Ahad, 20 Mei 2012

44 Perempuan Singapore murtad yang lahanat

3 hari lepas gua baca kat Sozycili pasal sorang betina Melayu dari Singapore yang asalnya Islam bernama Norhaiyah binti Mahmood, nama samaran Nurulhuda binti Mohammad, lepas kahwin dengan orang India, dia murtad masuk hindu dgn nama Nora Madasamy, lepas tu ntah apa masalah dia, convert jadi Atheist pulak, iaitu takde agama, tak percaya tuhan. Kisah minah ni tak sebangang kisah Edward Martin Jesus yang murtad dan nak bunuh diri sebab putus cinta dengan awek, tapi lagi teruk dari tu.


Apa yang menjadi permasalahannya, sekarang ni dia mengajar kat Mont Kiara International School dan aktif dengan gerakan yang menyuarakan isu kebebasan memilih agama dan bercakap mengenai isu melayu yang murtad. Tengok la lepas ni ntah2 Ambiga pun sokong dia ni. Sumber detail pasal pembongkaran berkenaan minah ni kat blog IbnJuferi, tapi sekarang website dia down tak tahu pasal apa, kena hack atau block kot.

Betina ni memang kurang ajar. Lu nak murtad ke nak memperjuangkan kebebasan agama ke, lu buat kat negara lu sendiri. Lu masuk Malaysia, lepas tu buat kurang hajar di negara orang tu apa hal? Lu tau baca peraturan, undang2 tak? Sebelum lu nak menyibuk hal kat negara lain, lu pernah baca Perlembagaan Malaysia tak? Ni baca sikit berkenaan kedudukan agama Islam dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia, teks penuh boleh Google atau amik dari sini.
Agama bagi Persekutuan

3. (1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.
(2) Di dalam tiap-tiap Negeri selain Negeri-Negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan Raja sebagai Ketua agama Islam di Negerinya mengikut cara dan setakat yang diakui dan ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri itu, dan, tertakluk kepada Perlembagaan itu, segala hak, keistimewaan, prerogatif dan kuasa yang dinikmati
olehnya sebagai Ketua agama Islam, tidaklah tersentuh dan tercacat; tetapi dalam apa-apa perbuatan, amalan atau upacara yang berkenaan dengannya Majlis Raja-Raja telah bersetuju bahawa perbuatan, amalan atau upacara itu patut diperluas ke seluruh Persekutuan, setiap Raja lain hendaklah atas sifatnya sebagai Ketua agama Islam
membenarkan Yang di-Pertuan Agong mewakilinya.
Kebebasan beragama
11. (4) Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.
Dalam perlembagaan dah termaktub bahawa Islam adalah agama Persekutuan, agama rasmi negara Malaysia, Raja pula sebagai Ketua Agama Islam, dan larangan mengembangkan agama lain kepada orang beragama Islam. So tindakan perempuan ni memang sangat mencabar perlembagaan negara kita dan tidak menghormati Sultan dan YDP Agong selaku Ketua Agama Islam. Dan bercakap tentang Melayu:
“Orang Melayu” ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu, menurut adat Melayu dan—
(a) yang lahir sebelum Hari Merdeka di Persekutuan atau Singapura atau yang lahir sebelum Hari Merdeka dan ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan atau di Singapura, atau yang pada Hari Merdeka berdomisil di Persekutuan atau di Singapura; atau
(b) ialah zuriat seseorang yang sedemikian;
Sebenarnya dah ditetapkan dalam Perlembagaan, orang Melayu adalah orang Islam, lantaklah kau tu Melayu liberal ke sekular ke tak mengamalkan ajaran Islam ke, tapi bila kau Melayu, kau adalah Islam. Dari segi undang2 tak boleh wujud Melayu Kristian, Melayu Buddha, Melayu Hindu, Melayu Atheist dan lain2. Selagi Perlembagaan Malaysia ini tak diubah oleh UMNO, PAS, PKR, DAP, MCA, MIC atau sesiapa sahaja, selagi tu ia menjadi asas kepada undang2 di Malaysia. Kalau kau tak suka dengan undang2 ni kau boleh balik ke Singapura, tak perlu sibok2 hal Malaysia.


