Khamis, 30 Ogos 2012

182 Sentimen kenegerian melampau di negara merdeka

Esok hari merdeka yang ke-55. Aku dah download lagu tema kemerdekaan Janji Ditepati dan mainkan berkali2 di office aku. Desktop wallpaper aku pun aku dah tukar dengan logo Janji Ditepati untuk menyemarakkan lagi semangat patriotik dalam diri aku. Dan sempena dengan Hari Kemerdekaan juga, aku tulis sedikit isu2 berkaitan kenegaraan.


Beberapa hari lepas ada request dari seorang reader nak minta kami siasat siapa admin fan page di Facebook "bunuh warga sarawak kat semenanjung" di entry lama gila dan yang takde kaitan pun dengan isu ni.


Malah ada juga yang mencari siapa admin fan page "semenanjung anti sarawak" seperti komentar di sini.


Pertama sekali, kepada komentar bangsabidayuhrakyatsarawak, kami minta maaf sebab tak dapat nak siasat siapa admin fanpage tu. Kami bukanlah hackers seperti Anonymous, RileksCrew, DragonForce, Ahli Syurga Crew atau kumpulan2 hackers yang lain walaupun pernah suatu ketika dalam kehidupan aku dulu pernah melalui saat2 menjadi hackerz, atau mungkin sekadar script kiddies masa tu. Penyiasatan yang kami buat2 sebelum ini pun lebih menggunakan teknik pencarian keyword di Google instead of hacking. Kalau bab nak hack2 akaun Facebook atau fanpage mungkin boleh try tanyakan dekat blog http://www.kenahack.com/ mereka tere bab2 hacking ni.


Apa2 pun aku try cari fanpage "bunuh warga sarawak kat semenanjung" tak jumpa, mungkin dah kena report dan dah kena delete. Tapi fanpage "semenanjung anti sarawak" aku sempat jumpa dan tengok kat http://www.facebook.com/pages/Semenanjung-ANTI-Sarawak/301261549958917 dalam 2 hari lepas sebelum kena delete. Isu ini juga telah spark kemarahan warga2 Sarawak kepada admin fanpage2 tersebut dan juga dilaporkan dalam suratkhabar NST seperti di bawah.


Apa yang aku boleh simpulkan adalah kemungkinan admin kedua2 fanpage itu adalah orang yang sama, dan kemungkinan lepas2 ni dia akan buat lagi fanpage yang lain. Tapi ini bukan kali pertama orang menimbulkan sentimen kenegerian melampau. Ada negeri lain yang lebih popular di anti oleh orang dari negeri lain iaitu Kelantan, malah fanpage "anti kelantan" pun wujud. Negeri2 lain seperti Johor, Sabah, Sarawak, Pulau Pinang, Kedah, Selangor, Negeri Sembilan, tu pun antara negeri2 yang popular yang di anti negeri lain. Malah sentimen kenegerian yang melampau kadang2 membawa kepada benda yang lebih serius sampai ada yang memperjuangkan negeri mereka keluar dari negara Malaysia seperti gerakan Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SKMM) di fanpage2, blog2 dan petition atas perkara 18/20 dalam perjanjian Malaysia, Sabah dan Sarawak sewaktu pembentukan Malaysia dahulu.


Kenapa perlu bersikap kenegerian yang keterlaluan? Antara faktor2 yang membangkitkan sentimen kenegerian:
  1. Pernah ada sejarah buruk dengan orang yang berasal dari negeri lain, contohnya seorang lelaki berasal dari Melaka pernah couple dengan seorang awek Pasir Mas, Kelantan, lepas tu mek Kelate tu kikis duit dan tinggalkan dia, terus dia membenci seluruh orang Kelantan dan menganggap mereka semua sama lantas menyebarkan sentimen kebenciannya dengan orang Kelantan kepada orang lain. So mungkin admin fanpage "semenanjung anti-sarawak" juga pernah ada pengalaman buruk dengan orang Sarawak secara peribadi.
  2. Iklim politik yang sangat tidak sihat di antara negeri2 BN dan PR, dasar2 antara negeri2 Borneo dan Semenanjung menjadi penyumbang terbesar sentimen kenegerian dan permusuhan antara negeri menjadi semakin kuat.
  3. Masih bercakap menggunakan bahasa loghat negeri sendiri walau sedang bercakap dengan orang yang bukan dari negerinya. Tak suka bercampur dengan orang dari negeri lain, tidak boleh ubah sikap suka berpuak2.
  4. Bola sepak. 
Negara kita dah 55 tahun merdeka, tapi kenapa masih berlaku permusuhan antara negeri? Adakah keluar dari Malaysia tu jalan yang terbaik buat negeri Sabah dan Sarawak berbanding alternatif lain seperti menukar kerajaan sebagai penyelesaian kepada masalah2 yang dihadapi? Adakah berbaloi bergaduh, bertumbuk, membuat kekacauan, merosakkan harta awam hanya kerana perlawanan bola sepak? Adakah hanya kerana negeri2 ditadbir oleh pembangkang maka tidak layak mendapat bantuan kewangan oleh kerajaan pusat? Adakah bersatu di atas nama negeri lebih bermakna daripada bersatu di bawah nama negara? Apa ada benarnya kata2 pepatah "Semangat Kenegerian Menjahanam Bangsa"?

Masih wujudkah 1Malaysia kalau ada masih ada lagi yang saling benci membenci atas nama negeri, bangsa dan parti politik? Masih benarkah Janji Ditepati kalau masih banyak janji yang belum ditunai. Masih relevankah Sebangsa jika sentimen bangsa masih kuat, Senegara jika sentimen negeri masih tinggi dan Sejiwa jika sentimen politik masih lagi menebal? Wajarkah kemerdekaan negara dipolitikkan? Wajarkah kita menyambut kemerdekaan secara berasingan di kalangan parti politik? Entah, anda jawab sendiri persoalan2 itu...

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA YANG KE-55








tags: sentimen semangat kenegerian melampau keterlaluan menjahanamkan bangsa negara malaysia kemerdekaan malaysia ke-55 tema slogan janji ditepati lagu lirik sebangsa senegara sejiwa siapa admin fanpage fb facebook bunuh warga sarawak kat semenanjung anti sarawak kelantan perkara 18 20 perjanjian malaysia sabah sarawak keluar malaysia sskm hackers script kiddies white hat black hat anonymous rilekscrew dragonforce ahli syurga crew zerocool acidburn angelina jolie

182 ulasan:

  1. Hahaha contoh nombor 1 memang tepat. Ibarat akibat nila setitik rosak susu sebelanga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. BUASIR OTAK NI XDE FACEBOOK KE???

      JAWAB LAAA....

      Padam
  2. tudia..kesian org serawak! sape lah admin xgune tuh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. org sarawak ok ja ba.bagus-bagus ba org sarawak.

      Padam
    2. ba ba tu orang sabah je la, mana ada org sarawak cakap ba ba... kenapa ba kau berubah kenapa bah

      Padam
    3. ok ba klo kau....(ckp laju2)

      Padam
    4. Orang Sarawak pun cakap "bah" jugak sebenarnya, untuk penghujung setiap ayat penyata.

      Padam
    5. ha,tgk noob..kan btul.ada ba jugak

      Padam
    6. sekda bunyi alu klaka serawak ya..
      dgr lagu tok key rindok ati jak..

      The Man Who Sold The World lyrics
      Songwriters: Jones, David;

      We passed upon the stairs
      Spoken was and when
      Although I wasn't there
      He said, "I was his friend"
      Which came as a surprise
      I spoke into his eyes
      I thought you died alone
      A long long time ago

      Oh no, not me
      We never lost control
      You're face to face
      With the man who sold the world

      I laughed and shook his hand
      And made my way back home
      I searched for farming land
      Years and years I roamed
      I gazed a gazer stare
      We marked a million hills
      I must have died alone
      A long long time ago

      Who knows?
      Not me
      I never lost control
      You're face, to face
      With the man who sold the world

      Who knows?
      Not me
      We never lost control
      You're face, to face
      With the man who sold the world

      Padam
    7. oo ada ye org sarawak cakap ba? tak pernah pulak aku dengar tembikar labu cakap ba

      Padam
    8. kenapa bah ko berubah..kenapa bah ko berubah..

      Padam
    9. ada la noob.aku orang sarawak. mekorang pake word bah if mekorang nak end conversations. usually last word la. tapi sik juak selalu sebab mekorang pun bahasa tok unik. nak nangkap bahasa mekorang sarawak tok nang kadang2 kompius pake kitakorang semenanjung.sebabnya bahasa serawak tok ada banyak.slang nya banyak.

      Padam
  3. haha.btul contoh nombor 1 tu.kawan aku benci giler kat pmpn kedah.sebagai org kedah,aku pelik kenapa dia punya la benci kat pmpn negeri kelahiran aku.padahal dia belum pernah sampai kedah.membesar dan bekerja di negeri dia je.last-last,sejarahnya terjadi apabila suatu masa dulu..dia jatuh hati kat sorang awek kedah..memang habis-habisan dia cuba ngorat,tp awek tu tak layan sbb dah ada pakwe.dengan tidak semena-mena,dia membenci perempuan kedah dengan mengatakan bahawa mereka bajet cun dan jual mahal.hahahaha.giler,dah la ngorat awek org.

    BalasPadam
  4. Hahah..aku org utara pure, tp bila aku sembang ngan org luar, sape pon x dpt detect aku org utara..aku suruh derang teka aku from where, bnyk input aku dpt..selangor, melaka dan n9 antara tekaan paling popular. Bila speaking, derang bajet aku pnah stay US betaon2, padahal pegi pon blom pnah lg...kuikuikui..best jgk pekena org neh, tambah2 spesis yg pentingkan status..LoL

    BalasPadam
    Balasan
    1. no shit!you're awesome.tell us more about yourself.

