 / jilat2 nk main2. Pastu ntah2 air liur meleleh kt kerusi ke, kat karpet ke, mane la kter tau kan? Larat ke nk sertu banyak kali dlm sehari? Nak basuh berak sndiri banyak kali dlm sehari pn msti penat dan leceh kan?? Hanya semata2 nak lepas perasaan nk belai dan peluk anjing sngt smpai nk bela? huhu takyah la.. bg aku leceh dan bnyk makan tenaga, dan mmg x mudah nk jaga anjing ni sebagai haiwan peliharaan manja2.

    islam tu mudah, oleh itu apa kata kalo gian sngt nk peluk2 nk ramas2 haiwan peliharaan, amek kucing je? tu sbb la kucing ni pn haiwan kesayangan nabi. kan mudah? takpun kambing ke. arnab ke.

    Jgn plak ade orang nk cakap aku ni bnci anjing. Tak benci pn, cuma aku taknak susahkan diri aku nk sertu2 sumer kalo dah bela. baik gunakan masa tu pergi ngaji ke, solat sunat ke. takpun kalo nk lepas gian sangat, pergi je la animal shelters or tempat kawan non-muslims yg bela anjing, lawat seminggu skali ke, pastu dh puas, balik umah.





    BalasPadam
  21. Melayu sama melayu gaduh,anjing tepuk tangan..korang ni bebal ke ape..yg ptt dimarah jabatan agama tu bkn penganjur je..penganjur tu mungkin x sensitf tp jabatan agama knp x pantau dari awal..benda dh jd baru sibuk nk komen..noh gadut lak kate event ni mcm hina ulama..ape ulama kt negara ni x terasa terhina ke dgn kasino,kelab malam dan arak bersepah2 kt negara ni..btul anjing tu haram tp x trgolong dlm dosa besar.yg arak,judi dn maksiat haram dan dosa besar dan terang2 kt negara ni knp x jd isu..inilah tanda2 dunia semakin smpai ke penhujungnya..walahualam

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.