Oh ya satu lagi, lu orang Singapore, lu tahu ke nak jadi warga Malaysia yang baik pun bukan senang. Sebagaimana orang Islam nak menjadi muslim/muslimah yang baik kena patuh kepada 5 Rukun Islam dan utk menjadi muslim/muslimah yang beriman kena berpegang kepada 6 Rukun Iman, nak jadi warga Malaysia yang baik pun korang kena patuh kepada 5 Rukun Negara:
  • Kepercayaan kepada Tuhan
  • Kesetiaan kepada Raja dan Negara
  • Keluhuran Perlembagaan
  • Kedaulatan Undang-undang
  • Kesopanan dan Kesusilaan
Tgk yang pertama sekali, KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN. Dengan ni secara automatik orang Atheist tak layak jadik warganegara Malaysia sebab langsung tak percaya pada tuhan. Yang lagi empat tu korang fikir la sendiri adakah korang ni warganegara Malaysia yang baik...


tags: norhaiyah binti mahmood nurulhuda binti mohammad facebook nora nadasamy murtad hindu atheist tiada agama tuhan warga singapura singapore mont kiara international school undang-undang peraturan perlembagaan malaysia rukun islam iman negara

44 ulasan:

  1. Hurrmmm.. first time baca pasal dia. Mmg dah nk akhir zaman cam nih mcm mcm keluar kan? Mcm mcm jd..

    BalasPadam
  2. haihh ,berdoa jela moga Allah buka pintu hati tuh .dah jauh betul tersasar dia ni.

    BalasPadam
  3. Bro..kalau pasal agama tak payah lah kluarkan perlembagaan negara...tu manusia yang buat...bagi la fakta yang tuhan bagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak payah la gua ckp pasal agama. benda tu umum org Islam wajib tahu, malah murtad tu sendiri kalau ikut hukum hudud kena hukum bunuh melainkan dia bertaubat dan kembali pada islam. tapi bagi kes perempuan singapore ni, dia dah tak kisah dgn hukum tuhan pun, kalau dia kisah dan faham pasal Islam takde la dia murtad, sbb tu gua ckp dari sudut perundangan Malaysia, bagi dia faham sikit yang undang2 kita, agama Islam diletakkan di tahap paling tinggi, bukan seperti negara dia. Kalau dia berjuang atas nama hak asasi manusia pun. at least tolong hormat sikit undang2 negara lain.

      Padam
    2. Abis tu..hukun tuhan pun dia tak hormat ...ingat hukum yang manusia yang buat dia akan takut ke?lucu la mu ni

      Padam
    3. so whats ur point actually?

      kau pernah jumpa org atheist? kau ada kawan atheist? bagi atheist, tuhan tu tak wujud, mmg la dia tak hormat apa2 hukum tuhan kerana dia tu atheist. kau faham tak ni?

      walau atheist ni tak follow hukum tuhan, diorang follow hukum manusia. sbb tu walaupun diorg atheist, diorg tak boleh jugak nak langgar trafik light sesuka hati, merogol orang, rompak bank dan langgar apa jua peraturan dunia.

      so... apa masalah kau sebenarnya?

      Padam
    4. Noob biaq pi je mamat Tanpa Nama tu usah dilayan org mcm tu

      Padam
    5. ayat yg dikeluarkan Tanpa Nama20 Mei 2012 5:26 PTG, salah satu troll jgn dilayan Makluk2 ni ramai, keje nak troll org bg penjelasan pun tak reti nak hadam men gelojoh

      Padam
    6. aku baru dengar satu penjelasan. hukum bunuh/rejam bukan satu hukuman compulsory dalam Islam. ulama masih debate tentang perlaksanaan hukum bunuh bagi orang yang murtad dan zina bagi orang yang telah berkahwin. antara yang kata hukum rejam(bunuh) tidak ada dalam Islam adalah Imam abu zurrah di sokong Imam Yusuf al-qardawi. dan Syiekh Rainusi pula berpendapat hukum rejam/bunuh mengikut kondisi yang tertakluk perlaksanaan oleh pemerintah iaitu dalam bahagian takzir.

      penjelasab solid boleh refer sini:http://www.youtube.com/watch?v=pp5ttryGY5A&feature=youtu.be

      Padam
    7. Rejam kn bukan bunuh. Bunuh pula bukan rejam

      Padam
  4. moga dia mendapat hidayah dariNYA..