      Padam
    2. yow visit mah art gallery at
      http://plainordinary1.deviantart.com

      Padam
    3. yeah,I know.nice job.phone number please.hehehe

      Padam
    4. wup!nnt dulu anon.try potong line nmpk.haha

      Padam
    5. tak yah nk ngayat ler makcik ni..makcik x layan ayat2 tu smua..LoLz

      Padam
    6. kena guna approach using art ke?hehe

      Padam
  5. Oh isu ni,paling emo dan kritikal adalah orang sabah,sarawak dan kelantan sampai merajuk nak keluar Malaysia. kah kah kah

    Aku personaly pernah tinggal di Bachok Kelantan..Friendly je sebenarnya mereka,tapi itulah..dorang hanya reti bergaul sesama sendiri dan hanya reti bergaul dengan orang luar setelah orang luar tu dah jadi KELANTANESE.

    Dan aku sebenarnya mempunyai sangat ramai kawan dari sabah dan sarawak..mostly sangat rapat dan baik(sebab semua jenis otak masuk air kah3)..kalau nak buat kawan..2 negeri ni bagus..tapi itulah..dorang ni cepat emo dan berdendam kalau ada orang memandah rendah mereka..selalu orang semenanjung selalu kutuk dorang ni KETINGGALAN! WTF!

    Dan Aku sendiri Orang Kedah,personaly aku cakap Orang kedah cakap cukup loqlaq dan kasaq..tidak bersifat kenegerian tapi orang kedah ni payah nak ngam satu negeri macam orang kelantan..orang kedah lebih bersuka berkawan dgn orang dari negeri lain dari orang negeri sendiri termasuklah aku..feveret aku orang dari negeri johor,sabah dan sarawak..3 negeri ni memang sempoi ^_^

    Orang KL pulak kebanyakkan sombong dan jahil kerana merasa diri tinggal di kawasan maju..FUCK U orang KL.

    Negeri2 lain aku rasa biasa je..tapi kalau semenanjung ni selalunya ore kelate selalu jadi mangsa hihhiihhi.

    P/S ops! aku nak gitau satu Rahsia..Aku ni paling anti dengan orang Penang..heheheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. hah?ko orang kedah?zack sama org kedah mcm aku?tidakkkkk!!!!kejamnya hakikat ini ya Allah.mengapa zack?mengapaaaaaaaaa...

      Padam
    2. Tambahan,selalunya kalau orang tak kenal aku,dorang akan cakap aku orang johor coz gaya slang aku..keh3

      Sampai aku jumpa orang satu negeri pun aku ckp slang johor tu,mls nak guna slang negeri sendiri,poyo sial budak2 kedah ni kalau jumpa kat negeri lain..mcm sial perangai..jenis suka tilam dan kutuk rapat..kah3 dajei betui.

      Pop-soul dan Noob..korang asal negeri mana?

      Padam
    3. ha lah aku orang Kedah awat?ang duk belah mana? lancau betui anon ni..kah3

      Padam
    4. Ya Allah..besarnya dugaan-Mu.ada 13 negeri lain.tp kedah jugak zack rupanya.zack,ko daerah mana?(tolongla jgn sama,Ya Allah..ku pohon darimu).untuk mengubat duka ini,mintak2 la cik belog org kedah jugak..

      Padam
    5. aku orang kedah
      tapi mak aku orang penang
      memang penang mari ada conflict sikit dgn kedahan

      orang kedah sama2 depa memang kurang hajaq skit
      maybe sebab tu aku pon selesa kawan dgn geng2 negeri lain

      pengalaman aku keja tinggal kat teganu dulu
      orang kedah/penang kat sana memang unite gila haha dah macam org kelantan pulak


      Padam
    6. kah3 wei pelaq hang duk belah mana?aku SP..nak haram betui leh sama satu negeri dgn anon makachibai...keh3 xD

      Padam
    7. la tofik ang org kedah ka?adoiiii aku ingat ang orang perak sebab ang kata dulu ang tu banjar...kah3

      Aku memang anti org peneng,jaga2 hang tofik kih3 =D

      Tofik,ang tau takpa..kita ni belah utara payah nak satu kepala mcm org kelantan..pengalaman aku la..lani taktau la..

      Padam
    8. HAH???!!!SP????sama jugakkkkkkkkkkkkkkk...tidakkkkkkkkkkkkkkk.kg mana zack?(yang ni tolongla jgn sama..arghhh!!aku tkut si zack ni jiran aku)

      Padam
    9. LoLLL pergh sama la mcm aku..paling ngam member ngan johor, sabah n sarawak..tp aku org perlis la, bukan kedah. Aku pnah stay Tganu, n dorng mostly x suka org utara la (sbb berlainan mazhab kot), klantan pon sama, so pandai2 la aku mask identiti. Aku member je ngan smua negeri, mana yg sekepala la, tapi orang penang mmg x bley blah, walopon aku dah try memahami..haha. Personally la bg aku, org negeri apa pon, mana yg x pnah kluar dr negeri masing2 n terperuk kat ceruk daerah dia ja, mmg jakun nak mampuih, katak bwh tempurung n bajet org luaq smua pelesit. Skali dpt kluar jap, tros culture shock.

      Padam
    10. ni reunion orang utara ke?hehehe.sakannnnn

      Padam
    11. orang utara ni aku perasan ada satu perangai
      perangainya "I dont give a damn" ataupun "Mampoih p kat hang"

      paling ketara bila ada event2 kenegerian atau keutaraan depa lebih selesa mencebik dari jauh
      daripada turut serta join
      macam fanpage fb group2 forum2 atau apa2 pon komuniti utara ni kebanyakkannya dingin belaka

      bkn aku sorang yg cakap ni, aku penah dgr org lain pon cakap pasal ni
      dan aku sendiri pon mengiyakannya

      btw, aku paling meluat dgr org luar cuba2 cakap kedah
      rasa macam nak penampar sambil hempuk2 muka beliau di bucu meja
      buruk melampau

      Padam
    12. Anon,aku tipu hang ja..aku orang kulim kah3 =D saje sebut SP nak nampak glemer. kuang3

      Plain83,Itu aku ckp..selalunya orang dari 3 negeri ni cukup cepat mesra,baguih buat kawan..tambah2 johor..aku pun heran depa suka sangat kawan dgn orang utara..heheh,org terengganu selalunya anti kelantan..dorang lebih suka kawan dgn budak pahang..aku ada mem dari teganu..tapi mostly biasa sahaja bagi aku..Tapi kalau Penang memang haprak! tak leh masuk gu! perangai mcm haram berlagak tak bertempat!tapi itulah,benda ni subjektif..aku just kasi pendapat secara general.

      Berserk..aku tak minat sangat buat reunion coz aku sendiri pun pangkah budak2 dari negeri sendiri..hehehhe



      Padam
    13. Bro tofik,dah jadi perangai orang utara tak leh tengok org lebih dari depa..mmg tak reti nak support sesama sendiri tambah2 apabila berada dari luar negeri sendiri..sebab tu aku fuck budak dari belah kita sendiri..perangai pergh! macam sial!

      Dan aku sangat2 bersetuju dgn ko tofik soal orang luar kalau nak tiru loghat kita,macam HARAM! macam nak pi boh penendang kat muka tu kah3 xD

      Padam
    14. huh,mujuq ag.aku terima kasih ya Allah,kau makbulkan juga doaku.

      Padam
    15. ZACK, hang cakap baik sikit..kulim lagi power dari SP la ni..ada giant, ada tesco..hang jangan main-main..terajang pala satgi kot..haha..

      anyway, true that!
      orang utara payah nak ngam. kalau jumpa kat luar kedah pon, rasa macam orang kedah tuh nampak macam pelaq. tuh pasal payah nak bertegur sapa kat luar.
      yang ngam cuma kedah rempit. depa ni punya unity memang baik..4,500 bijik moto steady..

      Padam
    16. aku orang negeri mana? entah, aku tak pernah kisah pasal semangat kenegerian, malah aku nak define aku orang negeri pun susah, sebab sebagai orang nomad aku pernah membesar di 5 buah negeri. nak berbangga dengan negeri kelahiran aku pun tak boleh sebab aku hanya tinggal di negeri kelahiran aku sehingga umur 4 tahun sahaja. dan aku ada kawan dari perlis sehingga johor sehingga sabah. sebab tu aku sangat pelik dengan orang yang bersikap berpuak dan asobiyah kenegerian terlampau.

      btw pop-soul asal dari ghana

      Padam
    17. habeh tu hang lahir kat mana dulu Noob,jgn ckp ang lahir kat sempadan siam atau sempadan indon wakakaka.. xD

      Orang Akaun..Kulim apa ada?Taman teknologi Kulim tu pun dah mcm hidup segan mampuih tak mau..kah3..harap tumpang kemakmuran peneng ja..dengar Kulim ja org duk pikiaq lg mesti duk celah charok tok kun lagi ni..wakakak

      Tak ada yg pelik Noob,tapi aku percaya POLITIK lah yg bertangungjawab membentuk sentimen2 kenegerian yg melampau dan kesan paling radikal disebabkan ulah politik menyebabkan sampai yg ada nak keluar Malaysia.

      Padam
    18. sebenarnya aku org bangla,saja nak tipu korang semua.kihkihkih:D

      Padam
    19. hang jangan macam-macam zack..kulim ada longwan..ada borong man..makcik-makcik nak beli kain ela kain tudung dah tak payah susah-susah dah..semua import luar negara..kemboja mari..

      tuh la hang, tanggang..apa hang tau..

      kecik hari makcik-makcik kat sana kalau depa baca..

      Padam
    20. Orang Akaun,ikut suka hati aku la.gua nak kutuk,gua punya suka la.sapa berani angkat muka?wikikikih

      Padam
    21. Ya Zack saya pun mau kutuk otak bangas kau. Si Rahman declare Merdeka sebab Chin Peng dan Parti Komunis malaya sudah pikat orang cina seblah barat Semenanjing. Semua fakta sejarah kau 100% kau korek dari Buku Teks Skolah yang menipu budak macam kau. Kau ingat KL kaya pakai duit sendiri? Oi budak, kau ingat sikit, Sarawak pengeluarr Gas Asli ke 3 terbesar di dunia, Minyak dari Sabah, ada 3 blok pelantar minyak, Tengganu brapa? Loji gas kena buat di Johore untuk apa? teda Gas pun di sana? Kau hormat sikit orang Sabah Sarawak boi!.. Sikit hari lagi ko jumpa tuhan kau!

      Padam
  6. haha,disebabkan boleh tahan jugak org kedah kat sini,maka..eloklah kita tubuhkan kelab.kita namakan kelab "beras cap..cap..cap..cap rambutan"

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh cap rambutan sungguh..

      p/s: i cik ler..awwww XD

      Padam
    2. kawin dah?(haha..cepat giler escalated)

      Padam
    3. pergh pantang tau pompuan no..soklan taboo jugak ditanya..
      da nama pon 'cik', lain la 'puan' kan..

      Padam
    4. eh?a'ah la,tak perasan pulak.hehe.hmmmm..btui ka lahir thun 83?ke saje je nombor 83 tu?(yg lain harap bersabar,saya sedang cuba mengayat..jgn potong line.hahah)

      Padam
    5. ha la makcik lahir taon 83 dik berzerk weh, makcik tua dah neh..*buat2 jalan bongkok imitate nenek kebayan puaka*

      Padam
    6. haha..alah,sebaya la kita..lau anda makcik,saya pakcik la.

      Padam
  7. Aku nak komen soal Slang tu,sampai menaip pun nak guna slang negeri sendiri..Mostly paling ketara orang2 kelantan..Kenegerian betul!

    Adoi,gunalah Bahasa tulisan standard kalau benci "Key ell" pun..hadehhhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. much better kalau nak compare dengan yang pesyen menail keyell tapi tulis kecik besar kecik besar, tambah W dekat hujung & short form level davinci code.
      Macam pelaq tahu?

      Padam
  8. aku ore kelate rilax jeww...negeri lain nak anti ke tak anti ke..tak kesahh,kerana apa...kerana kentut pon sama busuk jugakkk...muehehehhe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau sebagai orang patut tahu sentimen orang negeri lain terhadap negeri kau..Tambah2 orang KL..paling anti korang..pandang korang macam pandang indon..

      korang harus buang sikit semangat kenegerian tu,keluar dari kelompok sendiri..berkawan dgn orang2 negeri lain..

      Korang sendiri yg buat orang pandang serong kat korang,so berubahlah.

      Padam
    2. fayy zal..zack just make you got burnnnn..hehehe.

      Padam
    3. hohoi batu api zek
      tapi betul la jugak kih kih kih

      blog anti kelantan mesti top kan?
      haters keluar masuk setiap saat

      Padam
    4. stop the hate, spread the lurve yow...

      Padam
    5. Kalau sebut negeri2 dalam semenanjung ni,orang hanya nampak kelantan je..sebab aku sendiri pun sakit hati dgn dorang ni..diorang kalau tak jumpa geng takpa..kalau dah jumpa geng..pergh! tak sanggup aku nak teruskan komplen tofik..ko sendiri pun tau perangai dorang macamana.

      Benda ni kena sebut kena kutuk kena komplain tofik..baru org tahu kelemahan sendiri.

      Padam
    6. put the love aside,now we just need to burrnnnn..moreeee burnnn.

      Padam
    7. wei,burn la lagi.aku dah siap amik popcorn dah ni.

      Padam
    8. Burn kepala hotak hangpa!kan dah kena sebijik..kah3 woi anon2..cer cerita korang asal dari mana dan ceritalah keburukkan negeri masing2 sambil mengutuk orang dari negeri lain..hihihih baru BURN! kah3

      Padam
    9. kami anon2 tak nak masuk campur.kami tak ada perasaan benci kat negeri lain.bagi kami semua org sama.cuma kami seronok makan popcorn sambil tgk drama 'Al-kisah Zakaria dan dot..dot..dot"

      Padam
    10. cuma Anon2 semua gemar BUTTHURT je,tambah2 sama Zack yang hebat kah3 =D

      Padam
    11. kahahahh aku dok tggu je somebody nak keluarkan perkataan 'butthurt' itu..hahahahaaa

      Padam
    12. eh,kawe orang kelate tapi duk umah sewa nga dak² Perak,kamceng jaa...tempat keja lak nga dak² Kedah, Johor, Sarawak, Sabah bla bla bla...selamba ja duk semeja borak² minum² siap share² kongsi minum makan...tp siyesli,majoriti budak² kelate ni terlampau kenegerian, kadang racist la, ape la, pendek kata.....APA PON TABLEH!!

      Padam
    13. sentimen tu..aku mmg tau la zack..cuma post ko ni memarakkan lagi sentimen tu,tp xpe..aku tak pandang kesah pon sbb aku bukan dari golongan tersebut dan aku kawan dgn semua org. tak caya tanya si PON..muehehee...
      Zack..jgn ko tak tahu...org kelate yg ko cakap mcm indon ni laa..paling ramai memacu ekonomi negara..baik dari segi perundangan,perindustrian,kewangan,dan agensi kerajaan..Im proud of that zack...sampaikan member aku dari kedah pon cakap org kelate ni..walau dari negeri tak maju mcm KL tu mengibaratkan umat2 kelate ni mcm malaysian 'isreal' kerana byk mempelopori bhg ekonomi..
      ketebalan bab kenegerian tu,sosial yg teruk jenayah yg melibatkan umat2 kelate...mmg merupakan warna warni kehidupan..negeri lain pon sama..

      SHAME ON U ZACK....

      mueheheheheh.....

      Padam
    14. bak bg link nk tgok mane ko dpt statistik tu..

      Padam
    15. Link statistik yg aku reka2 sendiri...muhehehehe....

      Padam
    16. sebenarnya,aku minat kat awek kelate,tp set2 tu tak mau kat aku.tu yang menyebabkan aku tension.aku ni kalau dah horny sangt,nak je rogol awek2 tu semua.

      Padam
  9. sawadikapppp...i'm from thailand.my name is chutrapatay.you guys can call me James.don't call by the real name,because it's suck in many ways.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kob khun kha..kun pai nai? medai medai hahaha (hentam smata2)..

      Padam
    2. Pĕn ngị b̂āng?C̄hạn pheīyng khæ̀ mī pheṣ̄ s̄ạmphạnṭh̒ k̄hxng khuṇ mæ̀

      Padam
    3. aaa...zen zen wakarimasen desu, gomennasai! -_-!!!

      Padam
  10. yo nigga!I'm Murphy...DJ murph.Me?I'm one of da new f***ing yorker.uhuh!better make your ass ready to pimp..cause we gonna make some noiseeee!!partyy!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. yo yo heard yoaw nanny's ass hot'er den yoaw ass she burned da dem club shakin' it..yo yo..

      Padam
    2. watta f!hell naw,who's yor name girl?damn hot!get on da floor now.

      Padam
  11. Tolong jangan diskriminasi antara negeri.Kita 1Malaysia.Satu!Malaysia.Satu!Malaysia.

    BalasPadam
  12. Saya orang Sarawak. Pertama kali masuk UiTM Shah Alam, semua dok gelakkan slang aku. Bila berborak, macam ayam dengan itik. Masih ada yang tanya, "Gayat tak tinggal atas pokok?", "Tak sejuk ke pakai cawat keliling kampung?". Aku anggap tu gurauan je. Dan, secara kebetulan, yang tanya macam tu kebanyakannya budak Selangor dan KL. Aku layan je. Aku cerita aku tunggang harimau, belasah seladang, macam-macam lagilah. Hahahahah.

    Sekarang ni Alhamdulillah, dah clear speaking semenanjung. Malah dah boleh imitate slang negeri kawan-kawan. Tapi ramai yang cakap, "Kau tak payah tiru slang negeri aku, buruk bunyinya". Diorang nak tiru slang Sarawak pun tak pass. Hehe. Setakat ni kawan-kawan aku dari hampir semua negeri. Mungkin orang semenanjung kalau bergurau memang kasar dan bunyi macam racist, tapi kalau kita jadi open minded sikit, OK je. Cuma satu je, kebanyakan budak semenanjung sebaya aku memang suka gurau lucah, sampai aku pun terikut. Hahahahah

    BalasPadam
    Balasan
    1. fuh tunggang harimau? belasah seladang? dasattt..my good pren sarawakian pandai berenang sbb masa kecik2 dia suka curi2 mandi sungai air deras..

      Padam
    2. itu aku ckp orang sabah dan sarawak cepat emo,orang semenanjung kalau bercakap memang pedih siot! hahahahha

      Tapi member2 aku mmg banyak org johor,sabah dan sarawak..tapi sekarang aku jadi tak paham lah plak dgn korang..dah jadi mcm orang suka mengungkit dan janji diungkiti..kah3 ketawa je aku sampai cakap nak keluar malaysia..Emo gila! kah3 :D

      cececiter skit sentimen orang disana sekarang?

      Padam
    3. x semua kot zack..members aku style dun givademm mostly..manusia mcm2 ragam..

      Padam
    4. macam kau cakaplah,orang yg selalu terperuk kat tempat sendiri otak mmg jenis berlumut.

      tapi better bercakap secara general lah..senang skit coz benda ni subjektif coz melibatkan behavior manusia.

      jenis aku cakap je direct,baru kita tau apa masalah dan kelemahan kita..kalau asik nak cakap baik je..dah masuk golongan hipokrit tu..kenyataan itu memang pahit dan perit..sebab tu aku jenis selamba je kutuk dan kritik..dan sebab itu jugalah ramai yg BUTTHURT dgn aku hihihhihhi :D

      just niat aku,nak semua lebih berfikiran terbuka je dalam menghadapi realiti sebenar kehidupan..tak lebih dari itu ^_^

      Padam
    5. Sentimen macam mana? Perkauman? Seriously aku cakap, bila duduk kat Shah Alam baru aku belajar nak jadi racist. Kitorang Melayu ngan Dayak jarang bertengkar. Orang Dayak macam Iban, Bidayuh, kalau buat kenduri diorang respek muslim. Takkan ada babi dengan arak, melainkan kenduri tertutup untuk diorang sendiri. Cina kat Sarawak ni pun ok je. India kat Sarawak tak banyak. Tapi Cina ngan India yang aku kenal, semuanya cakap slang Sarawak lancar.