    BalasPadam
  5. Nmpk gayanya semakin ramai melayu bangang yg berani mengaku dah murtad dulu lina joy sehingga berjaya memenangi perundangan M'sia & skang 1 lg kafir laknat muncul nk menghancurkan bangsa Melayu... Kenapa tidak ada NGO atau mana2 individu yg brani perangi kafir laknat mcm ni? Xde ke yg nk berjuang dan berhimpun memprotes kejadian dan prkara sebegini dr berulang? Ikutkan ati aku nk je laksanakan Hudud je kat kafir ni tp mula2 kita bg dia peluang dulu utk kembali ke jalan Allah tp sekiranya dia tidak mahu maka seharusnya kita perangi je agar tidak menjadi penyakit dlm bangsa kita......

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebenarnya ramai yg tak faham undang2 dan perlembagaan malaysia, termasuk rakyat kita sendiri yg non-muslim. yg muslimnya pulak tak faham islam dgn sebenar2nya. kalau semua faham, takkan ada masalah ni pun kat malaysia ni.

      Padam
    2. kekadang depa ni bukan x phm tp saje buat2 x phm kot? Ntah ar Noob penyakit akhir zaman kan...

      Padam
  6. ko tanya orang, ko pernah jumpa athiest? apa yg ko bbual dengan atheist boleh citer skit? Masalahnya dlm undang2 yg ko tunjuk tu, Islam ni agama melayu, bila dia melayu, dia tak boleh jadi athiest ke? Ko nk sembang ngan athiest guna undang2 manusia confirm ko pun pening sbb mana ada undang2 Islam = melayu = Islam. Memg patut pun dia kawin dgn India sbb tak nak jadi melayu.

    Dalam undang2 manusia tu jugak ckp ikut suka dia la nak pilih agama dia. Hak kebebasan beragama memang ada dalam undang2. yg ko nak maki orang sesuka hati knp?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kebebasan beragama


      11. (4) Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.

      Anon, faham tak artikel di atas ?

      Satu hal memang si Nora Madasamy nak kembangkan hak asasi dekat tempat lain, itu hak dia. Tapi Di Malaysia perlembagaan dah jelas, Biar dia Melayu, Cina, India atau pun Etnik lain, bila seseorang memeluk agama Islam, perlembagaan di atas dah boleh diguna pakai.

      Anon,

      "Masalahnya dlm undang2 yg ko tunjuk tu, Islam ni agama melayu, bila dia melayu, dia tak boleh jadi athiest ke? "

      Dia nak jadi ateis atau tidak. Terpulang. Kalau dia seorang Islam yang mahu murtad dan mewar-warkan kepada komuniti Islam, serta mempengaruhi,Wajib komuniti Islam lain menasihati,menghalang dan silap-silap haribulan boleh dihukum bunuh.

      Adakah Anon mahu menjadi seorang Ateis ? Atau menyokong seorang Ateis yang lain mahu mendoktrin ajaran Ateis kepada komuniti Islam yang lain?

      Kalau anda seorang Islam baik Cina, India, Melayu, Hispanik,caucasian, Arab hatta Yahudi sekalipun, maka wajib saya menasihati anda dan menghalang anda.

      Tapi awak adalah seorang Anon. Semoga Allah merahmati anda.

      Padam
  7. Orang seperti perempuan di atas ini tidak akan muncul jika Islam yang sahih dapat dilaksanakan dalam masyarakat. Di barat, orang berlumba-lumba masuk Islam. Tetapi di tanah Melayu orang berlumba-lumba keluar Islam, puncanya bukan pada Islam tetapi pada umat Islam. Kita menghalang orang keluar dari Islam tetapi mereka sebenarnya mahu keluar dari belenggu, kezaliman dan kejumudan yang disalah sangka sebagai Islam. Hakikatnya mereka mencari keadilan dan kebenaran hidup yang gagal ditunjukkan oleh umat Islam.