      Bila aku duduk balajar kat Shah Alam nilah baru aku belajar semangat "Melayu" tu. Ambik masa jugak aku nak faham kenapa. Bukannya aku tak belajar sejarah, tapi aku tak nampak apa keperluan jadi racist macam tu. Jumpa Cina, kutuk. Jumpa India, ludah. Jumpa Kelantan, gaduh. Last-last, aku biarkan pe'el diorang. Yang penting aku ambik benda elok-elok, yang buruk tak payah ambik port.

      Lagi satu, kat Sarawak pun ada jugak ekstrimis politik, tapi kat semenanjung ni jelah aku dengar kes tak boleh kahwin sebab mak bapak sokong parti berlainan, buat perhimpunan, belasah orang sebab politik, budak melayu bakar gereja la, baling mercun ke dalam surau la. Kat sini rilek je aku masuk gereja, nak hantar gitar yang kawan aku lupa bawak. Boleh kata aku cultural shock jugak la bila sampai semenanjung. Racist dia dah jadi satu tahap yang lebih tinggi.

      Padam
    6. By the way, cerita aku tunggang harimau, belasah seladang tu auta je, saja nak kenakan kawan-kawan aku yang tanya soalan pelik-pelik tu. Hehehehehe

      Padam
    7. member Sarawak aku dulu, masa awal U dulu kami panggil dia sumpit..melawak ja & dia tak tacing..lekat sampai sekarang..anyway, kami kamceng gak dulu..dia tak butthurt..melawak kawan-kawan apa ada hal..

      puak2 kuat emo ni ja yang nak benci-membenci..yang relax-relax ni stedi ja...

      Padam
    8. Kawan aku selalu tanya, mcm mana bunyi bahasa Sarawak.
      Sebenarnya Kat Sarawak takde istilah bahasa Sarawak.
      Kt Sarawak menggunakan Bahasa Iban, MElayu Sarawak, Melanau, Bidayuh, Punan, Bahasa Brunei, Kedayan, Bidayuh, bisaya bla2.... Jadi takde istilah Bahasa Sarawak. Nak belajar bahasa dari Sarawak kena pilih bahasa dari kaum mana.. semua lain2 wooo..

      Padam
    9. dekat sarawak dan sabah kalau nak melibatkan pergaduhan perkauman payah..tapi kalau sebab AGAMA betul!

      Aku ada seorang kawan dari sabah pernah cerita macamana waktu tahun 80-an dahulu bagaimana Ektremis2 Kristian tengah hangat dengan isu nak keluar Malaysia(benda ni dah lama) mengancam minoriti islam di sabah..sekarang je dah slow coz 50-50 islam dan kristian di sabah..Member aku cakap pribumi2 kristian lah yg selalu Flamming isu2 bersifat rasis,janji diungkiti dan isu2 nak keluar dari Malaysia.

      Bagi Aku..isu perkauman dengan isu agama..isu agama jauh lebih bahaya coz Agama tak kira sape kau..dekat indon selalu jadi huru hara sebab Agama lah sebab Faktor Agama mudah mencuit sensitiviti dan emosi berbanding isu Rasis.

      Padam
    10. Betul cakap Kurt Cobain tu. Susah nak spesifickan bahasa Sarawak. Kawan-kawan semenanjung aku pun pelik, apsal kitorang yang asal dari Sarawak ni cakap bunyi lain-lain. Yang Kuching bunyi lain, Yang Sibu bunyi lain, Yang Lawas lagilah lain, sebab bahasa diorang dah bercampur bahasa Brunei ngan Sabah. Tapi bahasa Melayu Sarawak kat Kuching boleh dikatakan slang default la. Kalau cakap slang Kuching ni, hampir semua Sarawakian faham.

      Padam
    11. orang sabah sarawak dah la tak kuat agama,harap je agama ade yang agama islam,tapi gaya hidup macam kapir.heheheh:)

      Padam
    12. mena kata tulispendekpendek...bahasa kuching is default.if goes dalam sikit mekorang gelar bahasa pior.kedak sidak samarahan, simunjan gik lain, nait belah tengah sidak sarikei n sibu lebih kurang,bintulu slang lain,miri slang lain.nak kata mekorang sik paham kedirik nang sikda.tauk cun.

      Padam
    13. regimetone_bonyoi, kedak sidak tok faham jak mun ko taip bahasa Melayu Sarawak. Hahahahah. Tapi sikpa, martabatkan bangsa dan bahasa.

      Padam
  13. Korang ni jenis tak tidur malam ke? tgk pagi2 dah 50 komen. Kepada reader yg berasal dari Sabah dan Sarawak, aku just nak tanya opinion korang adakah korang sokong tuntutan SSKM untuk negeri Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berbelah bahagi. Tak tahu mana yang betul. Yang aku tengok, tak ada satu pun antara pilihan tu membawa kebaikan. Kalau keluar, satu cabaran bila jadi sebuah negara baru. Kalau stay, kami terperuk dalam kancah politik yang kompleks macam sekarang ni. Tapi bagi aku, elok stay jelah. Dah setengah abad dok bersama, takkan tiba-tiba nak keluar. Kalau merajuk dengan sentimen racist sesetengah budak semenanjung yang tak MATANG tu, tak payah ambik hati sangat. Diorang tu bukannya mewakili SEMUA. Macam brader Zack tu cakap, try bermusafir keluar dari negeri kita, kenal perangai orang dari tempat lain. Aku pun butthurt jugak dulu dengan gurau kasar dan racist dari kawan-kawan semenanjung aku. Sekarang ni oklah.

      Padam
    2. setuju dengan pendapat tulispendekpendek ni.
      paling tak suka kalau ada sikap kenegerian sangat. kita kan 1 Malaysia..janganlah puak-puak

      Padam
    3. pak menteri semenanjung takkan setuju punya..khazanah negara punya banyak kat sana..minyak, hasil tanah blablabla..
      takdak hasil, takdak la income,
      kalau takdak income, takdak la cukai,
      kalau takdak cukai,
      macam mana nak songlap??

      Padam
    4. Aku suka kalau Sarawak jadi sebahagian dari Brunei.. Daripada dibawah pengaruh BN & PR.. Dua2 tak bleh pakai.. Aku sokong ketuanan sultan Brunei!!

      Padam
    5. sebab Brunei tu kaya,cer Brunei tu miskin...puiiii! lgpun nak ke Brunei terima org lain jd sebahagian dorang..

      Padam
    6. Dulu cuma Kuching je yang bukan jajahan Brunei. Bila Brooke datang, dia mintak, mintak lagi, mintak lagi dengan Sultan Brunei, sampai la Sarawak jadi besar sekarang ni, Brunei pulak jadi kecik. Mungkin kalau sebelum atau semasa baru merdeka dulu, Brunei tak kisah kot nak terima Sarawak. Tapi sekarang dah lain.

      Daripada nak perjuangkan Sarawak keluar Malaysia, jadi negara baru yang perjudikan nasib, baik semua usaha selesaikan kemelut politik sekarang nih. Alah, budak-budak semenanjung yang tak matang nak bunuh orang Sarawak tu bukannya mewakili seluruh warga semenanjung. Tu minoriti je.

      Tapi aku terpaksa setuju la dengan Orang Akaun. The sad truth. Walaupun hasil sumber khazanah tu kitorang tak berapa nak merasa, kitorang anggukkan je. Yang sedihnya generasi muda la. Budak tempat lain baru darjah 2 dah pegang iPad, budak-budak pedalaman kat sini berjalan 5 batu nak ke sekolah. Aku tunjuk game snake kat handphone Nokia pun diorang dah kagum gila.

      Apa-apa pun, cadangan nak keluarkan Sarawak dari Malaysia tu, agak tak wajar la. Kalau betul-betul nak buat, biar ada jaminan yang Sarawak ni boleh jadi negara yang mamu berdiri dengan kaki sendiri, jadi LEBIH MAJU berbanding semasa dalam Malaysia. Dapat ke? Tampuk pemerintahan Sarawak ni pun ada kemelut politik yang tak selesai lagi, inikan pulak nak jadi negara.

      Padam
    7. ingat senang ka nak bukak negara baru
      main SIM CITY pon payah tahu?

      Padam
    8. tiap tahun Sabah Sarawak "merayu" dr Malaya.. untuk dapatkan dana pembangunan luar bandar... tiap kali iklan kemerdekaan... ditunjukan keadaan daif luar bandar... terbasuk iklan Maxis... d sarawak... suda 55 tahun hasil minyak pegi mana..?? bina Istana negara..?? buat Menara kembar..??

      kita bukan merajuk... kita cuma ambik balik HAK kita.. sebagaimana Melayu tuntut HAK dari British... sama saja... kalo kata Sabah Sarawak merajuk... ketika itu Melayu pun merajuk lah dengan kerajaan British... jangan risau... Sabah Sarawak keluar malaysia... org malaya masi boleh datang lawat kita di seberang...

      kepada Orang Akaun... mmg buka negara baru tak senang... tapi tidak mengapa.. KAMI sedia dengan susah dahulu... senang kemudian...

      Padam
    9. Mana ada merayu beb.. Kerajaan Sarawak ni kerajaan pusat layan special ke atas tax dan hasil bumi, saving saja ada 50billion.. Interest saja dah 5b setahun. Tapi taknak guna. Tengok ja la CM ko tu.. kaya raya

      Padam
  14. haha..aku ada jgk terbaca beberapa entry yg berkaitan,ko ni anti Kelante n sarawak ke Noob?Ko xde kawan ke org kelante ngan sarawak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. entry mana yg kau baca sampai leh wat kesimpulan aku anti kelante & sarawak? malah entry aku kat atas tu pun aku harap semua menolak sentimen kenegerian yang melampau sampai menjangkau semangat 1malaysia.

      just 4 ur info aku ada saudara org kelantan, dan salah seorang penulis buasir otak adalah org sarawak.

      Padam
    2. Noob, dia ni tak baca pun artikel kau. Dia tengok perkataan "Sarawak" ngan "Kelantan", pas tu terus buat kesimpulan yang kau ni anti kedua-dua negeri tersebut. Ni jenis orang yang cari salah kau je ni.

      Padam
  15. semua sama ja..
    depend on orang tuh la sama ada dia reti bermasyarakat or tak..
    manusia pesyen palat ni tang mana-mana pon ada..
    sarawak kalau digantikan semua bangsa dia dengan melayu semenanjung sekalipon, masalah benci membenci tak selesai..
    Just hidup senang. tak part in the vibrant community. kalau tak suka, ignore saja. hasut orang bukan boleh dapat pahala..

    BalasPadam
  16. dengan adanya sesetengah individu dalam ruangan komen entry ini yang asyik mengatakan org negeri itu teruk,ini teruk,negeri sendiri pun teruk dan memuji sesetengah negeri lain..maka,tidak kiralah dia mengeluarkan fakta dari segi pengalaman atau sumber lain..sebenarnya orang itulah jenis yang disebut oleh Noob.Orang itu ada sentimen kenegerian yang kuat.

    -jika kita terlalu bnyak melihat keburukan org disekeliling..itu bermakna diri kita sendiri yang bermasalah.tak guna nak keluarkan ayat nak tunjuk pandai.dah ternyata diri sendiri tu yang ada mentaliti memandang serong terhadap orang negeri lain.Boleh tengok sendiri la kat komen2 diatas,korang akan jumpa individu yang asyik cakap keburukan negeri tu,negeri ni..orang tu truk,orang ni teruk.tak kira la apa yang dia ckp sekalipun,ternyata pemikirannya salah.Dan semestinya dia akan melenting bila membaca komen ni..sudah boleh diagak siapa orangnya.

    BalasPadam
  17. Kelantan Butthurt ditected wawawawawa kuikuikui

    BalasPadam
    Balasan
    1. mangsa di"reject" awek klntan ditected..wawawawaw kuikuikui

      Padam
  18. aku rilek je.aku org kedah.mse darjah 5,kuarga pindah ke kl.aku skolah asrama kat pahang,masuk matrik kat kedah,degree kat terengganu,master kat selangor.Bini org klantan.Kwan baik org Sabah.Kuarga angkat kat Sarawak.selama aku idup dan pergi merata negeri,tak pernah sekalipun aku terpikir "ish!teruknye org negeri ni".serius,aku takde masalah langsung masa aku merantau setiap negeri.aku nak bgtau pengalaman aku je ni,bagi aku..setiap negeri ada adat & keistimewaannya.kita nak berkawan dengan org,kita sendiri kena paham budaya dia dan cuba hormati apa yang masyarakat setempat dia buat.sbb aku amalkan mcm tu la sampai sekarang.Bukannyanye "berdasarkan dari pengalaman aku la,org klntn ni teruk..berpuak,org kedah palat,org penang jahanam dan bla bla bla..".ni apa ni? ni pengalaman ke..atau hati busuk?.'pengalaman mengajar kita',jadi maknanya pengalaman kita mampu mengajar orang.mengajar kebaikan.kalau ia mengajar kita sesuatu pemikiran yang kotor,membenci,memandang serong..itu bukan mengajar..itu bermakna otak kita telah rosak.

    BalasPadam
  19. Perangai macam paria keling,Cina berak tak basuh,perangai jakun,sakai gila perangai,itulah Melayu!pemalas dan pendengki.

    rasis ke ayat2 tu? satu Malaysia maa ehee~

    BalasPadam
    Balasan
    1. well,that escalated quickly.

      Padam
  20. Kah3 dalam duk cakap mai dah Geng2 yang kononya hidup dalam harmoni dan "Happy ending" kah3! Lancau lah!

    Sekarang aku nak tanya hakikat dia macam tu tak?Awal2 lagi aku cakap bersifat secara GENERAL..setiap Negeri mempunyai Behaviornya sendiri yang terlampau Ketara..Kita hidup tak payah hipokrit..berani lah cakap apa masalahnya yg wujud..semua nak cakap baik je pekejadah?lagi satu cepat sangat BUTTHURT bukan nak menilai dahulu persoalan dan kritikannya.

    Tak semestinya bila kita sebut apa kelemahan dan masalahnya boleh buat kita membenci,kita harus tahu apa kelemahan diri kita..Aku sebenarnya muak dengan komen klise "aku ok je dgn semua org,sebagai rakyat malaysia mestilah kita bersatu padu..1 Malaysia!" kah3 hidup dalam fairy tail betul! xD

    Hakikatnya?lu pikir lah sendiri!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha,kan..dah agak dah..tepat orangnya.pasang umpan je,sendiri masuk maaa.hahahaha

      Padam
    2. owh,jadi ini lah puncanya..patutla ko berfikiran pesimis mcm ni..ko tak bahagia rupanya.kebahagiaan tu satu fairy tail bagi kau.org bahagia,ko cakap hipokrit.bahagia ni cmna bro?orang sanjung ko?PM bagi ko BR1M?semua awek setiap negeri suke kat ko?ko btulkan hubungn ko dengan Allah dulu.Allah sayang,insyaallah orang lain pun sayang.dah la,jgn dok buat cakap pandai kuar fakta bagai.masalahnya ko banyak pemahaman negtif.ko tak ubah jadi positif..tapi ko berpegang dan menguasai perkara negatif tu.nak berdebat ngn orang mcm ko ni xde endingnye.ko sendiri pun tak percaya happy ending.jgn harap nak jumpe damai la gamaknye.ko jgn nak tunjuk fikiran ko tu mutlak sangt.kononnya ko la yang realistik.nabi muhammad dulu handle mcm2 kaum gak..segenap pelusuk.baginda percaya je kepada penyatuan umat,kasih sayang,pendamaian..yang baginda perangi tu kafir laknak,yahudi jht.semua bermula dari kekuatan ko percaya sesuatu benda.awal2 lagi ko dah "no happy ending"..maka,sampai ko mati lah,itu yang ko dapat.

      Padam
    3. Dia melalut dah! ^_^ Malas nak melayan manusia BUTTHURT..

      Malas nak melayan manusia serbanitas yg hidup diatas euforia fantasia dan tak berani menghadapi realiti dan selalu memejam mata dan mengharapkan semua akan baik2 selepas ini.. kah3 manusia lembik!

      Woi wake-up! Orang kelantan berperangai assobiyah,itu adalah benar!orang sabah dan sarawak yg emo dan butthurt sampai nak keluar Malaysia,itu adalah Benar! Orang semenanjung yg gemar menghina orang sabah dan sarawak..itu adalah benar! cina,india,melayu sangat RASIS tp depan2 masing2 tersenyum..itu adalah benar! golongan politicalFags yang membenci Orang MAMAK disebabkan faktor politik,itu adalah benar! tiada yang tak benar melainkan semua benar belaka! keluarlah dari fatamorgana "happy life" ko tu..sedar woi! nak kena ketuk dgn kayu balak baru nak bangun ke?

      Padam
    4. Kelantan banjingan,penang pergi jahanam!

      Padam
    5. wo wo wo...relax...

      22 benar pada tempat dan situasinya...relax bro...

      anon xtau hidup zack,dan zack xtau hidup anon...so xda guna gaduh2...relaxla...kita semua kawan...

      Padam
    6. LoLz zack, relax...dia bertuah sbb dpt 'a perfect happy life' that he can proudly brag in this blog, so just let him be in his happy little world. Good for him la kan, tapi sape2 pon, pls la..don't be too confident n talk about the ending just yet, bahagia tu confident sgt ke berkekalan smpai mati? Blom smpai level cucu cicit lg pon kan? I'm not being negative, or pessimistic, or butthurt or anything, I do believe in happy endings (ie: syurga bg mereka yg layak) but jgn la buat statement riak, Allah s.w.t pon x suka org yg riak kan, dugaan n cabaran tetap akn datang smpai ajal tiba. Ingat tu. Jgn pulak pikir aku jeles or butthurt, aku pon ade bach.degree n mster from a uni outside my negeri kelahiran..kita mcm mana pon kena terus berusaha ke arah harmony, dan elakkan war sebaik mungkin. Peace yow...

      Padam
    7. plain83,you tak abis-abis membuatkan I kagum..hehehe..dating nak?

      Padam
    8. aii mr.berserk? tunang hang tauk mana? x pasai2 makcik kna taboh ngan dia satgi..naya makcik..dlm keluarga makcik blom ada jenis 'house-wrecker' na..LoLz!

      Padam
  21. satu-satunya yang ganas di Sarawak pada masa sekarang ialah buaya-buayanya.sebulan sampai 4,5 kes masuk paper.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku tak tahu la nak terasa ke nak gelak dengan komen kau ni. Kahkahkahkahkah

      Padam
    2. gelak je la,sbb kalau nak terasa kang pelik pulak..kau bukannya buaya yang membaham org tu pun.

      Padam
  22. Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din hari ini tampil mempertahankan Nasharudin Mat Isa apabila menegaskan gesaan bekas Timbalan Presiden itu agar Pas mempertimbangkan semula hubungan dengan pakatan adalah wajar dan bukan satu kesalahan.

    “Kenyataan Nasharudin yang menggesa parti mengkaji semula hubungan dengan pakatan sehingga mencetus polemik bukan satu kesalahan. Saya melihat ia satu kewajaran kerana akhir-akhir ini Pengerusi DAP, Karpal Singh kembali mengeluarkan kenyataan yang amat keras dalam menolak hudud.

    “Bagi saya sebagai seorang pemimpin Islam, Nasharudin berjuang atas kapasiti yang ada pada beliau ketika membuat gesaan tersebut. Sebagai parti yang mengamal demokrasi kenapa ia harus dilihat sebagai kesalahan. Saya tidak nampak ia satu kesalahan," kata pemimpin berpengaruh Pas itu ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    BalasPadam
  23. suddenly,I'm feeling horny..let me fap first.hold on..

    BalasPadam
  24. I hate gomen,hate klntn,hate sarawak,hate penang and even hate myself.fuck me right?hahaha

    BalasPadam
  25. Mak cik brhrp agr ank2 Mak cik iaitu2 Anon semua bersatu hati dan tdk lg butthurt,,,

    Mari kta tnjukkan bahawa Anon2 smua jga boleh mnyumbngkan sesuatu untk blog Buasir otak yg rasis terhadp Bangsa Anon...