    BalasPadam
  8. Orang seperti ini, jangan serang peribadi dia dulu. Sepatutnya ko tanya mana ulama ILMU? mana menteri agama? mana mufti perak? mana ngo islam yg lantang dlm isu2 tertentu? Perempuan ini bebas memberi pendapat yg batil ttg islam

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku benci betul la bila ada isu camni2, akan ada suara2 cakap, mana JAKIM? mana Mufti? mana ILMU? mana Hassan Ali? mana PAS? mana Nik Aziz? ingat diorang ni ada magic ke, bila ada je isu terus je dapat tahu. isu ni baru je pun, itupun IbnJufri cuba bongkarkan. kalau takde orang buat report kat badan2 ni takde la diorang nak tahu kewujudan aktiviti2 mcm ni

      Padam
    2. nk ada org report br ambik tindakan?? Org2 kt jais, jawi, jakim, jpm hal ehwal agama dan sgala bdn kerajaan ngan ngo buta it ke? Dh byk tsebar kt blog2..mcm penyanyi islam amerika yg kena ban ritu, dh minah tu masuk msia lama dah, siap buat promosi konsert dah, last2 minit batal..menyusah kan org rmi..org2 jbtn agama nie, kalu org kt atas x ketuk mana nk jalan..kalu xde cmpur tgn politik, buat dek je..mcm kes penulis kontrovesi pasal islam yg dtg kt msia last week, awal lg kt blog2 dan juga pemuda pas bangkang x bg masuk kt msia, tp dh masuk, buku dh tsebar, ideologi dia dh dinyatakan didada akhbr media cetak dan elektronik baru nk ban..lembab buat kerja..

      Padam
    3. dah tu kau harap diorg semua dok baca blog ke tiap2 hari? pasal penyanyi amerika tu ko ingat semua org kat jakim jawi hasan ali hatta nik aziz sekalipun kau ingat diorang kenal ke Erykah Badut tu? isu ni start kecoh pun bila keluar gambar dia dgn tatoo Allah kat paper. yang kau ni dok harap sangat orang lain jadi magician yang tahu semua benda tu kenapa? kalau tak puas hati dan ada isu yang nak disampaikan, pegi la telefon jakim, ngo atau sape2 yg berkaitan.

      Padam
    4. baca blog? Bkn stkt blog tp fb pun duk layan..alah kakitangan kerajaan..bro, tgk dan alami sendirilah bila berana dlm golongan nie..dari segi speed n kualiti kerja..komplen lah byk kali pun, selagi x keluar press/tv, dan pressure dari org atas x kan menjadi lah..

      Padam
    5. Butthurt habis........realiti brader...sama la macam kau pun....kau adalah anon no 5. .Sila rujuk entry selepas ini bertajuk Subspesies Anon.

      Padam
    6. Hello 'Tanpa Nama22 Mei 2012 5:38 PTG' lu xyh ar nk komplen psl kakitangan kerajaan jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga...lu punya sikap srupa mcm baling batu sorok tangan...komplen mcm2 tp xbrani nk guna identiti sendri takut mengaku siapa lu..jika lu nk kata mengata org lu renung diri lu dulu adakah lu bila bekerja dgn penuh efisien rehat tepat-tepat jam 1 & masuk semula tepat jam 2??? agak-agak r bro bkn semua jabatan kerajaan boleh buka laman sosial waktu kerja!!!!! Lu ingat kerajaan nk bg ker? talian kerajaan dh di block dr surf laman sosial mcm fb, youtube, myspace, tweeter atau yg sewaktu dgnnya.........

      Padam
    7. PoN, lepas aku tanya mana ILMU dsbg, ada anon lain, itu bukan aku.

      aku tanya tu, disbbkan betapa lajunya mereka keluarkan pendapat bila benda berkaitan politik yg tidak memihak kpd mereka.