    Hidup Anon demi Negeri dan bangsa kita.

    BalasPadam
  26. zack dah mai sindrom split personality nya...hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. biar kan si zack ngn anon,u dah mkn ke blum?hehehe

      Padam
    2. alahai mr.berserk..udah2 la ngayat mokcik ni, sbenarnya mokcik nie bukan lahir taon 83, tp umur taon ni dah masuk 83..

      p/s: jgn gi racist ngan org perlis lak pehni na..hahahahaaa

      Padam
    3. not gonna happen la..tak leh tackle takpa la,jadi fren pon best.hehe.

      Padam
  27. kalau aku dah cakap org klate dan penang tu teruk,maka teruk la jwabnya.jangan nak membangkang aku pulak,tak kira la kau orang kelate ke,penang ke.kalau terasa,senyap sudah.

    BalasPadam
  28. NOT SURE
    EITHER ZACK OR ZACK

    p register akaun google la zack oi..bukan depa nak mintak IC pon..hang letak la zack bin karapole ka, zack bin manikam kaaa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. zack,lagi elok lu wat blog.Letak gambar lu besar2,siap dengan alamat rumah lu skali.pastu story la lu suke lepak kat mane.nnt kita boleh la lepak sama2.

      Padam
    2. Ahahaha,nanti aku register lah..sebenarnya ada akaun tu..malas nak login lah..terus pakai profile Nama/URL tu senang..tapi itulah..senang orang nak KLON aku plak.

      Tp At least..aku tau lah ada yg butthurt dgn aku..waikikikikik xD

      Anon oh Anon :DD

      Padam
    3. bin KARAPOLE!!! hahahahahaah epic!!! tersedak aku gelak ntah napa!! XD

      ni anon ni bukan nk ajak lepak ni zack, dia nk taboh hang cukup2 neh..leh baca intention yg x brapa nk tersirat dia neh..bebaik

      Padam
    4. Hello Guys! ^_^ Amacam? ok..dah takde sape leh klon aku dah...hihihihi

      plain83...alah,semua tu reaksi Anon Butthurt..aku dah lali dgn Ancaman anak ayam mcm anon2 ni :P

      Padam
    5. perghh..pesyen nak alim macam Azhar Idrus pulak letak original tuh..hahahaha

      Padam
  29. Sarawak dan Sabah semasa menyertai Persekutuan Malaysia adalah NEGARA MERDEKA. Ini jelas terkandung dalam Perjanjian Malaysia. Namun tangan-tangan ghaib, otak-otak PENIPU dan poket-poket TAMAK Malaya telah menurunkan TARAF SARAWAK DAN SABAH menjadi negeri sama taraf dengan Perlis, Melaka dan negeri-negeri lain. SAYA CABAR SIAPA-SIAPA ORANG MALAYA SINI UNTUK DEBAT SEJARAH! KITA BONGKAR PENIPUAN PEMIMPIN KAMU!

    BalasPadam
    Balasan
    1. woi bangang,kepala hotak kau antara perkataan NEGERI dengan NEGARA tak boleh beza,meh kau bagitau dekat aku Negara mana yang ada Negara didalamnya? Lancau!

      Woi bodo..Kedah,Kelantan,Pahang,Melaka,Perak,Johor tu semua pun sebuah NEGARA tau! siap ada yang pernah jadi EMPAYAR dekat Asia tenggara ini..sebab apa taraf dorang sekarang negeri je?sebab mereka meleburkan diri bersama Persekutuan Tanah Melayu..so sekarang sabah/sarawak join malaysia dan meleburkan diri menjadi sebahagian Malaysia..so pekejadahnya nak panggil korang sebagai Negara plak?bodo piang korang ni!

      Wei lancau meh sini berdebat sejarah! Sabah/sarawak tu pun dapat taraf negara selepas kedatangan King Brooke..sebelum tu korang under Brunei dengan kesultanan sulu je?sebelum brunei dan sulu ada ke kerajaan agung atau Empayar di sabah dan sarawak? kah3 meh jilat bontot aku ler kalau nak bincang pasal sejarah.

      Korang tak payah nak bangga status Negara yang dicipta oleh King Brooke..bukan asli sendiri kalian anak asli sabah/sarawak yang bina negara sabah/sarawak tu..Dulu pun duduk bawah Brunei je(ko tahu Keturunan Sultan Brunei tu datang dari mana?KELANTAN woi!) dah berkurun korang under orang2 kelantan kah3 xD

      Kali aku nak belasah orang sabah dan sarawak,bior sedor diri skit ^_^

      Sekarang ni ko bandingkan pencapaian Empayar Melaka sebagai Venice of the east dengan pencapaian Negara sabah ciptaan King Brooke tu! kah3 lancau lah korang ni..buat lawak je ^_^

      Padam
    2. Apa kahhh...apa ka meroyan si tanpa nama ni zack? Perlis yg kecik cinoni x pnah kacau sapa2 pon dan cuma memanam harumanis dgn pnuh harmoni ni pon, dia tarik kutuk skali dlm plot kontroversi ini..aiyoyoyo..

      Padam
    3. Sebenarnya mangkuk Anon atas tu nak "GILA PENGHARGAAN",nak cakap Negeri dia lah paling bagus..Nak cakap Negeri dia superior padahal kalau nak berdebat dari sudut sejarah..adeh miskin sejarah gila..nak berdebat pun rasa kasihan dekat dorang.

      Bangga lah sangat status Negara yang ditubuhkan oleh King Brook tu..entah Mat salleh sesat mana datang terus tabal jadi Raja.. kah3 bodo piang duk bangga dgn warisan brook ni xD

      Ni negeri kedah,Memiliki Tamadun paling Tua di Asia tenggara..sebuah Empayar lagi..tak de la plak nak nak bangga macam orang sabah/sarawak ttg status taik sebuah NEGARA? kah3 woi! sampai sekarang Orang2 sulu duk menuntut Sabah woi xD

      Padam
    4. Kedah tamadun tertua? kakakakakakah.... sejarah kau budak, baru smp lutut. cakap pun macam betul sangat la kunun? hahaha.. 3000 tahun terdahulu dari orang kedah yang masih panjat kelapa, orang polynesia-atlantik sudah bertapak di Kepulauan Borneo anjing melayu kurap hoi!.. Sejarah Kedah kunun, pui.. Kedah taik kucing la, semua asal dari Indonnesia, dan Langkasuka. Tertua butu kau la anjing. jan cakap banyak la, mari bawa geng kau kita jumpa. Setel kes kau!

      Padam
    5. ZACK OO ZACK, jan menyalak banyak.. Orang Sabah mau jumpa kau!

      Padam
    6. Kalau setakat tulis tulis disini, ko ni ayam mati bah.. kasi la tunjuk bangsa tertua kau nih amacam kuat? Kami ni tinggal di pokok bah.. apa ko mo takut, mari la one on one.. ko naik la kapal turun KK sini, banyak ni pokok, bawak la mesin potong rumput kau sana. Besa la kami ni orang pokok tidak naik kapal pigi Kay Hell, U come here, bring you gang, we settle this man to man. I want to see how strong is your 'oldest civilization" compare to orang pokok from Sabah.. kalau setakat menyalak tulis2 seja di sini ceh.. ayam mati gia tuh.. so how, come la.. we challenge history and fact.. then we talk using hand.. eh lelaki jangan pondan wooo... tunjuk biji kau macam batu ka tidak..

      Padam
    7. wakakakaka! Nampak sangat bodo piang sekor budak sabah buta sejarah sebab terlampau lama duduk dalam hutan main dengan tupai muahahahha xD

      Dah lah bodo sejarah lepas tu BUTTHURT lak tu,kang aku kasi penampor dengan data2 sejarah yang paling latest mau je nangis sampai bunuh diri kah3.

      Kepada budak sabah atau sarawak paling bodo dalam blog ni,sila taip TAMADUN LEMBAH BUJANG..itu lesson pertama kau..Tamadun tersebut sudah wujud sebelum 1 Abab masihi,sebelum itu langkasuka pun belum wujud lagi..kerajaan kemboja malah thailand pun belum wujud..apatah lagi di indonesia..semua masih pakai cawat :P (tapi tak tahu lah dah wujud kot NEGARA SABAH yg dibanggakan orang2 sabah yg miskin sejarah) kah3 :p

      Waw! si gnarvard dah butthurt sampai jubor dah berapi! kah3 nampak sangat mentaliti kampungan! muahahhahaha,jangan nangis dik..meh jilat tapak kaki Abiang =P

      Padam
    8. ~ Alex ~

      Ehem..ehem sakit pulak tekak..rasanya zack ini adalah antara org yang suka memperlekehkan bangsa org lain. asyik2 duduk dlm hutan main dgn tupai..hello zack'ar' rasa2 pernah naik bewlon tak? Pernah berkunjung ke Sabah & Sarawak. Kalau stakat nak kesana kemari turun naik bas kereta lalu hiway yang cantik dari utara ke selatan tu tapi tidak ingat siapa punya duit...so malam sikit ok...belajarlah untuk berterima kasih. Terlebih dahulu sila-sila la fikirkan siapa penyumbang ekonomi negara yang paling banyak..negeri kamukah atau negeri kami atau lebih baik kita katakan anda zackar mmg fail sejarah..kasian sebab itu hanya mampu berdebat guna perkataan bodoh..yalah menunjukkan betapa bodohnya akal kamu itu. INGAT WAHAI ZAKAR...UNTUK MENJADIKAN FEDERATION OF MALAYSIA..IT TAKES 3 STATES TO FORM OK WHICH IS NEGARA PERSEKUTUAN TANAH MELAYU + NEGARA SARAWAK + NEGARA SABAH...pegi baca-baca dulu Malaysia Agreement 1963 yang ditandatangan pada 16 September 1963...kasian la you..nama pun sesuai dengan kepala tut kamu juga wahat zack @ zackar...ada bran turun sabah or sarawak mahu tengok ur ball ada keluar tidak....