      Sepatutnya org2 spt ini, kena sama laju juga utk isu2 lain. Buat pengetahuan ko, byk isu yg lebih kurang sama, yg mmg sampai ke pengetahuan mereka, ttp tidak pulak laju mereka memberikan pendapat. Yang laju tu, bagus la. ada jugak.

      Contoh kes Isyad Manji tu, berapa lama isu tu, semenjak dari kes dia kat Indonesia lagi, dia ada nak dtg Malaysia. Org yg dituduh pengkhianat agama la yg mula2 minta Irsyad Manji dihalang. Di kala itu, mana pendapat semua pihak yg aku ckpkan tu?

      Ketika itu aku mmg kecewa, menampakkan betapa mereka lebih suka menyerang pihak lawan politik berbanding menyekat pihak yg jelas mahu merosakkan islam.

      Jgn anggap setiap komen yg berunsur spt ini, disbbkan idea politik. Aku tak terlampau fanatik pro mana2 pihak.

      tapi aku mmg pro pada pihak tertentu, tp xla sampai tahap fanatik. Setakat ilmu yg Allah kurniakan, aku masih dpt bezakan mana buruk baik.
      Yg baik dari parti A dan parti B, aku ambil. Yg buruk dari A dan B, aku tolak.

      kawan anda

      Padam
    8. Pepehal pun PoN, aku minta maaf. Aku tahu mmg sukar untuk bersikap adil; parti bebas pun tak bebas, begitu juga pendakwah bebas.

      Apabila terikat dgn makhluk, kita tidak mampu bebas dalam semua perkara.

      nasihat ini utk aku, PoN and tha gang, tukang2 komen, org2 berkuasa diluar sana dan semua org.

      kawan anda

      Padam
    9. ye kawan anda... sebab tu aku cakap jgn la pakai anon... kalau betul hang kawan kami, pakai je profile atau at least letak nama samaran utk membezakan hang dengan anon2 yg lain. at least takde sape2 salah faham. kalau hang mmg kawan kami pun, kami takde masa nak terasa2. gua dgn Pop-Soul tu pun bukan selalu sependapat, selalu je kami kutuk masing2, tapi at the end kita semua kawan.

      Padam
    10. Kalau macam tu bagus lah. Spt dlm post Anon ke hape tu, aku dah ckp, kita berkongsi idea, mana baik amik, buruk tolak.

      ko bezakan je aku base on IP yg ko and tha gang je tahu. aku xpenah komen guna ip yg berbeza setakat ini dan akan datang (insyaAllah).

      Setakat ini aku belum lagi nk register mana2 openID or blogspot atas sbb2 ttentu. Ada sbb tsendiri dan peribadi aku tak buat mcm tu.
      aku hormat ko and tha gang. aku hrp ko hormat keputusan aku.

      akn dtg aku register.

      walaupun ada anon lain, yg baik kita amik, yg buruk kita tolak. berbeza pendapat itu baik kalau banyak manfaat yg boleh kita kutip.

      Padam
    11. 1st sekali blog ni tak diinstall dengan widget yg boleh detect ip, so ip korang mmg kitorang tak tahu. kalu ko hormat kitorang terima kasih, tapi aku susah nak hormat kau sbb kau guna anon. kau tak nak register itu hak kau, tapi masa nak komen tu kan ko boleh letak nama kau, kenapa malu sangat nak letak nama? at least nama samaran supaya kitorang boleh address kau dgn panggilan yg betul, bukan anon anon, tanpa nama.

      Padam
    12. kawan anda. Susah ke nak adress or nak wat panggilan kawan anda. Tak jadi masalah pun kalau nak layan aku sbg anon yg xdihormati, nak titik ke hape..

      itu pun tujuan aku. Supaya rasa kawan tu jauh sehingga tak rasa macam kawan pun.. jadi setiap benda yg kita nak berbincang or what ever, xperlu ada firewall yg membuatkan ianya tersekat atas nama kawan.

      incase kalau ko rasa sama jer aku dgn anon yg lain, dan ko titik sama2 dgn anon lain, xde hal. buat hape aku nak terasa. memang aku yg guna anon sama dgn anon yg lain. tu salah aku, sbb tu aku tak pernah nak rasa diri ni dihormati ke hape.

      install widget je pun nak detect ip, bukannya apa.. takde hal la kalau xleh nak detect.. aku ingat boleh.. jadi, dengan ini, samalah aku dgn anon yg lain.. kalau rasa perlu titik, titik la.. aku rasa nak amik yg baik, bagus lah.. kalau yg buruk or stupid (di hati ko), titik dan stupidkan je la.. xde masalah.. sbb bukan itu isu utamanya..

      kawan anda.

      Padam
  9. aloo pop soul, saya yg kategorikan anon2 tu? Ko reka sendiri ke? Kalu ko cut paste, ape kredibiliti mklmt tu? Aku pun leh kategorikan ko blogger no 7..yakni jenis syok sendiri..ape citer blog 52 minggu ++? Dh mcm org gile tepi jalan dok meroyan sorg2..sian, xde smbutan..kih kih kih

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan saya tp sapa..sory

      Padam
    2. Anon, pergi cari kat mana blog yang aku kategorikan anon dalam post aku..linkkan dekat sini..aku punya blog 52++ minggu aku tulis aku untuk suka2 jer...aku tak perlukan komen pun dari anon mcm ko...cuba ko bukak ID ko..aku nak tgk sambutan macam mana...

      Padam
  10. aloo rosman isa, buta ke rabun? Kt gua ckp alami sendiri yakni gua pun kerja gomen dan sikap macam MAJORITI org gomen lain..ingat efisyen ke kite org? Kalu kn nk pulun buat 'kerja halal', automatik ko dipandang serong, kaki bodok, mat skema, mat pulun, dll..bab xleh nk fb n blog time kerja, mmg lah xde akses ke semua tu..ko ingat gomen bapak ko punya nk bg semua tu..email intranet saje, internet pun untuk org atas je..tp yg cerdik(tp bodoh bg aku sbb pincang tugas) broadband boleh cucuk n temporary install..so kalu xtahu jgn komen..jgn spin ke lain sbb aku hanya jwp ptanyaan ko tu je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alooo bahasa biar baik sikit...apa main bapak bapak pulak...lgpn bapak aku dh berada dlm kubur kalau gomen bapak aku yg punya aku xkan jadi pembantu tadbir je dh kompom aku jadi pengarah atau menteri....ya aku mmg rabun sbb tu aku pakai cermin mata....
      Lain kali kalau nk balas ptanyaan ke atau ko nk hentam aku ke hentam jela xpayah libatkan mak bapak aku dlm ini criter
      Ko mgkn kaya atau sebahagian kakitangan kerajaan yg lain pun kaya mampu byr bil b/band tp aku xmampu apa yg aku tau hanya mnjalankn tugas aku agar beroleh keberkatan rezki psl org lain nk kata apa aku xambil peduli

      Padam
  11. bab ckp anon pengecut x pakai id, at least lg jujur dr org lain yakni blogger yg komen yg bg profile palsu, gmbr ntah pe2 mcm keldai ke? Xpun disable kn blog n profile just nk create name..so nk jujur atau penipu tpulang pada diri masing2..

    BalasPadam
  12. apa kata ko buat profile ko..pastu letak gambar ko? sekurang-kurangnya Id aku wujud dan aku wujud...KAU? Anon no 3...

    BalasPadam
  13. anon2 mmg suke mrepek lar....

    lain topik..lain ditnyer nyer...lain dibace...lain dikupasnyer...eh apeda...

    BalasPadam
  14. pening tengok anon 1 anon 2 anon 3 dan anon seterusnya ke infiniti ni borak2....chill bro...kita semua berdebat orang lain bersorak watper...

    BalasPadam
  15. Iskk mcm2.. Takot tgk.. Akidah ke mana dah.smoga dijauhkan

    Dlm
    Diam mmg ramai murtad. Mntx dijauhkan YA Allah

    www.ourlovebonding.com

    BalasPadam
  16. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  17. kalau ada melayu murtad dia jahil dalam bab agama islam

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.