      Padam
    9. Hello Alex,aku memang rasis! aku tak kira apa bangsa kau..kalau duduk dalam laluan aku untuk menghentam..aku kan mengutuk sampai ko butthurt nak bunuh aku..kah3

      Ko boleh check komen2 aku yg lama bagaimana aku menghentam Bangsa aku sendiri iaitu Melayu..sorry der..mentaliti aku tak macam korang..pantang sikit "over on top" nak butthurt.

      Persoalannya sekarang aku mahu mendidik kalian keluar dari kepompong jumud dalam minda,bagi aku kalau mahu menyelesaikan masalah adalah mengeluarkan apa yang terbuku dalam hati,bukan disimpan dalam hati.

      Aku tahu,sebab hasil bumi dari Negeri kalian..Petronas boleh buat Untung dan boleh bayar cukai yang sangat banyak pada Persekutuan,tapi hanya anggap negeri kita sahaja yg berjasa..semua negeri berjasa..dalam cara masing2..lihat KL,PUTRAJAYA maju..semua rakyat Malaysia menikmati kemakmuran tu..semua berhijrah ke KL mencari rezeki disebabkan keberkatan hasil bumi setiap negeri.

      Lagi satu,korang dah cross the line..dah jadi tangungjawab aku untuk menyedarkan kalian..kalian sering berbangga macam orang bodoh cakap tanpa sabah/sarawak Malaysia tak dapat wujud dan maju seperti hari ini..tapi kalian lupa siapa yang mencipta IDEAnya dan Arkitek dalam membina Malaysia ini..siapa?siapa yg bertangungjawab menjadikan Malaysia seperti yang ada pada hari ini?

      Kalau setakat berbangga atas hasil bumi yang dikurniaan Tuhan,Nenek aku pun leh bangga..muahahha..yg penting siapa orang bijak yg mengelola hasil bumi itu menjadi sebuah kemakmuran yg ditabik dunia..itu yg penting..kalau nak sebut soal hasil bumi..Indonesia jauh lebih kaya dari malaysia..tapi kenapa dorang tak maju macam Malaysia..sebab dorang tak reti menguruskan sumber tersebut..so disini aku cuba nak bagitau..semua ada peran masing2..respeklah..bukan asik nak makan sorang je semua PUJIAN dan RESPEK.

      Padam
  30. Sekarang ni Korang Orang Sabah/sarawak mengungkit disebabkan "NEGARA" sabah/sarawak kalau tak ada tak wujud Malaysia! Wei Lancau! kalau tak kerana idea Tunku Abdul Rahman tak wujud la bodo woi Malaysia pada zaman sekarang ni,bukan sebab korang! Perasan la woi!

    Lepas tu duk ungkit perjanjian 20 perkara sabah! woi lancau ko pergi tanya dokumen tu DITANDATANGANI tak sebagai sebuah perjanjian?

    Lepas tu aku ada baca fakta merepek2 dari orang2 sabah/sarawak ni semasa pembentukkan Malaysia..Kononnya nak tunjuk dorang penting lah..lancau lah!

    Bagi aku kalau dorang ni nak berambus,silakan berambus dari Malaysia! cakap kosong tak ada guna!

    Aku memang bara ni,Agak2 lah nak mempermainkan sejarah pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. si tunku celaka tuh buat idea MALAYSIA ni sebab negara puak kau klu bergabung dengan singapore,puak kau akan jadi minoriti..kami cina akan pegang malaya maa..sebab itu dia cadangkan sabah/sarawak join bentuk malaysia maa..

      perjanjian 20 perkara mmg ada dan ditandatangani..sebab itu klu mau masuk sarawak,mesti ada SLIP PERJALANAN..itu bukti..ermm,mesti kau hanya terperuk di semenanjung je..begitulah melayu..lol..

      aku okey je klu sabah/sarawak keluar dari malaysia..setidak2nya kami tidak lagi bersama2 dengan bangsa yang kononnya berbudi bahasa tapi sebenarnya RACIST..!

      kawan aku orang sarawak bidayuh bila mendaftar dikelaskan sebagai MELAYU, ada kawan aku orang bugis,orang bajau,orang suluk di sabah dinyatakan sebagai MELAYU..owhhhh..baru tau kenapa MELAYU ni jadi majoriti di malaysia..hahahahahaha

      Padam
    2. Mana bukti?20 perkara sabah hanyalah sebuah DRAFT,woi! kalau tak kerana Tunku sekarang korang sabah/sarawak setaraf INDON je datang merempat dekat semenanjung nak cari sesuap Nasi..Nak harap Pemimpin2 asal Pribumi kau?semua kaki penipu kaki pembelit,pemalas lak tu..Tahu minum tuak dan main judi je..Kepala Adat lak asik control Anak buah tak kasi buka mulut..kena je ikut cakap Kepala adat,ko ingat aku tak tahu apa kelemahan pribumi sabah?korang dengan pendatang dari indon dengan filipina pun kalah sebab tu korang Menyalak Sabah for sabahan! kah3

      Sama pinoy,suluk,bugis pun kalah! kah3 xD

      Sekarang tak payah cakap banyak..ko pergi buat referendum..tengok pribumi islam sabah sokong tak Agenda keluar dari Malaysia..ko ingat aku tak tahu pribumi kristian selalu main isu rasis hina melayu semenanjung dan ugut nak keluar malaysia?ko ingat aku tak tahu?semua dalam poket..korang pribumi kristian tahu korang tak mampu nak buat sabah dan sarawak keluar dari malaysia coz pasti dapat tentangan dari pribumi islam..kah3 lancau lah! dah lah pemalas tahu main judi mabuk2 je! kah3 sebab tu ketingalan! muahahahha

      Padam
    3. alahai zack..kaum kau lagi teruk..dah laa MELAYU,beragama ISLAM, pun byk minum arak..xde duit kaum hang tu merompak pi 7E..zina,pelacuran siap video 3gp pun byk kaum ko jugak..!tuh blum lagik yang gayboy glamour kawen di eropah tuh..lol..kesian..!! mcm tuh ke ISLAM ajar korang..? mcm mn pun..JESUS IS BEST EVER..the TRUTH

      peribumi islam di sabah boleh dipengaruhi untuk membenci kaum kau..jgn risau..hahahahha

      Padam
    4. wakakaka! semua masalah sosial tu ko tak payah cakap ler,ko ingat orang negeri kau bagus?datang semenanjung banyak jadi samseng,jadi pengedar syabu,lepas tu orang negeri kau banyak sewel sebab banyak hidu gam dan hidu petrol..lepas tu masuk filipina import pelacur,dadah,senjata api..wei ko tak payah nak cakap orang negeri ko semua perangai macam ustaz macam paderi..ingat aku tak tahu habit orang sana,dah lah pemalas hidup betul2 bergantung kepada kerajaan negeri..sikit2 duit..sikit2 duit..tak dapat duit nak keluar dari malaysia kah3 xD perangai macam pondan malas tahap lembu!

      Media sebelah semenanjung banyak tutup mulut soal sabah dan sarawak sebab tahu orang belah sabah/sarawak cepat BUTTHURT! tengok lah kes pengacara TV3 tu..sebab kata DAIF je pun dah butthurt emo macam haram jadah,bukan nak selidik sampai habis dulu.

      Pokoknya,korang memang ketinggalan..terutamanya dari pemikiran..selama ini orang Melayu jarang nak menegur sikap serta perangai orang sabah/sarawak kerana memikirkan sama2 pribumi sama2 ketinggalan..tapi sejak2 akhir ini orang2 pribumi sabah terutamanya kristian sering bermain isu rasis dalam membantai orang2 melayu..tapi kita tahu niat mereka mahu membuat negara kristian yg disokong penuh orang2 cina di sabah/sarawak..sebab tu Mahathir pernah buat RAID khas kat sabah..dorang takut sekejap..lepas mahathir berhenti..golongan ni naik tocang balik..sebab tu bila dicabar soh dorang buat REFERENDUM dorang tak berani coz dorang tahu dorang tak mampu nak dapatkan sokongan..sebab tu dorang buat sentimen anti semenanjung,putar belit sejarah,sentimen rasis dalam mendapatkan sokongan rakyat sabah terutamanya pribumi islam ..

      Benda ni orang sabah yang cerita sendiri kat aku. ^_^ hahahha nak main2 dengan aku,silap cari hari la der!!!

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    6. Maaf, korang nak gaduh ke nak pukul ke lantak korang, tapi kalau ada komen yang ada unsur2 ugutan bunuh maka aku takkan teragak2 untuk padam.

      Padam
    7. woi PON kenapa kau alihkan komen ANON atas ni..hayati ayat aku Noob.."dari lahar gunung berapi yang panasnya macam api neraka yang meratah apa yang ada di laluannya tapi apabila lahar itu sejuk..ia kan jadi Baja paling subur dalam dunia".

      Walaupun komen tu sadis,jangan didelete ok. ^_^ kita semua dalam proses pembelajaran.

      Padam
    8. bukan masalah komen tu sadis, tapi ia ada unsur2 ugutan bunuh. kalau ada ugut nak pukul ke apa aku boleh tahan lagi, tapi kalau bab2 ugutan bunuh aku takkan ada toleransi... ingat Akta 114A

      Padam
    9. Oh,ok Noob aku paham..Celakalah Akta 114A ni..

      Betul tak cakap aku,dorang ni kaki emo kaki butthurt dan pantang disentuh ,ditegur dan dikritik..kalau dorang kata tak apa tapi jangan kita yang kata..tengok metaliti budak2 lagi dorang ni. ^_^

      Kau jangan bimbang Noob,aku lebih berniat mendidik dan menyedarkan..aku dah lama di blog ni..aku rasa kau faham style aku macamana kan bro? ^_^

      Padam
  31. hahahaha..mamat zack BUTTHURT dengan orang sabah..hahahahahahahahaha..lu pi kerat kote laa...

    BalasPadam
  32. Muahahahah,bangga jelah dengan status NEGARA SABAH yang dibuat orang LUAR bukan anak pribumi sendiri..Anak pribumi sendiri sibuk main AYAM je kah3..bila pinoy,suluk,bugis senang sikit...Main isu rasis!

    Dengan cina tak berani,sebab cina dah pegang telur pribumi sabah..cuba tengok..mana ada pribumi sabah terutamanya Kristian berani dengan cina..semua jadi kuli lepas tu Gelap mata dengan duit..tanah tergadai pun tak apa..lagi yg bewaknya..pendatang dari filipina dan indon bukan senang sangat pun kat bumi sabah..tapi itu pun dorang kalah bersaing!kah3 lepas tu mengamuk main isu rasis kah3! xD..lembik dan bodoh macam lembu!muahahah

    Aku member orang sabah ramai,semua rahsia korang pribumi kristian aku tahu..ko nak main isu rasis..dipersilakan mengadap sambil menjilat tapak kaki aku..kah3 ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. member sabah kau tuh konpom PILAK...hahahha..

      Padam
    2. Huh! baru korang tau..ko ingat semua orang sabah setuju dengan tindakkan korang pribumi kristian main isu FLAMMING dan provoke ni?

      Semua dalam poket der..A sampai Z aku tau..oit orang sabah..aku mau order PAYAU satu! kah3

      Padam
  33. aku buat entry ni untuk menyedarkan korang betapa ruginya kita mempunyai sentimen kenegerian yang terlalu kuat, tapi ada pula yang dah menjadi kenegerian yg terlalu ekstrim sehingga mencaci dan menghina negeri2 lain. setiap negeri ada kelebihan dan kelemahan masing2, setiap bangsa ada kelebihan dan kelemahan masing2. mana2 yg jahat itu adalah kerana manusia itu, bukan kerana negerinya, bangsanya atau agamanya, so tak payah nak gaduh2. benda yg dah berlalu tu biarkan berlalu, sekarang kita cari jalan bagaimana hendak mencari penyelesaian dan membina masa depan yg lebih aman dan makmur bersama2.

    spread love not hate.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mamat zack tu yang mula kan provokasi..entah apa masalah dia dengan orang sabah/sarawak..

      Padam
    2. Kenapa salahkan aku plak?korang je yang MEMOHON nak BUTTHURT dengan aku..aku kasi ler korang Butthurt..bukan nak berterima kasih kat aku kasi tempeleng benggali mau? kah3

      Padam
    3. aku tengok orang yang berkahwin campur kurang ada masalah perkauman dan kenegerian.(pengalaman keluarga aku)

      lepas aku baca entri nih, baru aku kenal zack ni sape. dasar jumud punya orang.

      Padam
  34. budak2 MELAYU setakat jadi keyboard warrior.. standard laa...hahahaha

    malam ni nak laukkan sorang awek melayu..yeahhh hahahaha...jommm

    BalasPadam
  35. Wahahaha... Lakar-II...
    Sekarang dalam bola sepak, KEDAH dgn KLANTAN bleh duk 1 stadium..
    Macam adik bradik..
    :))

    BalasPadam
  36. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=511852898847653&set=a.511852848847658.120080.500060233360253&type=1&theater

    NAH! Aku jumpa kat fesbuk... Hehe!!!

    BalasPadam
  37. Saya orang Sarawak yang bangga dengan negara dan negerinya.

    Kalau ada yang masih sudi membaca, izinkan saya untuk memberi sedikit hujah ala Chedet/Dr. M mengenai 'sikap kenegerian yang melampau' a.k.a sentimen anti-Malaya/pro-kemerdekaan Sabah + Sarawak (SSKM).

    1) Sebagai disclaimer, saya *tidak* menyokong kemerdekaan Sabah/Sarawak dari Malaysia, kerana bak kata Saudara Tulispendekpendek, banyak isu-isu politik di Sabah/Sarawak yang masih belum diselesaikan. Pendek kata, saya tidak yakin dengan idea yang Sarawak boleh memimpin sendiri... at least selagi Taib Mahmud masih kekal sebagai Ketua Menteri Sarawak. Sabah pula masih kurang stabil kerana bilangan pendatang asing Filipino sekarang ini hampir sama dengan bilangan penduduk tempatan.

    2) Walaubagaimanapun, saya masih menyokong kewujudan Sabah/Sarawak sebagai negeri-negeri yang berdaulat DALAM Malaysia -- kerana sebuah negara Malaysia yang BERSATU dan ber-INTEGRITI adalah LEBIH BAIK dari sebuah negara Sabah/Sarawak yang merdeka.

    3) Namun begitu, saya boleh memahami sentimen SSKM, malah perasaan simpati dan empati itu turut ada. Biar saya jelaskan.

    4) Yang ini dari segi sejarah -- dari dulu lagi sudah wujud keraguan di antara kalangan orang Sarawak terhadap idea sebuah gugusan Malaysia. Isu-isu yang paling utama adalah TARIKH KEMERDEKAAN dan PERJANJIAN 18/20 yang belum/kurang dipenuhi. Bab sejarah ini saya akan huraikan dengan lebih mendalam jikalau diminta oleh saudara-saudari sekalian. Bagi masa ini bolehlah Google sendiri.

    5) Sabah/Sarawak (antara) negeri-negeri termiskin di Malaysia, walhal telah menyumbang banyak dari segi sumber semulajadi dll. Saluran dan pembahagian dana/kekayaan negara kepada negeri-negeri ini tampaknya tidak serasi dengan penyumbangan yang diberikan...

    6) Interaksi dengan orang Semenanjung -- Ok, yang pasal 'tinggal dalam hutan', 'masih pakai cawat ke' tu saya dah immune dah. Itu masih tahap minor, a.k.a cute. Lagipun tu akibat pengaruh media Malaysia apabila sampai bab promosi pelancongan... kalau part Sarawak mesti diorang tunjuk hutan sungai semua.

    Yang paling sukar diterima adalah apabila menerima jawapan 'WELCOME TO MALAYSIA/Selamat datang ke Malaysia' kerana tidak sedar/terlanjur cakap apabila bertemu dengan orang Sabah/Sarawak. For real guys. Bukan cerita reka-reka ni haha. Dahsyat kan? Saudara Zack cakap style jenaka Semenanjung lebih sadis/kasar, yang itu saya setuju. Tapi 'Welcome to Malaysia' tu bukan jenaka, malah disampaikan dengan nada yang begitu ikhlas dan mesra, bagai menyambut pelancong asing.

    7) Sentimen perkauman amat kuat di Semenanjung. Itu adalah kenyataannya, dan kenyataan ini tidak serasi dengan style orang Sabah/Sarawak yang lebih sempoi.

    Kalau Saudara Zack nak cakap pasal 'rahsia-rahsia puak Kristian' tu sila kongsi bersama. Saya orang Kristian by the way, bolehlah saya buat post-mortem tengok sama ada 'rahsia-rahsia' ini betul atau tidak (sumpah jujur). :D

    ---Kesimpulan---

    a) Hakikatnya, orang Sabah/Sarawak secara umum are very proud and protective of their states. Faktor-faktor yang telah disebutkan di atas telah mengukuhkan lagi sentimen kenegerian ini. Ada baik dan ada buruknya - mungkin dengan keadaan Sabah/Sarawak yang sedang menghadapi kemelutan ekonomi+politik ini, bagus juga ada sedikit sentimen kenegerian untuk melindungi kedaulatan negeri.

    b) Saya tidak mempunyai sebarang rasa benci terhadap orang Semenanjung. Seperti yang saya katakan, sebuah negara Malaysia yang bersatu adalah senario yang ideal bagi saya. Bahkan saya juga menggalakkan lebih banyak interaksi/percampuran antara orang Semenanjung + orang Sabah/Sarawak agar dapat lebih memahami antara satu sama lain. Basic psychology -- tak kenal maka tak cinta; kalau dah kenal tapi masih tak cinta lagi at least 'ketidakcintaan' itu ada asasnya :D

    Itu sahaja dua kupang ku buat masa ini. Terima kasih kerana sudi membaca.





    BalasPadam
    Balasan
    1. orang di sabah boleh menyambut perayaan(krismas, pesta kaamatan, cny) bersama tanpa ada curiga. di semenanjung banyak fatwa itu ini.

      di sabah kawen campur adalah biasa, dalam sebuah keluarga islam, saudara-saudaranya mungkin terdiri dari kristian, budha atau animisme. dapat hidup harmoni. perbezaan latar belakang bangsa dan agama menjadikan dorang lebih open dalam interaksi antara kaum.

      melayu di semenanjung bukan tak open, tapi masih ramai yang jumud. tak salahkan dorang juga, mungkin faktor pengalaman yang berbeza menyebabkan pemikiran juga berbeza.

      bab tinggal di hutan, atas pokok, miskin, ketinggalan,tak maju, saudara2 keluarga saya di semenanjung pun pernah cakap hal tu. tapi zaman tu da berlalu. saya kecil lagi time tu. zaman ayah dan ibu saya.

      taknak lah cakap lebih-lebih, melayu di semanjung pun ramai tinggal di hutan. actually kampung atau felda. dan ramai yang masih miskin. apalah guna tinggal di bandar kalau sekadar tinggal di rumah flat pprt. bagus lagi di hutan berbukit tapi sebuah bungalow macam di damansara height.

      apa pun, prinsip rule and divide berjaya mewujudkan jurang antara kaum dan negeri di malaysia. mujur ada internet. semuanya da berbeza. makin tolerate.

      Padam
  38. Salam , terima kasih diatas backlink anda. mungkin suatu masa dulu pada sistem facebook itu sendiri mempunyai kelemahan, namun peningkatan keselamatan membolehkan serangan hanya dilakukan keatas user side . hehe selamat mencuba :D

    BalasPadam
  39. uishh...bnyak nye org kedah dalam ni....kencang jugak komen2 kat atas ni....aku sabah mix selangor...bila balik sabah, aku dipinggirkan oleh sedara2 sebab aku kurang "sabahan"...bila balik selangor pulak, aku dipulaukan sebab kurang "selangorian"....sedih betul....so disini sifat kenegerian aku mmg xde sbab kurang diterima org negeri sendiri..bila ada org tnya aku org mana, aku ckap je org malaysia....negeri mana? mana2 je....jati diri aku mmg hilang....

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.